گزارش مالی آلفابت نشان می‌دهد رشد این شرکت به اندازه پیش‌‌بینی‌ها نبوده است

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل گزارش مالی فصل زمستان سال ۲۰۱۹ خود را منتشر کرد.
تبلیغات

گزارش مالی سه ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۹ شرکت آلفابت نشان می‌دهد مقدار درآمد این شرکت باوجود ثبت افزایش ۱۸ درصدی نسبت به دوره‌ی مشابه سال گذشته، رشدی که پیش‌بینی می‌شد را نداشته است. براساس گزارش مالی آلفابت، مقدار درآمد این شرکت در بازه‌ی زمانی بین اکتبر تا دسامبر، پایین‌ترین رقم در چهار سال گذشته بوده است. 

گزارش مالی دوره‌ای جدید آلفابت برای اولین بار، درآمدهای این شرکت از طریق سرویس تبلیغات یوتیوب را مشخص کرد. این رقم، ۱۵ میلیارد دلار اعلام شده؛ عددی که پیش از انتشار این گزارش پیش‌بینی میشد ۲۵ میلیارد دلار باشد. 

گوگل کلاد دیگر سرویس زیرمجموعه‌ی آلفابت است که میزان رشد درآمد آن باوجود ثبت ۵۳ درصد درآمد بیشتر نسبت به دوره‌ی مشابه سال گذشته، به اندازه‌ی پیش‌بینی‌ها نبود. وجود رقبای قدرتمندی مانند سرویس مایکروسافت آژور از مهم‌ترین دلایل این عملکرد است.

در کنار این عملکردهای پایین‌تر از سطح پیش‌بینی‌ها، سرویس جست‌وجوی گوگل با روند چشم‌گیری پیشرفت کرده است. درآمد آلفابت از این سرویس به رقم خیره‌کننده‌ی ۹۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسید. این رقم در سال پیش از آن ۸۵ میلیارد دلار بود. براساس گزارش آلفابت، مجموع سرویس‌های زیرمجموعه‌ی گوگل تنها در فصل زمستان سال گذشته‌ی میلادی درآمدی معادل ۳۸ میلیارد دلار برای این شرکت داشته‌اند. میزان درآمد حاصل از گوگل برای آلفابت رشد ثابت ۱۵ درصد دوره‌ی مشابه قبلی را حفظ کرده است. درآمد آلفابت از گوگل در سال گذشته‌ی میلادی، ۱۳۵ میلیارد دلار بوده است.

ساندار پیچای مدیرعامل گوگل درباره‌ی عملکرد مالی شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آلفابت در سال گذشته‌ی میلادی گفت:

سرمایه‌گذاری گسترده‌ی ما روی علوم کامپیوتری مانند هوش مصنوعی، هوش محیطی و رایانش ابری پایه‌ی قدرتمندی برای رشد و گسترش آلفابت ایجاد کرده است. بابت روند رو به رشدمان در سرویس جست‌وجو و همین‌طور وجود دو بازوی در حال رشد جدیدمان یعنی یوتیوب و کلاد بسیار خرسندم.

درآمدهای حاصل از محصولات دیگر گوگل شامل سخت‌افزارها و سرویس‌های دیگر این شرکت مانند پلی استور و همچنین سود حاصل از فعالیت‌های غیرتبلیغاتی یوتیوب، بازهم به عدد نه‌چندان چشمگیر ۵ میلیارد دلار رسید؛ نه‌چندان چشمگیر در مقایسه با مجموع درآمد آلفابت که در سال گذشته ۱۶۲ میلیارد دلار بوده است. 

پروژه‌هایی مانند Waymo و Verily و Google Fiber هم در سال گذشته همچنان با شکست تجاری مواجه بوده‌اند. این پروژه‌ها در مجموع دو میلیارد دلار به آلفابت ضرر مالی زده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات