مذاکره دولت ترامپ با اینتل برای راه‌اندازی کارخانه در خاک آمریکا

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا دولت دونالد ترامپ و شرکت اینتل مذاکرات را برای احداث خطوط تولید جدید در خاک آمریکا آغاز کرده‌اند تا شمار تراشه‌های تولیدی اینتل بیشتر از قبل شود.
تبلیغات

طبق گزارش جدید منتشرشده از سوی وال استریت ژورنال، دولت ایالات متحده‌ی آمریکا مذاکره با چند شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی تراشه را آغاز کرده است تا این شرکت‌ها کارخانه‌‌های تولیدی جدیدی را در داخل خاک آمریکا احداث کنند. منابع وال استریت ژورنال به این روزنامه گفته‌اند اوضاع فعلا در حد مذاکره‌ی بین دو طرف است؛ بااین‌حال گفته می‌شود اینتل برنامه‌ای مشخص‌تر برای احداث کارخانه‌ای جدید در آمریکا دارد تا بتواند از طریق آن، تراشه‌های جدید را «به‌شکلی امن» تولید کند. دولت آمریکا به تراشه‌هایی که در خارج از مرزهای این کشور ساخته می‌شوند اعتماد ندارد و معتقد است امکان دارد از این تراشه‌ها برای اهداف جاسوسی استفاده شود.

ترامپ طی چند سال اخیر عملکردی فعال در حوزه‌ی احداث کارخانه‌های جدید نداشته است؛ بر همین اساس احتمال می‌دهیم احداث یک‌باره‌ی چندین کارخانه‌ی بزرگ برای تولید تراشه در خاک آمریکا، اقدامی ریسک‌پذیرانه باشد. گرچه دونالد ترامپ با اقدامات مختلفش توانسته است به برخی دستاوردها در حوزه‌ی فناوری دست پیدا کند، اما او تاکنون در حوزه‌ی احداث کارخانه‌های جدید عملکردی درخشان نداشته. ترامپ در مصاحبه‌های خود به‌دفعات گفته بود که قصد دارد کارخانه‌ای جدید برای اپل در تگزاس احداث کند؛ اتفاقی که تاکنون رنگ حقیقت به‌خود نگرفته است. 

وال استریت ژورنال در بخشی از گزارش اختصاصی خود می‌گوید این بار مذاکرات بین دولت ترامپ و کارخانه‌های فعال در حوزه‌ی تولید تراشه، جدی‌تر است. براساس برخی گزارش‌ها TSMC که تراشه‌های سری A اپل را تولید می‌کند طی چند وقت اخیر با این شرکت و البته برخی نهادهای مهم دولتی در حال مذاکره بوده است تا درمورد احداث احتمالی کارخانه‌ی جدید در خاک آمریکا بحث کند. همچنین طبق ادعاهای منابع وال استریت ژورنال، اینتل مشتاق است با دولت آمریکا به‌منظور احداث کارخانه‌ی جدید همکاری کند. گرِگ اسلتر، قائم‌مقام اینتل،‌ به وال استریت ژورنال گفته است: «ما درمورد این قضیه بسیار جدی هستیم».

تاکنون جزئیات بیشتری درمورد مذاکرات بین اینتل و دولت ترامپ و همچنین برنامه‌های آینده، منتشر نشده است. بااین‌حال احتمال می‌دهیم تولیدکنندگان تراشه از ایده‌ی جدید دولت ترامپ استقبال کنند؛ زیرا قراردادهای احتمالی که ممکن است منعقد شوند، برای شرکت‌ها بسیار پرسود خواهند بود. آن‌طور که وال استریت ژورنال می‌نویسد، باب سوان، مدیرعامل اینتل، در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۰ (۹ اردیبهشت ۱۳۹۹) نامه‌ای برای وزارت دفاع ایالات متحده ارسال کرده و در آن به مزیت‌های احداث کارخانه‌ی اختصاصی اینتل برای این شرکت و البته دولت آمریکا سخن به‌میان آورده است. 

شک و تردید دولت آمریکا درمورد مزایای جهانی‌شدن ممکن است طی چند وقت اخیر تا حد زیادی به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا بیشتر از قبل شده باشد. بااین‌حال انتقال خطوط تولید شرکت‌های بزرگ فناوری‌محور به‌داخل خاک آمریکا به این‌سادگی‌ها نیست و چالش‌های متعددی در پی دارد. فعالیت شرکت‌های حاضر در زنجیره‌ی تأمین تراشه‌سازها در خارج از آمریکا حاصل سال‌ها سرمایه‌گذاری است و نمی‌شود آن‌‌ها را به‌سادگی نادیده گرفت. حتی اگر مذاکرات بین دولت ترامپ و اینتل نتیجه‌ای خاص در پی داشته باشد، انتظار نداشته باشید که تولید تراشه‌های شرکتی مثل اپل به این‌زودی‌ها به داخل خاک آمریکا منتقل شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات