آمازون کالاهای مدعی درمان ویروس کرونا را حذف می‌کند

شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آمازون به فروشنده‌های خود هشدار داد کالاهایی با ادعای دروغین درباره‌ی ویروس کرونا را حذف می‌کند و تاکنون نیز تعداد زیادی کالا حذف شده‌اند.
تبلیغات

آمازون در اطلاعیه‌ای به فروشنده‌های متفرقه‌ی خود اعلام کرد کالاهای حاوی ادعای غلط درباره‌ی ویروس کرونا را از فروشگاه آنلاین خود حذف می‌کند. تاکنون کالاهای متعددی از فروشگاه حذف شده‌اند و اطلاعیه‌هایی اختصاصی نیز به فروشنده‌ی کالا ارسال شده است. حتی برخی از کالاهای حذف‌شده ادعای هماهنگی با ضوابط مرکز کنترل بیماری آمریکا را کرده‌اند. آمازون هفته‌ی گذشته نیز به‌همراه چند غول فناوری دیگر با سازمان بهداشت جهانی (WHO)‌ دیدار و بحث‌هایی درباره‌ی تدوین استراتژی کاربردی برای جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست درباره‌ی ویروس کرونا مطرح کرد.

کالاهایی که مدعی کمک به مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا هستند، از بازارچه‌ی آمازون حذف می‌شوند. هفته‌ی جاری، اطلاعیه‌های متعددی به فروشنده‌های متفرقه ارسال شد تا درباره‌ی توضیح کالاهایشان تجدیدنظر کنند. هرگونه ادعای درمان ویروس مذکور تحت‌تأثیر سیاست جدید مبارزه‌ی آمازون با اطلاعات غلط قرار می‌گیرد. فروشنده‌های گوناگون ایمیل‌های اطلاع‌رسانی آمازون را به‌دست رسانه‌های فناوری رسانده‌اند که اقدام جدی غول فناوری را تأیید می‌کند.

با گسترش شیوع ویروس کرونا و نگرانی جامعه‌ی جهانی، اقدام‌های پیشگیرانه‌ی آمازون و دیگر غول‌های فناوری نیز افزایش یافته است. اخبار جدید ادعا می‌کنند ویروس کرونای جدید به چندین کشور رسید و تاکنون ۷۵،۷۰۰ نفر به آن مبتلا شده‌اند. آخرین آمار جهانی نیز تعداد قربانیان ویروس مذکور را ۲،۱۳۰ نفر بیان می‌کند.

جلسه‌ی هفته‌ی گذشته‌ی آمازون و دیگر غول‌های فناوری با سازمان بهداشت جهانی اهمیت زیادی برای کاربران دنیای فناوری داشت. آن‌ها در دفتر فیسبوک در منلو‌پارک گرد هم آمدند تا استراتژی‌هایی برای مقابله با گسترش اطلاعات غلط درباره‌ی ویروس کرونا تدوین کنند. درحال‌حاضر در سرتاسر جهان، افراد سودجویی هستند که از ترس مردم برای درآمدزایی بهره می‌برند. در آمازون، کتاب‌های جدید متعددی برای فروش عرضه شد که ترس از ویروس کرونا را افزایش می‌دهند. به‌علاوه، فروش ویتامین C نیز در این پلتفرم با افزایش روبه‌رو شد؛ چون بسیاری از مردم تصور می‌کنند ویروس کرونا با این ویتامین درمان می‌شود.

همان‌طورکه گفته شد، آمازون احتمالا تحت‌تأثیر جلسه‌ی هفته‌ی گذشته سعی می‌کند با ادعاها درباره‌ی درمان ویروس کرونا به‌طورجدی مقابله کند. در یکی از نمونه‌ها، آمازون به فروشنده پیامی فرستاد و دلیل حذف کالای او (ماسک صورت جراحی) را «ادعاهای بازاریابی پزشکی تأییدنشده» بیان کرد. البته برخی رسانه‌ها می‌گویند کالای مذکور تا چند روز پیش برای خرید در آمازون دردسترس بوده است. غول تجارت الکترونیک پس از ارسال اطلاعیه و حذف کالاها به فروشنده اعلام می‌کند درصورت حذف ادعاهای ممنوع، کالا مجددا برای معرفی و فروش تأیید می‌شود.

کالای تقلبی آمازون کرونا

در بخشی از ایمیل اطلاع‌رسانی آمازون به فروشنده‌ها درباره‌ی حذف کالاهای ممنوعه می‌خوانیم:

این محصول به‌عنوان ماسک صورت یا محصول مشابه شناسایی شد که ادعاهای تأییدنشده‌ی پزشکی درباره‌ی ویروس کرونا یا آنفولانزا در بازاریابی آن دیده می‌شود. محصولاتی که ادعاهای بازاریابی پزشکی می‌کنند، پیش از دریافت تأییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اجازه‌ی فروش ندارند. سیاست‌های آمازون معرفی و فروش محصولات پزشکی تأییدنشده و ثبت‌نشده را ممنوع اعلام می‌کند. ما محصول شما را به این دلیل حذف کردیم که اجازه‌ی فروش در Amazon.com را نداشت. شما مسئول‌اید تا از هماهنگی محصول خود با تمامی قوانین و سیاست‌های آمازون مطمئن شوید.

هنوز برخی کالاها با ادعای درمان کرونا در آمازون دیده می‌شوند

فروشنده‌های متعدد آمازون در گروه‌های فیسبوکی اختصاصی‌شان درباره‌ی اطلاع‌رسانی‌های آمازون صحبت می‌کنند. آن‌ها هشدارهایی مطرح می‌کنند که در هفته‌ی جاری از آمازون دریافت کرده‌اند یا پیام‌هایی که به حذف کالاها منجر شده‌اند. اگرچه غول تجارت الکترونیک اقدام‌هایی جدی برای حذف کالاها انجام می‌دهد، کارشناسان رسانه‌ای هنوز حضور برخی کالاهای مدعی درمان ویروس کرونا را در پلتفرم بازارچه تأیید می‌کنند. از میان محصولات موجود می‌توان به اسپری‌های ضدعفونی‌کننده و مواد پاک‌کننده اشاره کرد که با ادعای «کشتن» ویروس کرونا معرفی می‌شوند. حتی یکی از محصولات ادعا می‌کند با ضوابط مرکز کنترل بیماری آمریکا مبنی‌بر استفاده علیه ویروس کرونا هماهنگ است.

آمازون اطلاعیه‌ای رسمی درباره‌ی اقدام‌های اخیر و باقی‌ماندن برخی کالاها منتشر نکرد و نماینده‌های شرکت نیز از اظهارنظر خودداری می‌کنند. مشکلات اخیر و باقی‌ماندن برخی کالاهای مدعی درمان کرونا در بازارچه‌ی آمازون نشان‌دهنده‌ی مشکل بزرگ این شرکت در مدیریت بازارچه هستند. درحال‌حاضر، بازارچه‌ی آمازون نیمی از کالاهای فروخته‌شده در این پلتفرم را تشکیل می‌دهد. قبلا انتقادهای شدیدی از عرضه‌ی محصولات تقلبی و ناامن و حتی منقضی در آمازون مطرح شده بود.

بازارچه‌ی آمازون شامل میلیون‌ها فروشنده می‌شود که محصولات نو و مستعمل خود را در آن می‌فروشند. آن‌ها محصولات خود را از فروشنده‌های اصلی یا منابع دیگر همچون بازارهای خیابانی یا انبارگردانی‌ها تأمین می‌کنند. این غول تجارت الکترونیک قبلا اعلام کرده بود سرمایه‌گذاری عظیمی برای مقابله با فروش کالاهای غیرقانونی می‌کند و به‌هیچ‌وجه با فروشنده‌های متخلف مدارا نمی‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات