اختصاص ۲۰ گیگابایت اینترنت هدیه به معلمان از سوی وزیر ارتباطات

چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد به منظور قدردانی از زحمات معلمان، معاونین و مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش، ۲۰ گیگابایت اینترنت به آن‌ها اهدا می‌شود.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در توییتر خود اعلام کرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش هدیه‌ی ۲۰ گیگابایت اینترنت رایگان برای معلمان و کادر آموزشی در نظر گرفته است که در روزهای تعطیل به دانش‌آموزان تدریس می‌کردند.

وزیر ارتباطات همچنین گفت متقاضیان برای دریافت هدیه‌ی خود باید به وب‌سایت ICTGifts.Ir مراجعه و ثبت‌نام کنند؛ مهلت ثبت‌نام تا پنجم فروردین ماه ۱۳۹۹ است.

با ⁦وزیر آموزش و پرورش یک هدیه‌ی ناقابل ۲۰GB اینترنت رایگان برای معلمین عزیز آماده کردیم تا از زحمات آن‌ها در تدریس به دانش‌آموزان در روزهای تعطیلی تشکر کنیم. با مراجعه به ICTGifts.Ir برای دریافت آن اقدام بفرمایید. مهلت ثبت‌نام تا ۵ فروردین ۱۳۹۹

در وب‌سایت معرفی شده از سوی وزیر ارتباطات نوشته شده است هدیه‌ی بسته‌ی ۲۰ گیگابایتی اینترنت، به معلمان، معاونین و مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش داده می‌شود. همچنین نوشته شده است که تا این لحظه ۱۹۶۶۲۵ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

معلمان، معاونین و مدیران تنها کسانی نیستند که این روزها مصرف اینترنت آن‌ها برای آموزش افزایش پیدا کرده است، دانش‌آموزان نیز طرف دیگر ماجرا هستند که مجبور هستند کلاس‌های آموزشی را به‌صورت آنلاین مشاهده کرده یا دانلود کنند. حتی می‌توان گفت مصرف اینترنت دانش‌آموزان به مراتب بیشتر از مصرف اینترنت معلمان است زیرا هر دانش‌آموز حداقل با چند معلم در ارتباط است و باید روزانه محتوای چند درس را دانلود کند. برنامه‌های آموزشی که از طریق تلویزیون پخش می‌شوند نیز امکان دانلود دارند و اغلب دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند آن‌ها را دانلود کنند تا بتوانند در فرصتی مناسب مشاهده کرده یا بتوانند چند بار آن‌ها را تماشا کنند تا مطالب آموزشی را بهتر یاد بگیرند. بنابراین این روزها مصرف اینترنت دانش‌آموزان نیز بالا رفته است درحالی‌که هنوز تسهیلاتی برای آن‌ها درنظر گرفته نشده است.

گران بودن ترافیک اینترنت و فشار مالی که این روزها خانواده‌ها متحمل شده‌اند شاید باعث شود بسیاری از دانش‌آموزان نتوانند از آموزش مجازی بهره‌مند شوند و آن را برای همیشه کنار بگذارند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات باید تسهیلاتی را نیز برای دانش‌آموزان در این ایام در نظر بگیرد تا بتوانند از امکاناتی که برای آن‌ها مهیا شده است استفاده کنند. شاید رایگان شدن امکان دانلود برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان راه‌حل مناسبی به‌نظر برسد و باید دید با وجود شکایات دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی بابت این موضوع، وزیر ارتباطات چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.

دانشگاه‌ها در انتظار تحقق وعده‌ها

از طرفی دانشگاه‌ها نیز بعد از تعطیل شدن به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور به آموزش مجازی روی آورده‌اند که حرکت مثبتی به‌نظر می‌رسد اما کمبود امکانات زیرساخت باعث پایین آمدن کیفیت آن‌ها شده و این موضوع نارضایتی دانشجویان و دانشگاه‌ها را به‌همراه داشته است. اختلالات دسترسی به اینترنت و جایگزینی پیام‌رسان‌های خارجی به‌جای بستر آموزش مجازی از جمله مشکلات این روزهای آموزش مجازی دانشگاه‌ها هستند. برخی دانشگاه‌ها بستر داخلی برای آموزش مجازی ندارند و مجبور به استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان شده‌اند اما اما قطع و وصل شدن‌های پی‌درپی و کندی اینترنت باعث شده کیفیت مطلوبی نداشته باشند. حتی دانشگاه‌هایی که پلتفرم آموزش مجازی دارند نیز از قطع و وصل شدن‌های پی در پی اینترنت شکایت کرده و می‌گویند این موضوع امکان برقراری مکالمه در حین تدریس را از آن‌ها گرفته است.

در راستای ارائه‌ی خدمات بهینه‌ی آموزشی از این طریق، وزارت ارتباطات قول‌هایی به وزارت علوم داده و تفاهم‌هایی صورت گرفته است به‌عنوان مثال گفته شده این دو وزارتخانه در حال مذاکره برای رایگان شدن یا کاهش هزینه‌ی کلاس‌ها برای دانشجویان هستند و وزارت علوم نیز اعلام کرده که در حال ارسال IPهای دانشگاه‌ها به وزارت ارتباطات است. از سوی دیگر طرح درخواست از وزارت ارتباطات برای کمک به تسریع تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز آموزش‌های الکترونیک از جمله پهنای باند نیز از دیگر مواردی است که از سوی دانشگاه‌ها عنوان می‌شود و در این میان دانشگاه‌ها امیدوار هستند که با تحقق وعده‌های وزارت ارتباطات، امکانی فراهم شود که در جهت تکمیل زیرساخت‌ها، پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشند. برخی دانشگاه‌ها نیز می‌گویند ایستگاه‌های مخابراتی اطراف دانشگاه امکان ارائه برخی سرویس‌های مورد نیاز را نداشته و درخواستشان این است که بتوانند از خطوط فیبر نوری اجاره‌ای استفاده کنند.

حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد استفاده از پیام‌رسان‌های بومی در ارائه‌ی خدمات آموزش از راه دور می‌گوید پیام‌رسان‌ها داخلی به‌روزرسانی شده‌اند و به‌نظر می‌رسد باتوجه به اینکه حجم استفاده‌ی کاربران میان چندین پیام‌رسان تقسیم شده مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد. او همچنین گفت وزارت ارتباطات آماده‌ی ارائه هرگونه خدمات برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی است و در صورتی که این پیام‌رسان‌ها نیاز به پهنای باند و ظرفیت ارتباطی داشته باشند، این وزارتخانه آماده‌ی همکاری است.

به‌گفته‌ی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کارگروه ویژه‌ی رصد کیفیت ارتباطات در بحران کرونا در وزارت ارتباطات به‌صورت دائم در حال رصد و پایش وضعیت است و هرگونه مشکلی را در اسرع وقت پیگیری می‌کند. باتوجه به وعده‌های داده شده باید دید کیفیت آموزش مجازی دانشجویان در روزهای آینده چه تغییراتی خواهد کرد و همچنین برای دانش‌آموزان چه تسهیلاتی از نظر حجم مصرفی اینترنت درنظر گرفته خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات