پخش زنده پرتاب فضانوردان با موشک اسپیس ایکس به پربیننده‌ترین ویدیو ناسا در یوتیوب تبدیل شد

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پوشش زنده‌ی پرتاب فضانوردان ناسا بر فراز کپسول کرو دراگون و موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس که بامداد امروز لغو شد، توانست رکورد تعداد بازدید در کانال یوتیوب ناسا را بشکند.
تبلیغات

ناسا قرار بود در ساعات آغازین امروز پنجشنبه ۸ خرداد ماه، دو فضانورد خود، «داگ هرلی و باب بنکن» را با استفاده از کپسول و موشک ساخت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند که به‌دلیل شرایط نامساعد جوی این پرتاب لغو و به شنبه ۱۰ خرداد ساعت ۲۳:۵۳ موکول شد.

این پرتاب که توسط بسیاری از رسانه‌ها لقب «تاریخی» گرفته است، از دو لحاظ حائز اهمیت فراوان است. ازطرفی ایالات متحده امریکا پس از بازنشسته شدن شاتل فضایی، نزدیک به ۱۰ سال است که قابلیت ارسال انسان به فضا را از دست داده و برای این کار به روس‌ها و موشک روسی سایوز وابسته است. به‌همین دلیل ناسا و آمریکا کارزار تبلیغاتی بزرگی با محوریت شعار «پرتاب فضانوردان آمریکایی از خاک آمریکا و برفراز موشک آمریکایی» پیرامون پرتاب بامداد پنجشنبه تدارک دیده بودند.

اما برای کسانی که ساکن و شهروند ایالات متحده نیستند و غرور ملی حاصل از پرتاب موشک وطنی شامل حالشان نمی‌شود نیز پرتاب اخیر از بسیاری جهات مهم و تاریخی تلقی می‌شود. برای اولین بار در تاریخ صنعت فضانوردی، قرار است فضانوردان توسط موشک و کپسول ساخت یک شرکت خصوصی به فضا پرتاب شوند و در مدار زمین قرار بگیرند. علاوه‌بر این، چندبار مصرف بودن موشک فالکون ۹ و حواشی پیرامون اسپیس ایکس و مدیرعامل این شرکت «ایلان ماسک» نیز بر هیجان و اهمیت این مأموریت افزوده است. درصورت پرتاب موفقیت‌آمیز، قرار بود مرحله‌ی اول یا بوستر موشک فالکون ۹ در اقیانوس اطلس روی یک کشتی بدون خدمه (drone ship) فرود بیاید و بازیابی شود.

اهمیت و هیجان جهانی برای پرتاب اخیر باعث شد تا ویدیوی پوشش زنده‌ی این رویداد در یوتیوب با ۱۴ میلیون بازدید به پربازدیدترین ویدیوی تاریخ کانال یوتیوب ناسا تبدیل شود. پخش زنده‌‌ی این پرتاب همچنین ۷٫۷ میلیون بازدید در کانال یوتیوب اسپیس ایکس و میلیون‌ها بازدید دیگر در کانال‌های یوتیوب دیگری که هرکدام به‌صورت مستقل این رویداد را پوشش می‌دادند کسب کرد. 

حدود ۱٫۵ ساعت پیش از پرتاب، پخش زنده‌ی زومیت از این رویداد نیز آغاز شد. این پوشش نیز با استقبال کم‌نظیر شما کاربران خوب سایت مواجه شد و همراه با پرسش و پاسخ تا ساعاتی پس از لغو پرتاب ادامه داشت. قصد داریم در زومیت دومین تلاش ناسا و اسپیس ایکس برای ارسال فضانوردان به‌فضا را مانند شب گذشته به‌صورت زنده پوشش دهیم و امیدواریم این بار نیز همراه ما باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات