قابلیت بخش بندی ویدیو به‌صورت عمومی به یوتیوب اضافه شد

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
یوتیوب که مدتی پیش قابلیت بخش‌بندی ویدئوها را به‌صورت آزمایشی به پلتفرم خود اضافه کرده بود، اخیرا آن را به‌صورت عمومی دردسترس کاربران دسکتاپ و موبایل قرار داده است.
تبلیغات

یوتیوب روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد قابلیت جدید بخش‌بندی ویدئوها را به‌صورت عمومی برای تمامی کاربران دسکتاپ، موبایل و تبلت منتشر کرده است. در ماه آوریل گذشته قابلیت بخش‌بندی ویدئوها به‌صورت آزمایشی آغازبه‌کار کرد و شماری از کاربران توانستند به آن دسترسی پیدا کنند. به‌لطف این قابلیت اگر تنها به مشاهده‌ی بخشی خاص از ویدئو علاقه‌مند هستید می‌توانید آن بخش را پیدا کنید تا مجبور نباشید که به تماشای کل ویدئو بنشینید. ازطریق Video Chapters ویدئوهای یوتیوب حالتی شبیه به کتاب پیدا می‌کنند، جایی که می‌توانید مستقیما به صفحه‌ی موردنظر بروید. فهمیدن نحوه‌ی کارکرد قابلیت بخش‌بندی ویدئو به‌هیچ‌وجه سخت نیست. تنها لازم است بدانید که ازطریق آن می‌توانید وارد بخش‌های مختلف هر ویدئو شوید.

در نسخه‌ی دسکتاپ، ویدئوهای مجهزشده به‌قابلیت بخش‌بندی، ازلحاظ ظاهری تفاوت چندانی با ویدئوهای پیشین نخواهند داشت و از همان فرم کلی استفاده خواهند کرد. درواقع بزرگ‌ترین تغییر اعمال‌شده چندان هم به‌چشم نمی‌آید. نوار قرمزرنگ بخش پایین ویدئو که میزان پیشرفت آن را نشان می‌دهد از این پس دارای خط‌های عمودی مشکی‌رنگ خواهد بود تا ازطریق آن‌ها، بخش‌های مختلف ویدئو از یکدیگر جدا شوند. خطوط عمودی موردبحث نقطه‌ی آغاز و پایان هر بخش از ویدئو را نشان می‌دهند. وقتی نشانگر ماوس را روی یکی از بخش‌ها نگه دارید، عنوان آن بخش را مشاهده خواهید کرد.

این نوع طراحی به نسخه‌های موبایل و تبلت یوتیوب روی سیستم‌های عامل اندروید و iOS نیز اضافه شده است. بنابراین نوار پیشرفت ویدئوهایی که دارای قابلیت بخش‌بندی هستند، از این پس قسمت‌قسمت خواهد شد تا بخش‌های مختلف از یکدیگر جدا شوند. البته در گوشی‌های هوشمند، یوتیوب باید این موضوع را نیز در نظر می‌گرفت که انگشت کاربر ممکن است بخش پایینی صفحه را بپوشاند و کاربر نتواند بخش‌های ویدئو را ببیند. برای حل این مشکل، نسخه‌ی موبایلی اپلیکیشن یوتیوب به‌هنگام ورود به هر بخش جدید، ازطریق ویبره‌ای کوچک به شما اطلاع خواهد داد.

در تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های قابل‌حمل که قابلیت بازخورد هپتیک ممکن است دردسترس نباشد، اگر انگشت خود را از روی صفحه بردارید نوار پیشرفت ویدئو به‌صورت خودکار وارد قسمت آغازین بخش بعدی می‌شود. اگر می‌خواهید نشانگر زمان روی صفحه به‌نمایش درآید باید انگشت خود را روی ویدئو نگه دارید و در زیر نوار پیشرفت حرکتش دهید. با حرکت انگشت در زیر نوار پیشرفت، زمان را مشاهده خواهید کرد. 

قابلیت بخش بندی یوتیوب / YouTube Video Chapters

طبق اعلام یوتیوب، هیچ محدودیتی برای ویدئوها به‌منظور بخش‌بندی‌شدن وجود ندارد و بنابراین تمامی محتواها ازلحاظ تئوری برای دریافت قابلیت جدید واجد شرایط هستند. به‌علاوه یوتیوب می‌گوید اضافه شدن این قابلیت، ارتباطی به خالقان محتوا ندارد و براساس اعتبار آن‌ها به ویدئوهایشان اضافه نمی‌شود و عملا هر کسی توانایی دریافت قابلیت موردبحث را دارد. تنها موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که قابلیت بخش‌بندی به‌صورت خودکار به ویدئوها اضافه نمی‌شود. بنابراین برخلاف بسیاری از پروژه‌های جدیدی که گوگل معرفی می‌کند، قابلیت بخش‌بندی‌ ویدئوها بر فناوری یادگیری ماشین متکی نیست (حداقل فعلا).

تنها ویدئوهایی بخش‌بندی می‌شوند که آپلودکننده‌ی آن‌ها زمان‌بندی هر بخش را قسمت توضیحات ویدئو قرار داده باشد. درواقع خود خالق ویدئو باید نشان‌گرهای زمانی را با دقت بالا در بخش توضیحات قرار دهد تا یوتیوب براساس آن‌ها، نوار پیشرفت ویدئو را بخش‌بندی کند. خالقان محتوا سال‌ها است که از این روش برای بخش‌بندی ویدئوهایشان استفاده می‌کنند، بنابراین امروزه بسیاری از ویدئوها به قابلیت بخش‌بندی مجهز شده‌اند. 

توضیحات یادشده نشان می‌دهند قابلیت جدید یوتیوب به‌طور کامل زحمت بخش‌بندی ویدئوها را به دوش آپلودکننده می‌گذارد. آپلودکننده باید حتما در بخش توضیحات نشان‌گرهای زمانی را قرار دهد، نخستین نشانگر باید از زمان ۰۰:۰۰ آغاز شود. منتشرکننده‌ی ویدئو همچنین موظف است نام هر بخش را مشخص کند تا یوتیوب آن را روی نوار پیشرفت به‌نمایش بگذارد. برای اضافه‌شدن قابلیت موردبحث، ویدئوی شما باید دارای حداقل سه نشانگر زمانی باشد که هر یک از آن‌ها طولانی‌تر از ۱۰ ثانیه باشند. پس از رعایت این پیش‌نیاز، یوتیوب از متادیتای ویدئو استفاده و نوار پیشرفت زیر آن را براساس همان اطلاعات بخش‌بندی می‌کند.

اگر تاکنون در محیط یوتیوب قابلیت بخش‌بندی را مشاهده نکرده‌اید و دنبال ویدئوهای دارای آن می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم این ویدئوی آشپزی را مشاهده کنید. این میکس غیررسمی موسیقی‌های متن بازی Persona 5 هم قابلیت بخش‌بندی را دریافت کرده است. یوتیوب می‌گوید از این پس به کسانی که می‌خواهند ویدئوی جدید آپلود کنند یادآوری خواهد کرد که نشان‌گرهای زمانی را در بخش توضیحات قرار دهند. بدین ترتیب تا مدتی دیگر اکثر ویدئوهای جدید به‌قابلیت بخش‌بندی مجهز خواهند شد. البته اضافه‌کردن نشان‌گرهای زمانی به بخش توضیحات، ضروری نیست و کاربر درصورت تمایل می‌توان چنین کاری را انجام ندهد. بااین‌حال انتظار داریم به‌مرور زمان میزان استقبال از این قابلیت افزایش پیدا کند.

قابلیت بخش بندی یوتیوب / YouTube Video Chapters

یوتیوب می‌گوید قصد دارد قابلیت بخش‌بندی را به محتوای سرویس YouTube Originals هم اضافه کند. بااین‌حال فردی به‌نمایندگی از یوتیوب به رسانه‌ی ورج گفته است فیلم‌های اجاره‌شده‌ی این سرویس قرار نیست فعلا به قابلیت بخش‌بندی مجهز شوند. یوتیوب می‌گوید ازطریق قابلیت بخش‌بندی قصد دارد استایلی منحصربه‌فرد به ویدئوهای پلتفرمش اضافه کند. این شرکت همچنین می‌گوید شماری از کاربران همواره برای پیدا کردن بخش موردنیازشان در هر ویدئو مجبور بوده‌اند زمان زیادی صرف کنند، یوتیوب نیز به حرف‌ آن‌ها گوش داده و سرانجام قابلیت بخش‌بندی را در پلتفرم اعمال کرده است. مت داربی، مدیر محصول در یوتیوب به‌همراه رابرت تامپسون، یکی از طراحان UX این شرکت، در مصاحبه با وب‌سایت ورج گفته‌اند تیم آن‌‌ها در خانه‌ی مردم با آن‌ها دیدار کرده است تا بفهمد کاربران چگونه با هر ویدئو تعامل برقرار می‌کنند. 

یوتیوب برای کسانی که دوست دارند ازطریق صفحه‌کلید رایانه بخش‌های مختلف ویدئو را رد کنند قصد دارد قابلیتی جدید به پلتفرم بیاورد. درواقع طبق اعلام یوتیوب، این شرکت کار روی مجموعه‌ی جدیدی از میانبرهای صفحه‌کلید را آغاز کرده است تا کاربر بتوانند ازطریق فشردن کلیدها به‌سادگی از هر بخش ویدئو به بخش دیگر منتقل شوند. البته این امکان فعلا آماده نشده است و یوتیوب در آینده‌ای نزدیک آن را به نسخه‌ی دسکتاپ می‌آورد. یوتیوب همچینن می‌گوید تحقیقات خود را برای اضافه‌کردن ژست‌های حرکتی ویژه به نسخه‌ی موبایل اپلیکیشن خود آغاز کرده است تا کاربر بتواند ازطریق ژست‌هایی جدید،‌ وارد بخش‌های مختلف ویدئو شود. با درنظرگرفتن این حقیقت که دستگاه‌های موبایلی در ابعاد و اشکال مختلف در بازار موجود هستند، این قابلیت می‌تواند بسیار کاربردی باشد. البته در حال حاضر قابلیت موردبحث هم دردسترس قرار ندارد.

بخش‌بندی ویدئوها را نمی‌توانیم هیجان‌انگیزترین قابلیتی به‌حساب بیاوریم که طی چند وقت اخیر به یوتیوب اضافه شده است، اما در هر صورت این قابلیت برخی مزیت‌های ویژه به‌همراه می‌آورد. به‌لطف بخش‌بندی ویدئوها، امکان ناوبری در قسمت‌‌های مختلف هر محتوا فراهم می‌شود تا کاربر مجبور نباشد به تماشای تمامی سکانس‌ها بنشیند. در آینده حتما بررسی خواهیم کرد که ببینیم خالقان محتوای ویدئویی تا چه حد از قابلیت جدید یوتیوب استقبال کرده‌اند. به‌علاوه به‌هنگام اعمال به‌روزرسانی در این قابلیت، حتما شما را مطلع خواهیم کرد. یوتیوب در حال حاضر قابلیت بخش‌بندی را تنها به دسکتاپ و موبایل اضافه کرده است، اما این شرکت می‌گوید قصد دارد آن را در آینده‌ای نه‌چندان دور برای دستگاه‌های دیگر نظیر ستاپ‌باکس‌ها و حتی کنسول‌های بازی دردسترس قرار دهد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد قابلیت بخش‌بندی ویدئوهای یوتیوب چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات