با حلقه بسکتبال نوآورانه‌ای آشنا شوید که از کینکت مایکروسافت استفاده می‌کند

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فردی در یوتیوب به‌تازگی موفق‌به تولید نوعی حلقه‌ی بسکتبال شده است که از فناوری تشخیص چهره و کینکت استفاده می‌کند و خودش را در مسیر توپ قرار می‌دهد.
تبلیغات

شین وایتون، مهندس و یوتیوبر، به‌تازگی ویدئویی جدید منتشر کرده که توانسته توجهات زیادی را به‌خود جلب کند. وایتون با اتکا بر دانشش توانسته نوعی حلقه‌ی بسکتبال تولید کند که مجهزبه فناوری تشخیص چهره است و از کینکت مایکروسافت بهره می‌گیرد. به‌لطف استفاده از فناوری تشخیص چهره و کینکت، حلقه‌ی بسکتبال‌ ساخته‌شده توسط شین وایتون خودش را در مسیر توپ قرار می‌دهد و پرتاب‌کننده هیچ پرتابی را از دست نمی‌دهد. 

وایتون ویدئوی جدیدش را در کانال یوتیوب خود با نام Stuff Made Here منتشر کرده است. او در ویدئوی موردبحث می‌گوید صفحه‌ی پشتیِ حلقه‌ی بسکتبالی که موفق‌به تولید آن شده می‌تواند با بهره‌گیری از برخی ابزارها داده‌های داخل اتاق را رهگیری کند. بدین ترتیب صفحه‌ی پشتی توانایی رهگیری توپ و حتی مسیر حرکت آن را دارد. به‌لطف این اطلاعات و با انجام محاسباتی سریع، صفحه‌ی پشتی می‌تواند خودش را در بهترین مسیر قرار دهد تا توپ درون حلقه جای بگیرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند از زمان پرتاب توپ تا رسیدن آن به حلقه‌ی بسکتبال تنها ۶۰۰ میلی‌ثانیه طول می‌کشد؛ هر میلی‌ثانیه معادل یک‌هزارم ثانیه است. بنابراین صفحه‌ی پشتی باید محاسبات مربوط‌به مسیر حرکت توپ و قرارگیری در جای مناسب را در زمانی بسیار کوتاه و به‌شکلی دقیق انجام دهد. وایتون می‌گوید به‌هنگام طراحی صفحه‌ی پشتی تلاش کرده است حرکت سریع آن را در اولویت اصلی قرار دهد. آن‌طور که وایتون در ویدئویش اعلام می‌کند صفحه‌ی بسکتبال موردبحث مجهزبه سه موتور حرکتی است و این یعنی سه درجه‌ی آزادی برای حرکت دارد. این موتورهای حرکتی ازطریق نوعی لولای سراسری به صفحه‌ی پشتی متصل می‌شوند.

حلقه بسکتبال / Basketball Hoop

در حلقه‌ی بسکتبال موردبحث از نیروی چندان زیادی برای به‌حرکت درآوردن صفحه‌ی پشتی استفاده نشده است. بنابراین صفحه‌ی پشتی حلقه‌ی بسکتبال برای حرکت سریع باید وزن کمی داشته باشد. شین وایتون می‌گوید نیرویی معادل یک پنجم اسب بخار را درون صفحه‌ی پشتی جای داده است. در مقایسه‌ای کوتاه بهتر است بدانید که موتور خودروی مینی کوپر توانی معادل ۱۳۴ اسب بخار دارد. 

کینکت گجتی جالب از سوی مایکروسافت است که با هدف فراهم‌سازی امکان تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی بدون نیاز به کنترلر معرفی شد. درواقع کینکت را می‌توان به ‌نوعی کنترلر حساس به‌حرکت تشبیه کرد که مخصوص کنسول بازی ایکس‌باکس بود و نخستین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد؛ اما در سال ۲۰۱۸ برای همیشه به‌تاریخ پیوست. وایتون می‌گوید هنگام استفاده از کینکت در حلقه‌ی بسکتبالش نیز با برخی مشکلات مواجه شده است. او می‌گوید کینکت نمی‌توانسته به‌راحتی فرق بین توپ بسکتبال و سرِ آدم را تشخیص دهد. 

همانطور که اشاره کردیم حلقه‌ی بسکتبال وایتون از فناوری تشخیص چهره پشتیبانی می‌کند. بر این اساس از لحاظ تئوری می‌توان حلقه را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با شناسایی چهره‌‌ی وایتون، خودش را در مسیر توپ‌های پرتاب‌شده توسط او قرار دهد، اما هنگام دیدن چهره‌ی بقیه‌ی افراد چنین عملکردی از خود نشان ندهد. این نخستین باری نیست که وایتون موفق‌به تولید نوعی صفحه‌ی پشتی برای حلقه‌ی بسکتبال می‌شود که امکان پرتاب‌های دقیق توپ را فراهم می‌سازد. او پیش‌تر ویدئویی دیگر در یوتیوب منتشر کرده است که در آن شاهد نوعی حلقه‌ی غیرمکانیکی منحنی‌شکل هستیم. نحوه‌ی طراحی انحنای صفحه‌ی پشتی به‌گونه‌ای است که هربار توپ را پرتاب کنید، به‌طور قطعی به‌داخل حلقه می‌افتد. 

وایتون در بخشی از ویدئوی جدید می‌گوید او تنها کسی به‌حساب نمی‌آید که موفق‌به طراحی چنین سیستمی شده است. او در بین سخنان خود به مارک روور اشاره می‌کند؛ یوتیوبری که در سال ۲۰۱۷ توانسته بود نوعی صفحه‌ی دارت متحرک تولید کند. برای مشاهده‌ی ویدئوی طولانی ۱۶ دقیقه‌ای شین وایتون می‌توانید وارد این لینک شوید. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

*تصویر اصلی مقاله ارتباطی به حلقه‌ی بسکتبال طراحی‌شده توسط شین وایتون ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات