بنچمارک دو پردازنده دسکتاپ جدید سری رنیور AMD منتشر شد

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
به‌تازگی بنچمارک منتسب به دو پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی سری رنیور AMD با نام‌های AMD Ryzen 3 4200G و Ryzen 5 Pro 4400G در 3DMark منتشر شده است.
تبلیغات

روز گذشته بنچمارک‌های بیشتری از پردازنده‌های شتاب‌یافته (APU) سری رنیور خانواده‌ی AMD Ryzen 4000 در فضای وب فاش شد تا بهتر با توانایی‌های آن‌ها آشنایی پیدا کنیم. به‌لطف بنچمارک‌های جدید می‌توانیم نگاهی اولیه به پردازنده‌های Ryzen 3 4200G و Ryzen 5 Pro 4400G بیندازیم. این دو پردازنده‌ی شتاب‌یافته توسط یکی از کاربران توییتر در دیتابیس بنچمارک 3DMark رؤیت شده‌اند، در بین اطلاعات فاش‌شده حتی امتیاز آن‌ها نیز دیده می‌شود.

طی چند وقت اخیر شاهد افشای اطلاعات زیادی از پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی رایزن ۴۰۰۰ رنیور AMD بوده‌ایم، هفته‌ی گذشته بود که بایوستار به‌صورت رسمی به‌هنگام به‌روزرسانی مشخصات محصولاتش، ساخت پردازنده‌های جدید AMD را تأیید کرد. در همین راستا اخیرا بنچمارک دو مورد از پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی رنیور AMD با نام‌های Ryzen 3 4200G و Ryzen Pro 4400G منتشر شده است تا به‌صورت اولیه ما را با قدرت پردازشی آن‌ها آشنا کند.

هر دو پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی موردبحث با سوکت AM4 سازگاری دارند و این یعنی می‌توان آن‌ها را در مادربردهای سری ۴۰۰ و ۵۰۰ مورداستفاده قرار داد. همچنین طبق اطلاعات فاش‌شده، تراشه‌های جدید AMD مبتنی‌بر پردازنده‌ای مرکزی با هسته‌های ذن ۲ (Zen 2) و پردازنده‌ای گرافیکی با هسته‌های وگا (Vega) هستند. گفته می‌شود Ryzen 3 4200G و Ryzen Pro 4400G قرار است با اتکا بر لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC ساخته شوند.

براساس آن‌چه از گوشه و کنار شنیده‌ایم، AMD Ryzen 3 4200G قرار است ضعیف‌ترین تراشه در کل خانواده‌ی رنیور باشد و از ۴ هسته به‌همراه ۸ ترد بهره بگیرد. این تراشه می‌تواند کارهای مختلف را با فرکانس پردازشی پایه‌ی ۳/۸ گیگاهرتز و فرکانس پردازشی تقویت‌شده (بوست) ۴/۱ گیگاهرتز به‌انجام برساند. در پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه از ۶ واحد رایانشی (CU) استفاده شده است، این یعنی پردازنده‌ی گرافیکی موردبحث درمجموع ۳۸۴ پردازنده‌ی جریانی (SP) با فرکانس پردازشی ۱٬۷۰۰ مگاهرتز دارد.

ازطرفی تراشه‌ی AMD Ryzen 5 Pro 4400G را داریم که به ۶ هسته و ۱۲ ترد مجهز شده است. این تراشه فرکانس پایه‌ی ۳/۷ گیگاهرتز و فرکانس تقویت‌شده‌ی ۴/۳ گیگاهرتز دارد. طبق گفته‌های منابع آگاه، این تراشه از خانواده‌ی رنیور مجموعا ۷ واحد رایانشی برابربا ۴۴۸ پردازنده‌ی جریانی دارد که همگی با فرکانس ۱٬۹۰۰ مگاهرتز فعالیت می‌کنند. دو تراشه‌ی موردبحث AMD دارای توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۶۵ وات خواهند بود، همچنین AMD قصد دارد نسخه‌ای دیگر از این دو تراشه را با پسوند GE عرضه کند که از توان طراحی حرارتی ۳۵ وات بهره بهره می‌گیرند.

دو اسکرین‌شات بالا به AMD Ryzen 3 4200G و Ryzen 5 Pro 4400G در بنچمارک 3DMark مربوط هستند

در زمینه‌ی عملکرد پردازشی، AMD Ryzen 3 4200G توانسته است نتایجی قابل‌قبول به‌دست بیاورد. نتایج این تراشه در بنچمارک 3DMark 11 نشان می‌دهند 4200G توانسته امتیاز ۶٬۸۲۵ را در بخش Physics و امتیاز ۳٬۴۸۹ را در بخش عملکرد گرافیکی کسب کند. کسب امتیاز ۳٬۴۸۹ در بخش گرافیکی باعث می‌شود بتوانیم AMD Ryzen 3 4200G را یکی از رقبای تراشه‌های گرافیکی GT1 آیس‌ لیک اینتل به‌حساب بیاوریم. در نظر داشته باشید که تراشه‌ی AMD توانسته است نسبت‌به تراشه‌های موردبحث اینتل عملکردی بهتر داشته باشد. تراشه‌های گرافیکی GT1 آیس‌ لیک دارای ۳۲ واحد واحد اجرایی (EU) هستند و عملکردی هم‌رده با پردازنده‌ی گرافیکی MX250 که ولتاژ کمی دارد، از خود نشان می‌دهند.

پردازنده‌ی گرافیکی وگا ۸ موجود در تراشه‌ی Ryzen 7 4700U در همین بنچمارک توانسته است امتیاز بالای ۵٬۰۰۰ را کسب کند، اما کسب این امتیاز به‌دلیل بهره‌مندی از پردازنده‌های جریانی بیشتر به‌دست آمده است. پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در تراشه‌ی Ryzen 7 4700U مجموعا ۴۴۸ پردازنده‌ی جریانی دارد. امتیاز AMD Ryzen 3 4200G در بخش پردازنده‌ی مرکزی کمتر از امتیاز کسب‌شده توسط AMD Ryzen 3 3300X است که توانسته بود امتیازی در حدود ۱۰٬۰۰۰ کسب کند. بااین‌حال تراشه‌ی جدید سری رنیور عملکردی شبیه به Ryzen 3 3100 از خود نشان داده است. 

به Ryzen 5 4400G می‌رسیم، تراشه‌ای که توانسته است در بخش Physics بنچمارک 3DMark 11 امتیاز ۱۹٬۱۱۳ و در بخش Firestrike این بنچمارک برای به‌چالش کشیدن عملکرد گرافیکی، امتیاز ۴٬۰۳۳ را کسب کند. در این بنچمارک، Ryzen 5 4400G تقریبا عملکردی معادل پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای AMD Ryzen 7 2700X از خود نشان داده و از Ryzen 5 3600 بهتر عمل کرده است. امتیاز بخش عملکرد گرافیکی بسیار بهتر از Ryzen 7 4800H بوده که البته دلیل اصلی آن به‌ بهره‌مندی Ryzen 5 4400G به پردازنده‌های جریانی با فرکانس پردازشی بالاتر مربوط می‌شود. در نظر داشته باشید که 4800H مخصوص لپ‌تاپ‌ است و فرکانس پردازشی هسته‌های گرافیکی آن، ۱٬۶۰۰ مگاهرتز اعلام شده. Ryzen 7 4800H توانسته است در بخش گرافیکی 3DMark امتیاز تقریبا ۳٬۵۰۰ را کسب کند.

به‌طور کلی نتایج کسب‌شده توسط تراشه‌های جدید AMD عملکرد مناسب آن‌ها را نشان می‌دهند. بدین ترتیب AMD Ryzen 3 4200G و Ryzen 5 Pro 4400G قصد دارند در قامت گزینه‌ای مناسب برای گیمرهایی ظاهر شوند که بودجه‌ی محدودی دارند. این گیمرها به‌طور معمول به‌دنبال ترکیب مناسبی از پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی هستند که بتواند کارشان را برای انجام بازی‌های حوزه‌ی ورزش‌های الکترونیکی (eSports) راه بیاندازد. در این دو تراشه شاهد عملکردی شبیه به Ryzen 3 3300X و Ryzen 3 3100 با پردازنده‌ی گرافیکی بسیار بهتری خواهید بود.

تراشه‌ی ۸ هسته‌ای یادشده و هسته‌های گرافیکی وگا ۸ اگر روی مادربردهای مبتنی‌بر تراشه‌های B550 قرار بگیرند می‌توانند عملکردی مناسب‌تر از خود نشان دهند، بااین‌حال قیمت آن‌ها نیز بالاتر خواهد بود و به ۲۰۰ دلار خواهد رسید. خبرگزاری‌ها به‌نقل از منابعی آگاه مدعی شده‌اند AMD قصد دارد پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی سری رایزن ۴۰۰۰ در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ (تیر و مرداد ۱۳۹۹) رونمایی کند. این پردازنده‌ها با مادربرهای نه‌چندان گران‌قیمت نظیر B550 و A520 هم سازگاری خواهند داشت.

مشخصات تراشه‌های سری رایزن ۴۰۰۰ رنیور AMD

نام تراشه / پارامتر

لیتوگرافی هسته‌

تعداد هسته / تعداد ترد

فرکانس پردازشی پایه‌ی CPU

فرکانس پردازشی تقویت‌شده (بوست) CPU

حافظه

پردازنده‌ی گرافیکی

فرکانس پردازشی GPU

توان طراحی حرارتی (TDP)

قیمت

AMD Ryzen 7 4700G

۷ نانومتری ذن ۲

۸ / ۱۶

۳/۶ گیگاهرتز

احتمالا ۴/۴۵ گیگاهرتز

DDR4-3200

وگا ۸ / ۵۱۲ پردازنده‌ی جریانی

۲٬۱۰۰ مگاهرتز

۶۵ وات

؟

AMD Ryzen 5 4400G

۷ نانومتری ذن ۲

۶ / ۱۲

؟

؟

DDR4-3200

وگا ۷ / ۴۴۸ پردازنده‌ی جریانی

؟

۶۵ وات

؟

AMD Ryzen 7 4700GE

۷ نانومتری ذن ۲

۸ / ۱۶

۳/۱ گیگاهرتز

احتمالا ۴/۳۵ گیگاهرتز

DDR4-3200

وگا ۸ / ۵۱۲ پردازنده‌ی جریانی

۲٬۰۰۰ مگاهرتز

۳۵ وات

؟

AMD Ryzen 5 4400GE

۷ نانومتری ذن ۲

۶ / ۱۲

۳/۳ گیگاهرتز

احتمالا ۴/۲۵ گیگاهرتز

DDR4-3200

وگا ۷ / ۴۴۸ پردازنده‌ی جریانی

۱٬۹۰۰ مگاهرتز

۳۵ وات

؟

AMD Ryzen 3 4200GE

۷ نانومتری ذن ۲

۴ / ۸

۳/۵ گیگاهرتز

احتمالا ۳/۸ گیگاهرتز

DDR4-3200

وگا ۶ / ۳۸۴ پردازنده‌ی جریانی

۱٬۷۰۰ مگاهرتز

۳۵ وات

؟

AMD Ryzen 7 PRO 4700G

۷ نانومتری ذن ۲

۸ / ۱۶

۳/۶ گیگاهرتز

احتمالا ۴/۴۵ گیگاهرتز

DDR4-3200

وگا ۸ / ۵۱۲ پردازنده‌ی جریانی

۲٬۱۰۰ مگاهرتز

۶۵ وات

؟

AMD Ryzen 5 PRO 4400G

۷ نانومتری ذن ۲

۶ / ۱۲

۳/۷ گیگاهرتز

احتمالا ۴/۳ گیگاهرتز

DDR4-3200

وگا ۷ / ۴۴۸ پردازنده‌ی جریانی

۱٬۹۰۰ مگاهرتز

۶۵ وات

؟

AMD Ryzen 3 PRO 4200G

۷ نانومتری ذن ۲

۴ / ۸

۳/۸ گیگاهرتز

احتمالا ۴/۱ گیگاهرتز

DDR4-3200

وگا ۶ / ۳۸۴ پردازنده‌ی جریانی

۱٬۷۰۰ مگاهرتز

۶۵ وات

؟

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت پردازنده AMD در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و CPU اینتل را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. پردازنده‌های متنوعی از سری‌‌ رایزن ۳، رایزن ۵، رایزن ۷ و رایزن ۹ درکنار دیگر محصولات AMD در این بخش برای خرید و مقایسه دراختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات