رئیس سازمان غذا و دارو: داروی ترکیبی ایرانی کرونا به‌زودی به بازار می‌آید [بروزرسانی]

یک‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
رئیس سازمان غذا و دارو از آماده‌شدن داروی ترکیبی ایرانی برای ورود به بازار تا یک هفته آینده خبر داد.
تبلیغات

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، از ساخت داروی ایرانی مقابله با کرونا خبر داد و دراین‌باره گفت مواد اولیه‌ی تولید داروهای ترکیبی کرونا دیروز وارد کشور شد. وی اضافه کرد:

روند ساخت داروی کاملا ایرانی آغاز شده و در ۷ تا ۱۰ روز آینده از داروهای ایرانی برای درمان بیماران کرونایی استفاده خواهیم کرد.

شانه‌ساز همچنین خبر داد داروی مذکور روی چند بیمار آزمایش شده و اقدامات بالینی این داروی ترکیبی انجام و مجوزهای آن کسب شده است. علی رزازان، مسئول توزیع داروهای کرونا سازمان غذا و دارو، نیز روز شنبه گفت مواد اولیه‌ی داروی ضدویروس جدیدی که در چین به‌کار رفته است، در روزهای آینده وارد و این دارو در کشور تولید می‌شود. وی توضیح داد:

مقاله‌های مرتبط:واکسن کرونا؛ هرآنچه باید درباره تلاش جهانی برای مقابله با کووید ۱۹ بدانیدسازمان جهانی بهداشت اجتناب‌ از مصرف ایبوپروفن را برای درمان علائم کووید ۱۹ توصیه نمی‌کند [به‌روزرسانی]دارویی ضدویروس که فعلا نمی‌توانیم اسمش را اعلام کنیم، در چین تولید و مصرف شد و در درمان بیماران موفقیت‌آمیز بوده است. مواد اولیه‌ی این دارو وارد کشور شده و اکنون در گمرک است و مراحل ترخیص را می‌گذراند و بعد از ترخیص این مواد، به فاصله‌ی دو روز می‌توانیم این دارو را در کشور تولید کنیم. این دارو، دارویی ضدویروس مستقل است که در کشور چین تولید و آزمایش شده و می‌تواند درکنار سایر داروهای ضدویروس موجود در کشور در درمان افراد مبتلا به کووید ۱۹ مؤثر باشد.

رزازان گفت اکنون داروهای مختلفی مثل کلترا برای درمان بیماران کووید ۱۹ استفاده می‌شود و هر تصمیمی درباره‌ی تولید انبوه داروی جدید به تصمیمات کمیته‌ی علمی درمان کرونا بستگی دارد. ممکن است این کمیته تشخیص دهد داروی ضدویروس جدید به‌صورت مستقل یا در ترکیب با داروهای دیگر تولید شود.

پیش از این، بهبود نسبی حال دو بیمار اصفهانی با داروی اکتمرا گزارش شده بود که ظاهرا به نتیجه‌ای نرسیده است.

تعداد مبتلایان قطعی ویروس کرونا در کشور با عبور از مرز ۲۰ هزار نفر، به ۲۰ هزار و ۶۱۰ نفر رسیده است که از این تعداد ۱،۵۶۶ نفر فوت کرده و ۷،۶۳۵ نفر بهبود یافته‌اند.

به‌روزرسانی:

سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای درخصوص خبر مبنی بر «تولید و عرضه داروی ترکیبی ایرانی کرونا تا ۱۰ روز آینده» توضیحاتی ارائه کرد. در بخشی از این جوابیه می‌خوانیم:

موضوع مطرح شده درخصوص تاخیر در واردات مواد اولیه یکی از شرکت‌های تولیدکننده داروی کرونا به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه داروئی علیه ملت ایران بود که در توضیحات آمده است، مشکل مواد اولیه این شرکت داخلی حل شده و مواد اولیه تولید این دارو که از  مدت‌ها قبل در کشور صورت می‌گرفته، تامین شده است. همچنین درمورد زمان تولید داروی مدنظر و توزیع آن، مدت زمان دوهفته‌ای اعلام شد که متاسفانه برداشت اشتباه از پاسخ‌های ریاست سازمان غذا و دارو و درج آن در رسانه‌ها با عنوان ساخت داروی ضد کرونای ایرانی، باعث موج‌سواری رسانه‌های بیگانه شده است.لذا خاطرنشان می‌گردد اطلاع‌رسانی صرفا درمورد واردات ماده اولیه‌ی داروی بیماران مبتلا به کرونا بوده که در گذشته نیز در کشور صورت می‌گرفته و در دنیا نیز توسط کشورهای معدودی تولید و مصرف می‌گردد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات