آموزش‌وپرورش: ۸۵درصد دانش‌آموزان امکان استفاده از شبکه شاد را دارند

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش‌وپرورش از دسترسی ۸۵ درصد دانش‌آموزان کشور به اپلیکیشن شاد خبر داد.
تبلیغات

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد ۸۵ درصد دانش‌آموزان در کشور امکان استفاده از شاد، پلتفرم اختصاصی آموزش‌وپرورش را دارند و دانش‌آموزانی که ابزار لازم برای استفاده از شبکه‌ی شاد را ندارند، شناسایی و تجهیز و حمایت می‌شوند.

مهدی شرفی معتقد است بهترین راه ادامه‌دادن به آموزش در اوضاع‌واحوال شیوع ویروس کرونا، استفاده از فضای مجازی و بستر شبکه‌های اجتماعی بود. وی بیان می‌کند:

معلمان به‌‌صورت خودجوش کار را شروع و در فضای مجازی برنامه‌های آموزشی را پیگیری کردند؛ اما وقتی سال تحصیلی را تعریف می‌کنیم، آغاز و پایان دارد و باید تمام محتوای مدنظر منتقل شود. پراکنده کارکردن معلمان باعث می‌شد نظارت کنیم که آیا برنامه‌ی درسی اصلی و اهداف آن اجرا می‌شود. بر‌همین‌اساس، به برنامه‌ی متمرکز نیاز داشتیم تا امکان نظارت بر فرایند کار و محتوای ارائه‌شده وجود داشته باشد.

با وجود راه‌اندازی شبکه‌ی شاد از ۲۱ فروردین، هنوز مردم مشکلاتی در استفاده از آن دارند. یکی از مشکلات مربوط به نصب‌نشدن پلتفرم شاد روی سیستم‌عامل iOS  است. سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش دراین‌باره می‌گوید:

شاد در مرحله اول صرفا روی اندروید نصب می‌شود. این بستر سیستمی اختصاصی برای آموزش‌وپرورش است که به‌جز مسائل آموزشی و پرورشی، موارد دیگری در آن وجود ندارد و ساده است و امکانات دیگری نمی‌خواهد.نسخه‌ی تحت‌وب شاد چندروزی است که آماده شده و در حال استفاده است و افرادی که گوشی iOS دارند، می‌توانند نسخه‌ی تحت‌وب را استفاده کنند. نسخه‌ی iOS را به‌دلیل تحریم و مشکلات دیگر به‌آسانی نمی‌توان توسعه داد؛ البته تیم فنی و برنامه‌ریزان راهکاری در این زمینه پیدا کردند؛ هرچند آمار نشان می‌دهد دومین بستر ارتباط شاد که روی آن نصب شده، در گوشی‌های iOS است.

دیروز خبر رسید اینترنت در بستر شبکه‌ی شاد رایگان خواهد شد. شرفی به این موضوع اشاره کرد که وزارت ارتباطات باید زیرساخت را برای ارائه‌ی اینترنت رایگان فراهم کند:

در دو روز آینده، جامعه‌ی دانش‌آموزانی شناسایی خواهند شد که موفق شده‌اند از شبکه‌ی شاد استفاده کنند

ستاد ملی کرونا وارد این حوزه شد و مصوباتی دارد که باید زیرساخت‌های لازم برای آموزش آماده شود. برای تأمین اینترنت رایگان دانش‌آموزان و معلمان در شبکه‌ی شاد در حال تعامل هستیم و وزارت ارتباطات باید زیرساخت‌ها و امکانات را فراهم کند؛ البته دیتاسنتر کاملا اختصاصی برای این کار لحاظ کرده‌اند و تا امروز، ۲۳۰ میلیون پیام بین معلمان و دانش‌آموزان در بستر شبکه‌ی شاد مبادله شده است و ۹ میلیون عضو شده‌اند که ۷ میلیون نفر آن دانش‌آموزان هستند.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش درباره‌ی مواجهه با هرگونه مشکلی در روند نصب و استفاده از اپلیکیشن شاد گفت خانواده‌ها می‌توانند با شماره‌ی ۴۳۰۸۱ تماس بگیرند و مشکلات خود را مطرح کنند.

شرفی همچنین به مشکل دسترسی‌نداشتن دانش‌آموزان در مناطق محروم به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی اشاره کرد و گفت این موضوع در دست بررسی است تا دانش‌آموزانی بی‌بهره از ابزار لازم شناسایی شوند و راهکار کمکی برای آن‌ها لحاظ شود؛ ازجمله اینکه راهبران آموزشی به خانه‌ی این افراد مراجعه و آموزش‌ها را به آن‌ها ارائه دهند یا ازطریق برنامه‌های تلویزیونی آموزش‌ها را دریافت کنند. همچنین، برای دانش‌آموزانی که توان مالی تهیه‌ی ابزار برای دسترسی به اپلیکیشن شاد را ندارند، راهکاری درنظر گرفته شده است. وی گفت:

۸۰ تا ۸۵ درصد دانش‌آموزان می‌توانند از شاد استفاده کنند؛ برای آن‌هایی که توان مالی تهیه‌ی ابزار موردنیاز را ندارند، راهکار کمکی داریم و آن‌ها را تجهیز خواهیم کرد. به این ماجرا وارد شده‌ایم و در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و با همراهی مجموعه‌هایی که می‌توانند کمک کنند، ابزار لازم را دراختیار دانش‌آموزان و این دانش‌آموزان را هم زیرپوشش قرار خواهیم داد.

شرفی گفت در دو روز آینده، جامعه‌ی دانش‌آموزانی شناسایی خواهند شد که موفق شده‌اند از شبکه‌ی شاد استفاده کنند. اکنون نیز از جمع ۱۵ میلیون دانش‌آموز، حدود ۹ میلیون نفر شاد را نصب کرده‌اند و با استفاده از اطلاعات نهادهای مرتبط، می‌توان افراد محروم را شناسایی و از آن‌ها حمایت کرد. همچنین، دانش‌آموزان اتباع خارجی به شبکه‌ی شاد دسترسی دارند و با استفاده از کدی که برایشان کارنامه صادر می‌شود، می‌توانند در شاد ثبت‌نام کنند.

شرفی درپایان اشاره کرد با بهره‌گیری از پلتفرم اختصاصی آموزش‌وپرورش، می‌توان این ابزار را بعد از بازگشایی مدارس نیز به‌عنوان ابزار کمک‌آموزشی استفاده کرد و در زمان‌های تعطیلات، به‌دلایلی چون آلودگی هوا یا بارش برف دیگر نگران تعطیلی کلاس‌های درس نبود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات