کاهش ۸۰ درصدی سودآوری کانن در فصل اول ۲۰۲۰

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کانن در فصل اول سال میلادی جاری با کاهش سودآوری ۸۰ درصدی در بخش تصویربرداری روبه‌رو شده و اعتقاد دارد روزهای بدتری در پیش رو خواهد داشت.
تبلیغات

کانن گزارش مالی فصل اول خود را منتشر کرد. با نگاهی اولیه به گزارش شرکت متوجه می‌شویم که بحران ویروس کرونا تمامی بخش‌های کسب‌وکاری آن‌ را تحت تأثیر قرار داده است. البته بخش تصویربرداری بیش از همه با خسارت روبه‌رو شد. کانن پیش‌بینی می‌کند که شرایط نامناسب مالی در فصل دوم هم ادامه پیدا کند.

در ابتدای گزارش کانن به شرایط کنونی اقتصاد جهانی و تأثیر کووید ۱۹ بر تمامی حوزه‌های اقتصادی اشاره می‌شود. شرکت ژاپنی همچنین پیش‌بینی کرده که اقتصاد جهانی، بزرگ‌ترین رکود را از زمان رکود بزرگ ابتدای قرن بیستم تجربه خواهد کرد. سقوط اقتصادی برای کانن از میانه‌ی ماه فوریه‌ی شروع شد و تا پایان ماه مارس، فروش خالص در تمامی بخش‌های کسب‌وکاری شرکت، کاهش ۹/۵ درصدی داشت. سود عملیاتی در همین دوره، کاهش ۱۸/۷ درصدی را ثبت کرد. داستان خسارت‌های کانن در فصل اول سال ۲۰۲۰ زمانی بحرانی‌تر می‌شود که سهم بخش فروش دوربین را در آن بررسی کنیم.

گزارش مالی کانن / Canon

کسب‌وکار کانن در بخش محصولات اداری، سودآورترین زیرمجموعه‌ی شرکت محسوب می‌شود. این زیرمجموعه در دوره‌ی بحرانی کنونی حتی افزایش سود عملیاتی را هم تجربه کرد که مدیران، دلیل آن را کنترل مناسب هزینه‌ها می‌دانند. سایر بخش‌ها همگی کاهش سودآوری را تجربه کردند و در صدر آن‌ها، بخش تصویربرداری قرار دارد.

بخش کسب‌وکار تصویربرداری کانن که شامل پرینترهای جوهرافشان شرکت و دوربین‌ها می‌شود، کاهش فروش ۱۳/۹ درصدی را تجربه کرد. این کاهش فروش‌، با کاهش شدید سودآوری به‌میزان ۸۰/۶ درصد همراه بود. البته نکته‌ی جالب‌توجه این است که فروش پرینترها در فصل اول با افزایش روبه‌رو بود. کانن دربخشی از گزارش مالی خود پیرامون زیرمجموعه‌ی تصویربرداری می‌نویسد:

باوجود افزایش تقاضا برای پرینترها که به‌خاطر افزایش دورکاری و یادگیری از راه دور رخ داد، فروش و سودآوری در بخش تصویربرداری به‌خاطر کاهش فروش دوربین‌، کاهش یافت. این کاهش،‌ نه‌تنها نشان‌دهنده‌ی کوچک‌تر شدن بازار، بلکه نشان‌دهنده‌ی ضعیف شدن تأمین در بازار نیز بود.
گزارش مالی کانن / Canon

کانن در ادامه‌ی گزارش خود بررسی دقیقی روی اعداد و ارقام دارد. شرکت در پایان پیش‌بینی می‌کند که فروش دوربین‌ها، احتمالا دیرتر از همه‌ی بخش‌های دیگر کسب‌وکار پس از بحران کرونا به وضعیت عادی باز خواهد گشت:

علاوه بر تأثیری که در زنجیره‌ی تأمین احساس کردیم، فروش دوربین‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفت. رویدادهای مهم و زنده در سرتاسر جهان، یکی پس از دیگری تعطیل یا تعویق شدند که شانس استفاده از دوربین‌ها و نیاز به خرید آن‌ها را کاهش داد. به‌علاوه، ما اعتقاد داریم که بازگشت بازار دوربین به وضعیت عادی به زمان قابل‌توجهی نیاز خواهد داشت. دوربین‌ها درنهایت کالاهایی لوکس محسوب می‌شوند و حتی پس از پایان بحران جهانی هم جزو خریدهای لوکس به‌شمار می‌روند.
گزارش مالی کانن فصل اول 2020

همان‌طور که در تصاویر منتشرشده از گزارش کانن می‌بینیم، فروش خالص دوربین با کاهش ۲۷ درصدی روبه‌رو شد که احتمالا دلیل اصلی برای کاهش سودآوری ۸۰ درصدی در بخش تصویربرداری بوده است. درنهایت، نکته‌ی جالب‌توجه این است که کانن باوجود خسارت‌های واردشده، ظاهرا تصمیمی برای تغییر در ساختار کسب‌وکار دوربین ندارد. آن‌ها هنوز به این بخش و پایگاه کاربران خود در میان عکاسان حرفه‌ای و آماتورهای حرفه‌ای امیدوار هستند.

کانن می‌گوید در ماه‌های پیش‌رو نیز استراتژی خود را متمرکز بر دوربین‌هایی مخصوص عکاسان حرفه‌ای و آماتورهای نسبتا حرفه‌ای پیش خواهد برد و به‌دنبال سودآوری میان‌مدت تا بلندمدت است. استراتژی مذکور را می‌توان در معرفی رسمی دوربین EOS R5 مشاهده کرد که در کنار معرفی ۹ لنز جدید RF، خانواده‌ی محصولات برند ژاپنی را در دسته‌ی مقرون‌به‌صرفه هم پربار کرد. درنهایت، کانن از تمرکز روی خانواده‌ی دوربین‌های کامپکت هم غافل نمی‌شود و دوربین‌های سری G را نیز در استراتژی‌ها مد نظر قرار می‌دهد.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین‌های کانن، نیکون‌، پاناسونیک، سونی و دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات