گوگل سازوکار سیستم راداری Soli در پیکسل 4 را افشا کرد

یک‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس توضیحات گوگل، سیستم سنجش حرکتی سولی (Soli) برای انجام وظایف خود، از فناوری‌های یادگیری‌ عمیق بهره می‌برد.
تبلیغات

گوگل همراه‌با جدیدترین پرچم‌دارهای خود شامل پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکسال سیستمی با نام سنجش حرکتی سولی (Soli) را رونمایی کرد. سیستم یادشده فناوری مبتنی‌بر رادار است و در گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی گوگل پیکسل ۴، به کاربران اجازه می‌دهد با حرکت‌دادن دست، موسیقی پخش یا اجرای موسیقی را متوقف کنند. در نظر اول، شاید سولی کارکرد ساده‌ای داشته باشد؛ ولی براساس توضیحات گوگل، آن‌گونه که کاربران تصور می‌کنند، سولی کار نمی‌کند و برای انجام وظایف خود، به حجم بزرگی از فناوری‌های یادگیری‌ عمیق و آموزش نیاز دارد.

رادار کوتاه‌برد سولی دراصل دو وظیفه می‌تواند انجام دهد: ۱. شناسایی حضور کاربر برای آماده‌سازی نمایشگر برای بازکردن قفل صفحه با استفاده از فناوری تشخیص چهره؛ ۲. خواندن ژست‌های حرکتی همچون کشیدن دست جلو گوشی یا ژست‌های ضربه‌ای در فضای مقابل دستگاه. بااین‌حال، برای اینکه آنتن‌های رادار به‌اندازه‌ای کوچک باشند که درون گوشی هوشمند جا شوند، تنها به تشخیص حرکات بسنده شده و این فناوری نمی‌تواند شکل اجسام را شناسایی کند.

محققان می‌گویند اینکه سولی فقط می‌تواند حرکات اجسام را تشخیص دهد، مزیت بزرگی برای حریم خصوصی کاربران تلقی می‌شود؛ زیرا ازآنجاکه فناوری جدید گوگل نمی‌تواند شکل‌های دقیق ایجاد کند، تصویری تشخیص‌دادنی از بدن یا صورت افراد وجود نخواهد داشت که شرکت یادشده از آن استفاده یا آن را در سیستم‌هایش تولید کند.

مسئله‌ی پیش‌ روی گوگل هنگام ساخت سولی تفسیر سریع و بسیار دقیق حرکات آنی برای تشخیص کاری بود که کاربر در حال انجام‌دادن آن است. درعین‌حال، این سیستم باید جابه‌جایی تلفن هنگام راه‌رفتن کاربر و لرزیدن دستگاه در زمان پخش موسیقی را نیز در محاسبات می‌گنجاند.

Soli / سولی

برای انجام این وظایف، سولی محیط را به‌نوعی شبیه به نمودارهای سه‌بعدی می‌بیند؛ نموداری که در آن، فاصله‌ی سوژه محور عمودی، حرکت سریع به‌سمت یا درخلاف جهت گوشی، محور افقی و روشنایی هر پیکسل، اندازه‌ی نسبی شیء شناسایی شده است. داده‌های به‌دست‌آمده از این نوع بینش، در تصاویر بالا نشان داده شده است.

محققان با داده‌های مذکور، مدل هوش مصنوعی را ایجاد کردند و سیستم را با استفاده از میلیون‌ها ژست حرکتی آموزش دادند که از هزاران داوطلب ثبت شده بود. برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی که از فریم‌ورک یادگیری ماشینی گوگل با نام TensorFlow استفاده می‌کنند، تمامی این اطلاعات با جزئیاتی مقایسه شدند که رادارها ثبت کرده بودند. پس از انجام این مراحل، کل سیستم برای اجرا با سرعت ۱۸،۰۰۰ فریم‌برثانیه، روی پردازنده‌های سیگنال دیجیتال گوگل پیکسل ۴ بهینه شد.

با اینکه سولی درحال‌حاضر فقط می‌تواند حرکات نسبتا ساده را تفسیر کند، گوگل به آینده‌ی اقداماتش درزمینه‌ی این فناوری امیدوار است. غول دنیای جست‌وجو معتقد است سولی در آینده می‌تواند در دستگاه‌های کوچکی همچون ساعت‌های هوشمند استفاده شود؛ دستگاه‌هایی که ژست‌های حرکتی در آن‌ها کارایی بیشتری دارد. همچنین، امید می‌رود این سیستم در سرویس‌های امنیتی، کاربردهای سرگرمی، آموزش و... به‌کار برده شود.

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی‌های گوگل نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های پیکسل گوگل در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات