تعطیلی خودروسازان آمریکایی به دلیل کرونا تمدید شد

جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بحران کووید ۱۹ فعالیت کارخانه‌های خودروسازی را متوقف و فروش خودروهای جدید را کند کرده است. تحلیلگران تخمین می‌زنند که امسال فروش خودرو کاهش درخورتوجهی یابد.
تبلیغات

باتوجه به اینکه کووید ۱۹ افراد را مجبور به ماندن در خانه کرده است، تحلیلگران کاهش تولید و فروش محصولات را برای صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کنند. در سراسر ایالات متحده و جهان، تهدید شیوع ویروس کرونا در بین کارمندان کارخانه‌ها، شرکت‌ها را وادار کرده است که تولید را متوقف کنند. 

طی هفته‌ی گذشته، فورد، فیات کرایسلر، جنرال موتورز، مرسدس بنز، سوبارو، تویوتا، فولکس‌واگن و سایر شرکت‌ها اعلام کردند که تولید خود را در ایالات متحده و برای برخی نیز در آمریکای شمالی به حالت تعلیق در می‌آورند.

فیات کرایسلر، جنرال موتورز، مرسدس بنز، سوبارو، فولکس‌واگن و تویوتا کارخانه‌های خود را به حال تعلیق در آورده‌اند.

داستان در اروپا به همین منوال است. خودروسازی در سراسر قاره سبز برای کاهش اثرات ناشی از شیوع ویروس کرونا متوقف شده‌ است. کارخانجات موجود در آمریکای جنوبی نیز اقدامات مشابهی را انجام داده‌اند. طبق تحلیل IHS Markit، تمام تعلیق‌ها منجر به کاهش جهانی تولید خودرو به بیش از ۱/۴ میلیون دستگاه خواهد شد. این مؤسسه تحقیقاتی تخمین می‌زند که در آمریکای شمالی تعطیلی‌ها باعث کاهش تولید به ۴۷۸،۰۰۰ دستگاه و در ایالات متحده به ۳۳۶،۰۰۰ دستگاه خودرو می‌شود.

تحلیلگران همچنین پیش‌بینی‌های خود را برای فروش خودروهای جدید در ایالات متحده طی سال ۲۰۲۰ بازبینی کرده‌اند. در آغاز سال، بسیاری از افراد تصور می‌کردند که فروش امسال بین ۱۶/۵ تا ۱۷ میلیون دستگاه باشد. هم‌اکنون مؤسسه RBC Capital تخمین می‌زند که فروش خودرو در ایالات متحده طی سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۳/۵ میلیون دستگاه باشد، که ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد. مؤسسه J.D. Power نیز پیش‌بینی کرده است که میزان فروش امسال بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون دستگاه باشد.

Fiat Chrysler / فیات کرایسلر

طبق تحلیل Cox Automobile، در هفته منتهی به ۱۴ مارس فروش خودرو نسبت به هفته‌ی قبل ۲۴ درصد کاهش یافته و نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است. فروش خودروهای دست دوم نیز نسبت به هفته‌ی قبل ۲۹ درصد کاهش داشت.

شرکت ALG سه تحلیل برای سال ۲۰۲۰ ارائه کرد. تخمین میانی آن برای فروش ۱۳/۲ میلیون دستگاه خودروی جدید طی سال جاری بود. اگر تأثیر اقتصادی COVID-۱۹ کاهش یابد، ALG پیش‌بینی می‌کند که تولید خودرو به ۱۵/۳ میلیون دستگاه برسد. فروش ۱۱/۲ میلیون دستگاه خودرو برای امسال، کمترین میزان از سه تخمین ارائه‌شده است.

اریک لیمن، تحلیلگر ارشد مؤسسه تحلیل صنعتی ALG گفت:

با بسته شدن موقت نمایندگی‌ها در سراسر کشور، ادامه‌ی روند نزولی در بازار بورس و عدم اطمینان درباره‌ی استراتژی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای نبرد با ویروس کرونا، ALG انتظار دارد کاهش بیشتری در پیش‌بینی سالانه فروش خودرو وجود داشته باشد. اگرچه وقایع روزانه تغییر می‌کند، به‌نظر می‌رسد محتمل‌ترین نتیجه برای فروش خودروهای جدید، در حد وسط و ۱۳ میلیون دستگاه برای سال ۲۰۲۰ باشد.

طبق گزارش رویترز به نقل از افراد مطلع، سه خودروساز دیترویت قصد دارند تعطیلی کارخانه خود را تا ماه آوریل تمدید کنند. فورد، فیات کرایسلر و جنرال موتورز در ابتدا برنامه‌ریزی کرده بودند که دوشنبه آینده یعنی ۱۱ فروردین (۳۰ مارس)، کارخانه‌های خود را بازگشایی کنند؛ اما باقی ماندن تهدید ویروس کرونا خودروسازان آمریکایی را مجبور به تجدیدنظر در برنامه‌های خود کرد.

 فورد تنها یکی از این سه شرکتی است که اعلام کرد که تعطیلی تمدید خواهد شد و طبق گفته‌ی رویترز، فورد قصد ندارد تولید خودرو را تا ۱۸ فروردین (۶ آوریل) از سر بگیرد. جنرال موتورز و فیات کرایسلر هنوز اعلام نکردند که چه زمانی تولید را دوباره از سر خواهند گرفت. این شرکت‌ها ابتدا به دلیل فشار اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا (UAW) اعلام کردند که در ۲۸ اسفند (۱۸ مارس) تولید کارخانه‌های خود را متوقف می‌کنند.

دو نفر از کارمندان فیات کرایسلر که عضو UAW نیز بودند، در اثر ابتلا به COVID-۱۹ درگذشتند. 

کرونا / coronavirus

دو کارگر کارخانه‌ی فیات کرایسلر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند.

 گرتچن وایتر، فرماندار میشیگان در ۴ فروردین (۲۳ مارس) دستور ماندن در خانه را برای ساکنان میشیگان اعلام کرد که فعالیت کسب‌وکارهای غیرضروری را ممنوع می‌کند. این دستور حداقل تا ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) ادامه می‌یابد و مشخص نیست که این ممنوعیت شامل کارخانه‌های خودروسازی خواهد بود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات