گوگل کروم تبلیغات کاهنده‌ی شارژ باتری را مسدود می‌کند

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق اعلام رسمی، گوگل کروم قرار است طی چند ماه آینده به قابلیت‌هایی جدید مجهز شود. این مرورگر در آینده تبلیغاتی را که باعث کاهش درصد شارژ باتری می‌شوند مسدود خواهد کرد.
تبلیغات

گوگل کروم (Google Chrome) محبوب‌ترین مرورگر دنیا است که طی بازه‌های زمانی مختلف بهبودهایی متنوع به‌خود می‌بیند. کروم به‌منظور بهبود عمر باتری دستگاه‌ها، کاهش مصرف حجم اینترنت و بالا بردن سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها قصد دارد در آینده تبلیغاتی را که حجم درخورتوجهی از منابع دستگاه را مورداستفاده قرار می‌دهند مسدود کند. در بین تبلیغاتی که قرار است مسدود شوند مواردی متنوع نظیر تبلیغات استخراج‌کننده‌ی رمزارز دیده می‌شوند.

طبق اطلاعیه‌ی جدید گوگل که پنج‌شنبه‌ی گذشته منتشر شده است اهالی مانتین ویو قصد دارند قابلیت موردبحث را طی ماه‌های آینده به‌صورت آزمایشی به کروم اضافه کنند و سپس در ماه اوت ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) آن را به‌مرحله‌ی نهایی برسانند. گوگل به‌طور دقیق‌تر می‌گوید در نزدیکی‌های اواخر اوت نسخه‌ی موردبحث کروم منتشر خواهد شد.

ظاهرا تصمیم جدید گوگل قرار است تنها بدترین نوع تبلیغات را هدف قرار دهد. گوگل از این تبلیغات به‌عنوان تبلیغاتی یاد می‌کند که بیش از ۴ مگابایت داده‌ی شبکه را مصرف می‌کنند. همچنین گروهی دیگر از این تبلیغات آن‌هایی هستند که پردازش‌های اصلی مرورگر را به‌مدت بیش از ۶۰ ثانیه در حالت کلی یا به‌طور دقیق‌تر ۱۵ ثانیه از هر بازه‌ی زمانی ۳۰ ثانیه‌ای، اشغال می‌کنند. در نسخه‌های آتی کروم چنین تبلیغاتی به‌صورت خودکار حذف می‌شوند و گوگل به‌جای آن‌ها بنری حاوی متن «تبلیغ حذف شد» به‌نمایش درمی‌آورد. گوگل می‌گوید یکی از انواع تبلیغات که با به‌روزرسانی ماه اوت کروم نمایش آن‌ها متوقف خواهد شد، تبلیغاتی هستند که از قدرت رایانشی سخت‌افزار دستگاه‌ به‌منظور استخراج رمزارز استفاده می‌کنند. 

گوگل طی چند وقت اخیر برخی سیاست‌های خود را در قبال تبلیغات موردبازنگری قرار داده است. نه‌تنها گوگل بلکه بسیاری دیگر از شرکت‌های تولیدکننده‌ی مرورگر قویا تلاش می‌کنند جلوی هرگونه مشکلاتی را که ممکن است باعث تضعیف تجربه‌ی کاربران از وب بشود، بگیرند؛ بدون این‌که سیاست‌های وب‌سایت‌ها را مدنظر قرار دهند. مرورگر وب بریو (Brave) به‌صورت پیش‌فرض تبلیغات را مسدود می‌کند، ویوالدی از مدتی پیش امکان جلوگیری از نمایش تبلیغات را به‌عنوان قابلیتی اختیاری به کاربرانش ارائه می‌دهد و مرورگرهایی دیگر نظیر سافاری اپل، مایکروسافت اج مبتنی‌بر کرومیوم و همچنین موزیلا فایرفاکس اقداماتی متنوع برای مقابله‌با نمایش تبلیغات انجام داده‌اند. این شرکت‌ها در تلاش هستند جلوی رهگیری شدن کاربران توسط تبلیغات هوشمند و نقض حریم خصوصی آن‌ها را بگیرند.

تبلیغات سایت در کروم

گوگل کروم پس از حذف تبلیغات بنری جایگزین آن‌ها می‌کند که متن «تبلیغ حذف شد» در آن به‌چشم می‌خورد

تبلیغ‌کنندگان قطعا از تغییراتی که گوگل قصد دارد در کروم اعمال کند خوشنود نخواهند بود؛ با این‌حال کاربران مدت‌ها است خودشان دست‌به‌کار شده‌اند و صرف نظر از این‌که مرورگرشان توانایی مسدود کردن تبلیغات را دارد یا نه به استفاده از برخی ابزارها روی می‌آورند. امروزه میزان محبوبیت ابزارهای مسدودکننده‌ی تبلیغات به‌شدت بالا رفته و کاربران زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ این موضوع به‌خصوص درمورد کاربران موبایل صدق می‌کند. شمار درخورتوجهی از کاربران رایانه‌ها نیز اقداماتی خاص برای جلوگیری از نمایش تبلیغات در وب‌سایت‌ها انجام می‌دهند. همچنین برخی افزونه‌های دیگر برای مرورگرها در دسترس هستند که جلوی رهگیری کاربر را توسط تبلیغات هوشمند می‌گیرند.

تصمیم جدید گوگل قرار است تبلیغاتی را هدف قرار دهد که این شرکت با بررسی‌های دقیق خود، آن‌ها را به‌عنوان «بدترین نوع تبلیغ» شناسایی کرده است؛ گوگل می‌گوید تبلیغات موردبحث خط قرمز این شرکت را رد می‌کنند و به‌همین باید جلوی نمایش آن‌ها گرفته شود. مارشال ول، یکی از مدیر برنامه‌های مرورگر کروم، در بیانیه‌ی جدید گوگل می‌گوید: «امروزه تنها ۰/۳ درصد از تبلیغاتی که در فضای وب به‌نمایش درمی‌آیند در دسته‌ی تبلیغات موردبحث جای می‌گیرند. با این‌حال همین تبلیغات ۲۷ درصد از تمام حجم اینترنت مصرف‌شده توسط همه‌ی تبلیغات را شامل می‌شوند. به‌علاوه «بدترین نوع تبلیغات» امروزه ۲۸ درصد از میزان استفاده‌ی تبلیغات از پردازنده‌ی مرکزی دستگاه‌ها را دربرمی‌گیرند».

گوگل به‌تازگی وب‌سایتی خاص راه‌اندازی کرده است تا تبلیغ‌کنندگان ازطریق آن بتوانند تشخیص دهند بنر تبلیغاتی آن‌ها خط قرمز این شرکت را رد می‌کند یا خیر. گوگل همچنین دستورالعمل‌ خاصی را منتشر کرده است که با اتکا بر آن می‌توان همین حالا ازطریق کروم جلوی نمایش تبلیغات حجیم را گرفت. کاربران کروم برای استفاده از قابلیت جدید می‌توانند وارد آدرس chrome://flags/#enable-heavy-ad-intervention شوند و فلگ مربوطه را فعال کنند.

گوگل که بخش عظیم درآمدهای خود را ازطریق تبلیغات به‌دست می‌آورد در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود کروم هیچ‌گاه تبلیغات وب‌سایت‌ها را مسدود نخواهد کرد. با این‌حال اهالی مانتین ویو در سال ۲۰۱۸ از تصمیم خود بازگشتند و نخستین اقدامات را برای مسدود کردن تبلیغات در کروم انجام دادند. در آن سال اعلام شد مرورگر کروم تبلیغات وب‌سایت‌هایی را که حاوی تعداد بسیار زیادی بنر تبلیغاتی هستند مسدود می‌کند. مرورگر اج جدید مایکروسافت که با اتکا بر موتور کرومیوم ساخته شده نیز برخی اقدامات در زمینه‌ی مسدود کردن تبلیغات مزاحم برداشته است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات