توانایی ثبت ضربان قلب و سطح اکسیژن خون به ایرپادزهای آینده اپل می‌آید؟

سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گزارشی تأییدنشده ادعا می‌کند اپل در پی اضافه‌کردن حسگر نور محیطی به هدفون‌های سری ایرپادز است. این حسگر احتمالا برای ثبت ضربان قلب به‌‌کار خواهد رفت.
تبلیغات

روز گذشته، گزارشی منتشر شد که به اطلاعاتی از نسل‌های آینده‌ی هدفون‌های سری ایرپادز اپل اشاره می‌کرد. در این گزارش اعلام می‌شود اپل قصد دارد در سال‌های آتی در یکی از مدل‌های ایرپادز از حسگر نور محیطی استفاده کند.

از ‌مدت‌ها پیش، برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند اپل قصد دارد در نسل‌های آتی ایرپادز تمرکز ویژه‌ای روی قابلیت‌های سلامتی‌محور کند و این شایعه‌ی جدید با آن ادعاها تطابق دارد. رسانه‌ها گفته‌اند هدفون توگوشی کاملا بی‌سیم اپل به‌زودی مزیت‌هایی جالب درزمینه‌ی نظارت روی سلامتی ارائه خواهد داد و حسگر نور محیطی با همین هدف در نسل‌های آینده قرار داده خواهد شد. ناگفته نماند اپل امروزه ازطریق ساعت‌های هوشمند سری اپل واچ روی سلامت کاربرانش نظارت می‌کند.

دیجی‌تایمز یکی از رسانه‌هایی است که پیش‌تر سابقه‌ی افشای اطلاعات محصولات معرفی‌نشده را دارد و معمولا مقالات ویژه‌اش را ازطریق گرفتن پول از کاربر دردسترس قرار می‌دهد. مقاله‌ی پولی جدید این رسانه به قابلیت‌های ایرپادز در آینده دامن می‌زند. براساس ادعاهای دیجی‌تایمز، شرکت ASE Technology وظیفه‌ی تولید حسگرهای نور محیطی ایرپادز را برعهده دارد. در بخشی از گزارش دیجی‌تایمز می‌خوانیم:

انتظار می‌رود اپل در یکی‌دو سال آینده حسگرهای نور محیطی (ALS) را در نسل بعدی هدفون‌های خانواده‌ی ایرپادز بگنجاند. شرکت ASE Technology که مقر آن در تایوان قرار دارد احتمالا در پشت پرده برای تولید این حسگر تلاش خواهد کرد. طبق ادعاهای چند منبع آگاه، ASE Technology اخیرا دستگاه‌های تولیدی بیشتری خریده و آن‌ها را به خطوط تولید خود اضافه کرده است. 

پیش‌نمایش گزارش جدید دیجی‌تایمز دقیق اشاره نمی‌کند حسگر نور محیطی ممکن است چه مزیتی برای کاربران ایرپادزهای آینده به‌ارمغان بیاورد. بااین‌حال طبق گزارش دیگر این رسانه، احتمال دارد حسگر نور محیطی روی قابلیت‌های سلامتی‌محور متمرکز باشد. درواقع، دیجی‌تایمز می‌گوید حسگر نور محیطی بخشی از قابلیت‌های ایرپادز در حوزه‌ی بیومتریک خواهد بود:

منابع آگاه می‌گویند ASE Technology به‌منظور استفاده از فناوری سیستم-در-پکیج (SiP) برای ساخت نسل بعدی هدفون‌های توگوشی کاملا بی‌‌سیم استریو (TWS) اپل اعلام آمادگی کرده است. ناگفته نماند فناوری SiP برپایه‌ی فناوری SESUB ساخته شده است. ASE Technology انجام این کار را به‌دنبال بستن قراردادی جدید با اپل آغاز خواهد کرد. طبق این قرارداد، ASE Technolog قصد دارد از فناوری AiP به‌منظور آوردن شبکه‌ی 5G با امواج میلی‌متری به آیفون‌ها و آیپدها بهره بگیرد. ASE Technology فناوری SiP را در هدفون‌های کاملا بی‌سیم استریو با قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی ادغام کرده است تا این هدفون‌ها بتوانند روی ضربان قلب کاربر نظارت کنند. ادغام این دو فناوری به هدفون‌ها کمک می‌کند تعداد قدم‌های کاربر را بشمارند و وضعیت سلامتی او را زیرنظر بگیرند و حتی به‌شکلی هوشمندانه ترجمه‌ کنند. منابع آگاه دیجی‌تایمز می‌گویند چنین هدفونی می‌تواند حرکات سر کاربر را نیز تشخیص دهد.

معمولا منابع دیجی‌تایمز اخباری موثق دراختیار این رسانه قرار می‌دهند؛ بااین‌حال، نگاهی به چند سال اخیر نشان می‌دهد دیجی‌تایمز نتوانسته همیشه اطلاعات دقیقی از اپل فاش کند. درواقع، منابع دیجی‌تایمز اطلاعات را دراختیار این رسانه قرار می‌دهند؛ اما گاهی اوقات نحوه‌ی تفسیر این اطلاعات و رمزگشایی دقیق از برنامه‌های آینده‌ی اپل به‌شکلی درست انجام نمی‌شود. با همه‌ی این‌ها، همچنان امکان دارد حسگر نور محیطی به‌طورویژه برای قابلیت‌های سلامتی‌محور به ایرپادز بیاید. برخی رسانه‌ها می‌گویند حضور این حسگر امکان ثبت ضربان قلب کاربر یا حتی میزان اشباع اکسیژن خون را فراهم می‌کند.

در نظر داشته باشید دستگاه‌های اکسیژن‌سنج خون که به آن‌ها پالس اکسی‌متر هم گفته می‌شود، از پروب بهره می‌گیرند که باید معمولا روی انگشت سبابه قرار داده شود. این دستگاه نورهای قرمز و مادون‌قرمز را به درون رگ‌های خونی ساطع می‌کند و سپس ابزار ردیاب نور دستگاه با بهره‌گیری از داده‌های به‌دست‌آمده حجم اکسیژن خون را اندازه می‌گیرد. ابزار یادشده روند ثبت حجم اکسیژن خون را ازطریق مقدار نوری به‌دست می‌آورد که از درون انگشت عبور می‌کند. از این حسگرها حتی می‌توان به‌منظور اندازه‌گیری نرخ ضربان قلب بهره گرفت. 

در بیمارستان‌ها، از دستگاه‌های اکسیژن‌سنج خون دارای پروب گوش نیز بهره گرفته می‌شود. این دستگاه‌ها عملکردی مشابه دستگاه‌های دیگر دارند و نور را از درون نرمه‌ی گوش عبور می‌دهند. بخشی از نورِ تابیده‌شده‌ی دستگاه را پوستِ گوش جذب می‌کند و باقی‌مانده‌ی نور به حسگری می‌رسد که در طرف دیگر نرمه‌ی گوش قرار گرفته است. 

در‌حال‌حاضر، از نحوه‌ی دقیق کارکرد حسگر نور محیطی ایرپادز اطلاع نداریم و نمی‌دانیم اپل می‌تواند بدون تغییر فرم‌فاکتور و نحوه‌ی قرارگیری ایرپادز در گوش امکان ثبت ضربان قلب را به آن بیاورد یا نه. همان‌طورکه اشاره کردیم، ایرپادز اگر بخواهد ضربان قلب را سطح اکسیژن خون را بگیرد، باید با نرمه‌ی گوش ارتباط داشته باشد. به‌احتمال بسیار زیاد، اپل روی دستیابی به چنین امکانی کار می‌کند؛ اما شاید قابلیت یادشده به ایرپادز نیاید.

اپل بیتس پاوربیتس پرو / Apple Beats PowerBeats Pro

هدفون پاوربیتس پرو

اهالی کوپرتینو سال‌ها پیش برند بیتس را در حوزه‌ی هدفون تصاحب کردند. بیتس با مدیریت اپل همچنان به تولید هدفون‌هایی پرچم‌دار و قدرتمند ادامه می‌دهد که از بین جدیدترین آن‌ها می‌توانیم به پاوربیتس پرو اشاره کنیم. طراحی کلی پاوربیتس پرو به‌گونه‌ای است که احتمال اضافه‌شدن این قابلیت را به آن هدفون بیشتر می‌کند. به‌همین‌دلیل، برخی از رسانه‌ها از پاوربیتس پرو به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه سخن به‌میان می‌آورند. این هدفون کاملا بی‌سیم به‌نوعی طراحی دورگوشی دارد و تا حد زیادی ما را یاد هدفون‌های بی‌سیم شرکت FreeWavz می‌اندازد. هدفون‌های FreeWavz که قابلیت‌های ورزشی متنوعی دارند، درون خود از دستگاه اکسیژن‌سنج خون بهره می‌برند تا ازطریق آن نه‌تنها میزان اشباع اکسیژن خون، بلکه نرخ ضربان قلب کاربر را هم بگیرند.

در اوایل سال گذشته‌ی میلادی، دیجی‌تایمز در گزارشی اختصاصی مدعی شد اپل قصد دارد در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹ اولین ایرپادز خود را با قابلیت‌هایی در حوزه‌ی نظارت روی سلامت کاربر عرضه کند؛ اما درنهایت دیدیم این اتفاق رخ نداد. اپل در نیمه‌ی نخست ۲۰۱۹ و دقیق‌تر ماه مارس آن سال، نسل جدید هدفون‌های توگوشی خود با نام ایرپادز نسل دوم را رونمایی کرد؛ اما در این محصول از قابلیت‌های سلامتی‌محور خبری نبود. 

دیجی‌تایمز در چند وقت اخیر توانسته به اطلاعات متعددی از منابع خود در زنجیره‌ی تأمین آسیایی اپل دست پیدا کند که بسیاری از آن‌ها به نمونه‌های پیش‌تولید محصولات مربوط می‌شود که ممکن است تا زمان عرضه‌ی نهایی تغییراتی درخورتوجه به‌خود ببینند؛ بنابراین، نمی‌توان با اطمینان از صحت آن‌ها سخن به‌میان آورد. همچنین، شماری از این اطلاعات به دستگاه‌های آزمایشی مربوط هستند که احتمال دارد هیچ‌گاه روانه‌ی بازار نشوند. با درنظرگرفتن این توضیحات ممکن است اپل در سال ۲۰۱۹ روند آزمایش قابلیت‌های سلامتی‌محور را برای ایرپادز آغاز و در یک سال گذشته برای بهبود آن‌ها تلاش کرده باشد. خبرگزاری‌ها می‌گویند اپل اکنون توانسته به راه‌حلی دقیق برای آوردن قابلیت‌های سلامتی‌محور به هدفون‌های سری ایرپادز دست پیدا کند.

مدتی پیش، اپل پتنت جدیدی ثبت کرد که به قابلیت‌های سلامتی‌محور اشاره می‌کرد. در پتنت یادشده، به سیستمی درزمینه‌ی نظارت روی تناسب‌اندام اشاره شده بود که مخصوص هدفون‌های توگوشی است. در این پتنت، حسگر پیشرفته‌ی بیومتریک با هدفون ادغام می‌شود و می‌تواند داده‌هایی فیزیولوژیکی نظیر دمای بدن، نرخ ضربان قلب، میزان تعریق و... را اندازه‌گیری کند. روند ثبت این داده‌ها ازطریق تماس مستقیم حسگر با پوست کاربر و به‌لطف بهره‌مندی از حسگرهای حرکتی داخلی فراهم خواهد شد.

نظارت روی سطح اکسیژن خون می‌تواند مزیت‌هایی متنوع در حوزه‌ی ورزشی به کاربران ارائه دهد؛ اما این مزیت‌ها تنها به تناسب‌اندام خلاصه نمی‌شود. ازطریق داده‌های سطح اکسیژن خون امکان نظارت روی وضعیت سلامتی بدن نظیر وقفه‌ی تنفسی در خواب (آپنه‌ی خواب) و مشکلات دیگر فراهم می‌شود.

گفته می‌شود اپل قصد دارد در نسل بعدی ساعت خود، یعنی اپل واچ سری ۶، امکان ثبت سطح اکسیژن خون را فراهم کند. تیم کوک، مدیرعامل اپل، بارها در مصاحبه‌های خود به تمایل این شرکت برای حضور جدی‌تر در بازار محصولات حوزه‌ی سلامتی اشاره کرده است. او می‌گوید تمرکز ویژه‌ی اپل روی حوزه‌ی سلامتی درنهایت می‌تواند به بزرگ‌ترین کمک این شرکت به بشر منتهی شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات