استارتاپ DoorDash برای عرضه عمومی سهام اقدام کرد

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دوردش از استارتاپ‌های باسابقه‌ی صنعت تحویل غذا، اسناد اولیه را برای عرضه‌ی عمومی سهام ارائه کرد. ارزش حدودی این استارتاپ، ۱۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
تبلیغات

نبرد میان سرویس‌های تحویل غذا روز‌به‌روز در ایالات متحده شدیدتر می‌شود. دوردش (DoorDash) از بازیگرهای مهم بازار مذکور، از عرضه‌ی عمومی سهام خبر داد. آن‌ها اسناد پیش‌نویش S-1 را برای طی کردن مراحل قانونی به سازمان SEC ایالات متحده ارائه کرده‌اند و اکنون منتظر بازنگری مقام‌ها هستند. درحال‌حاضر هیچ اطلاعاتی از تعداد سهم قابل معامله در دست نیست و همچنین هیچ جزئیاتی از قیمت موردنظر شرکت برای عرضه‌ی اولیه و زمان‌بندی مراحل بعدی منتشر نشده است.

عرضه‌ی عمومی سهام برای دوردش به‌معنای جذب سرمایه‌های جدید خواهد بود. آن‌ها در صنعت کنونی که رقابت در سطح جهانی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر هستند تا کسب‌وکار خود را نسبت به رقبا متمایز کنند. به‌هرحال خبر عرضه‌ی عمومی سهام نشان می‌دهد که دوردش بیش از همیشه به سرمایه نیاز دارد. استارتاپ دوردش به‌نوعی فرمانروای صنعت تحویل غذا در ایالات متحده محسوب می‌شود. آن‌ها در جدیدترین مرحله‌ی جذب سرمایه، در نوامبر سال گذشته (تنها سه ماه پیش)، ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌ی جدید جذب کردند که ارزش شرکت را به ۱۳ میلیارد دلار رساند.

ایالات متحده، بازار اصلی محل فعالیت دوردش محسوب می‌شود. البته آن‌ها در کانادا، پورتوریکو و استرالیا نیز فعالیت می‌کنند. درحال حاضر ۳۸ درصد از بازار ایالات متحده تحت سلطه‌ی دوردش قرار دارد. البته رقابت شدیدی در بازار وجود دارد و هزینه‌های زیادی را هم می‌طلبد. از فعالان دیگر می‌توان به Postmates (با ۱۰ درصد سهم بازار) و Uber Eats (با ۲۰ درصد سهم بازار) و Grubhub (با ۳۱ رصد سهم بازار) اشاره کرد. به‌هرحال رقابت در چنین سطحی که هنوز یک بازیگر اصلی ثابت ندارد، نیازمند هزینه‌های بسیار زیاد خواهد بود. نیاز به سرمایه در سال‌های پیش باعث شده بود تا بسیاری، ادغام دوردش را با رقبایی همچون اوبر ایتس و پست‌میتس بسیار محتمل بدانند.

دوردش

دوردش در سال‌های گدشته تحت فشار انتقادهای متعددی قرار داشت. چالش‌های گوناگون آن‌ها در مدیریت نیروی انسانی و تعامل با نیروهای قراردادی، شرایط را برای استارتاپ پیش‌گام صنعت تحویل غذا، دشوار می‌کرد. به‌علاوه، بحران نفوذ اطلاعاتی نیز سال گذشته برای دوردش پیش آمد و اطلاعات پنج میلیون کاربر و کارمند و فروشنده‌ی این شرکت را تحت تأثیر قرار داد. دوردش در سال‌های فعالیت تلاش زیادی را هم به کار گرفت تا دارایی‌های فناورانه و قابلیت‌‌های خود را در این حوزه افزایش دهد. آن‌ها شرکت‌ Scotty Labs را تصاحب کردند تا تحقیقات عمیقی روی سرویس‌های تحویل بدون راننده انجام دهند. احتمالا مدیران تصمیم دارند با بهره‌گیری از فناوری مذکور، راننده‌های تحویل غذا را جایگزین یا تکمیل کنند.

اقدام به عرضه‌ی عمومی سهام در حالت محرمانه، به استارتاپ‌های فعال در وضعیت رشد (و عموما بدون سود عملیاتی) امکان می‌دهد تا مراحل اولیه‌ی ورود به بازار عمومی و آماده شدن برای عرضه‌ی نهایی سهام را تجربه کنند. چنین مراحلی، در ابتدا آن‌ها را از انتقادهای عمومی رایج در IPOهای رسمی، در امان نگه می‌دارد. برای مثال، می‌توان به عرضه‌ی محرمانه‌ی اسناد سهام WeWork اشاره کرد که پس از اطلاع‌رسانی از جزئیات عملکرد شرکت، منجر به عقب‌نشینی مدیران شد. مثال دیگر، Postmates بود که حدود یک سال پیش، اقدام‌های اولیه را برای عرضه‌ی عمومی سهام انجام داد و به‌خاطر جذب سرمایه‌ی خصوصی پس از اعلام خبر، از تصمیم خود منصرف شد. آینده‌ی دوردش نیز در تصمیم و استراتژی جدید مشخص نیست و احتمال وقوع رخدادهایی مشابه برای آن‌ها هم وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات