شرکت مدرنا آزمایش واکسن کرونا را در آمریکا آغاز کرد

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
مطالعه 4 دقیقه
به‌منظور بررسی بی‌خطر بودن واکسنی که شرکت مدرنا برای کووید ۱۹ طراحی کرده، کارآزمایی‌های بالینی واکسن کرونا در آمریکا آغاز شده است.
تبلیغات

موسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی اعلام کرد که اولین آزمایش انسانی یک واکسن آزمایشی برای ویروس کرونا در روز دوشنبه آغاز شد. هدف اصلی این مجموعه آزمایش‌ها بررسی بی‌خطر بودن واکسن است. اگر چنین باشد، در مطالعه‌ی بعدی میزان کارآیی واکسن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه در بیانیه‌ای گفت «این کارآزمایی با سرعت بی‌سابقه‌ای آغاز شد.»

چنین پیشرفت سریعی درزمینه‌ی توسعه‌ی یک واکسن بالقوه بی‌سابقه است و به این خاطر امکان‌پذیر شد که پژوهشگران توانستند از دانش پیشین خود درباره‌ی ویروس‌های کرونای مشابه که در گذشته موجب بروز شیوع بیماری‌هایی مانند سارس و مرس شده بودند، استفاده کنند. هرچند این مرحله از آزمایش‌ها پیشرفت قابل‌توجهی داشته است، حتی اگر ایمنی و کارآیی واکسن دربرابر ویروس تایید شود، واکسن کرونا زودتر از یک سال در دسترس قرار نخواهد گرفت.

در آزمایش‌های مذکور که در موسسه‌ی تحقیقات بهداشتی کایزر پرمننته واشنگتن در سیاتل انجام می‌شود، از واکسن شرکت مدرنا (Moderna) استفاده می‌شود. البته قبل از اینکه مشخص شود ویروس کرونا به آمریکا رسیده است، سیاتل به‌عنوان محل تست واکسن کرونا انتخاب شده بود؛ از این‌رو دلیل انتخاب این شهر، شدت بالای شیوع ویروس در آنجا نیست. تاکنون، در ایالت واشنگتن بیش از ۶۷۰ مورد بیماری کووید ۱۹ مشاهده شده است.

مدرنا از مواد ژنتیکی (RNA پیامرسان) برای ساخت واکسن استفاده می‌کند. این شرکت ۹ واکسن دیگر نیز در مراحل مختلف توسعه دارد که شامل چندین واکسن علیه ویروس‌های عامل بیماری‌های تنفسی می‌شود؛ اما تاکنون واکسنی که براساس این فناوری ساخته شده باشد، وارد بازار نشده است. دکتر بارنی گراهام، معاون موسسه‌ی مرکز تحقیقات واکسن می‌گوید موسسه‌ی بیماری‌های عفونی به این خاطر با مدرنا کار کرده است که به کمک رویکرد RNA می‌توان خیلی سریع واکسن تولید کرد. او گفت پژوهشگران مرکز واکسن روی مقابله‌با دنیاگیری‌ها تمرکز کرده بودند. او گفت:

در این جا، هدف ما کسب آمادگی دربرابر تمام خانواده‌های ویروسی است که می‌توانند انسان را آلوده کنند.

دکتر گراهام گفت اگرچه این همه‌گیری اتفاقی ناگوار است، نکته‌ی مثبتش این است که یک ویروس کرونا موجب آن شده است زیرا پژوهشگران حداقل تا حدودی برای آن آماده بودند. اگر نوع دیگری از ویروس موجب شیوع شده بود، ایجاد واکسن بالقوه ممکن بود چندین ماه بیشتر طول بکشد.

واکسن کرونا

ترزیق واکسن کرونا در اولین مرحله از کارآزمایی بالینی در موسسه‌ی تحقیقات بهداشتی کایزر پرمننته واشنگتن در سیاتل

شرکت‌های دیگر نیز با استفاده از رویکردهای مختلف درحال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند. مدرنا نخستین شرکتی است که به یک کارآزمایی بالینی رسیده است. در این کارآزمایی ۴۵ فرد بالغ سالم ۱۸ تا ۵۵ ساله شرکت می‌کنند. هرکدام از شرکت‌کنندگان واکسن را در دو نوبت و با فاصله‌ی ۲۸ روز دریافت می‌کنند. مدرنا واکسن خود را mRNA-1273 نامیده است. سه دوز مختلف واکسن مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و شرکت‌کنندگان برای تعیین بی‌خطر بودن واکسن و بررسی قابلیت واکسن ازنظر تحریک سیستم ایمنی درجهت ساخت آنتی‌بادی‌هایی که بتوانند مانع از تکثیر ویروس و پیشگیری از بیماری ناشی‌از آن شوند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دکتر گراهام گفت چهار شرکت‌کننده روز دوشنبه و چهار نفر دیگر روزسه‌شنبه واکسینه شدند. قبل از اینکه شرکت‌کننده‌های بیشتری واکسن را دریافت کنند، توقفی برای نظارت بر وضعیت افراد دریافت‌کننده‌ی واکسن وجود خواهد داشت. وضعیت شرکت‌کنندگان به‌مدت یک سال مورد پیگیری قرار خواهد گرفت اما استفان بانسل مدیر اجرایی شرکت مدرنا در مصاحبه‌ای گفت که داده‌های مربوط‌به بی‌خطر بودن واکسن طی چند هفته پس از تزریق واکسن در دسترس خواهند بود. او گفت اگر چنین به‌نظر برسد که واکسن بی‌خطر است، مدرنا از سازمان غذا و دارو خواهد خواست که اجازه دهد قبل‌از پایان مرحله‌ی اول، سراغ مرحله‌ی بعدی آزمایش برود. در دور بعدی آزمایش که به‌منظور اندازه‌گیری کارآیی و نیز تایید ایمنی واکسن انجام می‌شود، شرکت‌کنندگان بیشتری حضور خواهند داشت.

مدرنا که دفتر مرکزیش در کمبریج است و کارخانه‌ای نزدیک نوروود دارد، برای اینکه بتواند میلیون دوز از واکسن را تولید کند، اقدام به خرید تجهیزاتی کرده است. آقای بانسل اذعان کرد که شرکت درحال خطر کردن است زیرا هنوز ایمنی و کارایی واکسن تایید نشده است. او گفت:

مردم درحال رنج بردن هستند و زمان بسیار مهم است. هر روز مهم است. ما تصمیم گرفتیم که ریسک کنیم زیرا معتقدیم این کار درستی است.

درنتیجه‌ی انتشار اخبار جدید درمورد واکسن، ارزش سهام شرکت مدرنا در ماه فوریه افزایش یافت. کار روی واکسن در ماه ژانویه و به‌محض اینکه دانشمندان چینی توالی ژنتیکی ویروس کرونا جدید را در اینترنت منتشر کردند، آغاز شد. پژوهشگران شرکت مدرنا و موسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی بخشی از توالی را شناسایی کرده‌اند که کدکننده‌ی پروتئین برجسته‌ی روی سطح ویروس است که به سلول‌های انسانی چسبیده و به ویروس در حمله کردن به سلول‌ها کمک می‌کند. این توالی، اساس واکسن است. مدرنا برای تولید واکسن خود نیازی به خود ویروس ندارد. این شرکت قطعه‌ی RNA مورد نیاز خود برای واکسن را می‌سازد و آن را در نانوذره‌ی لیپیدی جاسازی می‌کند. تا ۲۴ فوریه، مدرنا دسته‌ای این واکسن‌ها را برای استفاده در کارآزمایی‌ها به موسسه‌ی بیماری‌های عفونی ارسال کرده بود. در ۴ مارس، سازمان غذا و دارو مجوز آغاز کارآزمایی را صادر کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات