آیرودینامیک و سیستم هدایت هوا در مک لارن الوا چگونه کار می‌کند

شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
سوپراسپرت جدید مک‌لارن الوا، نه سقف دارد و نه شیشه جلو؛ اما با مهندسی آیرودینامیک این محصول، سرنشینان آن در امنیت و راحتی کامل به سر می‌برند.
تبلیغات

مک‌لارن الوا که سال گذشته رونمایی شد، به‌همراه مدل‌های سنا و اسپیدتیل، در صف سری آاتیمیت مک‌لارن قرار دارند. در ساخت این خودرو از مدل الوا M1A (محصول دهه‌ی ۶۰ میلادی) الهام گرفته شده است و تمام ویژگی‌های یک خودرو با عملکرد بالا را القا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه این سوپراسپرت، این است که شیشه‌ جلو ندارد. درواقع؛ آیرودینامیک الوا، سازنده را از تعبیه‌ی شیشه‌ برای محافظت از سرنشینان بی‌نیاز کرده است. در این خودروی روباز، یک سقف و سایه‌بان مجازی از برخورد هوا با سرنشینان جلوگیری می‌کند.

مک‌لارن الوا

طبق گفته‌ی مک‌لارن، هدف از ارائه‌ی این محصول، تجربه رانندگی لذت‌بخش بوده است. این خودرو‌ساز سعی کرده است شکل و شمایل خیره‌کننده‌ای به آن ببخشد. این موضوع، مک‌لارن را در طراحی آیرودینامیک این مدل، با چالش روبه‌رو کرده است. ایده‌‌‌ی کار این است که میان سرنشینان و بادی که به سمت آن‌ها می‌وزد، فاصله ایجاد شود. درواقع؛ یک سایه‌بان مجازی در برابر جریان اطراف برقرار باشد.

برای ساخت چنین محصولی، یک خروجی هوا روی کاپوت قرار گرفته است. در این محل که وزن خودرو روی جریان ورودی سنگینی می‌کند، هوا با فشار زیاد از طریق دریچه سپر جلو وارد بدنه می‌شود. جریان‌ هوا پس از ورود، با زاویه‌ی ۱۲۰ درجه نسبت به جهت اولیه، از کاپوت خودرو خارج می‌شود که شدت بسیار بالایی دارد. جریان هوای خروجی از کاپوت، با انرژی زیادی که دارد، بادی را که به سمت خودرو می‌آید، منحرف می‌کند؛ بدین ترتیب، عملا بالای خودرو، یک سقف و سایه‌بان مجازی تشکیل می‌شود.

مک‌لارن الوا

این سامانه از سرعت ۱۰۰ الی ۱۱۵ کیلومتر‌بر‌ساعت فعال می‌شود و به سرنشینان اجازه می‌دهد با خیال راحت در خودرو نشسته و نگران نامرتب شدن موهایشان نباشند. در این سرعت، با بلندکردن دست‌ها، همان حسی تجربه می‌شود که هنگام خارج‌کردن دست از شیشه‌ی خودرو‌های دیگر قابل احساس است. علت آن این است که دست‌ها از محدوده‌ی هوای ساکن داخل خودرو خارج شده و با جریان هوای بیرون برخورد می‌کنند.

همچنین، در سامانه‌ی هدایت هوای مک‌لارن، یک بال نیز در داخل کاپوت محفوظ شده است که در سرعت‌های بالا از کاپوت خارج می‌شود و عملکرد سامانه را ارتقا می‌بخشد. میزان بیرون‌آمدن این باله متناسب با سرعت خودرو است. البته این سامانه را می‌توان غیرفعال کرد که درنتیجه‌ی آن، کانال‌های جریان هوا بسته می‌شوند.

مک‌لارن الوا

تولید مک‌لارن الوا، قرار است محدود به ۳۹۹ نسخه شود و قیمت هر مدل نیز از یک میلیون و ۶۹۰‌ هزار دلار شروع می‌شود. این سوپراسپرت بریتانیایی، از پیشرانه ۴ لیتری V8 به‌همراه دوتوربوشارژر بهره می‌برد که قادر است ۸۰۴ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این محصول، از مک‌لارن سنا سریع‌تر است و در کمتر از ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر‌بر‌ساعت می‌رسد و همچنین، قادر است تا در عرض ۶/۷ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت برسد.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات