فیسبوک برای مطالعه رفتارهای غیرقانونی آنلاین، پلتفرمی مخفی توسعه می‌دهد

شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک درحال توسعه‌ی پلتفرمی مخفی مملو از کاربران قلابی رباتی است تا رفتارهای غیرقانونی و مزاحم فضای آنلاین را مطالعه و بررسی کند.
تبلیغات

فیسبوک تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سوءاستفاده در پلتفرمش انجام می‌دهد. محققان این شرکت درحال ساخت دنیایی مملو از ربات‌ها هستند تا رفتارهای مبتنی بر سوءاستفاده را تقلید کنند. مقاله‌ی جدیدی از تیم تحقیقاتی فیسبوک منتشر شد که ابزار درحال توسعه را یک شبیه‌سازی مبتنی بر وب (Web Enable Simulation) می‌نامد. این شبیه‌سازی را می‌توان یک فیسبوک در سایه تصور کرد که کاربران غیرواقعی آن، انواع فعالیت‌ها از لایک کردن و اشتراک‌گذاری و دوست‌یابی را تا سوءاستفاده و آزار و اذیت و کلاهبرداری، دور از چشم انسان‌ها انجام می‌دهند.

برنامه‌ی جدید فیسبوک طبق ادعای خود شرکت یک نسخه‌ی کوچک‌شده و شبیه‌سازی از پلتفرم اصلی است که کاربران تقلبی در آن انواع فعالیت‌های واقعی را انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال ربات‌های کلاهبردار در این فیسبوک تقلبی، قربانیان هدف خود را پیدا کرده و رفتارهایی شبیه به هدف‌گیری قربانیان کلاهبرداری در فیسبوک واقعی انجام می‌دهد. ربات‌های مجرم دیگری نیز در سیستم هستند که انواع فعالیت‌ها از نفوذ به حریم خصوصی دیگران تا انتشار محتوای غیرقانونی را انجام می‌دهند.

شبیه‌سازی‌های نرم‌افزاری راهکارهایی مرسوم در دنیای فناوری هستند. فیسبوک برنامه‌ی جدید خود را روی تحقیق پیشینی توسعه می‌دهد که به‌عنوان Sapienz در دسته‌ی ابزارهای خودکار توسعه یافت. البته فیسبوک سیستم‌های WES را کاملا منحصربه‌فرد می‌داند، چون ربات‌های جدید، در دنیایی کاملا شبیه به فیسبوک واقعی فعالیت می‌کنند. اگرچه ربات‌ها هیچ تعامل واقعی مانند کلیک کردن در اپلیکیشن ندارند، اما ازطریق کدهای خود فیسبوک، اقدام‌هایی همچون ارسال درخواست دوستی انجام می‌دهند. درواقع آن‌ها کدهایی را در فیسبوک آزمایشی فراخوانی می‌کنند که موجب اجرای اقدام‌های واقعی در فیسبوک اصلی هستند.

فیسبوک / Facebook

فیسبوک با مطالعه‌ی روندها در شبیه‌سازی WES بیش‌ازهمه توانایی شناسایی باگ‌ها را پیدا می‌کند. محققات می‌توانند کاربرانی را در WES توسعه دهند که به‌عنوان مثال تنها با هدف دزدی اطلاعات از ربات‌های دیگر فعالیت می‌کنند. آن‌ها سپس ربات‌ها را در فیسبوک آزمایشی توزیع می‌کنند. اگر پس از یک به‌روزرسانی مهم در فیسبوک آزمایشی،‌ محققان متوجه شانس بیشتر ربات‌های دزد برای دسترسی به داده‌ها شوند، یعنی آسیب‌پذیری در فیسبوک واقعی و در دسترس مجرمان انسانی هم قرار دارد. درنتیجه مهندسان می‌توانند پیش از سوءاستفاده‌ی مجرمان واقعی، آسیب‌پذیری را برطرف کنند.

برخی ربات‌های توسعه‌یافته در شبیه‌سازی WES دسترسی فقط خواندن به فیسبوک واقعی دارند. البته مهندسان مراقب هستند که ربات‌ها به داده‌های شامل حریم خصوصی کاربران دسترسی پیدا نکنند. ربات‌ها می‌توانند در رویکردی کاملا مبتنی بر فقط خواندن، به داده‌های دریافت‌شده از فیسبوک واقعی واکنش نشان دهند.

فیسبوک در برنامه‌های جدید تصمیم دارد تا یک گراف اجتماعی کاملا موازی توسعه دهد. آن‌ها می‌توانند در شبکه‌ی آزمایشی با ابعاد بزرگ، ربات‌هایی را پیاده‌سازی کنند که به‌صورت کاملا ایزوله، توانایی انجام فعالیت‌های خودسرانه یا حتی تنها مشاهده‌ی شبکه را دارند. در مجموع تلاش بر این است تا واکنش کاربران به تغییرات در پلتفرم اصلی هم نظارت شود. پیش از این فیسبوک با ارائه‌‌ی محدود تغییرات و به‌روزرسانی‌های جدید به گروه‌های محدود کاربری، واکنش آن‌ها را محاسبه و مشاهده می‌کرد.

محققان در بخشی از مقاله‌ی جدید خود تأکید می‌کنند که ربات‌ها باید کاملا ایزوله از کاربران واقعی باشند. درواقع آن‌ها تأکید می‌کنند باید مطمئن باشیم که حتی درصورت اجرای شبیه‌سازی روی کد پلتفرم اصلی هم هیچ‌گونه تعامل اتفاقی بین ربات و کاربران انسانی رخ ندهد.

فیسبوک برای سیستم جدید خود نام WW را انتخاب می‌کند که مخفف WES World است. باوجود شباهت این نام به سریال پرطرفدار Westworld، قطعا غول شبکه‌ی اجتماعی درحال ساختن چنان دنیایی نیست. درنهایت فیسبوک جهانی از شخصیت‌های مصنوعی می‌سازد که دانش ما درباره‌ی خودمان را افزایش می‌دهند. محققان درحالیکه تعامل‌های مصنوعی را با کاربران واقعی کاملا محدود کرده‌اند، از هرگونه بحران فاجعه‌بار وجودی درمیان ربات‌ها هم جلوگیری می‌کنند. به‌هرحال بررسی هرچه بیشتر روند توسعه، ما را بیش‌ازپیش به دنیای فیلم‌ها و سریال‌های علمی‌ تخیلی مانند World on a Wire نزدیک می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات