وزیر ارتباطات: اینترنت خانگی تا پایان سال رایگان شد [تکذیب شد]

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رایگان شدن اینترنت خانگی تا پایان سال خبر داد تا مردم بتوانند در خانه از امکانات اینترنت برای سرگرم کردن خود استفاده کنند.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه‌ای رادیویی اعلام کرد اینترنت خانگی تا پایان سال رایگان شد. این تصمیم به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و خانه‌نشینی مردم گرفته شده است تا بتوانند از امکانات اینترنت برای سرگرم کردن خود استفاده کنند. وزیر ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌های خود اعلام کرد بعد از شیوع کرونا در همه‌جا، شبکه‌ی ارتباطی بسیاری از اپراتورهای دنیا با مشکل مواجه شد زیرا استفاده‌ی کاربران بالا رفت و شبکه‌ها دچار مشکل ظرفیت شدند. او در مورد اقدامات وزارت ارتباطات برای رفع این مشکل گفت:

در سه هفته‌ی اخیر میزان استفاده از شبکه‌ی سرتاسری کشور تقریبا دو برابر شده است و همین باعث شده تا کار بسیار بزرگی برای افزایش ظرفیت که انصافا کار سنگینی بود پیش روی ما قرار گیرد. از همه‌ی اپراتورهای بخش خصوصی و همکاران خودم در دولت که پای کار بودند و افزایش ظرفیت‌ها را پیگیری کردند و یک کار چند ماهه را در چند روز انجام دادند تشکر می‌کنم.

آذری‌جهرمی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در مورد اقدامات وزارت ارتباطات برای مردم در روزهای شیوع کرونا گفت اینترنت خانگی تا پایان سال رایگان شده است؛ مردم در خانه هستند و نیاز دارند تا با استفاده از امکانات اینترنت خود را سرگرم کنند. او همچنین گفت این تصمیم با مشارکت شرکت‌های اینترنت ثابت و دولت گرفته شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه خدمات رایگان تلویزیون‌های اینترنتی را از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات در روزهای بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور عنوان کرد و گفت:

با مدیر تلویزیون‌های اینترنتی گفت‌وگو کردیم، برخی از آن‌ها بخش کودکان و برخی همه‌ی سرویس‌هایشان را تا پایان سال رایگان کردند و به مردم اشتراک رایگان می‌دهند.

به گفته‌ی وزیر ارتباطات استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی در این ایام رشد ۷۵ درصدی داشته است. همچنین تلویزیون‌های اینترنتی طبق برنامه‌ی زمان‌بندی قبلی خود تا شهریورماه محتوا تهیه کرده بودند و این روزها نیز برنامه‌های متنوعی را برای مشترکان خود پخش می‌کنند. وزیر ارتباطات در ادامه در مورد رایگان شدن اینترنت در حوزه‌ی آموزش گفت:

برای اینکه آموزش تعطیل نباشد اینترنت را برای آموزش مجازی دانشگاه‌ها و مدارس رایگان کردیم. اکنون بخش زیادی از کلاس‌های درسی دانشگاه‌های کشور به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. بسیاری از مدارس حداقل در سطح تکالیف، خدمات خود را روی شبکه‌ی دیتا آورده‌اند. فرزندان خود من نیز تکالیف را از این طریق دریافت کرده و می‌فرستند.

آذری‌جهرمی در پایان با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت در این ایام پس از شیوع ویروس کرونا در کشور گفت این وزارت‌خانه تصمیم گرفته است فروشگاه‌ها را به صورت اینترنتی دایر کند و شرکت ملی پست نیز به این برنامه پیوسته است. به گفته‌ی وزیر ارتباطات اینترنت سایت‌هایی که فروش اینترنتی دارند رایگان شده است، همچنین شبکه‌ی پستی در خدمت این فروشگاه‌ها قرار گرفته است تا سفارشات اینترنتی مردم را به آن‌ها برساند.

به‌روزرسانی: زومیت برای روشن شدن بهتر این موضوع با یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت صحبت کرد که در پاسخ به سوالات گفت، در مورد رایگان شدن اینترنت دستوری به آن‌ها ابلاغ نشده است؛ طبق دستورالعملی که به شرکت‌ها ابلاغ شده آن‌ها موظف هستند تا ۲۹ اسفندماه ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان به مشترکینی که سرویس فعال دارند یا تا پایان سال سرویس فعال ایجاد می‌کنند داده شود. او همچنین گفت براساس شنیده‌ها، برخی شرکت‌ها برای کمک به طرح ماندن مردم در خانه قصد دارند احتمالا این طرح را در مدل‌های مختلف دیگری ادامه دهند؛ البته وزارت‌خانه تا این لحظه در این خصوص دستورالعمل جدیدی را صادر نکرده است و گمان می‌رود برخی شرکت‌ها خودشان اقدام به اجرای طرح‌های مختلف کنند.

از آنجایی که هنوز اطلاعات بیشتری از سمت وزارت ارتباطات در مورد رایگان شدن اینترنت منتشر نشده و چند روز بیشتر تا پایان سال باقی نمانده و اغلب مشترکین هنوز از ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان استفاده نکرده‌اند، احتمالا منظور وزیر ارتباطات از رایگان شدن اینترنت همان بسته‌ی ۱۰۰ گیگ اینترنت بوده ولی متأسفانه وی اطلاعات روشن دیگری دراین‌باره ارائه نکرده است؛ باید دید آیا شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت برای ایام نوروز ۹۹ تسهیلاتی را برای مشترکین خود در نظر خواهند گرفت یا خیر.

مجید صدری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در مورد آماده‌باش حداکثری مراکز مخابراتی منتخب و شیفت‌های نوروزی اعلام کرد مجموعه‌ی مخابرات ایران در حوزه‌ی ثابت و سیار با آماده‌باش مراکز فنی و ایجاد مراکز شیفتی، پشتیبانی فنی و پاسخگویی، تأمین یونیت‌های یدکی برای سیستم‌های انتقال، افزایش IP برای نقاطی که با مشکل کمبود IP مواجه است، افزایش پهنای باند اینترنت و ظرفیت کانال‌های ورودی و خروجی را در دستور کار قرار داده است. ایجاد مراکز شیفتی ۲۴ ساعته پشتیبانی فنی و پاسخگویی و تأمین دیزل‌های اضطراری سیار برای مواقع قطعی برق از دیگر اقدامات شرکت مخابرات ایران برای خدمات‌دهی به مشترکان در ایام نوروز ۹۹ در سراسر کشور است.

همچنین به گفته‌ی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، هرگونه عملیات برگردان و Down time به‌منظور تحقق ارتباطات بدون قطعی در تمام مناطق مخابراتی کشور در ایام نوروز ممنوع است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات