اتحادیه اروپا در پی الزام استفاده از باتری‌های تعویض‌پذیر در گوشی‌ها

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به‌نظر می‌رسد اتحادیه‌ی اروپا درصدد تصویب قانونی است که سازندگان گوشی‌های هوشمند را ملزم می‌کند تا محصولاتشان را با باتری تعویض‌پذیر توسط کاربر بسازند.
تبلیغات

اتحادیه‌ی اروپا پیش‌تر خواستار استاندارسازی کابل شارژ گوشی هوشمند توسط سازندگان گوشی‌های هوشمند به‌ویژه اپل شده بود. حجم بالای زباله‌های الکترونیکی و مشکلات ایجاد شده برای کاربران به دلیل اجبار به استفاده از کابل‌های مختلف از جمله دلایل این درخواست بود.حال زمزمه‌های دیگری از تصویب قانونی جدید توسط اتحادیه‌ی اروپا به گوش می‌رسد که استفاده از باتری‌های تعویض پذیر توسط کاربر را برای سازندگان گوشی‌های هوشمند اجباری می‌کند.

به گزارش روزنامه‌ی هلندی Het Financieele Dagblad، اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد سازندگان لوازم الکترونیکی را وادار به تسهیل فرایند تعویض باتری در محصولاتشان کند تا بدین ترتیب با آسان‌تر شدن تعویض باتری از حجم زباله‌های الکترونیکی ایجاد شده به دلیل خرابی باتری کاسته شود. این روزنامه مدعی دستیابی به اسنادی است که از مطرح شدن قریب‌الوقوع چنین پیشنهادی در پارلمان اتحادیه‌ی اروپا خبر می‌دهند.

با اینکه قوانین اتحادیه‌ی اروپا تنها در محدوده‌ی ۲۷ کشورهای عضو این اتحادیه لازم‌الاجرا هستند اما این بازار آن‌قدر عظیم است که مسلما اثرات چنین تصمیمی در کل دنیا مشاهده خواهد شد. از سوی دیگر برای شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و اپل طراحی تمام گوشی‌های خود با باتری قابل تعویض بسیار کم‌هزینه‌تر از به‌کارگیری چندین طراحی برای مناطق مختلف جهان خواهد بود.

همان‌طور که اشاره شد این نخستین باری نیست که اتحادیه‌ی اروپا تصمیمی مبنی بر لزوم تغییر طراحی لوازم الکترونیکی اتخاذ می‌کند. پس از دعوت اتحادیه‌ی اروپا به استفاده از یک کابل شارژ واحد برای تمامی گوشی‌های هوشمند، تمامی برندها به جز اپل اقدام به استفاده از درگاه USB-C کردند. به دلیل مقاومت اپل در برابر این درخواست، پارلمان اتحادیه‌ی اروپا در اوایل ماه جاری با اکثریت قاطع رأی به اجباری شدن استانداردسازی درگاه شارژ برای تمامی سازندگان داد. با وجود اعتراض تیم کوک، مدیرعامل اپل، این مصوبه در تابستان سال آینده اجرایی خواهد شد. البته به دلیل طولانی بودن مراحل طراحی گوشی‌های جدید مطمئنا چند سالی طول خواهد کشید تا شاهد اجرایی شدن کامل این تصمیم باشیم. بدین ترتیب احتمالا در آیفون ۱۲ یا ۱۳ برای نخستین بار شاهد استفاده از درگاه USB-C به‌جای درگاه لایتنینگ خواهیم بود.

نبردی سخت برای بازگرداندن باتری‌های تعویض‌پذیر توسط کاربر

تصویب قانونی جدید برای اجباری کردن استفاده از باتری‌های تعویض‌پذیر توسط کاربر ممکن است با مقاومت زیادی از سوی سازندگان رو‌به‌رو شود. همان‌طور که اپل با عرضه‌ی نخستین گوشی آیفون خود پی برد، ساختن گوشی به شکلی فشرده به‌طوری‌که کاربر نتواند به اجزای داخلی آن دسترسی داشته باشد برای شرکت‌ها بسیار سودآورتر است. این کار باعث می‌شود که کاربران برای انجام هرگونه تعمیر به شرکت سازنده وابسته شده و مجبور به پرداخت هزینه برای استفاده از گارانتی‌های شرکتی و استفاده از خدمات تعمیراتی سازنده شوند.

باتری لیتیوم یون / lithium-ion battery

بسیاری افراد با افزایش عمر گوشی و افت ظرفیت باتری برای ذخیره‌ی انرژی اقدام به تعویض باتری گوشی خود می‌کنند. اپل به‌عنوان نخستین شرکتی که اقدام به استفاده از باتری‌های غیرقابل تعویض در گوشی‌های خود کرد، کاربرانش را برای تعویض باتری وادار به مراجعه به مراکز تعمیراتی رسمی خود می‌کنند و آن‌ها را از استفاده از باتری‌های غیررسمی منع می‌کنند. همین راهکار منبع درآمدی جدیدی برای این شرکت فراهم آورده است.

بسیاری از سازندگان بزرگ دیگر نظیر سامسونگ، با دیدن این راهکار کسب درآمد اپل، اقدام به تقلید این کار تحت عناوینی نظیر ارتقای کیفیت و امنیت کردند. در گذشته بسیاری از گوشی‌ها از باتری‌های قابل تعویض توسط کاربر بهره می‌بردند اما امروزه تعویض باتری اکثر گوشی‌ها نیازمند تخصص است.

تصمیم اتحادیه‌ی اروپا برای وادار کردن سازندگان به بازگرداندن باتری‌های قابل تعویض، آن‌ها را از یکی از منابع درآمدی‌شان محروم می‌کند و به همین دلیل مطمئنا با مقاومت شدیدی از سوی این شرکت‌ها همراه خواهد شد.

اجباری شدن استفاده از باتری قابل تعویض چالش‌های بزرگی پیش روی سازندگان خواهد گذاشت

البته اجباری کردن استفاده از باتری‌هایی که به‌راحتی توسط کاربران قابل تعویض باشند از نظر طراحی و مهندسی محصول نیز چالش‌های بزرگی برای شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد. این چالش‌ها تنها به طراحی یکپارچه‌ی قاب و پنل پشتی محدود نمی‌شوند بلکه ساختن پنل پشتی به صورتی که به‌راحتی قابل جداسازی باشد می‌تواند ضد آب بودن گوشی‌ها را نیز به خطر بیندازد. همچنین چینش اجزای داخلی گوشی به نحوی که باتری بدون نیاز به جدا کردن سایر قطعات قابل تعویض باشد مستلزم تحولی اساسی در طراحی‌های فعلی و احتمالا افزایش ضخامت گوشی‌ها است.

اجرایی شدن چنین مصوبه‌ای همانند مصوبه‌ی استانداردسازی درگاه شارژ گوشی‌ها ممکن است سال‌ها به طول بینجامد؛ بنابراین شرکت‌ها حداقل در کوتاه‌مدت نگرانی دراین‌زمینه نخواهند داشت. در صورت مطرح شدن رسمی این طرح در پارلمان اتحادیه‌ی اروپا، باتوجه به تأثیرات قابل‌توجه آن بر طراحی ظریف گوشی‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر آب و گردوغبار مطمئنا این بار اپل تنها سازنده‌ای نخواهد بود که در برابر آن موضع منفی خواهد گرفت.

نظر شما کاربران زومیت دراین‌باره چیست؟ آیا بازگشت باتری‌های قابل تعویض توسط کاربر را سودمند می‌دانید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات