جزئیات تخصیص وام وزارت ارتباطات به استارتاپ‌های متضرر از شیوع ویروس کرونا

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تسهیلات کم‌بهره‌ای که وزیر ارتباطات برای جلوگیری از تعدیل نیرو کسب‌وکارهای اینترنتی وعده داده، ظاهرا فقط به سه گروه استارتاپی تعلق می‌گیرد.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته با انتشار پستی در توییتر خود نوشت به کسب‌وکارهای اینترنتی که با شیوع ویروس کرونا دچار رکود شده‌ و مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند، وام کم‌بهره‌‌ی تأمین نقدینگی پرداخت می‌شود. به گفته‌ی او، این پول از وجوه اداره‌شده‌ی وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری پرداخت می‌شود تا تعدیل نیروی شرکت‌های متضرر از شیوع ویروس کرونا متوقف شود. وزیر ارتباطات همچنین گفته بود بیمه و مالیات نیز تسهیلاتی برای این شرکت‌ها لحاظ کرده‌اند. درصورتی‌که شواهد نشان می‌دهد که این تسهیلات تنها به سه گروه استارتاپی تعلق می‌گیرد.

طبق بررسی‌ها، تسهیلات اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات تحت عنوان «تسهیلات اضطراری نوآفرین» به کسب‌وکارهای اینترنتی تعلق می‌گیرد. در جزئیات این طرح نوشته شده، باتوجه به مشکلات پیش‌آمده برای برخی از کسب‌وکارهای نوین در اثر شیوع بیماری کرونا، با همکاری و مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام به پرداخت تسهیلات اضطراری به کارآفرینان و فن‌آفرینان این دسته از فعالیت‌ها خواهد شد؛ این تسهیلات به کسب‌وکارهایی که در سامانه‌ی ایران نوآفرین ثبت‌نام کرده‌ و اطلاعات فعالیت خود را در آن درج کرده‌اند، پرداخت می‌شود.

تسهیلات گفته‌شده به‌منظور حفظ میزان اشتغال فعلی، کمک به ادامه‌ی فعالیت کسب‌وکارها و گذر از وضعیت پیش‌آمده در نظر گرفته شده است که با کارمزد ۵ درصد، تنفس تا شهریورماه و تسویه تا پایان سال ۱۳۹۹ خواهد بود. کسب‌وکارهای آسیب‌دیده، باید تعداد کارکنان فعلی خود را به همراه اطلاعات فعالیتی در سامانه‌ی نوآفرین اعلام و درخواست خود به همراه تعهد عدم تعدیل نیروی کار را ثبت کنند.

این سامانه پس از بررسی موارد اعلامی و تطبیق آن با اطلاعات مندرج در سایر سامانه‌ها از جمله سامانه‌ی تأمین اجتماعی، نسبت به تأیید موارد و محاسبه‌ی پرداخت حداقل حقوق به تعداد کارکنان کسب و کار اقدام می‌کند. همچنین تسهیلات در پایان هر ماه و پس از ارسال مستندات حقوق پرداختی توسط کسب‌وکار، به شرط عدم تعدیل نیروی کار برای یک دوره‌ی سه‌ماهه قابل پرداخت خواهد بود و اطلاعات آن (نام کسب‌وکار دریافت‌کننده، تعداد اشتغال و میزان تسهیلات) در سامانه‌ی ایران نوآفرین با شفافیت کامل اعلام خواهد شد. صندوق نوآوری و شکوفایی با تخصیص مبلغ ۳۰ میلیارد تومان در این طرح مشارکت کرده است.

ارائه تسهیلات تنها به سه دسته فعالیت استارتاپی

بررس‌ها نشان می‌دهد که ظاهرا این تسهیلات شامل کسب‌و‌کارهای اینترنتی تحویل غذا، پلتفرم‌های ارائه‌ی خدمات در محل و فروش بلیت، تور و گردشگری می‌شود که در هر سه حوزه، تعداد بازیگران نسبت به سایر کسب‌وکارهایی که این روزها با بحران مواجه هستند، بسیار محدود است. امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در مورد این موضوع در توئیتر نوشت:

کرونا نفس استارت‌آپ‌ها را گرفته است. منابع و اجازه‌های قانونی ما هم محدودست؛ اما در حوزه‌های آسیب‌پذیرتر ۳ماه حقوق را وام کم‌بهره می‌دهیم؛ درخواست خود را می‌توانید در irannoafarin.ir ثبت کنید.منابع ما کم است، اما شفاف و مسوولیت‌پذیر هستیم. انتخاب با معیارهای کمی است و مشخصات گیرندگان نیز منتشر می‌شود.

سعید روشنی، مشاور نوآوری رئیس سازمان فناوری اطلاعات و مجری طرح نوآفرین نیز در پاسخ به انتقاد کاربران از محدودیت تسهیلات درنظر گرفته شده در توییتر گفت:

امیدواریم به‌زودی حوزه‌های بیشتری را پوشش دهیم.

حل مشکلات کسب‌وکارها با همکاری صندوق نوآوری

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در دومین گزارش از کمیته‌ی مقابله با کروناویروس معاونت علمی ریاست‌جمهوری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:

صدها فروشگاه خرید اینترنتی در حال سرویس‌دهی هستند. استارتاپ‌های تولید محتوا و نمایش محتواهای دیجیتال در حال عرضه توسعه کارهای خود هستند و همه ما را سرگرم می‌کنند. حمایت مردم از کسب‌وکارهایی نظیر سرویس‌های خدمات آنلاین، سرویس‌های بار و سرویس‌های خرید کتاب، آموزش، مشاوره، ورزش و سلامتی، بیمه و امور بانکی که در واقع حمایت از جوانان خود و کشور است، طی سال‌های گذشته و در این روزهای سخت بسیار مهم است. البته هستند کسب‌وکارهایی که ضربات مهلکی در این ایام دریافت کرده‌اند مانند بسیاری که در حوزه‌ی گردشگری، فروش غذا و... فعالیت می‌کردند. تدابیری برای این موضوع هم اندیشه و اجرایی شده است.

ستاری در ادامه‌ی صحبت‌های خود اعلام کرد مشکلات این کسب‌وکارها با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی در حال حل و فصل شدن است و خط اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومانی برای رفع و تعدیل مشکلات این کسب‌وکارها توسط صندوق نوآوری، خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد تومانی از طریق صندوق توسعه‌ی ملی، حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و رایزنی با سایر نهادها و سازمان‌ها در حال انجام است. او گفت:

از همان روزهای آغازین که صحبت از ورود ویروس کرونا به کشورمان شد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای هم‌افزایی و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی و جوانان خلاق «کمیته‌ی مقابله با کرونای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» را با حضور دبیران ستادهای راهبردی معاونت تشکیل داد. با تشکیل  این کمیته پیگیری اقدامات و پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت علمی و فناورانه‌ی مقابله با بیماری کرونا آغاز شد و قرار بر این است که آخرین اتفاقات و پیشرفت‌های علمی در حوزه‌ی مبارزه با این بیماری و گزارش‌های مختلف توسط دبیران کمیته و سایر اعضا در ایام مختلف به مردم و مسوولان اعلام شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات