۸ خرداد؛ تاریخ انجام نخستین پرواز فضایی انسانی از خاک آمریکا پس از یک دهه

شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
پرتاب بعدی کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس که نخستین پرواز سرنشین‌دار این فضاپیما خواهد بود، ۸ خرداد از مرکز فضایی کندی ناسا انجام خواهد شد.
تبلیغات

ناسا جمعه اعلام کرد ۲۷ مه (۸ خرداد) را به‌عنوان تاریخ ارسال دو فضانورد خود از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تعیین کرده است. این پرواز فضایی قرار است با استفاده از راکت فالکون ۹ و فضاپیمای کرو دراگون ساخت اسپیس ایکس انجام شود. جیم برایدستاین، مدیر ناسا در توییتر نوشت:

۲۷ مه، ناسا باردیگر فضانوردان آمریکایی را با راکت‌های آمریکایی از خاک آمریکا پرتاب خواهد کرد. به‌همراه همکارانمان در اسپیس ایکس، فضانوردان، داگ هارلی و باب بنکن را با فضاپیمای کرو دراکون برفراز راکت فالکون ۹ به ایستگاه فضایی پرتاب خواهیم کرد.

پرتاب هفتم خرداد کرو دراگون پایان‌بخش دوره‌ای تقریبا ۹ ساله خواهد بود که در آن، هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به فضا ارسال نشد. ۸ جولای‌ی ۲۰۱۱، فضاپیمای آتلانتیس با برخاست از سکوی پرتاب 39A و بازگشت به زمین پس از ۱۱ روز، آخرین پروازش شاتل‌های فضایی را رقم زد. از آن زمان تاکنون، ناسا برای حمل‌ونقل فضانوردان به ایستگاه فضایی به راکت و فضاپیمای روسی سایوز متکی بوده است.

اکنون پرتاب بعدی فضانوردان از خاک آمریکا ساعت ۱۶:۳۲ روز ۲۷ مه به‌وقت محلی (۱:۰۲ بامداد ۸ خرداد به‌وقت ایران) دوباره از سکوی پرتاب تاریخی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا انجام خواهد شد. این‌بار سازمان فضایی آمریکا به‌جای اتخاذ رویکرد همیشگی در طراحی و راه‌اندازی فضاپیماهای اختصاصی نظیر شاتل فضایی و برنامه‌های پیشین فرود بر ماه آپولو، با دو شرکت تجاری بوئینگ و اسپیس ایکس وارد همکاری شده است.

نخستین مأموریت سرنشین‌دار پیش‌ رو واپسین گام اسپیس ایکس به‌منظور دریافت تأییدیه‌ی ناسا برای راکت فالکون ۹ و کپسول کرو دراگون خواهد بود. اسپیس ایکس اسفند ۱۳۹۷ مأموریتی نمایشی انجام داد و فضاپیمای کرو دراگون را بدون سرنشین به مدار زمین فرستاد؛ اما انفجار کپسول در آزمایشی زمینی دقیقا در یک سال پیش موجب شد نخستین پرتاب سرنشین‌دار این فضاپیما تا امروز به‌تعویق بیفتد.

اسپیس ایکس دی‌ سال گذشته، آزمایش حیاتی دیگری انجام داد و در آن، کپسول کرو دراگون را دوباره بدون سرنشین‌ برفراز راکت فالکون ۹ پرتاب کرد تا عملکرد مطمئن سامانه‌ی فرار اضطراری فضاپیما را به‌نمایش بگذارد. کرو دراگون پس از انفجار فالکون ۹ در میانه‌ی آسمان، با فعال‌سازی پیشرانه‌هایش توانست از راکت متلاشی‌شده دور شود و با پشت‌سرگذاشتن موفقیت‌آمیز این آزمایش، نشان دهد درصورت وقوع وضعیت اضطراری می‌تواند جان فضانوردان را حفظ کند.

در پرواز خرداد، دو فضانورد ناسا به‌نام‌های داگلاس هارلی و رابرت بنکن به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل خواهند شد. این دو فضانورد پیش‌تر در مأموریت‌های شاتل فضایی در فضا حضور داشته‌اند و داگلاس هارلی درواقع خلبان آخرین مأموریت شاتل آتلانتیس بود.

هرچند در میانه‌ی بحران دنیاگیری ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های ناسا به حالت تعویق درآمده و اکثر کارمندان این سازمان نیز به دورکاری از خانه روی آورده‌اند، تاکنون خللی در پیشرفت برنامه‌ی پرتاب کرو دراگون به‌وجود نیامده است. شهرستان بروارد فلوریدا، خانه‌ی مرکز فضایی کندی ناسا، ازجمله مناطق به‌شدت آسیب‌دیده از ویروس کرونا محسوب نمی‌شود و تا جمعه عصر، تنها ۱۹۲ مورد ابتلا و ۶ مرگ را گزارش کرده است.

درحال‌حاضر، تنها سه فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند: آناتولی ایوانشین و ایوان واگنر، فضانوردان روس و کریستوفر کاسیدی، فضانورد ناسا. با وجود خدمه‌ی کمتر، پژوهش‌های علمی محدود خواهد شد و فضانوردان باقی‌مانده بیشتر وقتشان را صرف نگه‌داری از ایستگاه فضایی خواهند کرد.

داگلاس هارلی و رابرت بنکن، نخستین مسافران کپسول کرو دراگون خواهند بود

حضور داگلاس هارلی و باب بنکن در ایستگاه فضایی قرار بود فقط دو هفته طول بکشد؛ اما اکنون ممکن این مدت تمدید شود. هارلی ماه فوریه گزارش داد در حال آموزش برای انجام پیاده‌روی‌های فضایی و راه‌اندازی سامانه‌های رباتیک در ایستگاه فضایی است. طبق اعلام ناسا، مدت زمان دقیق مأموریت مسافران بعدی ایستگاه فضایی بعدا تعیین خواهد شد.

اگر واپسین مأموریت آزمایشی اسپیس ایکس موفقیت‌آمیز باشد، به‌دنبال آن نخستین مأموریت عملیاتی کرو دراگون انجام خواهد شد. در این پرواز، چهار فضانورد ازجمله سه فضانورد ناسا و یک فضانورد سازمان فضایی ژاپن عازم ایستگاه فضایی خواهند شد.

درمقابل، بوئینگ احتمالا موفق نخواهد شد سال آینده فضانوردان را با فضاپیمای استارلاینر خود به فضا بفرستد. این کپسول در مأموریت آزمایشی بدون‌ سرنشین خود در آذر سال گذشته، اندکی پس از پرتاب دچار نقص فنی شد و نتوانست برای قرارگیری در مدار صحیح، پیشرانه‌هایش را به‌موقع روشن کند. وقتی کنترل‌کنندگان زمینی مشکل را رفع کردند، فضاپیما بیش‌ازحد سوخت مصرف کرده بود و دیگر نمی‌توانست به ایستگاه فضایی متصل شود. در این وضعیت، اسپیس ایکس با پرتاب فضانوردان ناسا زودتر از بوئینگ، دستاورد بسیار مهمی در کارنامه‌اش ثبت خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات