پوشش زنده ویدیویی زومیت از پرتاب تاریخی کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس [تمام شد]

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس ایکس امشب (شنبه ۱۰ خرداد) ساعت ۲۳:۵۲ به وقت ایران، با پرتاب داگ هارلی و باب بنکن، فضانوردان ناسا سوار بر کپسول کرو دراگون، فصلی تازه را در تاریخ فضانوردی جهان رقم خواهد زد.
تبلیغات

پس از بیش از ۶ سال تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر و بعد از به‌تعویق افتادن اولین تلاش برای پرتاب در بامداد پنجشنبه، اسپیس ایکس سرانجام قرار است تا ساعاتی دیگر نخستین فضانوردانش را سوار بر کپسول جدید کرو دراگون (Crew Dragon) و راکت فالکون ۹ به فضا پرتاب کند. این مأموریت با نام دمو ۲ (Demo-2)، واپسین پرواز آزمایشی فضاپیمای جدید اسپیس ایکس به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا خواهد بود که هدف از آن، ساخت وسایل نقلیه‌ی فضایی جدید به‌دست شرکت‌های خصوصی برای حمل‌ونقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگرداندن آن‌ها به زمین است.

ناسا اندکی پیش از بازنشستگی شاتل فضایی در تقریبا یک دهه‌ی پیش، همکاری با شرکت‌های خصوصی هوافضا را در قالب برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری آغاز کرد. این سازمان سرانجام در سال ۲۰۱۴ دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ را برای ساخت فضاپیماهای کرو دراگون و سی‌اس‌تی ۱۰۰ استارلاینر انتخاب و به‌ترتیب مبلغ ۲/۶ و ۴/۲ میلیارد دلار به آن‌ها پرداخت کرد. اما فرایند دشوار ساخت فضاپیمایی ایمن که بتواند انسان را به مدار زمین حمل کند، بیش‌از پیش‌بینی‌ها به‌طول انجامید و موجب شد اتکای ناسا به فضاپیمای روسی سایوز تا به امروز تداوم یابد.

اسپیس ایکس بیش از یک سال پیش، کپسول کرو دراگون را برای نخستین‌بار به فضا فرستاد و مراحل پرتاب به مدار، اتصال به ایستگاه فضایی، جدایی از آن و بازگشت به زمین را باموفقیت پشت سر گذاشت. قرار بود بامداد پنجشنبه در جریان دومین و آخرین پرتاب آزمایشی با نام دمو ۲، باب بنکن و داگ هارلی، فضانوردان کارکشته‌ی ناسا سوار بر کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس و برفراز موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شوند، که به‌دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی این پرتاب دو روز به تعویق افتاد. اکنون اسپیس ایکس و ناسا قصد دارند درجریان دومین تلاش خود، موشک و فضانوردان خود را در ساعت ۳:۲۲ بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی (ساعت ۲۳:۵۲ شنبه ۱۰ خرداد به وقت ایران) از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب کند.

وقتی پرتاب پیش رو انجام شود، فضانوردان آمریکایی برای نخستین‌بار پس از پایان عصر شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱، از خاک آمریکا رهسپار مدار نزدیک زمین خواهند شد. علاوه بر این، موفقیت اسپیس ایکس در ارسال فضانوردان ناسا به فضا، به‌منزله‌ی نخستین پرواز فضایی به مدار به‌دست یک شرکت خصوصی خواهد بود.

بسیاری از علاقه‌مندان به ناسا، اسپیس ایکس و برنامه‌های فضایی مدت‌ها است بی‌صبرانه منتظر این پرتاب تاریخ‌ساز هستند. همین موضوع باعث شد تا پخش زنده‌ی نخستین تلاش مشترک ناسا و اسپیس ایکس برای فرستادن انسان به فضا به پربیننده‌ترین ویدیوی ناسا در یوتیوب تبدیل شود. همان‌طور که بامداد پنجشنبه  را به‌صورت زنده پوشش دادیم، این بار نیز شما مخاطبان زومیت در ساعت ۲۲:۳۰ امشب و تقریبا یک و نیم ساعت پیش از پرتاب کرو دراگون، می‌توانید این رویداد ویژه را با پوشش زنده‌ی ما در همین صفحه تماشا کنید.

پوشش زنده زومیت از پرتاب تاریخی کرو دراگون:

پوشش زنده ویدیویی زومیت از پرتاب تاریخی کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس شروع شد.https://www.pscp.tv/w/1YpJkQBdakEKj— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 30, 2020

در ادامه‌ی همین پست می‌توانید مجموعه‌ای از مقالات اختصاصی زومیت درباره‌ی ایستگاه بین‌المللی فضایی، تاریخچه‌ی سازمان‌ها و برنامه‌ی‌های فضایی و موشک‌های تاریخ‌سازی چون ساترن ۵، سایوز، شاتل فضایی و فالکون هوی را مطالعه کنید. همچنین مطالعه‌ی پرسش‌وپاسخ کاربران زومیت در بخش نظرات (که در جریان تلاش قبلی برای پرتاب مطرح شدند و در پوشش زنده به آن‌ها پاسخ داده شد) نیز خالی از لطف نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات