بررسی میت بوک ایکس پرو 2019 هواوی

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 25 دقیقه
میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ هواوی، نه یک محصول کاملا جدید، بلکه لپ‌تاپی با قطعات سال ۲۰۱۹ در کالبدی آشنا است.
تبلیغات

«به سری که درد نمی‌کند، نباید دستمال بست»؛ این ضرب‌المثل عامیانه علاوه‌بر کوچه‌وبازار، در شرکت‌هایی با درآمد میلیارد دلاری مانند هواوی نیز کاربرد دارد. چینی‌ها دو سال پیش در کنگره‌ی جهانی موبایل از میت‌بوک ایکس پرو پرده برداشتند؛ اولترابوک خوش‌ساختی که با بدنه‌ی یکپارچه‌ی آلومینیومی و نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۹۱ درصدی خود رقبا‌ را به‌چالش کشید و توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرد. طراحی کم‌نقص MateBook X Pro هواوی را بر آن داشت تا در نسل دوم، به ارتقا سخت‌افزاری اولترابوک جذابش بسنده کند.

مشخصات / تبلت

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۸

نمایشگر

۱۳.۹ اینچی با پنل LCD LTPS لمسی

رزولوشن ۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل، نسبت نمایشگر به بدنه ۹۱ درصد

سیستم‌عامل

ویندوز ۱۰ هوم

ویندوز ۱۰ هوم

پردازنده

اینتل Core i5 - 8265U

اینتل Core i7 - 8565U

اینتل Core i5 - 8250U

اینتل Core i7 - 8550U

فضای ذخیره‌سازی

۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت SSD

از نوع NVMe PCIe

۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت SSD

از نوع NVMe PCIe

حافظه‌ی رم

۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR3 با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز

گرافیک

انویدیا MX250 با ۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5

اینتل UHD Graphics 620

انویدیا MX150 با ۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5

اینتل UHD Graphics 620

دوربین جلو

وب‌کم یک مگاپیکسلی، پنهان در دل کیبورد

اسپیکر

اسپیکر چهارگانه به‌همراه Dolby Atmos

پورت‌ها

یک پورت USB Type-C، یک پورت تاندربولت ۳، یک پورت USB 3.0 نسل یک، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

شبکه

IEEE 802.11a/b/g/n/ac, 2.4 GHz 300 Mbps, 5 GHz 1733 Mbps, 2 x 2 MIMO

Bluetooth 5.0

IEEE 802.11a/b/g/n/ac, 2.4 / 5 GHz 2 x 2 MIMO

Bluetooth 4.1

وزن

۱/۳۳ کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

۱۴/۶ × ۲۱۷ × ۳۰۴ میلی‌متر

نسل دوم میت‌بوک ایکس پرو بیش از هرچیز به‌نسخه‌ای تکامل‌یافته می‌ماند که تنها تفاوت آن با نسل گذشته به بهره‌گیری از سخت‌افزار قدرتمندتر بازمی‌گردد. لپ‌تاپ هواوی در بطن کالبد آشنایش، پردازنده‌ی نسل هشتمی ویسکی‌لیک و پردازنده‌ی گرافیکی MX250 انویدیا را دارد. حال باید دید که آیا بنابر گفته‌ی هواوی، لپ‌تاپ جدیدش می‌تواند با چنین سخت‌افزاری «سطحی جدید از عملکرد حرفه‌ای» را دراختیار کاربر قرار دهد یا خیر. با بررسی MateBook X Pro 2019 همراه زومیت باشید.

طراحی

شاید بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین معیار بسیاری برای انتخاب لپ‌تاپ ایدئال درکنار مشخصات فنی، سبکی آن باشد؛ اما درکنار این ویژگی‌، معیارهای دیگری نظیر جنس بدنه، کیفیت ساخت و حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز در بد‌ل‌شدن یک لپ‌تاپ به گزینه‌ی مطلوب حائز اهمیت هستند. کمتر لپ‌تاپی را می‌توان یافت که تمام ویژگی‌های یادشده را درکنار هم داشته باشد؛ به‌عنوان مثال ال‌جی گرم وزن بسیار پایینی دارد، درحالی‌که جنس بدنه و کیفیت ساخت آن در ردیف مدل‌های بالارده‌ی دیگر نیست یا لپ‌تاپ خوش‌ساخت مک‌بوک پرو حاشیه‌های باریکی همچون سری XPS‌ دل ندارد؛ اما میت‌بوک ایکس پرو یکی از معدود لپ‌تا‌پ‌هایی است که تقریبا در تمام معیارهای یادشده، نمره‌ی خوبی می‌گیرد.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

اگر هر دو نسل میت‌بوک ایکس پرو را کنار هم قرار دهیم، احتمالا کمتر کسی می‌تواند آن‌ها را از هم تشخیص دهد. بدنه‌ی فلزی یکپارچه‌ای با لبه‌های تراش‌خورده، ضخامت فوق‌العاده‌‌ی ۱۴.۶ میلی‌متری و کیفیت ساخت بسیار بالا، از جمله‌ی مهم‌ترین برداشت‌هایی هستند که می‌توان در نگاه نخست از MateBook X Pro داشت. لپ‌تاپ هواوی از حیث کیفیت ساخت و طراحی، بسیار چشم‌نواز است و به‌لطف وزن ۱.۳۳ کیلوگرمی‌اش، قابلیت حمل بسیار خوبی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

میت‌بوک ایکس پرو؛ نمایشگر بدون‌حاشیه، بدنه‌ی یکپارچه‌ی آلومینیومی و خوش‌ساخت

تنها تفاوت ظاهری میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ با نسل نخست به حذف لوگوی آینه‌ای هواوی از پشت نمایشگر بازمی‌گردد؛ چینی‌ها در نسل دوم به حکاکی واژه‌ی HUAWEI رو درِ لپ‌تاپ بسنده کرده‌اند. بخش زیرین لپ‌تاپ توسط چهار پایه‌ی لاستیکی گرد از روی سطح جدا می‌شود. به‌نظر می‌رسد مهندسان هواوی توزیع جرم و مکانیزم لولای میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ را نیز بهبود داده‌اند؛ چرا که اکنون به‌سادگی می‌توان درِ لپ‌تاپ را با یک دست باز کرد.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

با بازکردن درِ لپ‌تاپ، بیش از هر المان دیگری، نمایشگر وسیع میت‌بوک ایکس پرو خودنمایی می‌کند که از هر چهار ضلع به حاشیه‌های بسیاری باریکی محدود شده به ادعای هواوی ۹۱ درصد از پنل را مقابل کاربر را به خود اختصاص داده است و حس غوطه‌وری در محتوا را به‌بهترین حالت ممکن در ذهن او ایجاد می‌کند. هواوی در دوره‌ای نمایشگر تمام‌صفحه و بدون حاشیه را برای نخستین‌بار به لپ‌تاپ‌هایش اضافه کرد که اغلب لپ‌تاپ‌های مدرن با نمایشگر بدون حاشیه، نظیر سری XPS دل، اسپکتر اچ‌پی یا یوگا ۹۲۰، برای جا دادن وب‌کم، حاشیه‌ی نسبتا ضخیمی را در لبه‌ی پایین نمایشگر داشتند؛ البته اکنون درکنار میت‌بوک ایکس پرو چند محصول دیگر نیز با نمایشگر تمام‌صفحه در بازار موجود هستند. 

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

چینی‌ها به‌جای قرار دادن وب‌کم در حاشیه‌ی پایین نمایشگر، راهکاری خلاقانه برای آن اندیشیده‌اند، بدین ترتیب که وب‌کم زیر کلیدی بین F6 و F7 قرار گرفته است و با فشردن آن، دوربین یک مگاپیکسلی دستگاه ظاهر می‌شود؛ البته این مکانیزم قابلیت اجرا یا بستن نرم‌افزار دوربین را ندارد. با وجود خلاقانه‌بودن مکانیزم وب‌کم؛ اما متاسفانه خروجی کار چندان بهینه نیست، زیر کاربر باید بین نگاه به دوربین یا نگاه به فردی که با او مکالمه می‌کند، تنها یکی را برگزیند، ضمن اینکه زاویه‌ی دوربین در مسیر بینی کاربر است و این موضوع خوشایند نیست. وب‌کم میت‌بوک ایکس پرو توانایی ضبط فیلم‌های HD را دارد و کیفیت تصاویر آن، قابل قبول ارزیابی می‌شود.

لبه‌ی سمت چپ لپ‌تاپ پریمیوم چینی‌ها، از جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون و دو پورت USB Type-C میزبانی می‌کند که متاسفانه تنها یکی از آن‌ها با تاندربولت ۳ سازگاری دارد و از آن‌ می‌توان برای اتصال کارت‌های گرافیک و حافظه‌ی اکسترنال پرسرعت استفاده کرد. هواوی با اتخاذ تصمیمی صحیح، برخلاف مدل سال گذشته، یک پورت USB 3.0 Type-A نیز در نظر گرفته است؛ اما خبری از درگاه کارت حافظه نیست. میت‌بوک ایکس پرو از درگاه جداگانه‌ای برای شارژ استفاده نمی‌کند و می‌توان یکی از دو پورت USB Type-C را برای شارژ آن برگزید.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019
میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019
میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019
میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

MateBook X Pro به‌لطف نمایشگر بی‌حاشیه و طراحی جمع‌وجور خود، ابعاد و وزنی مشابه مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی دارد؛ اما نمایشگر آن ۰.۶ اینچ بزرگ‌تر است و این موضوع، عملکرد قابل ستایش مهندسان هواوی در طراحی لپ‌تاپ یادشده را نشان می‌دهد. لولای لپ‌تاپ هواوی استحکام مناسبی دارد و تا حد زیادی از لرزش نمایشگر جلوگیری می‌کند، با وجود باریکی لپ‌تاپ، طراحی آن ساختار مستحکمی دارد؛ به‌طوری که فشردن شدید کلیدها نیز باعث فرو رفتن سطح لپ‌تاپ نمی‌شود؛ در حالتی که محصولی مانند سرفیس لپ‌تاپ چنین نیست.

کیبورد و ترک‌پد

با گشودن درِ لپ‌تاپ، به شباهت‌ بین میت‌بوک ایکس پرو و مک‌بوک پرو، پی‌ می‌بریم؛ نوع چینش کلیدها، ابعاد و موقعیت قرارگیری ترک‌پد و دریچه‌های اسپیکر قرار گرفته در دو طرف کیبورد، المان‌هایی هستند که ما را به یاد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی اپل می‌اندازند؛ البته به‌ هیچ‌وجه الهام‌گرفتن هواوی از اپل را در این قسمت ناپسند نمی‌دانیم، چرا که مک‌بوک پرو از نظر چینش کلیدها و ابعاد ترک‌پد یکی از بهترین‌های بازار به‌شمار می‌آید.

صرف‌نظر از قرارگیری وب‌کم بین کلیدهای عملکردی F6 و F7 که ممکن است گاهی موجب فشردن اشتباه کلیدها شود، هواوی هیچ تصمیم عجیب و نامأنوسی را در خصوص ترکیب کلیدها اتخاذ نکرده است و تمام کلیدها به‌صورت استاندارد و در فاصله‌ی مناسبی از یکدیگر قرار گرفته‌اند، ما نگارش بررسی میت‌بوک ایکس پرو را روی همین لپ‌تاپ انجام دادیم و به‌سرعت به قالب کیبورد عادت کردیم. کیبورد MateBook X Pro از نور پس‌زمینه بهره می‌برد و براساس ادعای هواوی در برابر پاشش مایعات نیز مقاوم است.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019
میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

عمق ۱/۱ میلی‌متری کلیدهای کیبورد جزیره‌ای میت‌بوک ایکس پرو عمق چندان مطلوب به‌نظر نمی‌رسد؛ اما بسیار بیشتر از عمق ۰/۷ میلی‌متری مکانیزم باترفلای مک‌بوک پرو است. نوع پاسخ کلیدها به فشرده‌شدن نیز کمی نرم ارزیابی می‌شود و به‌سفتی مکانیزم پروانه‌ای اپل نیست. نرمی مکانیزم کلیدها تا حد زیادی از صدای ناشی از تایپ‌کردن می‌کاهد.

میت‌بوک ایکس پرو از قابلیت تشخیص چهره‌ی ویندوز بی‌بهره است؛ اما به‌لطف حسگر اثر انگشتی که با کلید پاور این لپ‌تاپ یکپارچه شده، می‌توان با سهولت بیشتری به محیط سیستم‌عامل وارد شد. براساس بررسی‌های ما، حسگر اثر انگشت MateBook X Pro عملکرد بسیار سریعی دارد؛ به‌طوری که در حالت اسلیپ می‌توان با لمس حسگر ظرف یک ثانیه وارد سیستم شد و هنگامی که دستگاه خاموش است، حین فشردن کلید پاور، هم‌زمان اثر انگشت کاربر نیز شناسایی می‌شود و بدین ترتیب می‌توان به‌صورت مستقیم وارد محیط کاربری ویندوز شد.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

تجربه‌ی تایپ لذت‌بخش و ترک‌پد وسیع

ترک‌پد ۷۸ × ۱۲۰ میلی‌متری میت‌بوک ایکس پرو از اغلب لپ‌تاپ‌های ویندوزی بزرگ‌تر است و می‌توان آن را با ترک‌پد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مقایسه کرد. پوشش شیشه‌ای ترک‌پد به حرکت نرم انگشت کاربر کمک بسیاری می‌کند و بازخورد کلیک‌ها نیز در آن مطلوب به‌نظر می‌رسد. تاچ‌پد لپ‌تاپ خوش‌ساخت هواوی از درایورهای پرسیژن مایکروسافت بهره می‌برد و از تمام ژست‌های دو و سه‌انگشتی ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند.

در بررسی نسخه‌ی نخست میت‌بوک ایکس پرو شاهد باگ‌های متعدد ترک‌پد و عملکرد ناپایدار آن بودیم؛ اما به‌نظر می‌رسد که مهندسان هواوی نقص‌های نسل گذشته را در میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ مرتفع ساخته‌اند. ترک‌پد میت‌بوک ایکس پرو چه از حیث رهگیری حرکت انگشت کاربر چه اجرای ژست‌های حرکتی در ردیف بهترین‌های دنیای ویندوز قرار می‌گیرد.

اندکی پایین‌تر از کیبورد، کنار برچسب Intel، برچسب دیگری با واژه‌ی NFC مشاهده می‌شود که یکی دیگر از وجوه تمایز میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ با نسل گذشته به‌حساب می‌آید. به‌موجب تگ NFC موجود زیر این برچسب و با همراهی قابلیت نرم‌افزاری Huawei Share 3.0 کاربر در صورت داشتن گوشی هوشمند هواوی می‌تواند با تماس گوشی به برچسب یادشده، دو دستگاه را با یکدیگر جفت کرده و محتوایی همچون عکس یا ویدئو را بین آن‌ها مبادله کند. 

نمایشگر و اسپیکر

وقتی از نمایشگر در یک لپ‌تاپ پرمیوم و گران‌قیمت صحبت می‌کنیم، انتظارات بسیار بالا خواهد بود و اشتباه شرکت‌ها در این بخش به شکست محصولشان خواهد انجامید. نمایشگر نسل اول میت‌بوک ایکس را چه از نظر روشنایی و چه از نظر ارائه‌ی رنگ‌ها ستایس کردیم اما آیا در نسل جدید نیز این موفقیت تکرار شده است؟ ابعاد، رزولوشن، نسبت تصویر تفاوتی با گذشته نکرده‌اند و همچنان با یک پنل IPS از نوع LTPS با قطر ۱۳.۹ اینچ بهره می‌برد.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

در مورد نسبت تصویر ۳:۲، ویژگی‌ها و ضعف‌های آن بارها صحبت شده است؛ این نمایشگرها مساحت بیشتری نسبت به نمونه‌های با قطر یکسان از نوع ۱۶:۹ دارند و گزینه‌ای مناسب برای نمایش محتوای وب، ویرایش اسناد یا برنامه‌نویسی محسوب می‌شوند؛ اما برای مثال حاشیه‌های بیشتری در نمایش فیلم‌ها مشاهده خواهید کرد. برای درک بهتر تفاوت این دو نمایشگر توصیه‌ می‌کنیم بخش نمایشگر «بررسی میت‌بوک ایکس پرو» را مطالعه کنید. رزولوشن ۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل پنل لمسی میت‌بوک ایکس پرو با تراکم ۲۶۰ پیکسل‌براینچ تصاویر شارپی ارائه می‌کند؛ به‌طوری‌که مطالعه‌ی متون و تماشای محتوای ویدئویی و تصاویر را به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل می‌سازد.

همچون گذشته ما روشنایی را در چهار منطقه‌ی مختلف نمایشگر لپ‌تاپ بررسی کردیم؛ بدین ترتیب که از گوشه‌ی بالا، سمت راست پنل، حداکثر روشنایی به‌‌صورت پادساعتگرد ۳۵۸، ۳۴۷، ۴۷۵ و ۴۶۷ نیت به‌دست آمد. در بحث روشنایی رنگ مشکی نیز به ترتیب ۳.۹، ۴، ۴.۳ و ۴.۳ نیت در این چهار ناحیه اندازه‌گیری شد. در هر دو آزمایش میت‌بوک ایکس پرو جدید اندکی بهبود نسبت به نسل گذشته را تجربه می‌کند اما هنوز روشنایی رنگ مشکی بالاتر از رقبا است و همین مسئله به کنتراست میانگین پایین‌تر از انتظار ۱۱۲ منجر می‌شود.

لپ‌تاپ / تست

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

MateBook X Pro 2019

۴۷۵ نیت

۵.۳ نیت

۴.۱ نیت

۱۱۲

۷۳.۳ درصد

۴.۳

۹۹.۱ درصد

۱.۷

۷۵ درصد

۳.۵

Surface Pro 7

۳۹۴ نیت

۰.۸ نیت

۰.۶ نیت

۶۲۵

۷۲.۵ درصد

۴.۰

۹۶ درصد

۱.۶

--

--

Surface Laptop 2

۳۴۵ نیت

۱.۸ نیت

۳.۹ نیت

۸۸

۷۲ درصد

۳.۹

۹۶.۷ درصد

۱.۵

--

--

Surface Pro 6

۴۴۰ نیت

۴.۳ نیت

۰.۶ نیت

۷۳۳

۶۶.۳ درصد

--

۸۹.۵ درصد

۱.۳

--

--

MacBook Pro 13 2018

۴۴۰ نیت

۰.۰۰ نیت

۰.۵ نیت

۸۸۸

۷۷.۳ درصد

۲.۸

۱۰۰ درصد

۰.۴

۹۹ درصد

۱.۴

MateBook X Pro

۴۵۳ نیت

۵.۰۹ نیت

۴.۰۹ نیت

۱۰۸.۳۷

۷۳.۵ درصد

۳.۷

۹۸.۴ درصد

۱.۱

۷۳.۸ درصد

۲.۹

MacBook Pro 13 2017

۵۰۷ نیت

۳.۳۱ نیت

--

۶۰۸.۶۴

--

--

--

--

--

--

Surface Laptop

۳۸۷ نیت

۱.۷۱ نیت

--

۸۶.۹۶

--

--

--

--

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

برخلاف میت‌بوک ایکس نسل اول که در زومیت بررسی شد و از پنل ساخت TIANAM در آن استفاده شده بود، پنل نسخه‌ی ۲۰۱۹ مورد بررسی ما ساخت ژاپن دیسپلی (LPM139M422A) بود. از نظر زاویه‌ی دید ساخته‌ی چینی‌ها سربلند است اما هنوز بازتاب نور از نمایشگر استفاده‌ی از لپ‌تاپ در فضای بیرونی را چالش‌برانگیز می‌کند. حداقل روشنایی ۵.۳ نیتی نمایشگر میت‌بوک ایکس پرو نیز بالاتر از بسیاری از رقبای مستقیم خود است و نمی‌توان آن را بهترین گزینه‌ی پرمیوم برای استفاده در فضاهای تاریک دانست. در بحث مولفه‌های مرتبط با روشنایی لپ‌تاپ‌ جدید چینی‌ها تفاوت فاحشی با گذشته نکرده است و تنها بهبودی جزئی را شاهد هستیم.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

برخلاف موبایل‌ها، خبری از تنظیمات فضای رنگی در لپ‌تاپ‌های مرسوم نیست و کالیبره کردن عموما به خود کاربر واگذار می‌شود. طبق انتظار نمایشگر میت‌بوک ایکس پرو جدید نیز منطبق بر فضای رنگی sRGB است و پوشش ۹۹.۱ درصدی نیز گواه آن است؛ میت‌بوک ایکس پرو به ترتیب ۷۵ و ۷۳.۳ درصد از DCI-P3 و AdobeRGB را پوشش می‌دهد. در تست دمای رنگ نیز که با معیار D65 انجام شد میانگین CCT را ۷۲۸۴ به دست آوردیم؛ البته کمی سرد بودن رنگ سفید با چشم نیز قابل تشخیص است اما نمی‌توان آن را یک نکته منفی بزرگ قلمداد کرد.

در بحث دقت رنگ برخلاف روشنایی که با اندکی بهبود نسبت به نسل گذشته همراه بود، شاهد افتی اندک هستیم. میانگین خطای نمایش رنگ ۱.۷ برای sRGB عملکرد بسیار خوبی را نوید می‌دهد اما قطعا بهترین در این رده‌ی قیمتی محسوب نمی‌شود. خطای میانگین در دیگر فضاهای رنگی را در جدول بالا می‌توانید مشاهده کنید.

پوشش فضای رنگی sRGB - میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹
پوشش فضای رنگی AdobeRGB - میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹
خطای رنگ در فضای رنگی sRGB - میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹
خطای رنگ در فضای رنگی AdobeRGB - میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

هواوی از مجموعه‌ی چهار اسپیکر، شامل دو ووفر برای صداهای بم و دو توییتر برای صداهای زیر استفاده می‌کند که در دو طرف کیبورد و بخش زیرین لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند، حجم صدای خروجی از این اسپیکرها مطلوب است و در اغلب سناریوها، صدایی شفاف و رسا تولید می‌کنند؛ اما گاهی در وضعیت پخش موسیقی، در شرایطی که حجم صدا در بالاترین حد خود قرار دارد، نویز حاصل از لرزش بدنه‌ی لپ‌تاپ، به تجربه‌ی شنیداری کاربر لطمه وارد می‌کند. طبق اعلام هواوی، آرایه‌ای از ۴ میکروفون نیز وظیفه‌ی دریافت صدای کاربر را برعهده دارد که حساسیت آن تا فاصله‌ی ۴ متری است.

میت‌بوک ایکس پرو از سیستم صوتی Dolby Atmos نیز بهره می‌برد که در قالب اپلیکیشنی مجزا داخل سیستم‌عامل دردسترس کاربر قرار دارد و با استفاده از آن می‌توان به تغییراتی در اکولایزر ۱۰ خطی صدا پرداخت یا یکی از پنج حالت پیش‌فرض Dynamic، فیلم، موسیقی، بازی و مکالمه را انتخاب کرد. با غیرفعال‌سازی دالبی اتموس، حجم صدا به‌میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

بازده و عملکرد

لپ‌تاپی که پسوند «پرو» را یدک می‌کشد و در دسته‌ی اولترابوک‌های گران‌قیمت قرار می‌گیرد، انتظار داریم که تجربه‌ی لذت‌بخشی از کاربری روزمره را ارائه دهد و به‌نوعی سرآمد دنیای اولترابوک‌ها باشد. در برهه‌ای که هواوی نسخه‌ی ۲۰۱۹ میت‌بوک ایکس پرو را توسعه می‌داد، اینتل پردازنده‌های ۲۸ واتی کافی‌لیک و ۱۵ واتی ویسکی‌لیک روانه‌ی بازار کرده بود. چینی‌ها به‌جای استفاده از مدل‌های قدرتمندترِ کافی‌لیک، اولترابوک جدیدشان را با یکی از دو پردازنده‌ی Core i5-8265U یا Core i7-8565U از خانواده‌ی ویسکی‌لیک روانه‌ی بازار می‌کنند. مشخصات فنی دو پردازنده‌ی یادشده در جدول زیر آمده است:

مشخصات فنی پردازنده‌ی میت‌بوک ایکس پرو

پارامترها / مدل‌ها

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۸

نام پردازنده

Intel Core i5-8265U

Intel Core i7-8565U

Intel Core i5-8250U

Intel Core i7-8550U

معماری

نسل هشتم، ویسکی‎لیک

نسل هشتم، کیبی‌لیک ریفرش

لیتوگرافی

۱۴ نانومتر

۱۴ نانومتر

تعداد هسته

۴ هسته، ۸ ترد

۴ هسته، ۸ ترد

۴ هسته، ۸ ترد

فرکانس

۱/۶۰ گیگاهرتز پایه

۳/۹۰ گیگاهرتز بیشینه

۱/۸۰ گیگاهرتز پایه

۴/۶۰ گیگاهرتز بیشینه

۱/۶۰ گیگاهرتز پایه

۳/۴۰ گیگاهرتز بیشینه

۱/۸۰ گیگاهرتز پایه

۴/۰۰ گیگاهرتز بیشینه

حافظه‌ی کش

۶ مگابایت

۸ مگابایت

۶ مگابایت

۸ مگابایت

سرعت باس

۴ گیگاترنسفربرثانیه

۴ گیگاترنسفربرثانیه

گرافیک یکپارچه

Intel UHD Graphics 620

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱/۱۰ گیگاهرتز بیشینه

Intel UHD Graphics 620

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱/۱۵ گیگاهرتز بیشینه

Intel UHD Graphics 620

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱/۱۰ گیگاهرتز بیشینه

Intel UHD Graphics 620

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱/۱۵ گیگاهرتز بیشینه

eDRAM

--

--

--

--

توان طراحی گرمایی

۱۵ وات، قابل افزایش به ۲۵ یا کاهش به ۱۰ وات

۱۵ وات، قابل افزایش به ۲۵ یا کاهش به ۱۰ وات

پشتیبانی از حافظه

۶۴ گیگابایت

DDR4-2400, LPDDR3-2133

۳۲ گیگابایت

DDR4-2400, LPDDR3-2133

مشخصات فنی پردازنده‌ی گرافیکی مجزای میت‌بوک ایکس پرو

پارامتر / مدل

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۸

لیتوگرافی

۱۴ نانومتر

۱۴ نانومتر

معماری

پاسکال

پاسکال

تعداد هسته‌های Cuda

۳۸۴

۳۸۴

فرکانس GPU

۱۵۱۹ مگاهرتز

۹۳۷ مگاهرتز

حافظه

۲ گیگابایت GDDR5

۲ گیگابایت GDDR5

پهنای رابط حافظه

۶۴ بیت

۶۴ بیت

پهنای حافظه

؟

۴۰/۱ گیگابایت‌برثانیه

توان طراحی گرمایی

۱۰ وات

۱۰ وات

خانواده‌ی ویسکی‌لیک، جایگزینی بر پردازنده‌های نسل هشتمی کیبی‌لیک‌ریفرش به‌کاررفته در نخستین نسل میت‌بوک ایکس پرو به‌حساب می‌آید. این پردازنده‌های ۱۵ واتی ازلحاظ تعداد هسته‌ها یا میزان حافظه‌ی کش تفاوتی با کیبی‌لیک‌ریفرش ندارند؛ اما فرکانس بیشینه‌ی آن‌ها در مدل‌های Core i5 و Core i7 به‌ترتیب ۵۰۰ و ۶۰۰ مگاهرتز افزایش یافته است؛ تغییری که براساس ادعای اینتل به بهبود ۵۸ درصدی عملکرد چندتردی نسبت به پردازنده‌های کیبی‌لیک‌ریفرش می‌انجامد.

پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i7 - 8565U از حیث ریزمعماری تفاوتی با خانواده‌ی اسکای‌لیک و کیبی‌لیک ندارد؛ اما براساس لیتوگرافی بهبودیافته‌ی ++14nm اینتل (در مقایسه با +14nm به‌کاررفته در پردازنده‌های کیبی‌لیک ریفرش) تولید می‌شود. اینتل فرکانس پایه‌ی ۱/۸ گیگاهرتزی و فرکانس توربوی ۴/۶ گیگاهرتزی را برای این پردازنده پیش‌بینی می‌کند که فرکانس دوم، براساس آنچه از پردازنده‌‌های ۱۵ واتی و بدنه‌ی نحیف اولترابوک‌ها سراغ داریم، تنها در ثانیه‌های نخست پردازش دردسترس خواهد بود.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

برخلاف پردازنده‌های کافی‌لیک که از واحد پردازش گرافیکی قدرتمند سری Iris Pro‌ استفاده می‌کنند، پردازنده‌‌ی Core i7 - 8565U از سری ویسکی‌لیک برای پردازش‌های گرافیکی به واحد Intel UHD Graphics 620 با فرکانس پایه‌ی ۳۰۰ مگاهرتز و فرکانس بیشینه‌ی ۱/۱۵ گیگاهرتزی اتکا دارد که چندان توانمند نیست. بدین ترتیب، هواوی میت‌بوک ایکس پرو را به پردازنده‌ی گرافیکی مجزای MX250 انویدیا مجهز کرده است.

انویدیا مانند گذشته پردازنده‌ی پایین‌رده‌ی MX250 را در دو نسخه‌ی ۱۰ یا ۲۵ واتی به‌ترتیب با کد 1D52 و 1D13 دراختیار تولیدکنندگان می‌گذارد و چینی‌ها مانند نسل نخست میت‌بوک ایکس پرو، در مدل ۲۰۱۹ نیز پردازنده‌ی گرافیکی ضعیف‌تر را برای بهینه‌سازی هرچه بهتر مصرف انرژی برگزیده‌‌ و حافظه‌ی ویدئویی را به‌جای ماژول ۴ گیگابایتی به نمونه‌ی ۲ گیگابایتی ساخت شرکت Macron محدود کرده‌اند.

جدول بنچمارک‌های لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / بنچمارک

GFXBench

3DMarkBasic

 GeekBench 4

GeekBench OpenCL

PCMark8

PCMark 10

CineBench

Aztec Ruins

High Tier - Offscreen

Sky Diver

Fire Strike

Cloud Gate

Multi

Single

dGPU

GPU

Creative

Work

Home

CPU

OpenGL

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۴۹۷.۵۱ فریم

DirectX 12

۸۱۳۱

۲۶۱۵

۱۰۳۴۷

۱۶۸۳۲

۵۳۴۳

۴۳۷۵۲

۳۷۹۷۵

۳۶۳۳

۴۳۹۶

۳۲۲۸

۴۰۰۲

۵۹۲

۹۸.۶۲

Surface Pro 7

۹۱۶.۹۲ فریم

DirectX 12

۶۲۱۵

۱۹۰۴

۱۰۸۳۷

۱۷۴۹۷

۵۲۶۰

--

۳۰۲۰۴

۳۵۳۳

۴۳۴۵

۳۰۳۹

۳۶۸۸

۷۲۲

۵۹.۲۴

Surface Laptop 2

۷۲۰.۶۹ فریم

DirectX 12

۴۳۰۱

۱۰۳۴

۸۳۰۹

۱۲۷۸۴

۴۲۱۰

--

۳۵۱۶۱

۳۲۹۱

۴۲۰۴

۳۱۵۳

۳۲۶۶

۵۳۶

۴۷.۴۵

Surface Laptop

--

۳۶۴۶

۷۳۶

۵۷۳۳

۷۴۳۴

۳۷۶۰

--

۱۸۰۰۴

۴۲۴۶

۴۱۱۷۴

۳۳۳۸

--

۳۲۶

۳۹.۸۱

Surface Pro 6

۷۲۱.۶۸ فریم

DirectX 12

۴۴۶۲

۱۱۲۰

۸۴۸۶

۱۳۷۲۵

۴۲۰۱

--

۳۶۰۸۴

۳۲۶۹

۴۰۹۶

۳۰۶۸

۳۴۹۵

۶۰۳

۵۲.۰۱

Surface Pro 2017

--

--

۷۷۹

۳۶۴۸

۹۳۱۵

۴۵۷۴

--

۲۹۵۲۷

--

--

--

--

--

--

MacBook Pro

13 (2018) Windows 10

۱۳۹۷.۶۱ فریم

DirectX 12

۷۲۷۸

۱۹۳۴

۱۱۹۹۸

۱۶۵۵۳

۴۶۳۶

--

۵۵۸۹۳

۵۲۳۹

۴۴۲۰

۳۷۶۲

۳۳۷۱

۶۹۲

۷۸.۹۷

MacBook Pro 13 (2018) macOS

۱۴۱۶.۹۳ فریم

Metal

--

--

--

۱۷۳۸۰

۴۷۱۹

--

۵۲۷۲۹

--

--

--

--

۷۰۱

۳۵.۸۵

Huawei MateBook X Pro

۱۴۶۹.۳۷ فریم

DirectX 12

۷۱۸۵

۲۳۲۱

۹۲۲۵

۱۳۹۶۰

۴۸۴۶

۴۱۰۲۹

۲۳۰۰۶

۴۷۱۵

۴۲۴۶

۳۳۷۲

۳۴۸۸

۵۳۴

۹۱.۸۷

LG Gram 15 2017

--

۳۴۲۱

۷۳۹

۵۶۴۲

۵۷۳۶

۳۲۷۰

--

۱۵۹۱۳

۴۳۳۱

--

۵۱۹۶

--

۲۷۳

۲۳.۶۲

IdeaPad 320

--

۹۳۶۴

۳۰۰۶

۹۵۴۳

۱۳۹۷۵

۴۲۵۰

۴۶۰۶۶

۲۰۰۵۷

۳۸۳۲

--

۴۹۳۸

--

۴۸۱

۸۳.۵۴

Razer Blade 2017

--

۲۳۸۱۹

۹۲۵۰

۲۵۱۱۳

۱۴۸۲۱

۴۴۳۳

۱۴۸۲۱

۴۴۳۳

۵۱۹۶

۵۱۵۶

۴۰۱۸

--

۷۴۱

۹۲.۳۳

Razer Blade Stealth

--

۴۲۱۸

۹۸۶

۶۹۱۷

۸۵۷۴

۴۳۰۱

--

۱۹۶۹۷

۴۷۶۰

۴۵۵۵

۳۶۷۱

--

۳۶۳

۴۶.۸۸

MacBook Pro 13 2017

--

۳۵۹۱

۱۱۵۲

۷۳۶۳

۹۴۷۸

۴۴۷۹

--

۲۹۶۸۸

۵۴۰۹

۴۵۶۰

۴۰۱۷

--

۳۷۶

۳۶.۵۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌لطف استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا، MateBook X Pro 2019 در اغلب بنچمارک‌های گرافیکی، سرفیس پرو ۷ با پردازنده‌ی نسل دهمی را از پیش‌رو برمی‌دارد و در بنچمارک‌هایی همچون PCMark 10 یا PCMark 8 نیز که در کاربری‌های روزمره، عملکرد ترکیبی CPU و GPU را می‌سنجد، با اختلافی ناچیز از تبلت مایکروسافت پیش می‌افتد. GeekBench‌ نشان می‌دهد که پردازنده‌ی Core i7 ویسکی‌لیک در پردازش‌های CPU-محور تفاوت اندکی با Core i5 آیس‌لیک دارد.

همان‌طور که داده‌ها نیز نشان می‌دهند، عملکرد گرافیکی میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ بهبودی جزئی نسبت به گذشته تجربه می‌کند؛ با دانلود فورتنایت و اجرای آن در تنظیمات گرافیکی مدیوم و وضوح FHD به نرخ حدودی ۵۵ فریم‌برثانیه‌ای می‌رسیم که برای یک اولترابوک نتیجه‌ی رضایت‌بخشی به‌حساب می‌آید. زومجی به‌زودی مقاله‌ی جامعی را از عملکرد گیمینگ میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ منتشر خواهد کرد که در آن نتیجه‌ی اجرای چندین بازی مطرح با تنظیمات گرافیکی متفاوت گردآوری شده است.

MateBook X Pro 2019 Stress Test CineBench Scores

باید توجه داشت که آزمون‌‌های بنچمارک در شرایطی اجرا می‌شوند که دمای لپ‌تاپ بالا نیست؛ از این رو به‌دلیل کوتاه‌بودن فرایند‌ی اجرای بنچمارک، پردازنده‌ی سری U میت‌بوک ایکس پرو می‌تواند در فرکانس بالایی به انجام‌وظیفه بپردازد؛ اما کاربری‌های دنیای واقعی چنین نیست و معمولا پردازنده برای مدتی طولانی تحت بار شدید قرار می‌گیرد. بدین ترتیب برای شبیه‌سازی چنین شرایطی، آزمون CineBench R15 را ۲۰ بار به‌صورت متوالی روی میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ با تنظیم اسلایدر مصرف انرژی ویندوز روی Best Performance اجرا می‌کنیم.

آزمایش استرس پردازنده‌ی لپ‌تاپ با بنچمارک CineBench R15

مدل

پردازنده

تک هسته

چند هسته

چند هسته (میانگین ۲۰ بار اجرا)

Huawei MateBook X Pro 2019

Core i7 - 8565U

۱۷۲

۵۹۲

۴۶۸.۶

Surface Pro 7

Core i5 - 1035G4

۱۶۲

۷۲۲

۴۴۱.۱

Surface Laptop 2

Core i5 - 8250U

۱۳۷

۵۳۶

۴۶۱.۲

Surface Pro 6

Core i5 - 8250U

۱۴۵

۶۰۳

۵۰۹.۳

MacBook Pro 13 2018 macOS

Core i5 - 8259U

۱۵۶

۷۰۱

۶۸۱

MacBook Pro 13 2018 Windows

Core i5 - 8259U

۱۵۵

۶۹۲

۶۶۶

MateBook X Pro

Core i7 - 8550U

--

۵۳۴

۴۸۹

میت‌بوک ایکس پرو پس از اجرای نخست مرحله‌ی آزمون استرس زومیت، امتیاز ۵۹۲ را کسب کرد و با اختلافی ۱۱ درصدی از نسل گذشته پیش افتاد؛ اما از آزمون سوم، امتیاز عملکرد چند هسته‌ای پردازنده با افت حدودی ۲۲ درصدی در همسایگی عدد ۴۶۰، نوسانی با دامنه‌ی تغییرات ناچیز را آغاز کرد. همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، امتیاز مرحله‌ی نخست و میانگین امتیازی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مدل ۲۰۱۸ با پردازنده‌ی Core i5 کافی‌لیک، بسیار بهتر و پایدارتر از اولترابوک هواوی است.

داده‌های حاصل از ابزار Intel Power Gadget نشان می‌دهد که میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ تنها در چند ثانیه‌ی ابتدایی آزمون استرس فرکانس بیشینه‌ی ۴/۶ گیگاهرتزی را تجربه می‌کند و پس از آن با افت فرکانس مواجه می‌‌شود؛ اما همان‌طور که در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید، فرکانس پردازنده‌ی میت‌بوک ایکس پرو همواره ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاهرتز بالاتر از فرکانس پایه‌ی ۱/۸ گیگاهرتزی قرار دارد. طی آزمون استرس، دمای پردازنده نیز عموما در همسایگی ۷۰ درجه‌ی سلسیوس نوسان می‌کند. بدین ترتیب مهندسان هواوی با در پیش‌گرفتن راهکاری محافظه‌کارانه، به‌ترکیبی مناسبی از دما و فرکانس عملکرد دست یافته‌اند.

MateBook X Pro 2019 Stress Test Frequency
MateBook X Pro 2019 Stress Test Power
MateBook X Pro 2019 Stress Test Temp

همراهی سریع و کارآمد در محیط کار

برخلاف سایر لپ‌تاپ‌های بالارده‌ی ویندوزی که اغلب از ماژول رم DDR4 یا LPDDR4 بهره می‌برند، هواوی میت‌بوک ایکس پرو را با یکی از دو حافظه‌ی رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی LPDDR3 با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز عرضه می‌کند. حافظه‌های رم DDR4 نسبت به نوع DDR3 سریع‌تر هستند و ولتاژ‌ پایین‌تری دارند؛ اما از حیث ولتاژ برتری فاحشی نسبت به LPDDR3 (LP مخفف عبارت Low Power) ندارند؛ البته پردازنده‌های ویسکی‌لیک از حافظه‌های رم LPDDR4 پشتیبانی نمی‌کنند.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ علاوه‌بر حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی SSD از نوع NVMe PCIe‌، اکنون با حافظه‌ی یک ترابایتی نیز به‌فروش می‌رسد. مدل مورد بررسی ما درکنار رم ۸ گیگابایتی، از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی شرکت توشیبا با مدل KXG60ZNV512G استفاده می‌کند که در جدول زیر می‌توانید عملکرد آن را به‌لحاظ سرعت خواندن و نوشتن فایل‌، مشاهده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌ها

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Huawei MateBook X Pro 2019

۳۲۹۲.۶۶

۲۹۴۱.۵۰

Surface Pro 7

۲۰۱۸.۳۵

۸۱۲.۴۶

Surface Laptop 2

۱۵۳۸.۲

۸۱۴.۹

Surface Pro 6

۱۴۸۰.۱

۲۳۵.۹

MacBook Pro 13 2018

۳۰۱۰

۱۲۸۵

Huawei MateBook X Pro

۳۰۰۶.۴

۲۰۰۴.۸

LG Gram 15 2017

۵۵۵.۸

۲۶۵

Razer Blade Stealth

۳۱۰۱

۱۵۹۳

MacBook Pro 13 (2017)

۲۹۹۶

۷۱۸.۹

Surface Laptop (128GB)

۴۲۵.۶

۱۲۸.۲

Surface Pro 2017

۱۷۱۱

۹۷۷.۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حافظه‌ی ذخیره‌سازی میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ چه در آزمون ترتیبی خواندن و نوشتن CrystalDiskMark به‌ترتیب بهبودی ۱۰ و ۴۶ درصدی را تجربه می‌کند و حتی دستگاه‌های پرآوازه‌ای همچون مک‌بوک پرو ۱۳ و سرفیس پرو ۷ را نیز پشت سر می‌گذارد.

باتری

خرید هر دستگاه قابل‌حملی، ولو با طراحی چشم‌نواز و مشخصات فنی فوق‌العاده، مادامی‌که شارژدهی مناسبی نداشته باشد، امری مضحک و به‌شدت دور از منطق خواهد بود. میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ از همان باتری ۵۷.۴ وات‌ساعتی‌ نسل گذشته استفاده می‌کند و هواوی می‌گوید اولترابوکش به‌لطف این باتری می‌تواند تا ۱۳ ساعت، وظیفه‌ی پخش فیلم را برعهده بگیرد؛ حال باید دید ادعای شرکت سازنده تا چه اندازه با واقعیت هم‌خوانی دارد.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

ما برای ارزیابی شارژدهی میت‌بوک ایکس پرو، روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار دادیم، کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم لپ‌تاپ را غیرفعال کردیم و با قرار دادن اسلایدر سیستم مدیریت انرژی ویندوز ۱۰ روی حالت Better Battery، فیلم معیار زومیت با وضوح HD را از حالت شارژ کامل باتری تا خالی شدن آن به‌صورت مداوم روی میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ پخش کردیم، در این حالت لپ‌تاپ هواوی توانست ۱۴ ساعت و ۶ دقیقه شارژدهی کند که با نتیجه‌ی ثبت‌شده با نسل گذشته یکسان است.

یک روز کاری با میت‌بوک ایکس پرو

در مرحله‌ی دوم نرم‌افزار Battery Eater را با تکرار شرایط آزمون قبلی روی میت‌بوک ایکس پرو اجرا کردیم، این نرم‌افزار با تحت فشار قرار دادن هم‌زمان پردازنده‌ی مرکزی، حافظه‌ی ذخیره‌سازی و پردازنده‌ی گرافیکی، معیار خوبی برای ارزیابی شارژدهی باتری لپ‌تاپ‌ها در شرایط کاربری‌های سنگین به‌حساب می‌آید، اولترابوک چینی‌ها حین اجرای Battery Eater توانست تا پیش از خاموش‌شدن به‌مدت ۱۹۷ دقیقه شارژدهی کند؛ نتیجه‌ای که میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ را نه‌تنها از نسل گذشته؛ بلکه از اغلب رقبای کنونی‌اش با اختلافی چشم‌گیر پیش می‌اندازد.

لپ‌تاپ / تست

نمایشگر

باتری 

ویدئو

Battery

Eater

GFXBench 

Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

ساعت

دقیقه

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد در طولانی‌مدت

(فریم)

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۳.۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۰۶

۱۹۶

۱۶۷.۰۷

۱۵۱۳.۲۲

Surface Pro 7

۱۲.۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۳.۲

۱۰:۰۰

۱۸۵

۱۲۳.۷۹

۱۴۱۱.۳۲

Surface Laptop 2

۱۳.۵ اینچ

۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل

۴۵.۲

 ۹:۳۷

۱۴۸

۱۵۵.۴۷۷

۱۰۴۳.۹۱

Surface Pro 6

۱۲.۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۵

۱۰:۲۰

۱۳۹

۱۲۵.۴۳

۹۴۹.۷۱

MacBook Pro 13 2018 Windows 10

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۲:۳۰

۸۷

۶۹.۶۷

۲۱۷۱.۵۳

MacBook Pro 13 2018 macOS

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۱:۰۷

--

۷۶.۲۲

۱۲۳۳.۱۶

Huawei MateBook X Pro

۱۳.۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰

۰۰

پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۱۷

۱۷۷

۱۵۰.۹۷

۱۵۵۸.۷۷

LG Gram 15 2017

۱۵.۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۶۰

۱۰:۰۰

۲۴۱

--

--

Razer Blade Stealth 2017

۱۲.۵ اینچ

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۳.۶

۶:۴۰

۱۱۵

--

--

Razer Blade 2017

۱۴ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۶:۲۴

۵۹

--

--

MacBook Pro 13 2017

macOS

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۱:۰۶

--

--

--

MacBook Pro 13 2017

Windows

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۰:۲۴

۱۵۰

--

--

Surface Laptop

۱۳.۵ اینچ

۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل

۴۵.۲

۱۲:۳۰

۱۷۶

--

--

Surface Pro 2017

۱۲.۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۵

۱۰:۰۰

۲۶۵

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در مرحله‌ی بعد، برای زیر ذره‌بین قرار دادن عملکرد باتری حین پردازش‌های گرافیکی سنگین، آزمون باتری Manhattan 3.1 از بنچمارک GFXBench‌ را در شرایطی اجرا کردیم که اسلایدر مدیریت انرژی روی حالت Better Performance و روشنایی دستگاه روی مقدار ۲۰۰ نیت قرار داشت. در دو نمودار زیر روند کاهش شارژ و تعداد فریم‌های پردازش‌شده طی اجرای مداوم پردازش گرافیکی GFXBench آمده است، همان‌طور که مشاهده می‌کنید تعداد فریم‌ها از حدود ۱۷۵۰ در دور نخست، پس از ۵ بار اجرا به حدود ۱۵۵۰ فریم افت می‌کند و در دورهای پایانی نیز در حدود ۱۵۱۰ فریم نوسان دارد.

صرف‌نظر از اعداد و ارقام حاصل از بنچمارک‌ها، ما برای ارزیابی شارژدهی باتری میت‌بوک ایکس پرو، آن را مدتی به‌عنوان دستگاه روزمره‌ی خود در محل کار، مورد استفاده قرار دادیم، این اولترابوک سبک‌وزن، در وضعیتی که روشنایی نمایشگر در حالت ۵۰ درصد و اسلایدر سیستم مدیر انرژی آن در وضعیت Better Performance قرار داشت، می‌توانست یک روز کاری نویسنده‌ی بررسی را برای نگارش مطلب، استفاده از پیام‌رسان‌هایی نظیر اسکایپ، استریم موسیقی با اسپاتیفای و استفاده‌ از فتوشاپ را پوشش دهد.

جمع‌بندی

بی‌شک میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ نیز درست‌مانند برادرش انتظارات ما از یک اولترابوک ویندوزی بی‌نقص را به‌طور کامل برطرف نمی‌کند؛ اما بسیار به‌ آن سطح آرمانی نزدیک می‌شود؛ طراحی جذاب میت‌بوک ایکس پرو که اکنون دو سال از تولد آن می‌گذرد، کماکان در ردیف بهترین‌ها قرار دارد و نظر بسیاری را به خود جلب می‌کند. هواوی در نسخه‌ی ۲۰۱۹ مشکلات مربوط به پایداری عملکرد نسل گذشته و باگ‌های ترک‌پد را نیز تا حدود زیادی مرتفع ساخته است؛ اما ما کماکان از محل خلاقانه و درعین‌حال، ناکارآمد وب‌کم رضایت نداریم. برخی از رقبای چینی‌ها در مدل‌های اخیر خود موفق به جایگذاری وب‌کم و سیستم تشخیص چهره داخل حاشیه‌ی باریک بالایی نمایشگر شده‌اند و امیدواریم هواوی نیز در نسل‌های آتی راه مشابهی را در پیش گیرد.

میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ / MateBook X Pro 2019

میت‌بوک ایکس پرو در اجرای تسک‌های روزمره‌ای که به آن محول می‌شود، عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌سختی می‌توان خرده‌ای به‌ آن گرفت. سیستم‌ خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ در طول مدت استفاده‌ی ما، اغلب اوقات کم‌صدا بود؛ اما با اجرای بنچمارک‌های سنگین، به‌وضوح می‌توان صدای فن را شنید. باتری ۵۷/۴ واتی لپ‌تاپ هواوی ادعای شرکت سازنده مبنی بر ۱۴ ساعت کاربری روزمره‌ را برآورده نمی‌سازد؛ اما براساس بررسی‌های ما می‌تواند یک روز کاری همراه فرد باشد.

هواوی نسل دوم میت‌بوک ایکس پرو را با قیمت پایه‌ی ۱۵۰۰ دلاری به‌فروش می‌رساند؛ مبلغی که توصیه‌ی این لپ‌تاپ به علاقه‌مندان دستگاه‌های ویندوزی را با وجود تمام شایستگی‌هایش، به امر دشواری بدل می‌سازد. نظر شما چیست؟ آیا باتوجه‌به آنچه از عملکرد میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ در بررسی پیش‌رو مشاهده کردید، خرید لپ‌تاپ هواوی را تصمیمی منطقی می‌دانید؟

شما میتوانید از بخش لپتاپ در دیتابیس محصولات زومیت برای مشاهده و مقایسهی قیمت و مشخصات فنی لپتاپهای مختلف از جمله ایسوس، ایسر، اپل، دل، لنوو و اچپی استفاده کنید.

نکات مثبت

  • حاشیه‌های فوق‌العاده باریک نمایشگر و نسبت‌تصویر ۳:۲
  • ابعاد و وزن مناسب
  • اسپیکرهای چهارکاناله‌ی کارآمد
  • شارژدهی بسیار خوب
  • پردازنده‌ی گرافیکی مجزا
  • پورت USB-A ،USB-C و تاندربولت ۳ درکنار هم

نکات منفی

  • محل نامناسب وب‌کم
  • نبود درگاه کارت حافظه
  • قیمت بالا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات