تفاوت بسیار کمی میان تراشه A12Z و A12X اپل وجود دارد

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
گروه تحقیقاتی Techinsights اعلام کرده تفاوت اصلی میان دو تراشه A12Z و A12X اپل، تنها در تعداد هسته‌های فعال پردازنده‌ی گرافیکی است.
تبلیغات

همراه با رونمایی مدل‌های به‌روزشده تبلت آیپد پرو ۲۰۲۰، معرفی تراشه جدید اپل، A12Z را شاهد بودیم. پس از معرفی این تراشه، این سؤالی پیش آمد: چه تفاوتی میان دو تراشه A12Z با A12X وجود دارد؟

شباهت نام دو تراشه به یکدیگر سبب شد بسیاری بیان کنند میان دو تراشه A12X و A12Z تفاوت چندانی وجود ندارد. حال به‌نظر می‌رسد گفته‌ی آن‌ها درست بوده است و گروه تحقیقاتی Techinsights نیز این موضوع را تأیید می‌کند. این گروه تحقیقاتی با ثبت تصاویری از مدار مجتمع یا دای (Die) دو تراشه نشان می‌دهد حداقل از نظر فیزیکی، تفاوتی میان تراشه A12 Z با A12X وجود ندارد و ساختار کاملا مشابهی با یکدیگر دارند.

در توضیحات گروه تحقیقاتی Techinsights، آمده است تفاوت اصلی در نحوه‌ی پیکربندی دو تراشه است. اپل در ماژول پردازنده گرافیکی تراشه‌ی A12X، تنها هفت خوشه از هشت خوشه‌ی موجود را فعال کرده است؛ اما در پردازنده A12Z به‌لطف پیکربندی بهتر، هر هشت خوشه‌ی ماژول پردازنده‌ی گرافیکی فعال شده‌اند.

اصولا چنین اتفاقی در استفاده از قطعات نیمه‌رسانا رایج است و شرکت‌های سازنده برای افزایش بازدهی تراشه، برخی از هسته‌ها را غیرفعال می‌کنند. درواقع، تنها در برخی از مدارهای مجتمع یا دای (Die)، تمامی هسته‌های پردازنده‌ها فعال هستند. شرکت‌های سازنده دستگاه‌های مختلف نیز به‌جای طراحی تراشه‌های جدید، از همین ویفرها البته با تعداد کمتر هسته‌های فعال استفاده می‌کنند.

مقایسه مدار مجتمع یا دای دو تراشه A12X با A12Z اپل

در تراشه A12X، یکی از خوشه‌های پردازنده‌ی گرافیکی غیرفعال شد تا بازدهی تراشه بهبود یابد. حال به‌نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها توانسته‌اند با پیکربندی بهتری، از تمامی ظرفیت تراشه A12X استفاده کنند و هر هشت خوشه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی فعال شود.

در نتایج تحقیقات گروه Techinsights نیز توضیح داده شده است تراشه‌ی A12Z ساخته‌شده با فرایند لیتوگرافی هفت‌نانومتری TSMC از پیکربندی بهبودیافته‌ای درمقایسه‌با مدل A12X استفاده می‌کند که هر هشت خوشه یا هسته‌ی پردازنده‌ی گرافیکی فعال شده است. در نام‌گذاری تراشه نیز، می‌توان مشاهده کرد تغییرات اندکی رخ و A12X به A12Z تغییرنام داده است.

مشخصات/مدل تراشه

A12Z

A12X

A13

A12

پردازنده‌ی مرکزی

4x Apple Vortex

4x Apple Tempest

4x Apple Vortex

4x Apple Tempest

2x Apple Lightning

4x Apple Thunder

2x Apple Vortex

4x Apple Tempest

پردازنده‌ی گرافیکی

8-cluster, A12-gen

7-cluster, A12-gen

4-cluster, A13-gen

4-cluster, A12-gen

باس حافظه

128-bit LPDDR4X

128-bit LPDDR4X

64-bit LPDDR4X

64-bit LPDDR4X

فرایند تولید

TSMC 7nm

TSMC 7nm

TSMC 7nm

TSMC 7nm

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات