سود سالانه هواوی در ۲۰۱۹ با رشدی ۵/۶ درصدی مواجه شد

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
هواوی به‌تازگی در گزارش مالی جدیدش از افزایش سود سالانه‌ی ۵/۶ درصدی در ۲۰۱۹ خبر داده است. این، کمترین میزان افزایش سود هواوی طی سه سال اخیر به‌شمار می‌آید.
تبلیغات

هواوی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری‌محور دنیا است و در زمینه‌های متعددی فعالیت می‌کند. این شرکت چینی اخیرا گزارش مالی جدیدی منتشر کرده است؛ براساس گزارش جدید، میزان رشد سود هواوی از فروش محصولاتش در سال ۲۰۱۹ به کمترین حد خود طی سه سال اخیر میلادی رسیده است. بدون‌شک دلیل اصلی این موضوع به تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد؛ تحریم‌هایی که باعث شده‌اند هواوی برای فروش محصولاتش در بازارهای خارج از چین با مشکلاتی اساسی مواجه شود. ایالات متحده‌ی آمریکا مدعی شده بود که تجهیزات ساخته‌شده توسط هواوی به قصد جاسوسی به کشورهای دیگر فرستاده می‌شوند، اما هواوی بارها این ادعا را رد کرده است. جدیدترین اخبار منتشرشده از کاخ سفید نشان می‌دهد آمریکا در پی تشدید تحریم‌ها علیه هواوی است.

براساس آمار رسمی، هواوی توانسته است در سال ۲۰۱۹ سود خالص ۶۲/۷ میلیارد یوآن (معادل ۸/۹ میلیارد دلار) را کسب کند. این میزان نسبت‌به سال ۲۰۱۸ رشدی ۵/۶ درصدی داشته است. ناگفته نماند سود خالص هواوی در سال ۲۰۱۸ به‌میزان ۲۵ درصد نسبت‌به سال ۲۰۱۷ رشد کرده بود. کسب‌و‌کار تجهیزات مخابراتی هواوی که شامل تجهیزات مربوط به شبکه‌ی 5G نیز می‌شود، تنها به‌میزان ۳/۸ درصد افزایش سود تجربه کرده است. 

واشنگتن سال گذشته با متهم‌کردن هواوی به جاسوسی اعلام کرد که این شرکت تهدیدی برای امنیت ملی به‌شمار می‌آید؛ به‌همین دلیل آمریکا تصمیم گرفت هواوی را در فهرست سیاه خود قرار دهد. قرار گرفتن این شرکت چینی در فهرست سیاه آمریکا، فروش تجهیزات ساخته‌شده در آمریکا به هواوی و همچنین شماری دیگر از تجهیزات خارجی را که از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند، به‌شدت محدود می‌کند.

هواوی از سال ۲۰۱۹ به‌عنوان «چالشی بزرگ» برای خودش یاد می‌کند

دونالد ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد فشارها را بر هواوی تشدید کند. خبرگزاری روئیتر در ماه مارس امسال به‌نقل از منابعی آگاه اعلام کرد تحریم‌های جدیدی که آمریکا در پی وضع آن‌ها است، تأمین قطعات موردنیاز به‌منظور ساخت تراشه را برای هواوی سخت می‌کند. ایالات متحده‌ی آمریکا ادعا کرده است که دولت چین از تجهیزات ساخته‌شده توسط هواوی برای جاسوسی از دیگر دولت‌ها استفاده می‌کند.

لیانگ هوا، رئیس هیئت‌مدیره‌ی هواوی، در این رابطه می‌گوید: «ما باید بیشتر از قبل خودمان را با شرایط فعلی که به‌دلیل قرار گرفتن در فهرست سیاه آمریکا برای‌مان ایجاد شده است، سازگار کنیم. همچنین لازم است نگاهی به تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا روی فروش محصولات‌مان داشته باشیم». 

آمار منتشرشده‌ی رسمی نشان می‌دهند درآمد کلی هواوی در سال ۲۰۱۹ با رشدی ۱۹ درصدی به ۸۵۸/۸ میلیارد یوآن (معادل حدودا ۱۲۱ میلیارد دلار) رسیده است. فروش محصولات الکترونیکی مصرفی این شرکت که گوشی‌های هوشمند نیز جزو آن به‌شمار می‌آیند، روی رشد ۱۹ درصدی درآمد هواوی اثر مهمی داشته است. کسب‌و‌کار لوازم الکترونیکی هواوی در سال ۲۰۱۹ رشدی ۳۴ درصدی تجربه کرده است. آمار یادشده به‌طور عمده به‌لطف فروش محصولات هواوی در بازار چین ثبت شده‌اند. ظاهرا فروش محصولات هواوی در بازار چین با رشدی ۳۶/۲ درصدی به ۵۰۶/۷ میلیارد یوآن رسیده است. از آن طرف درآمد هواوی در منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه (به‌استثنای چین) به‌میزان ۱۳/۹ درصد کاهش یافته؛ ناگفته نماند براساس اعلام هواوی، میزان رشد فروش محصولات این شرکت در اروپا و خاورمیانه تنها ۰/۷ درصد بوده است. 

هواوی می‌گوید اگر تحریم‌های آمریکا نبودند،‌ درآمد کلی این شرکت به‌شکل درخورتوجهی بیشتر از درآمد فعلی بود. وینسنت پانگ، مدیر کسب‌و‌کار هواوی در اروپای غربی در تماس با خبرنگاران برای بحث درمورد عملکرد مالی این شرکت در سال ۲۰۱۹، می‌گوید: «کسب‌و‌کار محصولات الکترونیکی مصرفی، اصلی‌ترین تأثیر را روی رشد درآمد ما داشته است». وینستن پانگ از ۲۰۱۹ به‌عنوان «چالشی بزرگ» برای هواوی یاد می‌کند.

تقویت حس ملی‌گراییِ ساکنان چین در واکنش به تحریم‌های آمریکا، به‌ افزایش فروش محصولات هواوی در بازار خانگی‌اش کمک کرد

گرچه هواوی هرگز عملکردی بسیار قدرتمند در بازار آمریکا نداشته است، اما تحریم‌های واشنگتن، چالش‌هایی جدی برای این شرکت به‌منظور فروش محصولاتش در بازارهای خارج از چین ایجاد می‌کنند. به‌دلیل تحریم‌های جدید هواوی نمی‌تواند پردازنده‌ی لپ‌تاپ‌هایش را از اینتل خریداری کند. درضمن گوشی‌های جدید این شرکت به‌خصوص پرچمدران خانواده‌ی P40 که چند روز از معرفی رسمی آن‌ها می‌گذرد، بدون اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل روانه‌ی بازار خواهند شد. گرچه هواوی تلاش کرده است با توسعه‌ی AppGallery تا حدی نبود گوگل پلی استور را جبران کند، اما هنوز هم بسیاری از کاربران اندرویدی به فروشگاه گوگل برای دانلود اپلیکیشن‌ها متکی هستند و نمی‌توانند با نبود آن در گوشی‌شان کنار بیایند. وینسنت پانگ می‌گوید «نبود سرویس‌های گوگل باعث شد رشد فروش گوشی‌های هوشمندمان با چالشی بزرگ مواجه شود». همچنین اندی پردی، مدیر ارشد بخش امنیت هواوی می‌گوید: «آمریکا تمایلی به مذاکره با ما برای برداشتن تحریم‌ها ندارد. امیدوار هستیم سرانجام بتوانیم در چنین مذاکراتی شرکت کنیم».

هواوی هنوز هم در بازار چین عملکردی قاطعانه از خود نشان می‌دهد. در حال حاضر بیشترین گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در بازار چین متعلق به هواوی هستند، درحالی‌که این شرکت رقبای قدرتمندی نظیر شیائومی نیز در این بازار دارد. براساس گزارش منتشرشده از سوی مؤسسه‌ی تحقیقاتی Canalys، در سال ۲۰۱۹ هواوی موفق‌به تصاحب ۳۸/۵ درصد از سهم بازار گوشی‌های چین شده است؛ این میزان در سال ۲۰۱۸ معادل ۲۷ درصد بود. کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل اصلی بروز این اتفاق، به تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد. درواقع به‌دنبال وضع تحریم‌ها، احساسات ملی‌گراییِ چینی‌ها تقویت شد و آنان تصمیم گرفتند بیش‌ازپیش به تهیه‌ی محصولات داخلی و گوشی هواوی بپردازند. 

هواوی در سال گذشته‌ی میلادی ۱۵/۳ درصد از درآمدش معادل ۱۳۱/۷ میلیارد یوآن را صرف کارهای مربوط به تحقیق و توسعه کرده است. افزون بر این موضوع،‌ به‌لطف عملکرد عالی در بازار محصولات خانگی، جریان نقدینگی حاصل از فعالیت‌های عملیاتی هواوی به‌میزان بیش از یک پنجم رشد کرده و به ۹۱/۴ میلیارد یوآن رسیده است. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات