مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تا پایان سال تعطیل شد

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
وزیر بهداشت از تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تا پایان سال و به‌تعویق‌افتادن زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد.
تبلیغات

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در تشریح مصوبات جدید ستاد ملی کرونا اعلام کرد تمامی دانشگاه‌ها و مدرسه‌های تا پایان سال تعطیل هستند. همچنین به‌گفته‌ی وی، زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری نیز به‌تعویق افتاده است و وزارت علوم زمان جدید برگزاری این دو آزمون را اعلام خواهد کرد. وزیر بهداشت تأکید کرد تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها به این معنا نیست که مردم به تعطیلات و مسافرت بروند. او گفت:

تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تا پایان سال به‌معنای سفرکردن نیست. مردم در خانه بمانند و توصیه‌ها را جدی بگیرند. هرچند کرونا خطرناک‌تر از ویروس H۱N۱ نیست، این ویروس بسیار مسری است و نباید با شوخی و مسخرگی با چنین پدیده‌ای رو‌به‌رو شویم.

وزیر بهداشت درادامه گفت سفرکردن در این ایام کار خطرناکی است؛ زیرا باعث می‌شود افراد آلوده از نطقه‌ای به نقطه‌ی دیگر بروند یا افراد سالم به نقاط آلوده وارد شوند. وزیر راه گزارشی داده است که تعداد زیادی خودرو در کشور جابه‌جا شده و این مسئله آلودگی را گسترش می‌دهد.

وزیر بهداشت درادامه از تصویب اجرای طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا خبر داد و گفت با همکاری سازمان بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد، هلال احمر، نظام پزشکی و... طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا آغاز خواهد شد. به‌گفته‌ی او، این طرح به شناسایی و ایزوله و درمان افراد در اسرع وقت کمک می‌کند.

بنابر اعلام وزیر بهداشت، طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا در سه استان قم و گیلان و اصفهان و به‌صورت پایلوت انجام خواهد شد. در این طرح، ازطریق ابزار و ارتباطات رسانه‌ای، تلفن و... موارد مشکوک بررسی خواهد شد و به در منازل مراجعه نمی‌شود. او همچنین گفت اجرای این طرح کمک می‌کند نگرانی بابت استان‌هایی با نرخ شیوع زیاد وجود نداشته باشد و تمامی موارد مشکوک به کرونا در این استان‌ها شناسایی شود. طرح مشابه این طرح، بسیج ملی کنترل فشارخون بود که ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سراسر کشور پایش شدند.

او باردیگر بر این موضوع تأکید کرد که تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها نباید موجب افزایش سفر شود. وی گفت:

در شرایط استثنایی قرار داریم و اگر مردم نیز استثنایی برخورد کنند، با این شرایط در مدت کم مقابله می‌کنیم؛ وگرنه باید مدت طولانی با این بیماری دست‌وپنجه نرم کنیم و این ظلم به دیگر مردم است.

نمکی همچنین از کنترل ایاب‌و‌ذهاب‌ها (تردد) در کشور خبر داد و گفت قرار شده است با همکاری استانداری‌ها و پلیس و بسیج آن‌ها، ایاب‌و‌ذهاب‌ها کنترل شود و اگر در ورودی‌و‌خروجی شهرها به مسافران مشکوک برخورد شود، قطعا قرنطینه می‌شوند. به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، این افراد ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود. او درباره‌ی افراد دارای علائم کرونا که این موضوع را کتمان می‌کنند، گفت:

 قرار شد درباره‌ی افراد درگیر ویروس کرونا که کتمان می‌کنند، کمیته‌ای تشکیل و با آن‌ها برخورد قانونی شود.

وزیر بهداشت درادامه‌ی صحبت‌هایش به متضررشدن صنعت گردشگری از وضعیت فعلی کشور اشاره کرد و گفت باتوجه‌به پروتکل‌های وزارت بهداشت، تعداد افرادی که بعد از ابتلا بهبود پیدا کرده‌اند، زیاد است؛ اما این افراد بعد از ترخیص از بیمارستان، باید در فضای بینابینی قرار بگیرند. به‌عبارت‌دیگر، این افراد پس از ترخیص از بیمارستان، باید در محلی غیر از خانه نگه‌داری شوند و بعد از آن به خانه بروند که یکی از این فضاهای بینابینی، هتل و فضاهای گردشگری است که دراختیار بخش خصوصی قرار دارد. بر همین اساس، از بخش گردشگری به‌عنوان پشتوانه‌ی مراکز درمانی خدمت پیش‌خرید خواهد شد. او اعلام کرد این تصمیم باعث حمایت و کمک به بخش خصوصی در حوزه‌ی گردشگری خواهد شد: 

قرار شد بعدا کوپن تسهیلاتی به مردم داده شود که مردم نیز به سفر بروند که موجب رونق گردشگری می‌شود. بعد از پشت‌سر‌گذاشتن این وضعیت، چنین اقداماتی برای سلامت مردم لازم است.

 به‌گفته‌ی وزیر بهداشت مصوبه‌ای برای اولویت استخدام پزشکان و پرستاران و پیراپزشکانی در نظر گرفته شده است که در عرصه‌ی مبارزه با کرونا خدمت کرده‌اند. او درباره‌ی سایر مصوبات نیز گفت بر توسعه‌ی دولت الکترونیک و استفاده از این ظرفیت برای حل مشکلات مردم تأکید شده است و جلسات ستادی نیز ازطریق ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد تا ترددها کاهش پیدا کند.

نمکی درباره‌ی آلودگی پمپ‌بنزین‌ها و پول‌های نقد نیز صحبت کرد و گفت پمپ‌بنزین‌ها می‌توانند هشت‌هزار نفر را آلوده کنند. به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، قرار است بر پمپ‌بنزین‌ها بیشتر نظارت شود؛ بنابراین، دستورالعملی ابلاغ شده است که متصدی باید سوخت‌گیری کند. او درباره‌ی کافی‌نبودن تعداد متصدی‌ها در برخی جایگاه گفت قرار است تعداد این افراد افزایش پیدا کند و در جایگاه‌ها دستکش قرار خواهد گرفت تا رانندگانی که خودشان سوخت‌گیری می‌کنند، حتما از دستکش استفاده کنند. او درباره‌ی حذف پول از چرخه‌ی حمل‌ونقل و تاکسی‌رانی گفت:

تأکید شده است پول از چرخه‌ی حمل‌ونقل و تاکسی‌رانی حذف شود و مسافربران بدون تبادل فیزیکی اسکناس و پول خرد، کرایه را دریافت کنند. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات