هواوی در بازار تبلت چین از اپل پیشی گرفت

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
هواوی با بهره‌جویی از فرصت به‌وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا و تقاضای بالا برای آموزش آنلاین، در مقایسه با اپل تبلت‌های بیشتری را در چین فروخته است.
تبلیغات

براساس گزارشی از شرکت تحقیقاتی IDC، در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ میلادی فروش تبلت در چین نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است. دلیل این کاهش، شیوع ویروس دنیاگیر کرونا است. البته، پایین‌آمدن سطح فروش تأثیر یکسانی روی تمامی شرکت‌ها نداشته و هواوی که مقر آن در شهر شنژن است، با فروش ۱٫۲ میلیون تبلت توانسته نسبت‌به سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹، درحدود ۴٫۳ درصد رشد فروش را تجربه کند. گزارش روز دوشنبه‌ی IDC تأیید می‌کند که هواوی، تنها شرکت بزرگ سازنده‌ی تبلت بوده است که توانسته در سه‌ماهه‌‌ی یادشده رشد مثبتی را در بازار تجربه کند.

در طی سه‌ماه اخیر، هواوی با سهم ۴۰٫۲ درصدی از بازار تبلت چین، اپل را پشت سر گذاشته است. سهم اپل از بازار در این بازه‌ی زمانی ۳۵٫۱ درصد بوده و این شرکت، پس از کاهش ۴۲٫۵ درصدی فروش آیپد درقیاس‌با سال قبل، رهبری خودش در بازار تبلت چین را از دست داده است. در گزارش IDC، شیائومی، مایکروسافت و لنوو در این سه‌ماهه شاهد کاهش فروش بودند و به‌ترتیب، ۵٫۵ درصد، ۳٫۲ درصد و ۱٫۷ درصد از بازار تبلت چین را دراختیار داشته‌اند.

تأثیر منفی دنیاگیری ویروس کرونا باعث کاهش شدید فروش تبلت در چین در سه‌ماهه‌ی اول سال شده است؛ اما به‌گفته‌ی یکی از تحلیل‌گران ارشد IDC با نام ژو تیان‌ژیانگ، فرصت‌های به‌وجودآمده از این همه‌گیری نیز در بازار برای صنعت تبلت غیرمنتظره بود. چنین فرصت‌هایی عمدتا ناشی از افزایش تقاضا برای آموزش آنلاین و دورکاری است. در ده روز اول تعطیلات سال نوی قمری (چینی)، فروش تبلت در دومین فروشگاه آنلاین بزرگ چین، JD.com، نسبت‌به مدت مشابه درسال قبل ۷۷ درصد رشد داشته است.

براساس گزارش IDC، درنتیجه‌ی افزایش تقاضا برای آموزش آنلاین تنها فروش تبلت‌های هواوی بالا رفت؛ زیرا هنگام بسته‌شدن بسیاری از کارخانه‌ها به‌دلیل اعمال قرنطینه در سطح جهان، سایر سازندگان برای بهره‌جویی از فرصت به‌وجود آمده، ظرفیت لازم را در کارخانه‌هایشان نداشتند. تقاضای بالا برای تبلت، هنگامی کاهش می‌یابد که افراد با کاهش مدوام شیوع ویروس کرونا، به‌تدریج به مدارس و اداره‎هایشان بازگردند.

باتمامی موارد یادشده، IDC معتقد است که ارتباط از راه دور و آموزش آنلاین در آینده پذیرفته‌تر خواهد شد و  رشدی در میزان فروش رقم زده می‌شود که پیش از همه‌گیری ویروس کرونا غیرقابل تصور بود. این شرکت تحقیقاتی می‌گوید که آموزش آنلاین در آینده به مهم‌ترین عامل رشد بازار تبلت تبدیل می‌شود.

عملکرد قدرتمند هواوی، نه‌تنها ناشی از شرایط دشوار بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا، بلکه در مواجهه با تحریم‌های دولت ترامپ است که این ماه، با اعمال محدودیت‌ها روی توانایی این شرکت چینی برای ساخت تراشه با استفاده از فناوری آمریکایی شدت یافته‌اند. تحریم‌های جدید، یک‌سال پس از افزوده‌شدن هواوی به لیست سیاه تجاری ایالات متحده اعمال می‌شوند. براساس گزارش جداگانه‌ای از شرکت تحقیقاتی چینی، CINNO، در زمینه‌ی عرضه‌ی پردازنده در چین نیز واحد تراشه‌سازی هواوی، های‌سیلیکون، در اولین سه‌ماهه‌ی سال از غول صنعت تراشه‌ی ایالات متحده، کوالکام پیشی گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات