آیا احتمال ابتلای گربه‌ها به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد؟

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارشی از بلژیک، وجود ویروس کرونا جدید را در نمونه‌های استفراغ و مدفوع گربه‌ای که صاحبش مبتلا به کووید۱۹ شده بود، تأیید کرد، هرچند نتیجه‌گیری قطعی در مورد ابتلای گربه به ویروس و انتقال آن به انسان ممکن نیست.
تبلیغات

پس از انتشار گزارش‌هایی درمورد آزمایش مثبت ویروس SARS-CoV-2 دو سگ در هنگ‌کنگ، جدیدترین اخباری که موجب نگرانی صاحبان حیوانات خانگی شده است، خبری است که درمورد گربه‌ای منتشر شده که علائم ظاهری ویروس عامل کووید ۱۹ را دارد. اخیرا، ابتلای صاحب گربه به کووید ۱۹ ازطریق آزمایش تأیید شده بود. گزارش شده که یک هفته بعد، گربه نیز دچار مشکلات تنفسی و اسهال شد.

دامپزشکان دانشگاه لیژ بلژیک گربه را برای ویروس SARS-CoV-2 مورد آزمایش قرار دادند و ژنوم ویروس را در نمونه‌های استفراغ و مدفوع او تشخیص دادند. آیا اکنون باید نگران شیوع ویروس در گربه‌ها باشیم؟ به‌طور خلاصه، هنوز نه. قبل از هرگونه نتیجه‌گیری در این مورد، باید ابتدا به چندین سؤال مهم پاسخ دهیم.

بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا ویروس کرونا تشخیص داده شده در گربه واقعا ویروس SARS-CoV-2 است یا می‌تواند ویروس کرونای کاملا متفاوتی باشد که مختص گربه‌ها است و چندین دهه است گربه‌های سرتاسر جهان را آلوده می‌کند.

ویروس کرونا در گربه‌سانان به دو شکل وجود دارد: یکی موجب بیماری گوارشی خفیفی می‌شود و دیگری موجب بیماری بسیار کشنده‌ای به‌نام التهاب صفاقی عفونی گربه‌سانان (FIP) می‌شود. ویروس‌های کرونا گربه‌سانان ازنظر ژنتیکی تفاوت زیادی با ویروس SARS-CoV-2 دارند. این بدان معنا است که اگر آزمایش گربه موردنظر درست انجام شده باشد، تمایز بین دو نوع ویروس نباید کار دشواری باشد.

آزمایش استاندارد تشخیص ویروس SARS-CoV-2 تنها ژنوم ویروسی را تشخیص می‌دهد. این نکته را در ذهن داشته باشید که این آزمایش ذرات ویروسی «زنده‌» یا عفونی را تشخیص نمی‌دهد بنابراین غیرممکن است بتوانیم بگوییم که آیا ژنوم یافت‌شده در گربه از ذره‌ای بوده که می‌توانسته تکثیر پیدا کند. برای نشان‌دادن عفونت‌زایی به انجام آزمایش‌های بسیار بیشتری نیاز است. این امکان وجود دارد که گربه غذای آلوده‌ای را خورده باشد و ویروس به‌سادگی از روده‌ی او عبور کرده باشد. البته اگر مقادیر زیادی از مواد ژنتیکی ویروسی در گربه تشخیص داده شده باشد، احتمال این مورد کمتر است اما چنین داده‌هایی هنوز منتشر نشده است.

پژوهشگر تشخیص کرونا

آزمایش PCR تنها حضور RNA ویروسی را نشان می‌دهد و نمی‌تواند بگوید که آیا ویروس قدرت عفونت‌زایی دارد یا خیر

درحالی‌که دو مورد SARS-CoV-2 که در سگ‌ها گزارش شد، علائم بالینی آشکار مرتبط با کووید ۱۹ را نداشتند، گربه‌ای که اخیرا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، دچار علائم تنفسی بوده است. اما همان‌طور که هر دامپزشکی هم می‌داند، گربه‌ها ممکن است به دلایل مختلفی از آسم گربه‌سانان گرفته تا بیماری قلبی، دچار مشکلات تنفسی شوند. به‌همین‌ترتیب، فهرست طولانی درمورد علت اسهال در گربه‌ها وجود دارد. بدون اطلاع از جزئیات بالینی این مورد نمی‌توانیم بگوییم که آیا COVID-19 مسئول این بیماری بوده است یا اینکه این دو وضعیت به‌طور تصادفی با هم رخ داده‌اند.

خوشبختانه هنوز هیچ مدرکی مبنی‌بر انتقال ویروس ازطریق حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد. این مسئله نیز موجب دلگرمی است که اخیرا یک آزمایشگاه بزرگ تشخیص دامپزشکی اعلام کرده است که آن‌ها صدها نمونه گربه و سگ را برای ویروس SARS-CoV-2 مورد آزمایش قرار داده ولی نتیجه‌ی آزمایش هیچ کدام مثبت نبوده است. همچنین باتوجه به اینکه از تاریخ ۳۰ مارس، بیش از ۷۲۰ هزار مورد انسانی در سرتاسر جهان وجود داشته است، می‌توان فرض کرد که اگر ویروس به‌سادگی موجب بروز بیماری در حیوانات خانگی می‌شد، تاکنون متوجه آن شده بودیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات