TSMC سفارش تولید پردازنده‌های گرافیکی ۷ نانومتری انویدیا را دریافت کرد

شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ظاهرا انویدیا در حجمی انبوه از TSMC خواسته است پردازنده‌های گرافیکی ۷ نانومتری نسل بعد یعنی خانواده‌ی امپر را تولید کند. این پردازنده‌ها احتمالا همین هفته معرفی می‌شوند.
تبلیغات

انویدیا طبق اعلام پیشین قصد دارد طی هفته‌ی جاری و به‌طور دقیق‌تر روز ۱۴ مه ۲۰۲۰ (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹) مراسمی ویژه تحت عنوان GTC 2020 برگزار کند. تیم سبز احتمالا در جریان برگزاری مراسم موردبحث به‌صورت رسمی از معماری نسل بعد پردازنده‌های گرافیکی خود با نام امپر (Ampere) پرده‌برداری خواهد کرد؛ معماری جدیدی که گفته می‌شود با اتکا بر لیتوگرافی ۷ نانومتری طراحی شده است. ظاهرا انویدیا به‌تازگی سفارشی عظیم در شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) ثبت کرده است تا این شرکت به تولید پردازنده‌های گرافیکی ۷ نانومتری بپردازد. 

انویدیا در حال حاضر تنها به معماری امپر فکر نمی‌کند و برنامه‌های بیشتری نیز در سر دارد. آن‌طور که از گوشه و کنار شنیده‌ایم این شرکت از همین حالا کار روی پردازنده‌های نسل بعد از امپر که فعلا از آن‌ها با کدنام هاپر (Hopper) یاد می‌شود را نیز آغاز کرده است. پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری هاپر از لیتوگرافی ۵ نانومتری استفاده خواهند کرد. گفته می‌شود انویدیا برای کم کردن حجم کاری TSMC بخشی از وظیفه‌ی کار روی پردازنده‌های امپر را به سامسونگ داده است. 

براساس گزارش‌های جدیدی که دو خبرگزاری چاینا تایمز و دیجی‌تایمز منتشر کرده‌اند، انویدیا مدت‌ها است به‌عنوان یکی از مشتریان اصلی لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC شناخته می‌شود. این گزارش‌ها به‌نوعی تأیید می‌کنند که پردازنده‌های گرافیکی موردانتظار خانواده‌ی امپر قرار است مبتنی‌بر این لیتوگرافی باشند. در بین این خانواده، پردازنده‌هایی نظیر RTX 3080 هم  به‌چشم می‌خورند که مخصوص کاربران عادی هستند؛ این یعنی به‌لطف خانواد‌ه‌ی امپر استفاده از کارت‌های گرافیک ۷ نانومتری در رایانه‌ی کاربران معمولی نیز فراهم می‌شود. با درنظرگرفتن این حقیقت که رقیب اصلی انویدیا یعنی AMD از اوت گذشته و با معرفی پردازنده‌های سری اپیک روم (EPYC Rome) به استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری روی آورده است، انتشار گزارش‌های جدید منتسب‌به انویدیا با منطق جور درمی‌آیند.

به‌دنبال عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری امپر، انویدیا سراغ معماری نسل بعد خود یعنی هاپر خواهد رفت که تاکنون برخی شایعات درمورد آن شنیده‌ایم. انتظار داریم انویدیا تا آن زمان بتواند به فناوری‌های لازم برای استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری در پردازنده‌های گرافیکی سری هاپر دست پیدا کند. بااین‌حال گزارش‌های جدید می‌گویند که تولید تراشه‌های ۵ نانومتری موردبحث قرار نیست صرفا توسط شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان انجام شود. 

دیجی‌تایمز در گزارشی جدید مدعی شده است که انویدیا به‌منظور کاهش حجم کاری TSMC و آزاد گذاشتن بخشی از ظرفیت این شرکت به‌منظور تولید تراشه‌های ۵ نانومتری در سال ۲۰۲۱، قصد دارد بخشی از وظیفه‌ی تولید پردازنده‌های خانواده‌ی امپر را به سامسونگ بدهد. آن‌طور که دیجی‌تایمز می‌نویسد سامسونگ قرار است پردازنده‌های پایین‌رده‌ی سری امپر را تولید کند که احتمالا به‌منظور تولید آن‌ها از لیتوگرافی ۷ نانومتری EUV یا ۸ نانومتری استفاده خواهد شد. 

ماه گذشته در شایعه‌ای تأیید‌نشده مطلع شدیم که انویدیا در حال ثبت سفارش در TSMC برای تولید نوعی محصول ۵ نانومتری مرموز است. در آن زمان گفته شده بود محصول موردبحث یکی از پردازنده‌های گرافیکی خانواده‌ی هاپر به‌شمار می‌آید. در نظر داشته باشید که سامسونگ سال گذشته در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد توانسته است توسعه‌ی لیتوگرافی ۵ نانومتری EUV اختصاصی خود را به‌اتمام برساند. این شرکت در گزارش مالی مربوط‌به سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که روند تولید پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۵ نانومتری EUV قرار است در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی به‌صورت رسمی آغاز شود. ظاهرا انویدیا از مدتی پیش مذاکرات با سامسونگ را آغاز کرده است تا بتواند بخشی از وظیفه‌ی تولید پردازنده‌های ۵ نانومتری سری هاپر را نیز به این شرکت واگذار کند.

جنسن هانگ، مدیرعامل انویدیا، قرار است ۲۵ اردیبهشت‌ماه امسال شخصا مراسم GTC 2020 را برگزار کند. تجربه نشان داده است جنسن هانگ تنها زمانی به‌روی استیج می‌آید که انویدیا خبر بسیار مهمی برای رسانه‌‌ای کردن داشته باشد. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود تیم سبز در نهایت بخواهد طی همین هفته از کارت‌های گرافیک نسل بعد مبتنی‌بر معماری امپر پرده‌برداری کند. انتظار می‌رود آن‌دسته از کارت‌های گرافیک سری امپر که مخصوص کاربران معمولی هستند در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی روانه‌ی بازار شوند. گفته می‌شود AMD نیز قصد دارد رقیب این پردازنده‌ها را در سه‌ماهه‌ی سوم امسال عرضه کند. گفته می‌شود این کارت‌های گرافیک AMG با نام RTX 3000 معرفی و عرضه خواهند شد.

انویدیا در بیانیه‌ی مطبوعاتی که در آن تاریخ برگزاری GTC 2020 را مشخص کرد، گفته بود «کاربران باید خودشان را برای جدیدترین دستاوردهای انقلابی در حوزه‌ی هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، خودروهای خودران، رباتیک و پردازش‌های گرافیکی پیشرفته آماده کنند». در نظر داشته باشید که به‌احتمال زیاد نخستین نسل از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری امپر از نوع پردازنده‌های گرافیکی سرور خواهند بود. ناگفته نماند کنفرانس آنلاین GTC امسال، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۰ به‌وقت تهران ازطریق کانال رسمی انویدیا در یوتیوب برگزار خواهد شد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات