ویروس کرونا فروش خودرو در چین را ۹۲ درصد کاهش داد

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
ویروس کرونا فروش خودرو در چین را به‌شدت کاهش داده است و کارخانه‌ها هنوزهم تعطیل هستند. جیلی برای جلوگیری از رکود بیشتر بازار، فروش اینترنتی ویژه‌ی خودرو را آغاز کرده است.
تبلیغات

شیوع ویروس کرونا (COVID-19) زندگی عادی مردم چین و تعدادی از کشورهای جهان شامل ایران را مختل کرده و هنوزهم بهترین راه مقابله با آن پیشگیری است. این ویروس همچنین فعالیت صنایع زیادی مثل خودروسازی را در چین و کشورهای دیگر متوقف کرده است. علاوه‌بر تعطیلی موقت کارخانه‌های برندهای بزرگ خودروسازی در چین، به‌دلیل تأمین‌نشدن قطعه‌ی موردنیاز، خط‌تولیدهای خارج از این کشور نیز با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ از اواخر سال گذشته‌ی میلادی به‌وجود آمده است و حالا پس از گذشت چند ماه، اثرهای چشمگیر آن بر بازار خودرو چین گزارش می‌شود. در دو هفته‌ی اول فوریه‌ی ۲۰۲۰، تعداد افراد مراجعه‌کننده به نمایندگی‌های فروش خودرو در چین بسیار کاهش پیدا کرده است. براساس گزارش‌های منتشرشده، در این دو هفته فروش خودرو در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان ۹۲ درصد کاهش یافته است. تا ۱۶ فوریه، فروش خودرو در چین ۴،۹۰۹ دستگاه گزارش شده است که این آمار در سال گذشته، ۵۹،۹۳۰ دستگاه خودرو بود. 

در هفته‌ی اول فوریه‌ی ۲۰۲۰، مردم چین در هر روز تنها ۸۱۱ خودرو خریده‌اند که درمقایسه‌با سال گذشته کاهش ۹۶ درصدی در فروش کلی را نشان می‌دهد. انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) گزارش داده است این کاهش فروش چشمگیر موقتی و ناشی از شیوع ویروس کرونا ۲۰۱۹ است و با بازگشایی مجدد نمایندگی‌های بیشتر، این وضعیت بهبود خواهد یافت.

Coronavirus china

سیوآی دونگ‌شو، مدیرکل CPCA، درباره‌ی وضعیت پیش‌آمده گفت:

در هفته‌ی اول فوریه، کسی به نمایندگی‌های فروش خودرو مراجعه نکرد؛ چراکه بیشتر مردم در خانه‌هایشان مانده‌اند. تنها چند نمایندگی فروش خودرو در هفته‌های اول فوریه فعال بودند که مشتری‌های بسیار کمی هم داشته‌اند.

جیلی، یکی از خودروسازهای بزرگ چین و مالک برندهای معروفی مثل لوتوس، لینک اند کو، ولوو و پروتون، برای جلوگیری از رکود بیشتر بازار خودرو این کشور برنامه‌ای ویژه درنظر گرفته است. افرادی که به‌دنبال خرید محصولات جیلی هستند، می‌توانند به‌صورت اینترنتی خودرو مدنظرشان را انتخاب کنند و بدون نیاز به مراجعه به نمایندگی، سفارششان را مقابل در منزل تحویل بگیرند. مشتری‌های جیلی می‌توانند به‌صورت ایتترنتی تیپ‌های مختلف خودرو و تجهیزات سفارشی هر مدل را بررسی کنند و درصورت نیاز با هماهنگی نمایندگی فروش، آزمایش رانندگی را از خانه آغاز کنند. تسلا و بی‌ام‌و م مرسدس بنز هم از هفته‌ی گذشته روی تبلیغات فروش غیرحضوری و اینترنتی محصولاتشان برای مردم چین تمرکز کرده‌اند.

خودروسازهای بزرگ دیگر مثل هوندا و نیسان به‌دنبال بیانیه‌های دولت چین، تعطیلی موقت کارخانه‌هایشان در این کشور را تمدید کرده‌اند. کارخانه‌های این دو برند ژاپنی که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در چین تعطیل شده‌اند، حداقل تا ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) غیرفعال باقی می‌مانند. تنها تعطیلی کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی یک قطعه‌ی کوچک خودرو کافی است تا زنجیره‌ی تأمین قطع شود و شرکت اصلی در هر کجای دنیا که باشد، نتواند محصولاتش را عرضه کند.

فیات کرایسلر یکی از شرکت‌های دیگر است که تولید محصولاتش به‌دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف می‌شود. خط‌تولید فیات 500L کارخانه‌ی فیات کرایسلر در صربستان نمی‌تواند مونتاژ این خودرو را ادامه دهد و اگر بحران کرونا ادامه داشته باشد، جگوار لندرور هم به‌زودی با مشکل تأمین قطعه از چین روبه‌رو می‌شود. سال گذشته، بیش از ۲۵ میلیون دستگاه خودرو در چین فروخته شد. ویروس کرونا هر روز میلیون‌ها دلار به خودروسازهای داخلی و خارجی این کشور ضرر می‌زند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات