ارتباط میان سلامت روده و سلامت سیستم ایمنی

جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر اخیرا درمورد سلامتی و به کارهایی که می‌توانید برای بهبود آن انجام دهید، زیاد فکر کرده‌اید، باید اهمیت میکروبیوم روده‌ی خود را نیز درنظر بگیرید.
تبلیغات

شواهد علمی محکمی وجود دارد که روده را به هر کدام از سیستم‌های اصلی بدن ازجمله سیستم ایمنی پیوند می‌زند. البته بهبود سلامت روده چندان ساده نیست. از آن‌جا که روده‌ی افراد مختلف با هم فرق دارد، هیچ مجموعه‌ای از توصیه‌های مرتبط با رژیم غذایی وجود ندارد که برای همه مفید باشد. اگر می‌خواهید سلامت روده خود را بهبود ببخشید، نیاز به علم پیشرفته شرکت‌هایی مانند وایوم (Viome) دارید.

وقتی درمورد روده صحبت می‌کنیم، چیزی که واقعا درآن‌باره سخن می‌گوییم، جامعه‌ای از باکتری‌های همزیست و دیگر میکروارگانیسم‌ها است که درون مجرای گوارشی انسان زندگی می‌کنند. دانشمندان طی چند دهه‌ی گذشته، کشف کرده‌اند که این اکوسیستم نقش بزرگی در سلامت عمومی ما دارد.

برخی مطالعات حتی سلامت روده را به بیماری‌ها و شرایط خاصی مانند سلامت قلب و عروق، دیابت، سرطان روده بزرگ، چاقی و مدیریت وزن، خواب و وضوح روانی مرتبط کرده‌اند. اگرچه، احتمالا چیزی که درحال‌حاضر بیشتر به آن علاقه دارید، ارتباط میان روده و سیستم ایمنی است. جدیدترین پژوهش‌ها نشان‌دهنده‌ی ارتباط آشکار میان میکروبیوم روده، غذایی که می‌خورید و ایمنی عمومی است.

۷۰ درصد از سلول‌های پوشش دستگاه گوارش از نوع سلول‌هایی هستند که سیستم ایمنی شما را تشکیل می‌دهند و سد روده نامیده می‌شود که جذب مواد مغذی، آب و الکترولیت‌ها را تسهیل کرده و درهمین‌حین، از ورود پاتوژن‌ها پیشگیری می‌کند.

سد روده هنگامی که سالم است، به‌عنوان یکی از اولین خطوط دفاعی دربرابر بیماری و ناخوشی عمل می‌کند. خوردن غذاهایی که میکروب‌های خاصی را تغذیه می‌کنند، می‌تواند به بدن شما کمک کند تا انسجام سد روده را حفظ کند. اما چگونه بدانید که روده شما به چه غذاهایی نیاز دارد؟

این همان جایی است که تست هوش روده شرکت وایوم وارد می‌شود. این تست، به‌لطف فناوری اختصاصی شناسایی میکروب و موتور آنالیز پیشرفته‌ی خود، پیشرفته‌ترین تست میکروبیوم جهان است. وایوم تنها آزمایشگاه خصوصی در جهان است که به چیزی به نام فناوری توالی‌یابی متاترنسکریپتومیک پیشرفته دسترسی دارد که ابتدا در آزمایشگاه ملی لاس‌آلموس و با اهداف امنیتی توسعه پیدا کرد. این فناوری در شناسایی و تعیین کمیت تمام سویه‌ها و گونه‌های درون روده، میزان فعالیت آن‌ها و اینکه چه مواد مغذی خاص و توکسین‌هایی را از غذاهایی که می‌خورید، تولید می‌کنند، به وایوم کمک می‌کند. سپس، وایوم تمام این داده‌ها را به کمک الگوریتم هوش مصنوعی پیشرفته‌ی خود که از پایگاه داده‌ی عظیم و درحال رشدی استفاده می‌کند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده تا توصیه‌های شخصی ارائه کند.

همه‌ی توصیه‌های رژیمی را می‌توانید براساس اهداف سلامتی و تندرستی که در اپلیکیشن کاربرپسند موبایل وایوم انتخاب می‌کنید، شخصی‌سازی کنید. توصیه‌های پیش‌فرضی برای افزایش گونه‌های میکروبی که با تندستی عمومی ارتباط دارند، طراحی شده است. اگرچه شما همچنین می‌توانید به برنامه بگویید که توصیه‌های رژیم غذایی را به‌طور خاص برای تقویت ایمنی ذاتی شما ارائه دهد. قیمت این تست معمولا ۲۹۹ دلار است (درحال‌حاضر ۱۴۹ دلار).

البته بهبود سلامت روده، شما را دربرابر بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا یا ویروس کرونا مصون نمی‌کند. شما همچنان باید فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کرده و دیگر توصیه‌های مربوط به پیشگیری از بیماری را دنبال کنید. اما تقویت ایمنی ذاتی، هرگز ایده‌ی بدی نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات