گوگل روی تراشه اختصاصی برای سری جدید پیکسل و کروم بوک کار می‌کند

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه اختصاصی گوگل که لقب وایت‌چپل را یدک می‌کشد، از فرایند تولید پنج‌نانومتری سامسونگ استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

از زمان معرفی اولین سری از گوشی موبایل پیکسل گوگل، شاهد استفاده‌ی آن‌ها از تراشه‌های اسنپدراگون ساخت کوالکام بودیم. اولین گوشی گوگل از سری پیکسل در سال ۲۰۱۶ با اسنپدراگون ۸۲۱ رونمایی شد و در سری پیکسل ۴ نیز با وجود استفاده از پردازنده عصبی پیکسل، همچنان جدیدترین مدل تراشه‌ی کوالکام در آن زمان، اسنپدراگون ۸۵۵، استفاده شد.

حال به‌نظر می‌رسد رویه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل در حال تغییر است و غول نرم‌افزاری می‌خواهد نه‌تنها برای گوشی‌های هوشمند، بلکه برای کروم‌بوک‌ها نیز تراشه‌ی اختصاصی تولید کند. طبق گزارش‌ها، گوگل مشغول همکاری با سامسونگ برای ساخت تراشه اختصاصی است و گویا از این تراشه در گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۲۱ پیکسل استفاده خواهد شد.

اکسیوس فردی است که خبر ساخت تراشه اختصاصی گوگل را تأیید کرده است. او به نام این تراشه نیز اشاره کرده و گویا در‌حال‌حاضر با لقب وایت‌چپل (Whitechapel) در شرکت گوگل شناخته می‌شود. جالب است بدانید اکسیوس استفاده از این تراشه در کروم‌بوک‌های نسل بعدی را نیز تأیید می‌کند.

درادامه‌ی گزارش اشاره شده که گوگل هم‌اکنون نسخه‌ای آزمایشی از تراشه‌ی اختصاصی را دریافت کرده است. طبق گفته‌های افشاگر این خبر، تراشه را مهندسان گوگل طراحی و آن را با استفاده از فرایند تولید لیتوگرافی پنج‌نانومتری سامسونگ تولید خواهند کرد. از جزئیات سخت‌افزاری تراشه وایت‌چپل گوگل می‌توان به هشت هسته‌ی ساخت Arm اشاره کرد. این تراشه از فناوری یادگیری ماشینی توسعه‌یافته‌ی گوگل نیز استفاده می‌کند.

تراشه اختصاصی گوگل

این اولین‌بار نیست که خبری در فضای مجازی مبنی‌بر همکاری مشترک گوگل با سامسونگ برای تولید تراشه منتشر می‌شود و چندی پیش نیز، خبری منتشر شد که از همکاری گوگل با بخش اکسینوس سامسونگ برای ساخت تراشه‌ای اختصاصی خبر می‌داد.

در گزارش قبلی، جزئیات بیشتری از مشخصات سخت‌افزاری تراشه در دست ساخت گوگل ارائه شده است. گویا پردازنده‌ی مرکزی هشت‌هسته‌ای از دو هسته‌ی معرفی‌نشده‌ی کرتکس A78 و دو هسته‌ی کرتکس A76 و چهار هسته‌ی کرتکس A55 تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی MP20 ساخت Arm نیز وظیفه‌ی محاسبه داده‌های گرافیکی را به‌عهده دارد. تراشه‌ی معرفی‌نشده‌ی وایت‌چپل از واحد پردازش عصبی توسعه‌یافته‌ی گوگل نیز بهره می‌برد.

دیدگاه شما چیست؟ آیا همکاری گوگل با سامسونگ برای ساخت تراشه‌ای اختصاصی اقدام درستی است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات