امکان استریم 4K HDR احتمالا به نسخه اندروید گوگل استیدیا می‌آید

پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گزارش غیررسمی منتشرشده از سوی خبرگزاری 9to5Google نشان می‌دهد که گوگل قصد دارد به‌زودی امکان استریم بازی‌ها را به‌صورت 4K HDR از طریق اندروید TV به سرویس استیدیا بیاورد.
تبلیغات

استیدیا (Google Stadia) سرویس استریم بازی مبتنی‌بر فضای ابری گوگل است که چندی پیش آغازبه‌کار کرد و اخیرا هفته‌ی به‌نسبت شلوغی را سپری کرده است. در هفته‌ی گذشته شاهد برگزاری رویدادی آنلاین تحت عنوان استیدیا کانکت بودیم و چند روز بعد اعلام شد که بازی‌های جدیدی قرار است به سرویس استیدیا پرو در ماه جاری میلادی اضافه شوند. گوگل همچنین اپلیکیشن اندروید استیدیا را به نسخه‌ی ۲/۱۶ به‌روزرسانی کرد تا قابلیت‌هایی جدید به آن بیاورد. گفته می‌شود استیدیا روی پلتفرم اندروید TV قرار است به چندین قابلیت جدید مجهز شود.

هر زمان که گوگلی اپلیکیشنی جدید روی پلی استور منتشر یا اپلیکیشن‌های پیشین را به‌روزرسانی می‌کند، کارشناسان خبرگزاری 9to5Google وارد کد منبع آن می‌شوند و به‌دنبال اطلاعاتی می‌گردند که ممکن است در قالب کد در داخل اپلیکیشن گنجانده شده باشند. این اطلاعات به‌طور معمول به قابلیت‌هایی اشاره دارند که قرار است در آینده‌ی نزدیک به اپلیکیشن مدنظر اضافه شوند.

استیدیا احتمالا به‌زودی میزبان استریم 4K HDR و پخش صدای فراگیر ۵/۱ خواهد شد

در نظر داشته باشید که وجود کد مربوط به قابلیت‌های آینده در نسخه‌ی جدید اپلیکیشن‌ها لزوما به این معنی نیست که قابلیت‌های موردبحث به‌طور حتمی به آن اپلیکیشن اضافه می‌شوند. پیش‌تر به‌دفعات پیش آمده که گوگل کد قابلیتی را در اپلیکیشنی خاص قرار داده و آن قابلیت هرگز به اپلیکیشن اضافه نشده است. 9to5Google به‌تازگی نسخه‌ی ۲/۱۶ گوگل استیدیا را موردبررسی قرار داده و توانسته است به برخی قابلیت‌هایی که احتمالا در آینده به آن اضافه می‌شوند، دسترسی پیدا کند.

بررسی قابلیت‌های جدید را با یکی از جالب‌ترینِ آن‌ها شروع می‌کنیم. به‌نظر می‌رسد اپلیکیشن اندرویدی گوگل استیدیا میزبان چندین کد جدید است که همگی به امکان استریم محتوا با وضوح 4K و استاندارد HDR اشاره می‌کنند. در کد جدید گوگل استیدیا همچنین شاهد اشاراتی به امکان استریم با صدای فراگیر ۵/۱ بوده‌ایم. 9to5Google می‌گوید که قابلیت‌های موردبحث روی تنظیم کیفیت استریم روی دستگاه اندرویدی شما اثرگذار خواهند بود.

در نظر داشته باشید که امروزه شمار دستگاه‌های اندرویدی مجهزبه صفحه‌نمایش 4K چندان زیاد نیست و محصولاتی هم که چنین صفحه‌نمایشی دارند، به‌طور معمول بسیار محبوب نیستند. این یعنی امروزه افراد کمی پیدا می‌شوند که گوشی 4K داشته باشند. بدین ترتیب احتمال می‌دهیم تنظیمات موردبحث به نسخه‌ی اندروید TV اپلیکیشن گوکل استیدیا مربوط باشند. در بخشی از کد اپلیکیشن جدید استیدیا عبارت‌هایی نظیر «صفحه‌نمایش شما از HDR پشتیبانی نمی‌کند» دیده می‌شود. موضوعی که احتمالا نشان می‌دهد قابلیت 4K HDR به صفحه‌نمایشی خارجی (تلویزیون) مربوط است، نه صفحه‌نمایش گوشی.

در ابتدا تصور می‌شد که استیدیا استریم 4K را با اتکا بر سرعت اینترنت کاربر ارائه دهد، اما 9to5Google می‌گوید به اسنادی دست پیدا کرده که براساس آن‌ها ممکن است در نسخه‌های آینده‌ی استیدیا قابلیت استریم 4K در قالب گزینه‌ای مجزا به پلتفرم اضافه شود تا کاربر در هر زمان که خواست آن را فعال یا غیرفعال کند.

احتمالا به‌زودی از طریق نسخه‌ی اندروید استیدیا امکان پیام‌رسانیِ متنی فراهم می‌شود

چند روز پیش گوگل امکان استفاده از کلید Capture را روی کنترلر استیدیا به‌هنگام بازی در گوشی‌های اندرویدی فراهم کرد. در حال حاضر اگر از دستگاه اندرویدی استفاده می‌کنید تنها یک راه برای به‌اشتراک‌گذاری اسکرین‌شات‌ها و ویدئوهایی که ثبت کرده‌اید دارید؛ باید این اسکرین‌شات‌ها یا ویدئوها را دانلود کنید و سپس به‌صورت جداگانه در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارید. به‌نظر می‌رسد استیدیا در آینده‌ای نزدیک قرار است میزبان قابلیتی برای به‌اشتراک‌گذاری مستقیم اسکرین‌شات‌ها و ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی شود. بر این اساس 9to5Google از اضافه شدن گزینه‌ی مجزای Capture به استیدیا خبر می‌د‌هد.

در هر زمانی‌که اسکرین‌شات یا ویدئوهای ثبت‌شده را به‌اشتراک بگذارید، گزینه‌‌ای تحت عنوان Share link در کنار آن‌ ظاهر می‌شود که به شما امکان می‌دهد لینک مربوط‌به اسکرین‌شات یا ویدئو را کپی کنید و برای دوستان‌تان بفرستید. گفته می‌شود قابلیت یادشده‌ی استیدیا قرار است شباهت‌های زیادی به قابلیت به‌اشتراک‌گذاری لینک در اپلیکیشن گوگل فوتوز داشته باشد. بدون شک این روش راحتی بسیار بیشتری نسبت‌به دانلود فایل‌ها و سپس آپلود مجدد آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی دارد. 

استیدیا قرار است میزبان قابلیت‌های دیگری نیز بشود. در حال حاضر تنها راه برای حرف زدن با دوستان در استیدیا از طریق ارتباط صوتی صورت می‌پذیرد؛ فرقی ندارد که در حال انجام بازی باشید یا در صفحه‌ی انتظار حضور داشته باشید. 9to5Google می‌گوید در نسخه‌ی ۲/۱۶ اپلیکیشن اندرویدی گوگل استیدیا توانسته است چندین کد را پیدا کند که همگی آن‌ها به عباراتی نظیر «چت»، «مکالمه‌ی متنی» و «پیام خصوصی» اشاره دارند. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد امکان پیام‌رسانی متنی را در استیدیا برای کاربرانش فراهم کند. البته به‌نظر می‌رسد که قابلیت‌های پیام‌رسانی استیدیا در مرحله‌ی اولیه قرار دارند و به این‌زودی‌ها به پلتفرم موردبحث اضافه نخواهند شد.

هنگامی که از طریق کروم‌کست به انجام بازی در استیدیا از طریق وب بپردازید، می‌توانید پروفایل خودتان را باز کنید تا به لیست دستاوردهای (اچیومنت‌) کسب‌شده و کسب‌نشده دسترسی داشته باشید. امکان دسترسی به بخش دستاوردها در حال حاضر در نسخه‌ی اندرویدی استیدیا وجود ندارد. بااین‌حال ظاهرا گوگل کار روی این قابلیت را برای نسخه‌ی اندرویدی پلتفرم بازی خود آغاز کرده است. 9to5Google می‌گوید توسعه‌ی قابلیت یادشده نیز در مراحل اولیه قرار دارد. 

یکی از انتقادات چند هفته‌ی اخیر به استیدیا این بوده است که تخفیف‌های سرویس استیدیا پرو تنها برای کاربران اشتراکی (همان کاربران استیدیا پرو) به‌نمایش درمی‌آید و کاربران نسخه‌ی عادی توانایی دیدن آن‌ها را ندارند. این موضوع تا حدی آزاردهنده است، زیرا گاهی اوقات هزینه‌ی نهایی تخفیف‌های ارائه‌شده از هزینه‌ی تمدید اشتراک ماهانه‌ی استیدیا پرو تجاوز می‌کند. بدین ترتیب گوگل برای اینکه به کاربران در راستای صرف هزینه‌ی کمتر کمک و همچنین پتانسیل بالا رفتن شمار کاربران استیدیا پرو را بیشتر از قبل کند، احتمالا به‌زودی تخفیف‌های فروشگاه استیدیا (Stadia Store) که مخصوص کاربران پرو هستند را برای کاربران عادی نیز به‌نمایش خواهد گذاشت. فروشگاه استیدیا همچنین به کاربران عادی امکان خواهد داد بفهمند بازی‌هایی که به‌دنبال آن‌ها می‌گردند در حال حاضر به‌صورت رایگان در سرویس پرو در دسترس هستند یا خیر.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد قابلیت‌های جدید گوگل استیدیا دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات