پهپادهای DJI باید خارج از بازار آمریکا به بلندپروازی‌های خود ادامه دهند

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بنابر رای دادگاه مربوط پرونده‌ی نقض حقوق مالکیت معنوی پتنت، پهپادهای DJI باید از بازار آمریکا خارج شوند.
تبلیغات

حکم قاضی دادگاه در آمریکا ممکن است باعث شود شرکت DJI، غول پهپادسازی چینی، به‌علت نقض حقوق مالکیت معنوی یک شرکت کوچک پهپادسازی، بازار آمریکا را از دست بدهد. درحال حاضر قاضی آمریکایی توصیه کرده است که فروش اکثر مدل‌های DJI غیرقانونی شود و از فروشگاه‌ها جمع‌آوری شوند؛ علاوه‌براین واردات محصولات شرکت چینی نیز فورا متوقف شود.

براساس اطلاعیه‌ی مطبوعاتی منتشر شده توسط آژانس حقوقی Steptoe که نماینده‌ی قانونی شرکت Autel Robotics در این دادگاه بوده است، حکم دادگاه در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال گذشته در کمیته‌ی تجارت بین‌الملل (ITC) در آمریکا صادر شد. شرکت شکایت‌کننده‌ی Autel Robotics مالک چینی دارد؛ اما دفتر مرکزی آن در شهر سیاتل ایالت واشنگتن است و باتوجه‌به این موضوع، این شرکت آمریکایی به‌حساب می‌آید.

منازعه‌ی دو شرکت آمریکایی و چینی از آنجایی آغاز شد که Autel شرکت DJI (به‌طور رسمی با نام شرکت انحصاری فناوری SZ DJI) را به نقض حقوق مالکیت معنوی پتنت ثبت‌شده‌ی آن‌ها به شماره‌ی US Patent No. 9, 260,184 با عنوان «پهپاد دوار بدون سرنشین کامپکت» متهم کرد.

پتنت پهپاد آوتل

در توضیحات پتنت ثبت شده چنین آمده است که «باله‌های دوار پهپاد، روی بازوهایی که از بدنه کشیده شدن‌اند، وصل می‌شوند و در انتهای این بازوها پروانه‌ای مجزا قرار می‌گیرد.» در ادامه‌ی توضیحات پتنت شرکت Autel گفته است:

هر پروانه یک تیغه دارد که به کمک مکانیزم قفلی روی بازو سوار شده است. پروانه‌ای که تیغه‌های آن ساعت‌گرد است توسط مکانیزم قفلی ساعت‌گرد وصل شده و پروانه‌ای که تیغه‌های آن پادساعت‌گرد توسط مکانیزم قفلی پادساعت‌گرد روی بازو وصل شده است. به‌خاطر داشته باشید که اتصال پروانه‌ها حتما باید براساس ساعت‌گرد و پادساعت‌گرد بودن تیغه‌های آن‌ها انجام شود. هر چهار پروانه‌ای که به‌وسیله‌ی بازو به بدنه وصل شده‌اند، از پایه‌ای که از زیر آن‌ها تعبیه شده است برای نشستن روی زمین استفاده می‌کنند.

پهپادی که در توضیحات پتنت توصیف شده است، بخش‌های کاملا مشابهی با پهپاد DJI Mavic Pro دارد.

DJI Mavic Pro / پهپاد مویک پرو دی‌جی‌آی

قاضی ارشد حقوق اداری مرکز تجارت بین‌الملل معتقد است به‌علت شباهت موجود محصول شرکت DJI با پتنت ثبت شده، شرکت DJI تخلف کرده و حقوق مالکیت معنوی پتنت را رعایت نکرده است. قاضی پرونده در حکم خود توصیه کرده است که فروش بعضی مدل‌های پهپادهای این شرکت ممنوع شود و وارداتش به کشور آمریکا را متوقف کنند. مدل‌های غیرقانونی عبارت‌اند از:

  • پهپاد DJI مدل Mavic Pro
  • پهپاد DJI مدل Mavic Pro Platinum
  • پهپاد DJI مدل Mavic 2 Pro
  • پهپاد DJI مدل Mavic 2 Zoom
  • پهپاد DJI مدل Mavic Air
  • پهپاد DJI مدل Spark

اکنون حکم دادگاه در طی یک دوره‌ی ۶۰ روزه فرایند بازبینی را سپری خواهد کرد و اگر این حکم توسط کمیته‌ی تجارت بین‌الملل تأیید شود، تمامی مدل‌های توصیه‌شده در حکم تا ابتدای تابستان دیگر اجازه‌ی فروش در آمریکا را نخواهند داشت. حالا شرکت Autel همچنان در تلاش است که حکم قاضی را گسترش دهد تا بدین ترتیب مدل‌های دیگر شرکت DJI ازجمله Phantom 4 و Inspire نیز وارداتشان ممنوع شود. هنوز شرکت چینی DJI واکنشی به این اخبار نشان نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات