داستان برند تگزاس اینسترومنتس، پیش‌گام فناوری‌های انقلابی صنعت الکترونیک

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 25 دقیقه
تگزاس اینسترومنتس از قدیمی‌ترین برندهای صنعت الکترونیک در آمریکا است که امروز هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های نیمه‌هادی در جهان شناخته می‌شود.
تبلیغات

تگزاس اینسترومنتس (Texas Instruments Incorporated) شرکت آمریکایی فعال در صنعت فناوری، از تولیدکننده‌های بزرگ نیمه‌هادی و مدارهای مجتمع است. محصولات شرکت عموما به تولیدکننده‌ها و طراحان صنعت الکترونیک در سرتاسر جهان فروخته می‌شوند تا در محصولات نهایی به کار گرفته شوند. ساختمان مرکزی تگزاس اینسترومنتس در دالاس تگزاس قرار دارد. طبق آخرین آمار، این شرکت در میان ۱۰ تولیدکننده‌ی برتر صنعت نیمه‌هادی در جهان رتبه‌بندی می‌شود.

تراشه‌های آنالوگ و پردازنده‌های نهفته یا امبدد، محصولات اصلی تگزاس اینسترومنتس هستند که ۸۰ درصد از درآمد شرکت را به خود اختصاص می‌دهند. از محصولات دیگر می‌توان به فناوری پردازش نور دیجیتال و محصولات آموزشی همچون ماشین‌حساب و میکروکنترلر و پردازنده‌های چندهسته‌ای اشاره کرد. تگزاس اینسترومنتس درحال‌حاضر بیش از ۴۵ هزار پتنت ثبت‌شده هم در سرتاسر جهان دارد که از فروش مجوز استفاده از آن‌ها، درآمد مناسبی کسب می‌کند.

تاریخچه‌ی تگزاس اینسترومنتس به دهه‌ی ۱۹۳۰ و شرکتی به‌نام Geophysical Service Incorporated باز می‌گردد که در صنایع نظامی و اکتشاف نفت فعال بود. شرکت مذکور در سال ۱۹۵۱ ساختارهای سازمانی خود را تغییر و نام رسمی را نیز به TI تغییر داد. TI اولین تولیدکننده‌ی ترانزیستور سیلیکونی تجاری در جهان محسوب می‌شود که در سال ۱۹۵۴، علاوه بر این تراشه‌ی انقلابی، اولین رادیو ترانزیستور را نیز تولید کرد. اختراع مدار مجتمع نیز در سال ۱۹۵۸ و در داخل آزمایش‌گاه‌های تحقیق و توسعه‌ی همین شرکت رخ داد که به‌نام جک کیلبی ثبت شد. شخصیت‌های نوآور و مخترع، تأثیرهای بزرگی در تاریخ تگزاس اینسترومنتس داشته‌اند. به‌همین دلیل در تاریخچه‌ی این شرکت، تمرکز زیادی بر فعالیت نوآوران داریم. از اختراع‌های مهم دیگر در تاریخ تگزاس اینسترومنتس می‌توان به ماشین‌حساب دستی (۱۹۶۷) و میکروکنترلر تک‌تراشه‌ای (۱۹۷۰) اشاره کرد.

سهام تگزاس اینسترومنتس درحال‌حاضر در بازار بورس نزدک به‌نام TXN مبادله می‌شود. این شرکت در فهرست‌های مهمی همچون NASDAQ-100 و S&P 100 و S&P 500 حضور دارد. آخرین آمار منتشرشده، تعداد کارمندان تگزاس اینسترومنتس را ۲۹،۸۸۸ نفر عنوان می‌کنند.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

نشان شرکت در ورودی ساختمان مرکزی دالاس

تاریخچه‌ی تأسیس

تاریخچه‌ی تگزاس اینسترومنتس به دهه ی ۱۹۳۰ و شرکتی به‌نام Geophysical Service باز می‌‌گردد که در سال ۱۹۳۰ توسط دکتر جی کلارنس کارچر و یوجین مک‌درموت راه‌اندازی شد. ساختمان مرکزی شرکت در دالاس تگزاس قرار داشت و فعالیت‌ها و فناوری‌های مرتبط با اکتشاف نفت، محوریت فعالیت‌های شرکت را تشکیل می‌دادند. کراچر، فناوری تازه‌ای را برای اکتشاف بهتر نفت توسعه داده بود که سهم عمده‌ی درآمد شرکت را تأمین می‌کرد.

فناوری محوری شرکت Geophysical Service به‌نام زمین‌شناسی بازتابی شناخته می‌شود که از امواج صوتی زیرزمینی برای شناسایی مخازن نفتی با ظرفیت بالا بهره می‌برد. کراچر و مک‌درموت پس از مدتی تصمیم گرفتند تا مرکز تحقیق و توسعه‌ی شرکت را دور از چشمان رقبا راه‌اندازی کنند تا فناوری‌های توسعه‌یافته، از کپی شدن در امان باشند. به‌همین دلیل دفتر تحقیق و تولید تجهیزات در نیوآرک نیوجرسی راه‌اندازی شد و جی اریک جانسون، مدیریت آن را برعهده گرفت.

عدم پایداری در صنعت اکتشاف نفت باعث شد تا جئوفیزیکال در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۳۰، به‌مرور تمرکز خود را به صنایع و بازارهای دیگر معطوف کند. ابتدا شرکتی نفتی به‌نام کورونادو به‌عنوان هولدینگ مادر راه‌اندازی شد و جئوفیزیکال به‌عنوان زیرمجموعه‌ی آن به فعالیت ادامه داد. در سال ۱۹۴۱، کراچر و مک‌درموت و چند کارمند دیگر، جئوفیزیکال را از کورنادو خریدند.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

در جریان جنگ جهانی دوم، صنعت اکتشاف نفت به حیات خود ادامه می‌داد. شرکت در کنار خدمت‌رسانی در حوزه‌های قبلی، به‌عنوان کشف فرصت‌ها و بازارهای جدید نیز بود. مهارت‌های و تجربه‌هایی که GSI در تولید فناوری‌های مرتبط با اکتشاف نفت کسب کرده بود، برای توسعه‌ی تجهیزات الکترونیکی برای نیروهای نظامی به‌کار گرفته شدند. همین فعالیت‌ها اثبات کرد که تجهیزات اکتشافی و نظامی، نیاز به فناوری‌ها و مهارت‌هایی مشابه یکدیگر دارند.

جانسون باتوجه به توسعه‌ی نظامی فعالیت‌های GSI در جنگ جهانی دوم، به‌مرور تمرکز نظامی شرکت را افزایش داد و تولید تجهیزات نظامی را به یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت تبدیل کرد. تا سال ۱۹۴۲، GSI در قراردادهای متعدد با نیروی دریایی آمریکا و Army Signal Corps مشغول به کار بود. همین قراردادها باعث شدند تا GSI به‌مرور وارد حوزه‌ی جدیدی از الکترونیک شود که با صنعت اکتشاف نفت، تفاوت داشت.

جانسون پس از جنگ جهانی دوم یک افسر جوان و بااستعداد نیروی دریایی به‌نام پاتریک هگرتی را مجاب کرد که به GSI بپیوندد. در سال‌هایی که اکثر پیمانکارهای نظامی به‌مرور فعالیت‌های خود را به محصولات مصرفی متمایل می‌کردند، جانسون و هگرتی اعتقاد داشتند تمرکز روی قراردادهای دفاعی می‌تواند شرکت را به پیش‌گام صنعت الکترونیک تبدیل کند. آن‌ها قراردادهای تولید تجهیزات نظامی همچون مغناطیس‌سنج هوایی و سیستم‌های راداری را برای شرکت کسب کردند.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

هگرتی مدیریت واحد آزمایشگاهی و تولیدی (L&M) را در GSI برعهده داشت. او تمام تلاش خود را به‌کار می‌گرفت تا شرکت را به تولیدکننده‌ی بزرگ تجهیزات الکترونیکی تبدیل کند. هگرتی و جانسون با مذاکره‌های متعدد موافقت هیئت‌مدیره‌ی GSI را برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی منسجم و مرکزی دریافت کردند. مرکز جدید، در سال ۱۹۴۷ شروع به فعالیت کرد و تمامی واحدهای متفرقه در آن گردآوری شدند.

تا سال ۱۹۵۱، واحد L&M سرعت رشد بیشتری نسبت به واحد ژئوفیزیک GSI پیدا کرده بود. مدیران شرکت مجددا تصمیم به تغییر ساختارها گرفتند و نام General Instruments را برای آن برگزیدند. از آنجایی که نام مذکور توسط شرکتی دیگر استفاده می‌شود، آن‌ها درنهایت Texas Instruments را انتخاب کردند. GSI از آن زمان به‌عنوان زیرمجموعه‌ی تگزاس اینسترومنتس به فعالیت ادامه داد و تا سال ۱۹۸۸، همین ساختار حفظ شد تا اینکه Halliburton Company، زیرمجموعه‌ی GSI را خریداری کرد.

شرکت GSI با تکیه بر نوآوری اختصاصی در صنعت اکتشاف نفت راه‌اندازی شد

تغییر بزرگ بعدی در ساختارهای تگزاس اینسترومنتس در سال ۱۹۵۳ رخ داد. آن‌ها با شرکت Intercontinental Rubber ادغام شدند که منجر به ورود رسمی به بازار سهام شد. ادغام با شرکت مذکور که فعالیت آن‌چنان زیادی هم نداشت، علاوه بر جذب سرمایه‌ی جدید، منجر به ورود رسمی به بازار سهام نیویورک هم شد که فواید زیادی برای تگزاس اینسترومنتس به‌همراه داشت. درواقع، سال‌های پس از جنگ را می‌توان سال‌های پررونقی برای تگزاس اینسترومنتس دانست. آن‌ها هفت شرکت جدید را به زیرمجوعه‌ی خود اضافه کردند و آمار فروش از ۶/۴ میلیون دلار در سال ۱۹۴۹ به ۲۰ میلیون دلار در سال ۱۹۵۲ و ۹۲ میلیون دلار در سال ۱۹۵۸ رسید. درنهایت، تگزاس اینسترومنتس به تولیدکننده‌ی پیش‌گام صنعت الکترونیک تبدیل شده بود.

ترانزیستور، موتور محرک رشد

ترانزیستور را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه‌ی تگزاس اینسترومنتس در نیمه‌ی دوم قرن بیستم دانست. شرکت در سال ۱۹۵۲ هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ هزار دلار به وسترن الکتریک پرداخت و مجوز و تولید اختراع جدید آن‌ها یعنی ترانزیستور ژرمانیمی را دریافت کرد. پس از دو سال، ترانزیستورهای ژرمانیم با فرکانس بالا به‌صورت انبوه در TI تولید شدند. در همان سال، اولین ترانزیستور سیلیکونی تجاری در شرکت اختراع شد که به‌نوعی انقلاب سیلیکون را در صنعت الکترونیک به‌همراه داشت.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

طرح اولین مدار مجتمع تاریخ

گوردون تیل، یکی از محققان و مدیران تأثیرگذار در تاریخ تگزاس اینسترومنتس بود. او از آزمایشگاه‌های بل به شرکت پیوسته بود تا مدیریت آزمایشگاه‌های تحقیقاتی را برعهده بگیرد. او و تیمش در سال ۱۹۵۴ توانستند سیلیکون را در فرایند تولید ترانزیستور جایگزین ژرمانیم بکنند. سیلیکون مزایای بسیار بیشتری نسبت به ژرمانیم داشت،‌ از مهم‌ترین مزیت‌های آن نیز می‌توان به مقاومت بالا دربرابر گرما اشاره کرد.

هگرتی در سال‌های اوج‌گیری تگزاس اینسترومنتس در صنعت الکترونیک، به این نتیجه رسید که تولید محصولات الکترونیکی مخصوص مصرف‌کننده با ترانزیستورهای ارزان، بازار بزرگی برای شرکت ایجاد می‌کند. به‌همین دلیل TI در سال ۱۹۵۴ در همکاری با زیرمجموعه‌ی Regency از شرکت Industrial Engineering Associates اولین رادیوی همراه ارزان‌قیمت کوچک را تولید کرد که از ترانزیستور ژرمانیمی تولیدشده در TI بهره می‌برد. محصول جدید به‌نام Regency Radio در سال ۱۹۵۴ به بازارها عرضه شد و لقب پرفروش‌ترین هدیه‌ی کریسمس آن سال را دریافت کرد. در سال‌های بعد، ترانزیستور به‌مرور جایگاه لامپ‌های خلأ را در بازار الکترونیک تصاحب کرد.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

یکی از اولین تراشه‌های منطقی ترانزیستوری (مدار مجتمع) ساخت TI

مارک شپرد، مدیر واحد تجهیزات نیمه‌هادی تگزاس اینسترومنتس بود که بعدها به سمت ریاست هیئت‌مدیره‌ی شرکت رسید. او در همکاری با هگرتی تمام تلاش خود را می‌‌کرد تا همکاری نزدیکی را با IBM شروع کند. آن‌ها در تلاش بودند تا TI را به تأمین‌کننده‌ی اصلی ترانزیستور برای کامپیوترهای IBM تبدیل کنند. آن‌ها در ابتدا موفق به متقاعد کردن مدیران غول کامپیوتری نشدند، اما رادیوی کوچک شرکت، مسیر را برای تفاهم باز کرد.

توماس واتسون جونیور، بنیان‌گذار و رئیس کل IBM شیفته‌ی رادیوی Regency شده بود. او در سال ۱۹۵۷ قراردادی با TI امضا کرد و از آن زمان، تگزاس اینسترومنتس به تأمین‌کننده‌ی اصلی قطعات برای کامپیوترهای IBM تبدیل شد. یک سال بعد، هگرتی به‌عنوان رئیس کل TI جایگزین جانسون شد.

اولین کارخانه‌ی تولیدی تگزاس اینسترومنتس در خارج از ایالات متحده، در سال ۱۹۵۷ در بدفورد انگلستان راه‌اندازی شد. مسئولیت اصلی آن واحد تولیدی، تأمین محصولات نیمه‌هادی برای بازار بریتانیا و غرب اروپا بود. در سال ۱۹۵۹، TI با شرکت Metals and Controls Corporation ادغام شد که از تولیدکننده‌های پیش‌گام تجهیزات کنترلی و سوخت هسته‌ای بود. ادغام جدید، دو کارخانه‌ی تولیدی در آمریکا و مراکزی در مکزیک، ایتالیا، هلند و استرالیا برای تگزاس اینسترومنتس فراهم کرد.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

Regency Radio

جک اس کیلبی، مخترع تأثیرگذار بعدی در تاریخ تگزاس اینسترومنتس بود. او که به‌تازگی در دهه‌ی ۱۹۵۰ به شرکت پیوسته بود، در سال ۱۹۵۸ اختراعی تاریخی را ثبت کرد. ایده‌ی اولین مدار مجتمع در سال ۱۹۵۸ به ذهن کیلبی خطور کرد که اختراعی تاریخ‌ساز در صنعت الکترونیک بود. مدار مجتمع از یک قطعه‌ی سیلیکونی واحد تشکیل شده بود و نیاز به لحیم کردن قطعات را از بین می‌برد. تولید مدار بدون نیاز به سیم‌کشی و لحیم کردن، به‌معنای قابلیت استفاده از قطعات و تجهیزات کوچک‌تر بود. درنتیجه مدارها در ابعاد کوچک‌تر تولید می‌شدند و تعداد بیشتری قطعه در یک مدار واحد، جمع‌آوری می‌شد.

تولید مدار مجتمع، از همان ابتدا چالش‌های متعددی را به‌همراه داشت. تراشه‌ها باید در محیطی بسیار تمیز و بدون گردوغبار ساخته می‌شدند. تولید مدار مجتمع نیازمند روشی با حداقل خطا بود تا مدارها به‌نوعی روی قطعه‌ی سیلیکونی چاپ شوند. ازطرفی کاهش ابعاد قطعات هم نیازمند فناوری‌ها و روش‌های پیشرفته بود. به‌هرحال، TI ظرفیت نوآوری جدید را درک کرده بود و پس از دو سال تحقیق و توسعه و بهبود طرح اولیه‌ی کیلبی، بالاخره اولین مدار مجتمع تجاری جهان در سال ۱۹۶۰ ساخته شد.

مدار مجتمع یا IC نتیجه‌ی تحقیق و توسعه‌ی یک مهندس در آزمایشگاه‌های TI بود

صنعت الکترونیک در ابتدا با شک و تردید، مدار مجتمع را به‌عنوان تجهیز جدید پذیرفت. البته پس از گذشت مدتی، ICها به قلب تپنده‌ی تمامی تجهیزات الکترونیکی تبدیل شدند و انقلاب میکروالکترونیک مدرن رخ داد. تراشه‌ی جدید که کوچک‌تر، سبک‌تر، سریع‌تر، قابل اعتمادتر و قدرتمندتر از نسل‌های قبلی بود، مزیت‌های زیادی را به صنعت الکترونیک افزود. البته مدارهای مجتمع قیمت بالایی داشتند و حتی در ابعاد کوچک، قیمت آن‌ها به ۱۰۰ دلار می‌رسید. به‌هرحال، مدار مجتمع به یکی از پرکاربردترین قطعات در کامپیوترها هم تبدیل شد و اختراع و عرضه‌ی آن به جهان فناوری، رشد انفجاری را در صنعت تراشه و کامپیوتر، به‌همراه داشت.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

قطعات مبتنی بر نیمه‌هادی، پس از چند سال تحقیق و توسعه، به تجهیزات حیاتی در صنعت هوافضا هم تبدیل شدند. تمایل اولیه‌ی شدید مقام‌های نظامی و برنامه‌ی فضایی آمریکا به نیمه‌هادی‌ها، باعث شد تا تگزاس اینسترومنتس و رقبا به توسعه‌ی هرچه بیشتر تجهیزات و محصولات خود تشویق شوند و روش‌های تولیدی را نیز بهبود دهند. TI تحت مدیریت و هدایت جک کیلبی، اولین کامپیوتر مجهز به مدارهای مجتمع سیلیکونی را برای نیروی هوایی ارتش آمریکا تولید کرد. کامپیوتر مذکور، مجهز به ۶۰۰ قطعه بود و وزنی حدود ۲۸۰ گرم داشت. دستاورد جدید TI ثابت کرد که مدارهای مجتمع، واقعا کاربرد بالایی دارند.

قیمت تراشه‌های کامپیوتری تا سال ۱۹۶۵ به هشت دلار کاهش یافت. درنتیجه زمان آن فرا رسیده بود تا مدارهای مجتمع سیلیکونی در کامپیوترهای مخصوص مصرف‌کننده هم استفاده شوند. دستاورد مهم دیگر در سال ۱۹۶۹ رخ داد. IBM در آن سال تصمیم گرفت تا در تمامی کامپیوترهای خود از IC استفاده کند. پس از مدتی، دیگر دولت و ارتش آمریکا مشتریان اصلی تگزاس اینسترومنتس نبودند، اگرچه قراردادهای نظامی هنوز به قوت خود باقی بود.

با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از اختراع کیلبی، نیمه‌هادی‌ها به صنعتی میلیارد دلاری تبدیل شده بودند. تگزاس اینسترومنتس با تقاضای جهانی شدید برای محصولات نیمه‌هادی روبه‌رو شده بود و به‌همین دلیل در دهه‌ی ۱۹۶۰، مراکز تولیدی جدیدی را در اروپا و آمریکای لاتین و آسیا تأسیس کرد. ورود و گسترش زودتر TI در بازارهای مذکور، آن‌ها را نسبت به رقبا پیش انداخت.

جانسون پس از دهه‌ها مدیریت در تگزاس اینسترومنتس، در سال ۱۹۶۶ به‌عنوان شهردار دالاس انتخاب شد. با رفتن او از شرکت، هگرتی ریاست هیئت‌مدیره را برعهده گرفت. او از چند سال قبل، گروهی از مهندسان تگزاس اینسترومنتس را به پروژه‌ای واداشته بود تا یک ماشین‌حساب کوچک با استفاده از مدار مجتمع تولید کنند. هدف از اجرای پروژه، اثبات کارایی مدارهای مجتمع در بازار مصرف‌کننده بود. در سال ۱۹۶۷، سرانجام مهندسان تگزاس اینسترومنتس نمونه‌ی اولیه‌ی ماشین‌حساب کوچک را تولید کردند که وزنی حدود ۱/۲ کیلوگرم داشت. چهار سال بعد، ماشین‌‌حساب‌های دستی به بازار آمدند و به‌نوعی به سطه‌ی خط‌کش محاسبه پایان دادند.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

شماتیک مدار Regency radio

ورود چالشی به صنعت الکترونیک مصرفی

اختراع قطعه‌ی تاریخی بعدی در صنعت الکترونیک نیز در تگزاس اینسترومنتس رخ داد. مهندسان شرکت در سال ۱۹۷۰ موفق به طراحی و تولید ریزپردازند‌ی تک‌تراشه‌ای یا میکروکامپیوتر شدند. یک سال بعد، اولین محصول تجاری به بازارها راه یافت. این تراشه، نه‌تنها راه را برای تولید ماشین‌حساب‌های کوچک‌تر هموار می‌کرد، بلکه زمینه‌ساز تولید انواع لوازم خانگی و دستگاه‌های دیگر با کنترل کامپیوتری شد.

TI در سال ۱۹۷۲ به‌صورت رسمی وارد بازار ماشین‌حساب‌های مخصوص مصرف‌کننده شد. آن‌ها یک ماشین‌حساب ۱۰۰ گرمی دستی و دو نمونه ماشین‌حساب رومیزی به بازار عرضه کردند که در بازه‌ی قیمتی ۸۵ تا ۱۲۰ دلار فروخته می‌شدند. فروش ماشین‌حساب از سه میلیون دستگاه در سال ۱۹۷۱ به ۱۷ میلیون دستگاه در سال ۱۹۷۳، ۲۸ میلیون دستگاه در سال ۱۹۷۴ و ۴۵ میلیون دستگاه در سال ۱۹۷۵ رسید.

ماشین‌حساب و رادیو و ساعت دیجیتال، محصولات مهم الکترونیکی مصرفی TI بودند

تگزاس اینسترومنتس باوجود ورود سریع و موفق به بازار محصولات الکترونیکی مصرفی، در ادامه با مشکلات و بحران‌های رقابتی شدیدی روبه‌رو شد. حتی موفقیت‌های اولیه نیز با چالش‌های شدید همراه بود. Bowmar Instruments از تولیدکننده‌های ماشین‌حساب بود که در سال ۱۹۷۱ و با استفاده از تراشه‌های TI به بازار وارد شده بود. وقتی تگزاس اینسترومنتس در سال ۱۹۷۲ تلاش کرد تا محصولاتی با قیمت ارزان‌تر به بازار وارد کند و سهم خود را افزایش دهد، نبرد قیمت‌گذاری بین دو شرکت شروع شد. درواقع، TI تلاش می‌کرد تا ابتدا با قیمت پایین و سود کم، سهم بازار را تصاحب کند و بازدهی تولید را هم‌زمان افزایش دهد. درنتیجه بازیگران جدید نمی‌توانستند به‌راحتی به بازار وارد شوند.

رقبای TI در صنعت تجهیزات الکترونیک مصرفی، پس از چند سال موفق به افزایش حضور در بازار شدند. رقابت تا سال ۱۹۷۵ به اوج رسیده بود و نبر قیمتی، همه‌ی شرکت‌ها را وارد شرایط دشوار کرده بود. همین نبردها باعث شد تا TI در فصل دوم سال ۱۹۷۵، خسارت ۱۶ میلیون دلاری تجربه کند.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

Speak & Spell، کامپیوتر آموزشی TI و از اولین محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی

تگزاس اینسترومنتس باوجود چالش‌های متعدد و فشارهایی که از سوی رقبا احساس می‌کرد، در سال ۱۹۷۶ با محصول نوآورانه‌ی دیگری بازار را شوکه کرد. آن‌ها ساخت دیجیتال ارزان‌قیمتی را با برچسب قیمت ۱۹/۹۵ دلار به بازار معرفی کردند که با استقبال بسیار بالایی روبه‌رو شد. شرکت با محصول جدید، موفقیت یک‌شبه‌ی شدیدی را تجربه کرده بود و به‌نوعی تولید‌کننده‌های متعدد ساعت را تهدید می‌کرد. آن‌ها حتی یک سال بعد قیمت ساعت خود را به ۹.۹۵ دلار کاهش داد.

در سال ۱۹۷۸، موج جدیدی از رقابت برای تگزاس اینسترومنتس ایجاد شد. واردات شدید محصولات ارزان‌قیمت آسیایی، بازار شرکت را در آمریکا تهدید می‌کرد. به‌علاوه، TI که پتنت اولیه‌ی فناوری LCD را در اختیار داشت، نتوانست سرمایه‌گذاری لازم را برای توسعه‌ی تجاری آن انجام دهد. ورود نمایشگرهای LCD به صنعت ساعت‌های الکترونیکی، محصولاتی را به‌همراه داشت که به‌صورت دائم، زمان را نمایش می‌دادند و نیازی برای فشار دادن دکمه برای مشاهده‌ی ساعت روی آن‌ها نبود. وقتی فروی ساعت‌های LCD به اوج رسید، تگزاس اینسترومنتس توانایی پاسخ به نیاز بازار را نداشت و فروش ساعت‌های دیجیتال، کاهش شدیدی را در سال ۱۹۷۹ تجربه کرد. درنهایت آن‌ها در سال ۱۹۸۱ به‌صورت کامل از بازار خارج شدند.

شکست در بازار محصولات الکترونیکی، فشار بر واحدهای دیگر تگزاس اینسترومنتس را هم به‌همراه داشت. آن‌ها توانایی پاسخ مناسب به نیازهای شدید بازار تراشه را نداشتند. درواقع، توزیع منابع به دو بخش بازارهای صنعتی و مصرفی باعث شد بود تا برند آمریکایی از تقاضای مشتریان صنعتی غافل شود. به‌هرحال باوجود همه‌ی مشکلاتی که در آن سال‌ها به تگزاس اینسترومنتس فشار وارد می‌کرد، رشد با سرعت بالایی در دهه‌ی ۱۹۷۰ درحال انجام بود. صنایع الکترونیک نظامی هنوز سودآوری بالایی برای TI داشتند و تقاضا برای نیمه‌هادی‌ها، روز‌به‌روز اوج می‌گرفت. TI در سال ۱۹۷۳ به رکوردفروش یک میلیارد دلار رسید. تا سال ۱۹۷۹، رکورد فروش سه میلیارد دلار هم شکسته شد.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

هگرتی در سال ۱۹۷۶ بازنشسته شد و مسئولیت ریاست هیئت‌مدیره به مارک شپرد رسید. جی فرد بوسی که سابقه‌ی فعالیت در همه‌ی بخش‌های اصلی تگزاس اینسترومنتس را داشت، به‌عنوان رئیس کل و مدیر ارشد عملیات انتخاب شد. هگرتی تا سال ۱۹۸۰ و زمان مرگش، به‌عنوان رئیس افتخاری هیئت‌مدیره و مشاور تگزاس اینسترومنتس فعالیت می‌کرد.

نوآوری بزرگ بعدی تگزاس اینسترومنتس، دستگاه Speak&Spell بود که نشان از دستاوردهای بزرگ تحقیق و توسعه در شرکت داشت. این دستگاه آموزشی از فناوری تشخیص و ترکیب گفتار بهره می‌برد که به‌سرعت به محبوبیتی شدید در بازار دست یافت. در همان سال، Business Week، تگزاس اینسترومنتس را به‌عنوان مدلی مرجع برای شرکت‌های آمریکایی معرفی کرد. نوآوری، دستاوردهای بهره‌وری، رشد مثال‌زدنی و رکوردزنی در فروش، دلایلی بودند که تگزاس اینسترومنتس را به شرکتی جامع و مرجع تبدیل می‌کردند.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

کامپیوتر خانگی TI-99/4A

تگزاس اینسترومنتس در سال ۱۹۷۹ کامپیوتری خانگی تولید و در ماه دسامبر آن سال با قیمت ۱،۴۰۰ دلار به بازار عرضه کرد. فروش اولیه‌ی کامپیوتر مذکور در ابتدا کمتر از انتظارهای TI بود، اما در سال ۱۹۸۱، فروش به‌مرور افزایش یافت. مدیران بازاریابی برای کمک به فروش بیشتر کامپیوتر شخصی، در سال ۱۹۸۲ یک برنامه‌ی تخفیف‌دهی اجرا کردند که منجر به رکوردزدنی در فروش دستگاه شد. TI در آوریل ۱۹۸۳، به رکورد فروش یک میلیون کامپیوتر شخصی رسید.

توسعه در میان چالش در دهه‌های پایانی قرن بیستم

فروش کامپیوتر خانگی TI-99/4A تگزاس اینسترومنتس در اکتبر سال ۱۹۸۳ با کاهش شدیدی روبه‌رو شد. برند آمریکایی توانایی رقابت قیمتی در بازار نداشت و به‌مرور به‌صورت کامل از بازار کامپیوترهای شخصی خارج شد. پیش از خروج نهایی شرکت از بازار، قیمت کامپیوتر خانگی آن‌ها به کمتر از هزینه‌ی تولید رسیده بود که خسارت ۱۴۵ میلیون دلاری را در سال ۱۹۸۳ به‌همراه داشت.

تگزاس اینسترومنتس برای حفظ موقعیت خود بسیاری از کسب‌وکارهای متفرقه را حذف کرد

فعالیت تگزاس اینسترومنتس در تولید محصولات الکترونیک برای مصرف‌کننده، هیچ‌گاه با سوددهی مناسب همراه نبود و جریان درآمد ثابتی محسوب نمی‌شد. درواقع شرکت همیشه به‌جای تلاش کردن برای برطرف کردن نیاز مشتریان، تمرکز خود را به عرضه‌ی همه‌جانبه‌ی دستاوردهای خود معطوف می‌کرد. ازطرفی سیاست‌های تهاجمی و شدید آن‌ها در کاهش قیمت محصولات، هم برای فروشنده‌ها و هم برای مصرف‌کننده‌ها عجیب و غیرمنطقی بود. به‌علاوه، تلاش برای فعالیت در دو بازار مصرف‌کننده و صنعتی به‌صورت هم‌زمان، اغلب به عقب ماندن از جریان سفارش‌ها و کمبود تولید می‌انجامید.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۱۹۸۰ با بحران اقتصادی همراه بود و تقاضا برای نیمه‌هادی‌ها نیز روز‌به‌روز کاهش می‌یافت. ازطرفی شکست تگزاس اینسترومنتس در بازار مصرف‌کننده، فشار شدیدی به شرکت وارد کرده بود و کاهش هزینه، به اولین راهکار مدیران برای عبور از بحران تبدیل شد. در خلال سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲، بیش از ۱۰ هزار نفر از کارمندان تگزاس اینسترومنتس تعدیل شدند. ازطرفی ساختار ماتریسی مدیریت نیز دیگر کارایی لازم را نداشت و هیئت‌مدیره تصمیم گرفت تا طراحی جدیدی را با هدف بهبود نوآوری به‌کار بگیرد.

اگرچه مهندسان تگزاس اینسترومنتس در خط مقدم نوآوری‌ها و دستاوردهای مهم صنعت نیمه‌هادی بودند، رقابت در بازار فشار زیادی به شرکت وارد می‌کرد. درواقع ظهور بازیگران متعدد داخلی و بین‌المللی در صنعت باعث شد تا برتری فناورانه دیگر به‌معنای تضمین موفقیت در بازار نباشد. به‌هرحال فشارهای بازار به‌حدی رسید که مجددا در سال ۱۹۸۵، ضرر مالی ۱۰۰ میلیون دلاری در برند آمریکایی گزارش شد.

فرد بوسی، مدیرکل وقت تگزاس اینسترومنتس در جریان بحران‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ در معرض انتقادهای شدید قرار داشت. او به فرایندهای مدیریتی ساینده و استبدادی متهم می‌شد و ناتوانی‌اش در هدایت شرکت در سال‌های بحران، درنهایت به خروجش از شرکت انجامید. در سال ۱۹۸۵ و پس از بازنشستگی بوسی، جری جانکینز به سمت مدیریت عامل و ریاست کل رسید. جانکینز که سابقه‌ی دهه‌ها فعالیت در تگزاس اینسترومنتس را داشت، سیستم مدیریت دموکرات‌تری را در پیش گرفت و به‌سرعت به مدیرعامل مشهور TI تبدیل شد.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

تگزاس اینسترومنتس در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۸۰، تمرکز زیادی روی حفاظت از حقوق اجرایی پتنت‌های خود داشت. درواقع آن‌ها تلاش می‌کردند تا حق بهره‌برداری از پتنت‌هایی که به‌خاطر توسعه‌های فناوری کارمندان در جریان فعالیت در شرکت ثبت شده بودند را در انحصار خود حفظ کرده و از آن بهره‌برداری کنند. برند آمریکایی در سال ۱۹۸۶ پرونده‌ای حقوقی را در کمیسیون تجارت بین‌المللی مطرح و هشت شرکت ژاپنی و یک شرکت کره‌ای را متهم کرد. شرکت‌های مذکور، سازنده‌ی حافظه‌های DRAM‌ بودند و TI ادعا می‌کرد که بدون دریافت مجوز استفاده از پتنت، محصولات خود را در آمریکا به فروش می‌رسانند. اگرچه اکثر پرونده‌ها با توافق طرفین در خارج از دادگاه حل شد، برند آمریکایی با قدرت نشان داد که درباره‌ی پتنت‌های فناوری خود هیچ‌گونه تسامحی ندارد. درآمد شرکت هم از اهدای حق مجوز پتنت به منبعی ثابت تبدیل شد که سالانه ۲۵۰ میلیون دلار به TI سرازیر می‌کرد.

در سال ۱۹۸۸، تفاهم‌نامه‌ی همکاری مهمی بین تگزاس اینسترومنتس و شرکت ژاپنی هیتاچی برای توسعه‌ی فناوری ۱۶ مگابیتی DRAM امضا شد. صنعت الکترونیک از خبر همکاری TI و هیتاچی شوکه شد. ازطرفی برند آمریکایی باتوجه به موفقیت زیرمجموعه‌ی ژاپنی‌اش و مرکز تولیدی در آن کشور، باید هزینه‌های پیاده‌سازی فناوری و تولید را تا حداکثر ممکن کاهش می‌داد که تنها در همکاری با شرکت‌های ژاپنی ممکن می‌شد.

تگزاس اینسترومنتس در سال ۱۹۷۷ با یک بیانیه‌ی بلندپروازانه، فروش ۱۰ میلیارد دلار را برای سال ۱۹۸۹ پیش‌بینی کرده بود. آن‌ها مدتی بعد، پیش‌بینی را به ۱۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۰ افزایش دادند. بااین‌حال برند آمریکایی درحالی به دهه‌ی ۱۹۹۰ وارد شد که ۹ میلیارد دلار از پیش‌بینی فروش خود عقب بود. جانکینز که مشاهده می‌کرد سهم شرکتش در بازار نیمه‌هادی پس از گذشت یک دهه از ۳۰ به پنج درصد رسیده است، تصمیمی مهم برای جبران خسارت‌ها گرفت.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

برنامه‌ی تحولی جانکینز برای تغییر ساختارهای مدیریتی و اجرایی تگزاس اینسترومنتس به‌نام TI 2000 معرفی شد. یکی از مهم‌ترین اصول برنامه‌ی جدید، تغییر ساختارهای سنتی مدیریت و ارزش نهادن به نوآوری بود. به‌علاوه، فرایندهای تولید نیز از تراشه‌های ارزان‌قیمت کامپیوتری به تراشه‌های اختصاصی با حاشیه‌ی سود بالا تغییر کرد و همچنین پردازنده‌های سیگنال دیجیتال به حوزه‌ی تمرکز تولید اضافه شدند. به‌عنوان مثالی از تغییر فرایندهای تولید، می‌توان به همکاری برند آمریکایی با شرکت سان میکروسیستمز اشاره کرد که با هدف تولید مشترک میکروکامپیوترها و اشتراک نیروی مهندسی متخصص شکل گرفت.

تگزاس اینسترومنتس برای پیش‌برد برنامه‌های توسعه‌ای خود، قراردادهای همکاری مهمی را با غول‌هایی همچون سونی، جنرال موتورز و اریکسون امضا کرد. تغییرات ساختاری و هدف‌گذاری‌های شرکت، با بازاریابی‌های متنوع نیز همراه بودند و بیشتر، کسب‌وکارها را هدف قرار می‌دادند. از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳، سهم بخش تجهیزات خاص از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد از کل فروش شرکت رسید. جانکینز در سال ۱۹۹۲ در مصاحبه‌ای گفته بود که در همکاری با بزرگان صنعت، به‌دنبال وابستگی مشترک فناورانه هستند. او همچنین ابراز امیدواری می‌کرد که پیشرفت‌های فناورانه، به‌مرور به بازارهای عمومی وارد شوند.

جانکینز علاوه بر تغییر ساختارهای مدیریتی، توسعه‌‌ی فعالیت‌های بین‌المللی را نیز به‌عنوان یک استراتژی اساسی در تگزاس اینسترومنتس اجرا کرد. تفاهم‌نامه‌های همکاری در تولید در اروپا و آسیا امضا شدند. TI در سال ۱۹۹۰ قراردادی با دولت ایتالیا امضا کرد که به راه‌اندازی یک مرکز تولیدی با هزینه‌ی ۱/۲ میلیارد دلار در این کشور انجامید. در سال ۱۹۹۱، همکاری TI با کانن و HP و دولت سنگاپور، منجر به راه‌اندازی کارخانه‌ی تولید نیمه‌هادی در آن کشور شد.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

تگزاس اینسترومنتس تا سال ۱۹۹۲ همکاری‌های بین‌المللی متعددی را توسعه داده بود. از تولیدکننده‌ی تایوانی، ایسر تا Kobe Steel در ژاپن و بسیاری کسب‌وکارها در سنگاپور، به جمع همکاران برند آمریکایی اضافه شدند. TI تصمیم داشت تا با ورود به قرن جدید، یک میلیارد دلار برای ساخت مراکز تولیدی در آسیا سرمایه‌گذاری کند. همکاری ادامه‌دار با هیتاچی و سامسونگ، در سال ۱۹۹۴ به تقسیم هزینه‌ها برای راه‌اندازی مراکز تولیدی در پرتقال و ایالات متحده انجامید.

بخش نرم‌افزار تگزاس اینسترومنتس در دهه‌های منتهی بعه قرن ۲۱ فعالیت قابل‌توجهی داشت. آن‌ها طی برنامه‌ی TI 2000 تصمیم داشتند تا فروش نرم‌افزار را تا میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۹۰ به یک میلیارد دلار برسانند. برند آمریکایی از زمان ساخت اولین دستگاه تشخیص صوت خود و همچنین ماشین‌حساب‌های شخصی، فعالیتی جدی در حوزه‌ی نرم‌افزار داشت. البته آن‌ها در سال ۱۹۹۷ زیرمجموعه‌ی نرم‌افزار را فروختند و درحال حاضر تنها مالکیت بخش‌های کوچکی همچون نرم‌افزارهای ماشین‌حساب را حفظ کرده‌اند.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

محیط نرم‌افزار ماشین‌حسابی TI Interactive

تگزاس اینسترومنتس در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ خسارت مالی را در فرایندهای خود گزارش کرد. البته برند آمریکایی در سال‌های بعد توانست موقعیت خود را مجددا بهبود ببخشد و سودآوری براساس فروش به‌ازای هر کارمند، از ۸۸،۳۰۰ دلار در سال ۱۹۸۹ به ۱۴۳،۲۴۰ دلار در سال ۱۹۹۳ رسید. به‌علاوه، TI در آن سال‌ها چند جایزه و افتخار صنعتی و کسب‌وکاری را هم به‌دست آورده بود که از این میان می‌توان به جایزه‌ی کیفیت ملی Malcolm Barlridge آمریکا اشاره کرد که با پیاده‌سازی ساختارهای کنترل کیفیت Badlridge همراه بود. وال‌استریت هم پاسخ مناسبی به موفقیت‌های TI نشان داده و ارزش سهام از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳، تقریبا دوبرابر شد.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

افتخار TI در توسعه‌ی فناوری‌ DSP

موفقیت در افزایش فروش و سودآوری در تگزاس اینسترومنتس با افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های متنوع همراه بود. آن‌ها به‌مرور به کسب‌وکارهایی با رشد آهسته هم وارد شدند که آینده‌ی بلندمدت خوبی داشتند. اولین پردازنده‌ی چندرسانه‌ای ویدئوی TI در سال ۱۹۹۴ تولید شد. پردازنده‌ی تک‌تراشه‌ای مذکور، اولین محصول تجاری در دسته‌ی خود محسوب می‌شود که از ترکیب تراشه‌های DSP و RISC متنوع تولید شده بود. یک سال بعد، جوایز معتبر Singapore Quality Award و European Quality Award به تراشه‌ی انقلابی تگزاس اینسترومنتس اهدا شد.

پردازنده‌های DSP از نوآوری‌های انقلابی دیگر در TI بودند

تمرکز روی تراشه‌های DSP که سیگنال‌های آنالوگ را به‌صورت آنی به دیجیتال تبدیل می‌کردند، پس از موفقیت اولین پردازنده‌ی چندرسانه‌ای تگزاس اینسترومنتس به اوج رسید. برند آمریکایی که بازار جدید را محل رشد سریع خود می‌دید، سرمایه‌گذاری عظیمی در آن انجام داد. در دهه‌ی ۱۹۹۰، تراشه‌های DSP به‌مرور به تجهیزات بسیار متنوعی از مودم‌ها تا تلفن‌های همراه و لوازم کامپیوتری کامپیوتر شخصی و تلویزیون‌ها راه یافتند. تا سال ۱۹۹۷، بیش از ۴۵ درصد از بازار مذکور در اختیار TI بود.

قرن ۲۱ و وضعیت کنونی برند تگزاس اینسترومنتس

باوجود موفقیت‌های متعددی که در نیمه‌ی اول دهه‌ی ۱۹۹۰ رخ داده بود، بازار هنوز چالش‌های زیادی برای TI داشت. در سال ۱۹۹۶، قیمت تراشه‌های حافظه‌ای شرکت کاهش ۸۰ درصدی را تجربه کرد. رخداد بزرگ بعدی، مرگ ناگهانی جانکینز در جریان یک سفر کاری بود. تام انگیسبوس، به‌عنوان مدیرعامل و رئیس کل شرکت جایگزین جانکینز شد و فرایندهای خرید و ادغام و توسعه‌ی فعالیت را ادامه داد. البته تا ۱۹۹۷ بسیاری از زیرمجموعه‌ها همچون بخش‌های فعال در پردازش موبایلی و سیستم‌های الکترونیک دفاعی و تجهیزات بازرسی به فروش رفتند. از بخش‌های جداشده‌ی دیگر می‌توان به دپارتمان فعالیت‌های شیمیایی و سیستم‌های مخابراتی و واحد نیمه‌هادی‌های متمرکز بر انتقال قدرت اشاره کرد. Intersect Technologies و Amati Communications و GO DSP هم از خریدهای مهم در آن سال‌ها بودند.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

نمونه‌ی اولیه‌ی پروژکتور اختصاصی DLP Cinema

خرید و ادغام شرکت‌های جدید در سال‌های منتهی به قرن ۲۱ در تگزاس اینسترومنتس ادامه یافت. آن‌ها شرکت‌هایی همچون Butterfly VLSI، Integrated Sensor Solutions، Telogy Networks، ATL Research A/S، Libit Signal Processing، Unitrode Corp و Power Trends را به زیرمجموعه‌های خود افزودند. طراحی و توسعه‌ی محصولات جدید هم در برنامه‌های هسته‌ای TI قرار داشت و متقف نمی‌شد. از میان مهم‌ترین دستاوردها می‌توان به تراشه‌ی DSP اشاره کرد که اتصال اینترنت پرسرعت را برای دستگاه‌های هدف فراهم می‌کرد. تگزاس اینسترومنتس در آن سال‌ها ۴۸ درصد از سهم بازار DSP را در اختبار داشت و برای دومین سال متوالی هم به‌‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بازار نیمه‌هادی آنالوگ شناخته شد. شرکت در سال ۱۹۹۹ در مجموع ۱۹۱ محصول آنالوگ به بازار عرضه کرد که ۶ برابر محصولات عرضه‌شده در سال ۱۹۹۶ بود.

ورود تگزاس اینسترومنتس به قرن ۲۱ با ثبات نسبتی در درآمد و سودآوری انجام شد. آن‌ها بازدهی مالی مناسبی داشتند و فروش ۱۱/۸ میلیارد دلاری با سود ۲/۷ میلیارد دلاری، وضعیت مناسبی را نشان می‌داد. آن‌ها در سال ۲۰۰۰ شرکت‌های جدیدی را به زیرمجموعه‌ی خود اضافه کردند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان Dot Wireless را نام برد. در همان سال تفاهم‌نامه‌ی مهمی هم با کوالکام امضا شد که عرضه‌ی تراشه برای کاربردهای وایرلس را بدون نقض قوانین کپی‌رایت دو شرکت، ممکن می‌کرد.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

از همکاری‌های مهم تگزاس اینسترومنتس در ابتدای قرن ۲۱ می‌توان به توافق با چهار تولیدکننده‌ی چینی برای توسعه و توزیع دستگاه‌های بی‌سیم و تجهیزات الکترونیکی مصرفی اشاره کرد. به‌علاوه، TI با Imax Corp هم وارد همکاری شد تا پروژکتورهای سینمایی موردنیاز آن‌ها را برای سینماهای IMAX تأمین کند. Imax درنتیجه‌ی تفاهم‌نامه با تگزاس اینسترومنتس، مجوز اختصاصی فناوری DLP Cinema این شرکت را به‌دست آورد. باوجود تمام پیشرفت‌هایی که در سال اول دهه‌ی ۲۰۰۰ رخ داد، سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ با اشباع بازار تراشه همراه بودند و چالش‌های مالی متعددی را برای TI به‌همراه داشتند.

گروهی از مهندسان تگزاس اینسترومنتس در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفتند تا یکی از نرم‌افزارهای اختصاصی شرکت به‌نام Code Copmposer Studio را ازطریق اینترنت به مشتریان بفروشند. یکی از مهندسان یک برنامه‌ی آماده‌ را خریداری کرد و پلتفرم تجارت الکترونیک شرکت را در تعطیلات آخر هفته به راه انداخت. سرویس جدید که TI store نام داشت، که هنوز هم برای سفارش قطعات و محصولات ساخته‌شده در تگزاس اینسترومنتس فعالیت می‌کند.

تگزاس اینسترومنتس هم مانند بسیاری از شرکت‌ها در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ ضربه‌های شدیدی را تحمل کرد. حتی خسارت ‌های وارد شده تا چند سال بعد هم ادامه یافتند و منجر به تعدیل نیرو در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ شدند. البته شرکت از آن زمان مجددا به روند سوددهی بازگشته است و آمارها، نشان از افزایش تعداد کارمندان، افزایش درآمد و افزایش ارزش سهام دارند. از جدیدترین خریدهای سازمانی شرکت می‌توان به National Semiconductor در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد.

تگزاس اینسترومنتس / Texas Instruments

تگزاس اینسترومنتس امروز در چهار حوزه‌ی اصلی فعالیت می‌کند: تجهیزات آنالوگ، پردازنده‌های پنهان یا امبدد، پردازنده‌های نوری دیجیتال و فناوری‌های آموزشی. تجهیزات آنالوگ، به‌عنوان رابط دنیای دیجیتال و فیزیکی، سیگنال‌هایی همچون صدا، فشار، رطوبت و نور را به اطلاعات دیجیتال قابل فهم برای دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل می‌کنند. پردازنده‌های امبدد نیز در کاربردهای گوناگون همچون ارتباط بی‌سیم و میکروکنترلرها برای پیاده‌سازی در تجهیزات الکترونیک متعدد تولید می‌شوند.

درحال‌حاضر ریچ تمپلتون به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل تگزاس اینسترومنتس مشغول به کار است. آخرین آمار، درآمد شرکت را در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۴/۳ میلیارد دلار بیان می‌کند که ۵/۰۲ میلیارد دلار آن سود خالص بوده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات