پردازنده تقلبی اینتل در چین چالش‌های متعددی را ایجاد کرده است

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا پردازنده‌ی تقلبی با ظاهر محصول اینتل در چین به فروش رفته که با گردش در بازارها، حتی در بازار بریتانیا هم دیده شده است.
تبلیغات

در سال‌های اخیر انواع پردازنده‌های تقلبی در بازار سخت‌افزار کشورهای گوناگون دیده شده‌اند. پروژه‌های کلاهبرداری که از پردازنده‌های اینتل Core i9-9900K تا AMD Ryzen 7 1700 را شامل می‌شده‌اند. در اکثر موارد، تراشه‌ها توسط افرادی خریداری می‌شود که قصد کلاهبرداری از شرکت‌های تولیدکننده را دارند. آن‌ها با استفاده از پردازنده‌های تقلبی، برنامه‌های ضمانت پردازنده‌های خریداری‌شده را دور می‌زنند. به‌هرحال پردازنده‌های تقلبی به‌مرور به چرخه‌ی خرید و فروش وارد می‌شوند و درنهایت مصرف‌کننده‌های عادی هم شاید از آن‌ها ضربه بخورند.

اخبار جدید ادعا می‌کنند که جریان بزرگی از توزیع پردازنده‌های تقلبی در چین درحال رخ دادن است. HKEPC، یکی از رسانه‌های معتبر چینی در هنگ‌کنگ، گزارش این جریان را منتشر و ادعا کرد که پردازنده‌های تقلبی در بازار چین و برخی مناطق دیگر جهان، پدیده‌ی جدیدی به شمار نمی‌رود. به‌عنوان مثال، اعضای انجمن همین رسانه ادعا می‌کنند که پردازنده‌ی تقلبی Core i7-8700K را سال گذشته خریداری کرده‌اند. به‌‌علاوه، یک کاربر بریتانیایی هم در ردیت گزارش داده بود که پردازنده‌ی تقلبی مشابهی خریداری کرده است.

یکی از موارد پر سروصدا، فروش پردازنده سلرون به‌جای Core i7 بود

پردازنده‌ای که به‌نام Core i7-8700K به قربانیان فروخته شده بود، درواقع یک پردازنده‌ی Celeron D336 با معماری ۹۰ نانومتری بود که در سال ۲۰۰۴ در بازارها دیده می‌شد. این پردازنده سال‌ها پیش از خط تولید اینتل خارج شد. اخبار مشابهی سال گذشته از اسپانیا منتشر شد که کاربری، یک پردازنده‌ی تقلبی Core i9-9900K را خریداری بود. پردازنده‌ی او درواقع یک نمونه‌ی Core 2 Duo بود که باز هم از محصولات بسیاری قدیمی اینتل به شمار می‌رود. در هر دو مورد، سفارش‌ها ازطریق آمازون ثبت و تأمین شده بودند. نکته‌ی جالب‌توجه اینکه خود آمازون فروشنده‌ی پردازنده‌ها بوده و خبری از فروشنده‌ی متفرقه‌ی بازارچه نبود.

فروش پردازنده‌ی سلرون به‌‌جای پردازنده‌ی مدرن، قبلا هم در بازارها رخ داده است. در سال ۲۰۱۷ گزارش‌هایی از فروش پردازنده‌های تقلبی Ryzen 7 1700 در آمازون منتشر شد. کاربران هدف در آن گزارش، پردازنده‌های قدیمی سلرون با ظاهر Ryzen 7 خریداری کرده بودند.

پردازنده تقلبی اینتل علی اکسپرس

گزارش‌های اخیر ادعا می‌کنند که توزیع و فروش پردازنده‌های تقلبی در چین، افزایش پیدا کرده است. رویکردهای جدید، شامل تغییر ظاهر سیستم توزیع گرمای (IHS) یک پردازنده‌ اینتل Pentium Gold G5400 و فروش آن به‌‌شکل پردازنده‌ی مدرن و گران‌قیمت i7-7700K هستند. هر دو پردازنده که با معماری ۱۴ نانومتری ساخته شده‌اند از پکیجینگ LGA مشابه (FC-LGA14C) بهره می‌برند. ابعاد و ظاهر IHS آ‌نها نیز تفاوتی با هم ندارد. درنتیجه کمی تغییر ظاهری پردازنده‌ی قدیمی و فروش آن به‌جای پردازنده‌ی مدرن، آن‌چنان دشوار نیست.

رسانه‌ی HKEPC ادعا می‌کند تراشه‌های تقلبی در فروشگاه‌های آنلاین بزرگی همچون علی‌اکسپرس و آمازون به فروش می‌روند. از آن زمان گزارش‌های متعددی نیز منتشر شد که خریداران سعی در تعویض پردازنده‌های تقلبی ازطریق سیستم ضمانت اینتل داشته‌اند. ازطرفی اینتل هرگونه درخواست تعویض را برای پردازنده‌های تقلبی و تغییریافته رد می‌کند. اگرچه هنوز نشانه‌ای از فروش و توزیع پردازنده‌های تقلبی در بازار خارج از چین وجود ندارد، در خرید محصولات باید احتیاط شود. خریدارانی که از فروشگاه‌های بین‌المللی و خصوصا بازارچه‌های دست‌دوم برای تأمین نیاز سخت‌افزاری خود استفاده ‌می‌کنند، باید اقدام‌های جدی‌تری برای بررسی اعتبار و صحت ادعای فروشنده‌ها انجام دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات