ویندوز ترمینال 1 توسط مایکروسافت منتشر شد

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت که از سال گذشته نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ترمینال را دردسترس توسعه‌دهندگان قرار داده بود، شب گذشته نسخه‌ی نهایی آن را به‌صورت رسمی منتشر کرد.
تبلیغات

مایکروسافت در جریان برگزاری مراسم بیلد ۲۰۲۰ (Microsoft Build 2020) اعلام کرد که برنامه‌هایی ویژه برای ارائه‌ی ابزارهای جدید به توسعه‌دهندگان دارد. ردموندی‌ها در این مراسم ابزارهای ویژه‌ای را دراختیار توسعه‌دهندگان قرار دادند تا آن‌ها را ترغیب کنند به‌جای سیستم‌های عامل مک OS یا لینوکس به استفاده از ویندوز روی بیاورند.

براساس اعلام رسمی، ویندوز ترمینال برای مشتریان سازمانی مایکروسافت از مرحله‌ی آزمایشی خارج شده است. به‌علاوه ردموندی‌ها اعلام می‌کنند که نسخه‌ی جدید ساب‌سیستم ویندوز برای لینوکس (Windows Subsystem for Linux) که با نام WSL 2 از آن یاد می‌شود قرار است از این پس از پردازنده‌های گرافیکی و اپلیکیشن‌های GUI لینوکس پشتیبانی کند. همچنین طبق گفته‌های مایکروسافت روند نصب WSL 2 نسبت‌به نسخه‌ی اول بسیار ساده‌تر شده است. مایکروسافت افزون بر این موارد ویندوز پکیج منیجر (Windows Package Manager) را به‌صورت آزمایشی دردسترس توسعه‌دهندگان قرار داده است.

مایکروسافت ادعا می‌کند که امروزه یک میلیارد کاربر فعال به‌صورت ماهانه ازطریق رایانه‌ی شخصی، کنسول‌های بازی خانواده‌ی ایکس‌باکس وان و دستگاه‌های سری هولولنز به استفاده از ویندوز ۱۰ می‌پردازند. این موضوع باعث می‌شود ویندوز ۱۰ پلتفرمی بسیار عظیم برای توسعه‌دهندگان باشد تا این افراد بتوانند از تخصص خود به‌منظور تولید اپلیکیشن برای کاربران بی‌شمار ویندوز ۱۰ استفاده کنند. در اوایل ماه جاری میلادی بود که مایکروسافت اعلام کرد دنیاگیری ویروس کرونا در نهایت به نفع ویندوز تمام شده و شمار کاربران این سیستم‌عامل افزایش پیدا کرده است.

مایکروسافت می‌گوید در عرض تنها یک ماه، بیش از چهار تریلیون دقیقه زمان توسط کاربران در ویندوز ۱۰ صرف شده است. این عدد نسبت‌به سال گذشته به‌میزان ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این یعنی امروزه توسعه‌دهندگان دلایل بیشتری به‌منظور روی آوردن به ویندوز در پیش‌روی خود می‌بینند. بدین ترتیب توسعه‌دهندگان با اطلاع از مقیاس عظیم کاربران ویندوز ۱۰ در تلاش هستند ضمن خلق اپلیکیشن‌های جدید، در راستای بهبود هرچه بیشتر اپلیکیشن‌های فعلی نیز قدم بردارند. مایکروسافت با اطلاع از این موضوع قصد دارد روند ساخت و بهبود اپلیکیشن‌ها را ازطریق ابزارهایی ویژه برای توسعه‌دهندگان و البته سازمان‌های آن‌ها ساده‌تر کنند.

ویندوز ترمینال مایکروسافت / Microsoft Windows Terminal

در همین راستا مایکروسافت شب گذشته ویندوز ترمینال ۱ (Windows Terminal 1.0) را به‌صورت رسمی دردسترس قرار داد؛ آزمایش این پلتفرم از مدت‌ها پیش آغاز شده بود و انتشار رسمی نسخه‌ی اول آن نشان می‌دهد که ویندوز ترمینال امروزه در حالت باثبات قرار دارد و باگ‌های احتمالی آن تا حد امکان رفع شده‌اند. ناگفته نماند نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ترمینال نخستین بار در سال گذشته به‌هنگام برگزاری بیلد ۲۰۱۹ دردسترس قرار گرفت. اگر به تهیه‌ی آن علاقه دارید می‌توانید ویندوز ترمینال را ازطریق فروشگاه مایکروسافت یا گیت‌هاب دانلود کنید. 

اپلیکیشن متن باز ویندوز ترمینال دارای چندین تب، منوهای مختلف، پنجره‌های قابل‌جابه‌جایی در رابط کاربری، میان‌بُر، پشتیبانی از کاراکترهای یونیکد (Unicode) و UTF-8، پشتیبانی از ایموجی و افزونه است و درکنار این‌ها نوعی موتور رندر متن ویژه دارد که برای بهبود قابلیت‌هایش به پردازنده‌ی گرافیکی سیستم متکی می‌شود. به‌علاوه ویندوز ترمینال از تم‌ها‌، سبک‌ها و پیکربندهای سفارشی پشتیبانی می‌کند. ویندوز ترمینال مخصوص کاربران پاورشل، Cmd، ساب‌سیستم ویندوز برای لینوکس و دیگر ابزارهای مشابه است.

مایکروسافت همچنین در روز نخست برگزاری بیلد ۲۰۲۰ از اعمال برخی بهبودهای مهم در WSL خبر داد که از بین آن‌ها می‌توانیم به پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی و البته اپلیکیشن‌های GUI لینوکس اشاره کنیم. همچنین همان‌طور که بالاتر اعلام کردیم، WSL 2 مایکروسافت با دریافت به‌روزرسانی جدید روند نصب ساده‌تری ارائه می‌دهد. WSL را می‌توان نوعی سیستم ویژه در ویندوز به‌حساب آورد که در راستای سازگاری هرچه بیشتر این سیستم‌عامل با لینوکس قدم برمی‌دارد؛ درواقع ازطریق WSL اجرای کدهای باینری لینوکس روی ویندوز فراهم می‌شود. 

مایکروسافت نخستین بار هنگام برگزاری مراسم بیلد ۲۰۱۹ اعلام کرد که روی نسخه‌ی جدید ساب‌سیستم ویندوز برای لینوکس کار می‌کند. براساس اطلاعات رسمی ابزار WSL 2 قرار است با به‌روزرسانی مهم بعدی ویندوز ۱۰ دردسترس قرار گیرد که انتشار آن برای اواخر ماه جاری میلادی تعیین شده است. مایکروسافت از این به‌روزرسانی با نام «به‌روزرسانی مه ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰» یاد می‌کند. ناگفته نماند WSL 2 به‌هنگام انتشار ازطریق به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ به قابلیت‌های جدیدی که مایکروسافت معرفی کرده، مجهز نخواهد بود.

در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی، ابزار WSL 2 قرار است به‌صورت رسمی به پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی مجهز شود. این قابلیت جالب به ابزارهای لینوکس امکان می‌دهد از قدرت پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی به‌منظور بهبود عملکرد خود بهره بگیرند. بدین ترتیب روند انجام برخی کارها در حین توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها به‌خصوص در حوزه‌ی رایانش موازی (Parallel Computing) سریع‌تر از قبل می‌شود. همچنین مایکروسافت می‌گوید قابلیت جدید WSL 2 به بهبود روند آزمایش مدل‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین منتهی می‌شود. فردی به نمایندگی از مایکروسافت در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده است: «پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی قرار است طی چند ماه آینده به WSL 2 اضافه شود. این قابلیت ابتدا برای کاربران حلقه‌ی Fast ویندوز اینسایدر دردسترس قرار خواهد گرفت».

 درکنار این‌ها مایکروسافت به‌صورت رسمی از اضافه‌شدن پشتیبانی اپلیکیشن‌های GUI لینوکس به WSL 2 خبر می‌دهد. بااین‌حال تاکنون تاریخ دقیق اضافه‌شدن این پشتیبانی اعلام نشده است. فردی به نمایندگی از مایکروسافت در این رابطه می‌گوید: «در اواخر سال جاری میلادی اطلاعاتی بیشتر درمورد زمان دقیق اضافه‌شدن پشتیبانی از اپلیکیشن‌های GUI لینوکس به WSL 2 با شما در میان خواهیم گذاشت». این اتفاق به کاربران امکان می‌دهد پس از بازکردن WSL به‌صورت مستقیم به اجرای اپلیکیشن‌های GUI لینوکس بپردازند، بدون اینکه مجبور باشند به ابزارهای متفرقه (ترد پارتی) متکی شوند. همچنین این تغییر در WSL 2 بدین معنا است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از این پس در فضای لینوکس، محیط‌های یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار (IDE) موردعلاقه‌ی خودشان را اجرا کنند. 

مایکروسافت درنهایت اعلام کرده است که تا پیش از پایان امسال، WSL 2 روند نصب ساده‌تری به کاربران ارائه خواهد داد. پس از اضافه‌شدن این قابلیت، توسعه‌دهندگان خواهند توانست به‌سادگی و ازطریق دستور «wsl.exe –install» سیستم را مجددا راه‌اندازی کند. این قابلیت باعث می‌شود کسانی که به‌تازگی به استفاده از اپلیکیشن‌های لینوکس در ویندوز روی آورده‌اند،‌ با چالش کمتری مواجه شوند. در حال حاضر توسعه‌دهندگان برای انجام این کار به مایکروسافت استور متکی هستند. مایکروسافت می‌گوید ساده‌سازی روند نصب طی ماه‌های آتی ابتدا برای کاربران حلقه‌ی Fast اینسایدر دردسترس قرار می‌گیرد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات