شکست پرونده‌ی حقوقی Autel و آغوش باز آسمان آمریکا برای پهپادهای DJI

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
جدال حقوقی DJI و Autel برسر پتنت‌های پهپادها به‌نفع شرکت DJI به‌پایان رسید و این شرکت می‌تواند به فعالیت خود در آمریکا ادامه دهد.
تبلیغات

شرکت DJI یکی از موفق‌ترین عرضه‌کنندگان پهپاد به‌شمار می‌رود و طبق آمار و ارقام حدود ۸۰ درصد از سهم بازار پهپادها را در ایالات متحده‌ی آمریکا به‌خود اختصاص داده است و برتری قابل‌توجهی نسبت‌به سایر رقبا دارد. چند هفته پیش اخباری منتشر شد که تعدادی از پرفروش‌ترین مدل‌های تولیدی این شرکت به‌علاوه‌ی برخی لوازم‌های جانبی آن، ممکن است تا آغاز تابستان، به‌علت پیروزی شرکت Autel Robotics در دعاوی دادگاهی نقض حقوق مالکیت ثبت اختراع، با ممنوعیت فروش و واردات به ایالات متحده‌ی آمریکا مواجه شوند. شرکت Autel Robotics درحال حاضر تنها ۰/۸ درصد از بازار پهپادهای آمریکا را به‌خود اختصاص داده است.

اکنون شرکت DJI و نماینده‌ی حقوقی‌اش، آژانس حقوقی Finnegan، به ادعاهای رقیب خود، یعنی شرکت Autel Robotics، پاسخ داده است و ممکن است روند ادامه‌ی پیگیری دعاوی دادگاهی را به‌نفع خود تغییر دهد. به‌عنوان مثال یکی از مدارکی که DJI در دفاعیه‌ی خود تسلیم کرد، درباره‌ی شکایتی است که علیه Autel Robotics در سال ۲۰۱۶ با موضوع نقض حقوق مالکیت ثبت پتنت ثبت کرده است. بنابر شکایت ثبت شده، شرکت Autel Robotics متهم به کپی‌برداری از «ظاهر و بافت» سری مدل Phantom UAV شرکت DJI در پهپاد مدل X-Star Premium شده است.

Autel X-Star Premium / پهپاد ایکس استار پریمیوم

در تاریخ ۳۰ اوت سال ۲۰۱۸ میلادی نیز شرکت Autel از کمیسیون تجارت بین‌المللی (ITC) درخواست کرد تا مطابق بند ۳۳۷ قانون کپی‌رایت و حفاظت از مالکیت معنوی در کمیسیون تجارت بین‌المللی، درباره‌ی عملکرد DJI و فروش پهپادهایی که طبق پتنت ثبت‌شده به شماره‌ی No. 9, 260, 184 تحت مالکیت معنوی Autel است، تحقیقاتی را انجام دهد. کمیسیون تجارت بین‌الملل در آغاز ماه اکتبر همان سال، تحقیقات خود را دراین باره، براساس سه پتنت مورد ادعای Autel آغاز کرد، که عبارت‌اند از: پتنت مربوط به جلوگیری از برخورد با موانع، پتنت مربوط به تیغه‌های روتور و پتنت مربوط به باتری‌های پهپاد.

بنابر گفته‌های آژانس حقوقی فینگان، قاضی ارشد حقوق اداری کمیسیون تجارت بین‌الملل (CALJ) در تاریخ ۲ مارس سال جاری نتایج بررسی‌های اولیه را به سمع و نظر DJI رساند. قاضی ارشد پرونده، آقای بولاک، تصریح کرد که در ادعای مربوط به پتنت ۱۷۴ که شامل اختراع جلوگیری از برخورد با موانع در پهپادها می‌شود، براساس بند ۳۵ کد ایالات متحده آمریکا، بخش ۱۰۱ اختراعات ثبت‌شده، به‌هیچ عنوان تخلفی صورت نگرفته است، به‌خصوص که این اختراع پیش‌از این توسط هیچ محصول دیگری استفاده نشده است. همچنین، او اعلام کرد که محصولات مورد دعاوی شرکت DJI، پتنت ۱۸۴ که درباره‌ی تیغه‌های روتور است را نیز زیرپا نگذاشته است. علاوه‌براین، ادعای مرتبط با پتنت شماره‌ی ۰۱۳ پیرامون باتری‌های پهپاد نیز فاقد هرگونه اعتبار حقوقی است.

بنابراین آژانس حقوقی فینگان و تیم حقوقی شرکت DJI اعلام کردند:

درنهایت کمیسیون تجارت بین‌الملل احتمالا شرکت Autel را شایسته‌ی دریافت خسارت نمی‌داند؛ همچنین باتوجه‌به فقدان اعتبار ادعاها براساس سه پتنت گفته‌شده، هیچ ممنوعیت فروش و محرومیت وارداتی، متوجه شرکت DJI نخواهد بود.

فینگان همچنین، ادعا کرد که شرکت DJI در جلسه‌ی هیئت تجدیدنظر در دادگاه و ثبت اختراع (PTAB) نیز به پیروزی دست یافت. جلسه‌ی تجدیدنظر هیئت PTAB در بازه‌ی زمانی ۱۳ تا ۲۱ ماه مه سال جاری برگزار شد و اعلام کرد که سه پتنت ۱۷۴، ۱۸۴ و ۰۱۳ فاقد هرگونه اعتبار در ادعای نقض حقوق مالکیت معنوی شرکت Autel است.

با این تفاسیر شرکت DJI همچنان می‌تواند برخلاف اخبار منتشرشده‌ی گذشته که: پهپادهای DJI باید خارج از بازار آمریکا به بلندپروازی‌های خود ادامه دهند، بازار بزرگ ایالات متحده را حفظ کند و فعالیت خود را با قدرت ادامه دهد و تمامی اتهامات وارد شده شرکت Autel از آن‌ها برداشته خواهد شد. ازسویی دیگر ممکن است تیم حقوقی شرکت DJI، باتوجه‌به درگیری‌هایی که در این مدت داشته است از شرکت Autel برای جبران آسیب‌های وارد شده به برندش درخواست غرامت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات