طرح فاصله‌گذاری هوشمند؛ فعالیت سینماها، کنسرت‌ها و تورهای گردشگری داخلی از سر گرفته می‌شود

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 22 دقیقه
با تصویب ستاد مقابله با کرونا، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از ۸ فروردین اجرا می‌شود. طرح فاصله‌گذاری هوشمند به‌دنبال فاصله‌گذاری اجتماعی از ۲۳ فروردین ماه آغاز می‌شود.
تبلیغات

این مطلب به‌روزرسانی شده است. برای مطالعه‌ی بخش جدید، اینجا را کلیک کنید...

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، اعلام کرد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که وزارت بهداشت به ستاد مقابله با کرونا ارائه کرده بود، با حضور تمام ۲۵ دستگاه‌ اجرایی مرتبط تصویب شد. وی تصریح کرد:

اساس این طرح مبتنی‌بر مشارکت و همکاری مردم است و طبق آن، مراکز پرتجمع و متراکم در شهرها ازجمله بوستان‌ها و پارک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در کل کشور تعطیل خواهند بود. همچنین همه‌ی فروشگاه‌های تأمین‌کننده‌ی کالاها و مایحتاج عمومی مردم شبانه‌روز فعال خواهند بود.مقاله‌های مرتبط:ویروس کرونا و دوری‌‌گزینی اجتماعی؛ چگونه به زندگی عادی خود در جامعه ادامه دهیم؟ناقلان پنهان؛ عامل انتشار وسیع ویروس کرونا در سطح جهان

علی ربیعی، سخن‌گوی دولت، درباره‌ی این طرح می‌گوید:

امروز با دستور رئیس‌جمهوری، دولت و اداره‌ها و فعالیت‌های اقتصادی مگر در موارد خاص و حساس تا ۱۵ فروردین تعطیل اعلام می‌شود که فهرست آن را وزارت بهداشت ارائه کرده است و با همکاری وزیر صمت اعلام خواهد شد.

ربیعی یادآور شد با تصمیمات گرفته‌شده در ستاد، کمترین میزان کارکنان در اداره‌ها حضور خواهند داشت و برخی از آن‌ها نیز به‌شکل دورکاری است و بدین‌ترتیب، اقتصاد کشور به‌هیچ‌وجه آسیب نخواهد دید.

به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، ایران توانسته موج اول بیماری را کنترل کند و بر آن مسلط شود و در برخی از شهرها، ورودی و خروجی بیماران به تعادل رسیده است. وی می‌گوید تخت‌های خالی هم داریم و این نشان می‌دهد موج اول این بیماری را کنترل کرده‌ایم. بااین‌حال، ممکن است با بازگشت مسافران نوروزی، موج دوم بیماری کووید ۱۹ را در کشور شاهد باشیم. طبق اعلام علی حیدری‌نجات، سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، از ابتدای اجرای طرح غربالگری از میان حدودا ۱۱ میلیون نفر، تاکنون ۸ هزار نفر مشکوک به کرونا در ورودی‌های شهری ۱۳ استان شناسایی شده‌اند.

دکتر زالی، فرمانده‌ی عملیات مدیریت کرونا در تهران، نیز می‌گوید بیشترین مسافرانی که در این ایام در کشور جابه‌جا شدند، از استان تهران بودند و مقاصد سفر آن‌ها به همه‌ی استان‌ها اعم از آلوده یا غیرآلوده بوده است. درحالی‌که قرار بود این سخت‌گیری از ۲۴ اسفند برای ترددها اجرا شود، درنهایت با ابلاغ رئیس‌جمهور، از فردا سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع خواهد بود. سخن‌گوی دولت می‌گوید آیین‌نامه‌ی اینکه چه کسانی برای چه کارهایی می‌توانند از شهرهایشان خارج شوند، در وزارت کشور تصویب و ابلاغ خواهد شد. به‌گفته‌ی وی، آمار نشان می‌دهد در جایی که سفر انجام شده، موج جدیدی از بیماری اتفاق افتاده است.

ربیعی می‌گوید توصیه می‌کنیم مسافران بازگشت خود را طوری تنظیم کنند که به روزهای آخر نرسد و این موضوع موجب تجمع نشود. او اعتقاد دارد این تصمیم سخت‌گیرانه و ممکن است تعدادی از مردم را ناراضی کند؛ اما دولت ناچار است برای سلامت مردم و حفظ جان آن‌ها تصمیمات سخت‌گیرانه بگیرد و قوه‌ی قضاییه تخلف از این دستور را بررسی می‌کند و جرایم خاص تخلف را مدنظر قرار می‌دهد و نیروی انتظامی هم دراین‌زمینه پیشگیری و اقدام خواهد کرد. در‌عین‌حال، ربیعی تأکید می‌کند:

مسافران خروجی به‌سمت تهران دیگر نباید شهر‌به‌شهر مسیرها را طی کنند. این تصمیمی است که قطعا باید اجرا شود و باید از بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها عبور کنند. در خروجی شهرها، مسافران کنترل می‌شوند و با ایجاد آمادگی وزارت بهداشت و هلال‌احمر، به مسافران باید برگه‌های سلامت داده شود تا در مسیر بازگشت بتوانند حرکت کنند.

به‌گفته‌ی رئیس پلیس راه راهور ناجا، مدت اجرای محدودیت‌های تردد برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا فعلا تا ۲۱ فروردین ۹۹ است و در صورت تمدید اعلام می‌شود.

از دیگر تصمیمات دولت، تعطیلی مراکز تفریحی بود. ربیعی گفت:

در جلسه‌ی امروز ستاد گزارش شد تجمع‌ها و حضورها در پارک‌ها وجود دارد و عده‌ای روال عادی دوردور خود را می‌کنند که حتما تصمیمات سخت‌گیرانه دراین‌زمینه اتخاذ خواهد شد و امسال به‌طورقطع سیزده بدر سال‌ قبل را نخواهیم داشت و تجمع در تمام مراکز ممنوع است و از آن جلوگیری خواهد شد. اگر به همین شکل ترددهای غیرضروری در سطح شهر انجام شود، حتما تصمیمات سختگیرانه و جدی‌تری اتخاذ خواهیم کرد.

سخن‌گوی دولت درباره‌ی غربالگری مسافران گفت با تمهیدات وزارت ارتباطات، حرکت این افراد شناسایی می‌شود که به کجاها می‌روند. همچنین، امروز ابلاغ شد افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا اعمال قانون و قرنطینه خواهند شد. درصورت شدیدنبودن بیماری آن‌ها این قرنطینه در منزل یا نقاهتگاه‌های وزارت بهداشت و درمان خواهد بود که باید ۱۵ روز خود را به‌صورت قرنطینه سپری کنند.

غلام‌حسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، هم در حساب توییتری خود از تعطیلی تمام بوستان‌های شهر تهران خبر داد. وی نوشت:

در‌های ورود و پارکینگ کلیه‌ی بوستان‌های محصور بسته خواهد شد و در مابقی، نگهبانان و یگان حفاظت ⁧‫شهرداری‬⁩ با همکاری شهروندان تاحدممکن از ورود ممانعت می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه تعداد مسافران مترو به یک هجدهم زمان طبیعی کاهش یافته است، از تعطیلی مترو هشتگرد و کاهش ساعت خدمت‌رسانی در تهران خبر داد.

باتوجه‌به مصوبات ستاد مبارزه با #کرونا و تأکید شورای شهر تهران، تعداد سرویسهای #مترو به یک سوم کاهش یافت؛ و سرویس مترو کرج هر ساعت یک بار انجام می‌شود. مترو هشتگرد تعطیل شد.— غلامحسین محمدی🇮🇷 (@G_H_Mohammadi) March 27, 2020

سخن‌گوی وزارت بهداشت می‌گوید مردم حتما برای حفظ سلامتی خود و خانواده و اطرافیانشان به سامانه‌ی salamat.gov.ir مراجعه کنند.

به‌روزرسانی ۸ فروردین:

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، در اطلاعیه شماره یک کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آمده است: در ادامه‌ی اقدامات مستمر یک ماه اخیر توسط همه‌ی دستگاه‌ها که با حداکثر ظرفیت به‌صورت ۲۴ ساعته و مستمر برای مقابله و ممانعت از گسترش شیوع کرونا در کشور صورت گرفت، طرح تقویت فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف کمک به تشدید قطع زنجیره‌ی انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس‌ها، عدم برگزاری اجتماعات و حذف ترددهای غیرضروری در سطح کشور (مصوب ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا) از بامداد جمعه هشتم فرودین ماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه اجرا می‌شود و در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اجرای طرح تمدید خواهد شد.

در زمان اجرای این طرح؛

۱- صرفا افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود آن شهر بوده و ورود افراد غیرساکن ممنوع است. نحوه‌ی شناسایی افراد ساکن و بومی با استفاده از کارت ملی، پلاک خودرو، بیمه نامه خودرو صورت می‌پذیرد.

۲- خروج افراد غیرساکن و مسافر شهرهای محل حضور فعلی برای رفتن به محل سکونت خود بلامانع و بلکه تسریع می‌شود. این افراد در طول مسیر اجازه‌ی ورود به شهرها را نداشته و از کنار گذرها عبور خواهند کرد.

۳- مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان زمان طرح تعطیل است.

۴- پارک‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، مراکز تفریحی، استخرها و... که محل تجمع افراد هستند، تعطیل خواهند بود.

۵- اصناف و مشاغل مشمول مقررات این طرح در قالب گروه‌بندی سه‌گانه (گروهی که باید کاملا فعال باشند جدول شماره یک، گروهی که باید تعطیل شوند و گروهی که براساس اقتضا و شرایط محلی فعالیت آن‌ها می‌تواند مجاز باشد، جدول شماره دو) به شرح پیوست، فعالیت می‌کنند.

جدول مشاغل

۶- ادارت دولتی برابر بخشنامه صادره معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی حداکثر با یک سوم نیروهای اداری و به‌صورت شیفت‌بندی خدمات‌رسانی خواهند کرد.

۷- برگزاری هرگونه مراسم که موجب تجمع افراد شود (اعم از رسمی و غیررسمی) ممنوع است.

۸- تردد خودروهای امدادی و درمانی، پلیس، حمل بار، کالاها، مایحتاج مردم، سوخت مشمول ممنوعیت‌ها نمی‌شود.

۹- محدودیت حداکثری در جابجائی مسافر با هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین شهری ضمن اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی، اعمال می‌شود.

۱۰- طرح کنترل‌های بهداشتی در مبادی خروجی با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با مشارکت بسیج، هلال احمر و سایر بخش‌های ذیربط در نقاط مدنظر، اجرایی خواهد شد.

۱۱- ممنوعیت‌های تعیین شده شامل کارکنان دستگاه‌های دولتی که محل سکونت آن‌ها با محل کارشان در یک نقطه قرار ندارد نمی‌گردد و تیم‌های تشخیصی مستقر در مبادی کنترلی با احراز موضوع نسبت به صدور تردد این دسته از کارمندان اقدام می‌کنند.

در ادامه‌ی این طرح تأکید شده است: «به‌منظور تضمین اجرای طرح، خودروهای افراد متخلف از این مقررات به مدت یک (۱) ماه با اخذ کلیه‌ی هزینه‌های جانبی توقیف می‌شود. همچنین جریمه نقدی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و پلمپ واحدهای صنفی متخلف با هماهنگی سازمان تعزیزات حکومتی به مدت یک ماه، در دستور کار قرار دارد.

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مستقر در وزارت کشور در اطلاعیه‌های بعدی جزییات و نکات مورد تأکید را مستمرا به اطلاع کلیه مردم عزیز ایران می‌رساند و همچنین این کمیته آماده‌ی دریافت نظرات و پیشنهاد‌ها است.

برای اطلاع عموم، کمیته‌ی مستقر در وزارت کشور در سطح ملی و ستادهای استانی و شهرستانی مدیریت بیماری کرونا مستقر در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، مسئول پیگیری فرایند اجرای طرح بوده و به‌صورت روزانه ضمن رصد شرایط، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم اقدام خواهد کرد.»

به‌روزرسانی ۹ فروردین:

رئیس‌جمهور امروز گفت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و اصل مصوبه‌ی آن تا ۱۵ فروردین و ادامه‌اش تا ۲۰ فروردین است.

وی همچنین از اختصاص ۲۰ درصد بودجه‌ی سال به مقابله با کرونا خبر داد؛ او گفت به عبارت دیگر حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور به مقابله با بیماری کرونا اختصاص یافته که این امر باتوجه‌به شرایط تحریم، برای تمام دنیا تعجب‌آور بوده است.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد:

ما بر خرید و فروش اینترنتی تأکید کردیم تا حتی‌الامکان مردم نیازهای خود را از شرکت‌های اینترنتی فراهم کنند و قرار شد اقداماتی که شده و لازم است، ازطریق وزارت سمت مطرح شود تا مردم تا جایی که نیاز هست، از خانه خارج نشوند و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود.

رئیس‌جمهور همچنین گفت که ۹۰ درصد هزینه‌ی درمان کرونای بیماران را دولت و بیمه پرداخت کرده و بیمار تنها ده درصد هزینه را پرداخت می‌کند.

حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا درمورد کاهش ترددها گفته است، از زمان آغاز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تاکنون بیش از ۶۵ درصد از حجم فعالیت ناوگان حمل‌ونقل در سراسر کشور کاهش پیدا کرده است.

به‌روزرسانی ۲۱ فروردین:

به‌گفته‌ی سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران، از روز شنبه ۲۳ فروردین ماه ۷۵ درصد واحدهای صنفی در سراسر کشور (به‌جز استان تهران) فعالیت خود را از سر می‌گیرند. ممبینی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دوم سیما به فعالیت سه میلیون واحد صنفی در سطح کشور اشاره و اظهار کرد:

در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، اصناف و مشاغل به دو دسته‌ی کم‌خطر و پرخطر تقسیم می‌شوند که مشاغل کم‌خطر در تهران از ۳۰ فروردین و در سایر استان‌ها از ۲۳ فروردین مجاز به فعالیت هستند؛ البته اجباری در بازگشایی ندارند.

ممبینی گفت بسیاری از صنوفی که در دسته‌بندی قبلی تعطیل شده بودند مجاز به فعالیت خواهند بود که احتمالاً بیش از ۷۵ درصد صنوف را شامل می‌شود. بازگشایی آن‌ها نیز تدریجی نیست.

رئیس اتاق اصناف ایران درمورد ضرر اصناف در زمان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت:

واحدهای صنفی طی مدت تعطیلی، روزانه ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه برای حقوق و اجاره متحمل شدند.

رئیس جمهور روحانی در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده بود که کسب‌وکارهای کم‌ریسک در استان‌ها به‌جز تهران از شنبه ۲۳ فروردین به‌شرط رعایت پروتکل‌های اعلامی وزارت بهداشت و درمان آغاز به فعالیت می‌کنند. فعالیت‌های اقتصادی تهران نیز از روز شنبه ۳۰ فروردین آغاز می‌شود. ادارات دولتی از ۲۳ فروردین با دو سوم نیرو و از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر فعالیت خواهند کرد.

حال کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا، جزئیات جدید فعالیت‌های صنفی را در اطلاعیه شماره دو طرح فاصله‌گذاری هوشمند منتشر کرده است. به گزارش شبکه خبر سیما، در این اطلاعیه آمده است:

ضمن تشکر از همکاری و مشارکت مردم عزیز ایران در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ و باتوجه‌به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، جزئیات فعالیت اصناف در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، موارد زیر را به اطلاع عموم می‌رساند:۱- مجددا تأکید می‌گردد باتوجه‌به ماهیت گسترش و قابلیت بیماری کووید ۱۹ (کرونا) فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین راهکار کنترل همه‌گیری این بیماری است و رعایت این فاصله تا زمانی‌که که بیماری در جامعه درچرخش باشد ضروری و با عنایت به اینکه می‌تواند تا ۹۵ درصد مانع از شیوع گردد باید ادامه یابد.۲- طرح فاصله گذاری هوشمند ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است که از اسفند ماه هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا در ایران اجرا شده و در این مرحله، صرفا مشاغل «غیر پرریسک» همراه‌با التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تاریخ ۲۳ فرودین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران مجوز فعالیت پیدا می‌کنند.۳- کلیه واحد‌های تولید در بخش‌های مختلف صنف و صنعت در راستای تحقق شعار جهش تولید در سال ۱۳۹۹ با رعایت دقیق و کامل پروتکل‌های (دستورالعمل‌های) بهداشتی کمافی‌السابق به فعالیت خود ادامه می‌دهند.۳. آن دسته از واحد‌های صنفی توزیعی و خدمات فنی که حسب ضرورت و باتوجه‌به نیاز از بدو شروع بحران بیماری کرونا به‌منظور تأمین مایحتاج عمومی مردم نظیر گروه فعالیت‌های صنفی مرتبط به مواد غذایی و گروه فعالیت‌های مربوط به خدمات فنی و تعمیر لوازم خانگی و منزل در حال خدمات‌رسانی به مردم بوده‌اند، کماکان در چارچوب پروتکل بهداشتی مجاز به فعالیت دراین حوزه‌ها هستند.۴- فعالیت‌های صنفی که از بدو شروع بحران بیماری کرونا به‌دلیل شرایط محیطی حاکم بر اینگونه فعالیت‌ها و تجمع جمعیت در آن واحد‌ها بعنوان فعالیت‌های پرخطر (پرریسک) تعطیل اعلام شده‌اند، تا اعلام عادی شدن شرایط شیوع بیماری کرونا از طرف وزارت بهداشت کماکان تعطیل اعلام می‌گردد.این فعالیت در حوزه‌ی اصناف، شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی هستند.۵- غیر از فعالیت‌های موضوع بند ۳ (فعالیت‌های پرخطر)، باقی فعالیت‌های واحد‌های صنفی کم خطر یا کم ریسک درصورت تمایل می‌توانند با رعایت مقررات و ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی با شرایط ذیربط به فعالیت خود ادامه دهند.۶- ثبت نام و اخذ مجوز فعالیت در ایام پیش رو شیوع بیماری کرونا در سامانه وزارت بهداشت درمان واموزش پزشکی که متعاقبا اعلام می‌گردد خواهد بود.۷- تأیید تعهدنامه به‌صورت الکترونیکی مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سامانه خواهد شد و اخذ کد بهداشتی ازطریق سامانه مزبور و نصب آن در واحد صنفی الزامی است.

به‌روزرسانی ۳۱ فروردین:

پس از بازگشایی کسب‌وکارهای کم‌خطر در تهران از ۳۰ فروردین ماه،امروز رئیس‌جمهور در جلسه‌ی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد پاساژها و بازارهای مسقف که جزو  مشاغل با ریسک متوسط محسوب می‌شوند، از اول اردیبهشت‌ماه بازگشایی خواهند شد.

ساعت کار پاساژها و بازارهای مسقف تا ۱۸ (۶ بعد از ظهر) خواهد بود. رئیس اتاق اصناف کشور اعلام کرد که تمامی واحدهای صنفی کم‌خطر مستقر در بازار تهران، پاساژها و بازارهای مسقف باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کرده و کد مجوز بهداشت را دریافت کنند؛ سپس، همانند دیگر اصناف، این کد را در ورودی واحد صنفی خود نصب کنند؛ فعالیت واحدهای صنفی بدون ثبت نام و دریافت کد مجوز، غیرمجاز خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف خبر داد که درصورت همکاری اصناف و مردم و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، امکان ازسرگیری فعالیت اصناف پرخطر نیز در مراحل بعدی فاصله‌گذاری هوشمند مهیا خواهد شد.

فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به‌جز فروشگاه‌های سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود (فقط امکان غذای بیرون‌بر دارند)، گرمابه، سونا و ماساژ، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا، جزو صنوف پرخطر بوده و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند.

رئیس‌جمهور امروز گفت هجوم‌نیاوردن افراد در بازگشایی اصناف نشان داده که مردم و کسبه همکاری خوبی با دولت داشته‌اند بااین‌حال موضوع کرونا هنوز تمام نشده و باید اصول بهداشتی را همچنان رعایت کنیم. این درحالی است که با پایان‌گرفتن تعطیلات سال نو و از ۱۵ ماه جاری، شاهد افزایش شدید ترددها و ترافیک سنگین در شهر تهران بودیم؛ به‌گونه‌ای که خبرگزاری پلیس دیروز اعلام کرد تردد و ترافیک ۷۵ درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش داشته است. دیروز هم مردم به‌علت تهیه‌ی سیم‌کارت رایگان جلوی مراکز فروش سیم‌کارت تجمعات گسترده کردند؛ این تجمعات با وجود ممنوعیت ادامه‌ی موقت فروش حضوری سیم‌کارت، امروز هم ادامه داشت.

کرونا سیمکارت رایگان

تجمع در شهر تهران برای تهیه سیم‌کارت رایگان؛ منبع فارس

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد که اماکن مقدس و مساجد تا نیمه‌ی اردیبهشت تعطیل خواهند بود و در اواسط اردیبهشت در جلساتی دیگر در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

در مورد بازگشایی مدارس و آمورش و دانشگاه‌ها تصمیم جدیدی گرفته نشده و تنها دانشجویان در مقطع دکتری می‌توانند فعالیت آموزشی داشته باشند و بقیه موارد فعلاً به منوال قبل و به‌صورت کلاس‌های مجازی و غیرحضوری به فعالیت ادامه می‌دهند.

همان‌طور که گفته شده‌بود، از فردا، اول اردیبهشت ماه، ممنوعیت تردد میان استانی برداشته می‌شود. هفت روز پیش، تردد درمیان شهرهای هر استان هم آزاد شده بود.

به‌روزرسانی ۷ اردیبهشت:

حسن روحانی امروز، جدیدترین تصمیمات ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور گفت کشور براساس میزان شیوع و ابتلا به کرونا و تعداد فوتی‌ها، به مناطق سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی می‌شود و مساجد، اماکن مذهبی بقاع متبرکه و نمازهای جمعه بر همین اساس در مناطق سفید بازگشایی می‌شوند. وی طی توضیحاتی اضافه کرد:

معیار و مقررات را وزرات بهداشت تدوین و ابلاغ می‌کند. براساس این معیارها و به‌طور مثال اگر در یک شهرستان ورودی به بیمارستان یک هفته صفر شده و فردی به بیمارستان مراجعه نکرده و فوتی هم نداشته است و بهبودیافتگان افزایش پیدا کرد و این روند در هفته‌ی دوم تکرار شد، وزارت بهداشت این منطقه را سفید اعلام می‌کند.وزارت بهداشت و درمان این مناطق را در نقشه‌ای مشخص کرده و در رسانه ملی به مردم اعلام می‌کند؛ چنانچه مردم مراعات کنند این مناطق همچنان سفید خواهند ماند اما اگر مردم مقررات بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است وضعیت آن منطقه زرد یا حتی قرمز شود؛ تا زمانی‌که منطقه سفید باقی بماند شرایط جدید حاکم می‌شود.مقاله‌های مرتبط:روحانی: اگر کرونا اوج بگیرد، ناگزیر به احیاء مجدد محدودیت‌ها هستیماستفاده از ماسک در مترو الزامی شد

روحانی گفت در جلسات آینده بررسی می‌کنیم که براساس منطقه‌بندی کرونا، آیا می‌توان مشاغل پریسک را بازگشایی کرد یا خیر.

روحانی توضیح داد که با آغاز ماه رمضان در کشور، بارها مردم و مسئولان خواستار بازگشایی اماکن مذهبی شده‌اند و ما هم در دولت می‌خواستیم درباره‌ی بازگشایی اماکن مذهبی مصوبه‌ای گسترده‌تر داشته باشیم اما باید درنظر داشت که بازگشایی صحن بقاع متبرکه تنها مسئله‌ی موجود در این جریان نیست چرا که وقتی بازگشایی اماکن مذهبی اعلام شود، سفر مردم به آن مناطق آغاز می‌شود و مراعات مسائل بهداشتی در وسایل نقلیه و هتل و بازار و غیره نیز مطرح می‌شود که باید درکنار هم به این مسائل رسیدگی و درمورد آن تصمیم‌گیری کرد.

روحانی گفت، اکنون و براساس معیار مصوب منطقه‌ای و تقسیم‌بندی کشور، ۱۲۷ منطقه سفید توسط وزارت بهداشت اعلام شده و در نیمه‌ی اردیبهشت، مساجد، اماکن مذهبی بقاع متبرکه و محل‌های برگزاری نماز جمعه در این مناطق با رعایت پروتکل‌های مشخص بازگشایی می‌شود.

چهار استان تهران، فارس، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در تقسیم‌بندی، وضعیت قرمز دارند

رئیس‌جمهور در مورد ساعت کار پاساژها در مناطق گرمسیر کشور نیز گفت، باتوجه‌به اینکه گفته بودیم پاساژها ساعت ۱۸ بسته می‌شود و در این مناطق شرایط به‌گونه‌ای است که پاساژها عمدتاً از ساعت ۴ بعد از ظهر باز می‌شوند، بنا شد استانداران بتوانند این مدت زمان را تا ساعت ۲۰ افزایش دهند. رئیس جمهوری همچنین گفت:

برای مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده هم، مواردی که انقضای آن‌ها یک اردیبهشت ماه است، تا تاریخ ۳۱ تیرماه تمدید می‌شود.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت دیروز گفته بود که در روزهای گذشته در برخی استان‌ها شاهد افزایش موارد بیماری بودیم. او اضافه کرد که آمار ابتلا در چهار استان تهران، فارس، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی کماکان بالا است. این درحالی است که علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران، می‌گوید میزان بستری شدن افراد در بیمارستان‌های استان تهران ۱/۵ درصد افزایش یافته است.

به‌روزرسانی ۱۴ اردیبهشت‌ماه:

حسن روحانی امروز در جلسه ستاد ملی کرونا، خبر از بازگشایی مساجد و برگزاری نماز جمعه در ۱۳۲ منطقه‌ی کم‌خطر کشور ازلحاظ شیوع کرونا و همچنین احتمال بازگشایی مدارس در این مناطق داد.

به‌گفته‌ی رئیس جمهور و براساس گزارش‌ها، ۸۳ درصد مردم کشور اصول بهداشتی را به‌خوبی رعایت کرده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده‌ی همکاری با مسئولان است. به‌همین‌سبب مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کاهش یافته است. روحانی گفت ۷۸ میلیون نفر در نوبت اول غربالگری در کشور مورد غربالگری قرار گرفتند و ۳۰ میلیون نفر نیز در مرحله دوم تحت غربالگری قرار گرفتند.

روحانی درخصوص تصمیمات جدید در ستاد مقابله با کرونا گفت:

امروز تصمیم گرفتیم برای ۱۳۲ شهرستان (۱۵۷ شهر) که شرایطی کم‌خطر دارند از فردا مساجد در آنجا باز شوند و نماز جمعه در آن‌ها برگزار شود. همچنین در برخی از صنوف نظیر آرایشگاه‌ها و مراکز ورزشی، حتی در مناطق قرمز، بازگشایی‌هایی به‌صورت پلکانی و باآرامش خواهیم داشت؛ درعین‌حال فراموش نمی‌کنیم که کرونا همچنان هست و ممکن است روزی با اوج بیماری مواجه شویم.

رئیس جمهور همچنین از احتمال بازگشایی مدارس از بیست‌وهفتم اردیبهشت ماه خبر داد.

گفتنی‌است؛ مناطق سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان بستری‌ها یا میزان فوت در هر منطقه طبقه‌بندی می‌شود. تمرکز اصلی روی مناطق شهرستانی است و نه استانی. مناطق سفید شهرهایی هستند که در کل آن شهرستان طی ۱۴ روز گذشته، کمتر از یک نفر به‌صورت روزانه بستری شده باشد؛ به‌عبارتی، در دو هفته کمتر از ۱۴ مورد بستری داشته یا به‌ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری وجود داشته باشد.

فهرست شهرهای سفید و قرمز را درادامه مشاهده می‌کنید؛ هر منطقه‌ای که نام آن ذکر نشده، زرد قلمداد می‌شود:

استان

شهرهای سفید

شهرهای قرمز

آذربایجان شرقی

آذرشهر ـ اسکو ـ  بستان‌آباد ـ  جلفا ـ خداآفرین ـ  عجب‌شیر ـ ملکان ـ ‌هریس ـ ‌ هوراند

سراب - میانه 

آذربایجان غربی

پلدشت ـ ‌ پیرانشهر ـ ‌ سردشت ـ شوط ـ ماکو ـ ‌ نقده‌

تکاب

اردبیل

اصلاندوز‌ ـ خلخال ـ ‌گرمی‌ ـ نیر

اردبیل - پارس‌آباد - مشکین‌شهر 

اصفهان

بوئین و میاندشت ـ  تیران و کرون ‌

برخوار - خمینی‌شهر - کاشان - نطنز - اشتهارد

البرز

طالقان

فردیس

ایلام

بدره ـ  دهلران ـ  ملکشاهی ـ هلیلان

-

بوشهر

تنگستان ـ ‌دشتی ـ ‌دیر ـ ‌ عسلویه ـ ‌ کنگان

-

چهارمحال و بختیاری

خان‌میرزا ـ ‌کیار ـ ‌زیرکوه

-

تهران

-

ری - شمیرانات - فیروزکوه

خراسان رضوی

جغتای ـ  ‌جوین ـ ‌درگز  ـ‌کوه‌سرخ

بجستان - صالح‌آباد - گناباد

خراسان جنوبی

-

طبس - فردوس - قائنات - نهبندان 

خراسان شمالی

-

فاروج

خوزستان

آغاجاری ـ ‌ امیدیه ـ ‌اندیکا ـ ‌ایذه ـ ‌رامهرمز ـ ‌گتوند ـ ‌مسجدسلیمان ـ ‌هفتکل ـ ‌هندیجان ـ ‌هویزه

آبادان - شوشتر - کارون

سمنان

میامی

آرادان - سرخه - شاهرود

سیستان و بلوچستان

تفتان ـ ‌چابهار ـ ‌خاش ـ ‌دشتیاری ـ ‌دلگان ـ ‌زابل ـ ‌زهک ـ ‌سیب و سوران ـ ‌فنوج ـ ‌قصرقند ـ ‌کنارک ـ خاش ـ مهرستان ـ ‌میرجاوه ـ ‌نیک‌شهر ‌ـ‌ نیمروز ـ ‌هامون ـ ‌هیرمند

-

فارس

آباده ـ ‌ ارسنجان ـ ‌اقلید ـ ‌اوز ـ ‌بختگان ـ ‌بوانات ـ ‌بیضا ـ ‌پاسارگاد ـ ‌خرامه ـ ‌خرم‌بید ـ ‌خفر ـ ‌خنج ـ ‌داراب ـ ‌رستم ـ ‌زرقان ـ ‌زرین‌دشت ـ ‌سپیدان ـ ‌سروستان ـ ‌فراشبند ـ ‌فیروزآبا ـ ‌قیر و کارزین ـ ‌کوار ـ ‌کوهچنار ـ ‌لامرد ـ ممسنی ـ ‌مهر ـ ‌نی‌ریز

-

قزوین

آبیک

قزوین

کردستان

بانه ـ ‌دهگلان

دیواندره

کرمان

بافت ـ ‌رودبار جنوب ـ ‌ریگان ـ ‌فاریاب ـ ‌فهرج ـ ‌کهنوج ـ ‌کوهبنان ـ ‌منوجان

-

کرمانشاه

قصر‌شیرین ـ ‌گیلانغرب

-

کهگیلویه و بویر‌احمد

باشت ـ ‌بهمئی ‌ـ چرام ـ ‌دنا ـ لنده ـ ‌مارگون

-

گلستان

رامیان ـ ‌گمیشان

بندرگز

گیلان

رضوانشهر ـ ‌سیاهکل ‌

آستارا - رودسر

لرستان

چگنی

ازنا - رومشکان - سلسله

مازندران

سوادکوه شمالی ـ کلاردشت ـ‌ محمودآباد ـ  میاندورود

سوادکوه - گلوگاه 

مرکزی

خنداب

آشتیان - اراک

هرمزگان

ابوموسی ـ بستک ـ بشاگرد ـ بندرلنگه ـ پارسیان ـ جاسک ـ خمیر ـ سیریک ـ کیش ـ‌ هرمز.

-

قم

-

قم

همدان

-

تویسرکان - کبودرآهنگ 

یزد

-

ابرکوه - اردکان - خاتم - میبد

زنجان

-

زنجان - خرم‌دره - سلطانیه - ماهنشان 

به‌گفته‌ی کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، مردم می‌توانند آخرین نقشه از وضعیت کرونا (سفید، زرد و قرمز) در شهرستان‌های کشور را ازطریق اپلیکیشن ماسک (www.mask.ir) مشاهده کنند.

به‌روزرسانی ۲۷ اردیبهشت‌ماه:

به دستور رئیس‌جمهور در ستاد مقابله با کرونا، صحن اماکن مذهبی، رستوران‌ها و مسابقات ورزشی پس از ماه رمضان بازگشایی خواهند شد.

حسن روحانی گفت، رواق‌ها و بخش حرم در اماکن مقدس همچنان بسته می‌ماند اما صحن‌ها باز خواهد شد. به‌گفته‌ی او، بنا شده فعلاً سه ساعت در صبح و سه ساعت بعدازظهر درهای صحن باز شود و مردم وارد صحن شوند و زیارت کنند اما توقف زیاد نداشته باشند.

وی همچنین گفت، کنکور دانشگاه‌ها در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، دانشگاه‌ها از ۱۷ خردادماه فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند، فعالیت‌های ورزشی بدون تماشاچی نیز در چارچوب پروتکل‌ها آزاد می‌شود. مدارس نیز از امروز، ۲۷ اردیبهشت‌ماه به‌منظور رفع اشکال درسی، در سراسر کشور بازگشایی شدند اما حضور در آن‌ها اجباری نیست. البته احتمال می‌رود که پایان سال تحصیلی در خوزستان، هم به‌دلیل گرمای هوا که هرساله رخ می‌دهد و هم شیوع کرونا اعلام شود.

رئیس‌جمهوری درمورد مراسم عید فطر گفت که نماز در مساجد و اماکن باز هر محله برگزار شده و در اجتماعات بزرگ و مصلاها برگزار نمی‌شود. راهپیمایی روز قدس نیز بنا به تصمیم ستاد مقابله و مدیریت کرونا در ۲۱۸ شهر سفید، نه به‌صورت راهپیمایی بلکه به‌صورت اجتماع در محل نماز جمعه برگزار می‌شود؛ با این تفاوت که در تهران به‌دلیل وجود شرایط قرمز راهپیمایی خودرویی انجام خواهد گرفت و مسئولیت آن را سپاه پاسداران برعهده خواهد داشت.

روحانی گفت ما باید در کشور تا اطلاع ثانوی فاصله‌گذاری هوشمند را داشته باشیم و این موضوع ممکن است ماه‌ها طول بکشد و بعید است که ویروس کرونا از بین برود. وی توضیح داد:

اصلاً مدتی عادات گذشته را فراموش کنیم، پیش از این ما وقتی به هم می‌رسیدیم دست دراز می‌کردیم و یکدیگر را در آغوش می‌گرفتیم، به خانه‌ی پدر و مادر می‌رفتیم، اما باید این‌ها را مدتی فراموش کنیم و با تلفن و فضای مجازی و طرق دیگر، با مراعات فاصله‌ی اجتماعی زندگی کنیم. کرونا هست و باید زندگی خود را با آن تطبیق دهیم.مردم بدانند که باید با ویروس کرونا زندگی کنند تا زمانی‌که یا این ویروس از بین برود، که بعید می‌دانم، یا درمان قطعی برای آن پیدا شود، که هنوز پیدا نشده است، یا واکسن مطمئنی کشف شود، که هنوز درست نشده و اگر اختراع شود، معلوم نیست چه زمان به دست ما برسد.

رئیس‌جمهور همچنین گفت که پیش از این مقرر شده بود تا افراد مبتلا در جامعه جدا شوند و بیماری او به خودش، خانواده و محل کارش اطلاع داده شود؛ بااین‌حال این موضوع انجام نشده و مبتلایان در جامعه رفت‌وآمد دارند؛‌ در این صورت دیگر اقدامات دولت نیز بی‌فایده می‌شوند.

باید توجه داشت که وضعیت شیوع کرونا در مناطقی چون خوزستان طی روزهای اخیر طغیانی بوده و به همین دلیل انتظار می‌رود که تدابیر برای این استان متفاوت باشد.

به‌روزرسانی ۳ خردادماه:

حسن روحانی امروز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا تصمیمات جدید درارتباط با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را به شرح زیر اعلام کرد:

  • بازگشایی صحن حرم‌ها روز پس از پایان ماه رمضان، به‌صورت یک ساعت قبل از طلوع آفتاب تا پیش از غروب
  • بازگشایی موزه و اماکن تاریخی بعد از عید فطر
  • بازگشت کلیه‌ی کارمندان ادارات در محل خدمت از دهم خردادماه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ بعد از ظهر؛ همچنین محدودیت عدم نیاز به حضور برخی کارمندان دارای مشکل از این تاریخ برداشته می‌شود

به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری نیز سینماها در شهرهای سفید می‌توانند با رعایت اصول بهداشتی فعالیت اکران عمومی خود را آغاز کنند.

در بخشنامه‌ی خطاب به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، رعایت کامل مواردی چون چیدمان تماشاچیان روی صندلی‌ها به‌صورت دو در میان و نسبت به ردیف بعدی با حالت ضربدری، استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما، پخش تیزر آموزشی با موضوع چگونگی رعایت اصول بهداشتی در مقابله با کرونا قبل از نمایش فیلم، دردسترس بودن صابون مایع و مواد ضدعفونی برای استفاده تماشاگران، تب‌سنجی از تماشاگران هنگام ورود به سینما و جلوگیری از ورود افراد مشکوک به بیماری و نظافت، ضدعفونی کردن مستمر سالن نمایش فیلم، سالن انتظار، سرویس‌هاس بهداشتی و کلیه مکان‌های مورد استفاده تماشاگران مطابق اصول بهداشتی اعلام‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید شده است.

به‌گفته‌ی روحانی، بیشتر مناطق در کشور درمقابله با کرونا از سه مرحله عبور کرده‌اند و به‌تدریج وارد مرحله‌ی چهارم می‌شوند. رئیس‌جمهور همچنین گفت، اکنون ۱۰ استان در مرحله‌ی مهار کرونا هستند. به‌گفته‌ی وی مراحل مقابله با کرونا شامل موارد زیر بودند:

  • اعلام دقیق بیماری کووید 19 در کشور و بسیج امکانات کشور برای مقابله با آن
  • اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی
  • آغاز فاصله‌گذاری هوشمند
  • مهار کرونا با شناسایی بیشتر مبتلایان در جامعه

روحانی می‌گوید نرخ ابتلا به کویید ۱۹ اکنون در برخی مناطق کشور رشد کرده اما آمار فوتی‌ها همواره درحال کاهش است. بااین‌حال به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، هنوز امنیت جمعی دربرابر کرونا کم است و باید دستورالعمل‌های بهداشتی به‌دقت مراحل قبل انجام گیرد.

رئیس‌جمهور گفت ۸۸ درصد از جان‌باختگان براثر کرونا در کشور، یک یا چند بیماری زمینه‌ای داشتند درحالی‌که حدود ۱۲ درصد بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند. درمیان بیماری‌های زمینه‌ای، اثر ناراحتی‌های قلبی و عروقی و دیابت بیشتر بود.

روحانی همچنین گفت که عده‌ای در جامعه به‌دنبال هراس‌افکنی هستند و می‌خواهند فضای روانی جامعه را ناامن کنند. روحانی گفت این اشخاص می‌خواهند به مردم القا کنند وضعیت غیرقابل بازگشت است و شرایط سختی پیش آمده و ما از این شرایط نمی‌توانیم عبور کنیم. وی ادامه داد که برای گذر از این شرایط به واکسن نیاز داریم که بعید است امسال به دست ما برسد؛ بنابراین با رعایت احتیاط‌ها و مراقبت‌ها، جایی برای هراس‌افکنی نمی‌ماند یعنی مردم ما باید مراقبت‌ها را رعایت کنند و به کار و فعالیت روزانه‌ی خود نیز ادامه دهند.

به‌روزرسانی ۱۷ خرداد:

رئیس جمهور امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا، ضمن اعلام اینکه اپیدمی کرونا در کشور طولانی خواهد بود و مردم باید به روال جدید زندگی عادت کنند، از آخرین بازگشایی‌ها خبر داد.

به‌گفته‌ی حسن روحانی، مهدهای کودک، کلاس‌های قرآن و آموزشگاه‌هایی مانند آموزشگاه زبان از ۲۴ خرداد با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. تورهای مسافرتی داخلی هم از ۲۴ خرداد فعالیت‌شان را شروع می‌کنند. سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی به‌شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالن و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیرماه فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین مراسمات در فضای باز آرامستان‌ها با توافق بخش‌های ذیربط بر چگونگی برگزاری و چارچوب‌ها آغاز خواهد شد. احتمال برگزاری نماز جمعه در مناطق زرد ازحیث شیوع کرونا از اول تیرماه نیز وجود دارد.

رئیس جمهور از انجام بررسی روی دو دارو خبر داد که در بیماری کووید ۱۹ تاحدی مؤثر بوده‌اند؛ وی گفت ما در حال استفاده از دو داروی مذکور هستیم و امیدواریم این روند تحقیقاتی و علمی ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور می‌گوید در شرایط کنونی که آینده‌ی ویروس کرونا مشخص نیست، ما نیز چاره و راه دومی نداریم و باید کار کنیم، کارخانه‌های ما فعال باشد، مغازه‌ها باز باشد و رفت‌وآمدها در حد ضرورت در جریان باشد؛ درعین اینکه مقابله با ویروس ادامه دارد. روحانی گفت بسته‌های حمایتی دولت تا پایان سال و تا زمان مهار کامل کرونا به افراد داده می‌شود.

درحالی‌که استانداران در برخی استان‌ها اعلام شروع موج دوم کرونا را می‌کنند، رئیس جمهور امروز گفت نباید با بیان اینکه نقطه دوم و سوم اوج بیماری کرونا در کشور ایجاد شده و کدام کار اشتباه بوده یا سرعت عمل زیاد بوده است، فضای روانی جامعه را به هم بریزیم. وی اضافه کرد که البته باید در هر گامی که برمی‌داریم احتیاط کرده و براساس محاسبات پیش برویم اما نباید مردم را مضطرب و نگران یا وسواسی کنیم.

روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ طی هفته‌ی اخیر سرعت گرفته؛ به‌گونه‌ای که به آمار یک ماه پیش بازگشته و دو روز پیش نیز رکورد تعداد مبتلایان به کرونا در کشور با ابتلای ۳هزار و ۵۷۴ فرد جدید ظرف یک روز شکسته شد.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونای جدید در کشور به  ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر رسیده و ۸۲۰۹ نیز براثر ابتلا جان‌باخته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات