مشخصات مودم کوالکام اسنپدراگون X60 5G منتشر شد

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
کوالکام مشخصات نسل سوم از مودم‌های 5G خود موسوم به X60 را منتشر کرد که با روش تولید پنج نانومتری ساخته خواهند شد.
تبلیغات

کوالکام تا به امروز دو نمونه مودم 5G مستقل را برای عرضه‌ی انبوه عرضه کرده است که به‌نام‌های X50 و X55 شناخته می‌شوند. آن‌ها امروز مشخصات نسل سوم از مودم‌های 5G خود را نیز منتشر کردند که به‌نام X60 تولید خواهد شد. شرکت سازنده، مودم جدید را نسخه‌ای حرفه‌ای و پرچم‌دار برای گوشی‌های هوشمند و طراحی‌های صنعتی و تجاری می‌داند که به مودم 5G مستقل نیاز دارند. از قابلیت‌های کلیدی مودم جدید می‌توان به تولید براساس روش پنج نانومتری، تراکم اپراتوری Sub-6 و mmWave و ارائه‌ی سرعت اتصال تا ۷/۵ گیگابیت‌برثانیه اشاره کرد.

مودم X60 قابلیت‌های بیشتری را از شبکه‌های 5G در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال می‌توان به تراکم اپراتور بین باندهای Sub-6 در FDD/TDD (شبیه به تراکم اپراتوری در LTE) و پشتیبانی از تراکم اپراتوری هم‌زمان بین باندهای Sub-6 و mmWave شبکه‌ی 5G اشاره کرد. قابلیت‌های مذکور، حداکثر پهنای باند قابل پشتیبانی را به‌میزان قابل‌توجهی بهبود می‌دهد. کوالکام ادعا می‌کند مودم جدید با بهره‌گیری از قابلیت‌ها توانایی ارائه‌ی سرعت دانلود ۷/۵ گیگابیت‌برثانیه را روی باند mmWave دارد و همچنین در باند Sub-6 نیز سرعت آپلود و دانلود تا سه و پنج گیگابیت‌برثانیه را ارائه می‌کند.

سرعت‌های بالا در مودم X60 با ماژول‌های آنتن جدید mmWave ممکن می‌شوند. کوالکام برای X50 و X55 ماژول QTM525 را برای موج mmWave معرفی کرد. ماژول مذکور در طراحی پکیجینگ نازک عرضه شد تا فعال‌سازی فناوری آسان‌تر انجام شود. مودم‌های X50 و X55 باوجود طراحی نازک و خاص، از چهار ماژول پشتیبانی می‌کردند و کوالکام سه ماژول را برای فعال‌سازی آنتن‌ها کافی می‌دانست. به‌هرحال مودم جدید با طراحی نازک‌تر نسبت به نسل‌های قبلی عرضه خواهد شد و پیش‌نیازهای ماژول آن نیز کمتر خواهد بود.

مودم اسنپدراگون X60 5G

کوالکام برای معرفی آنتن و ماژول‌های جدید خود از تصاویر دیاگرامی استفاده کرد و نمونه‌ی ساخته‌شده در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت؛ درنتیجه هیچ تصور و مقیاس‌دهی دقیقی از ابعاد ماژول‌ها وجود ندارد. شرکت سازنده در معرفی ماژول‌های جدید هیچ اطلاعات ابعادی نیز ارائه نکرد که رویکردی مخالف را برنامه‌ی رونمایی از QTM525 بود. ماژول جدید از باندهای ۲۶ و ۲۸ و ۳۹ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند که بازه‌ی پشتیبانی آن را نسبت به نسل قبلی افزایش می‌دهد. کوالکام در عرضه‌ی مودم نسل سوم نیز مانند نسل‌های قبل به تولیدکننده‌ها پیشنهاد می‌کند تا حداقل از سه باند استفاده کنند.

مودم اسنپدراگون X60 5G

علاوه بر مودم جدید و آنتن mmWave موجود در آن، بخش رابط کاربری فرکانس رادیویی برای بند Sub-6 GHz نیز ارائه می‌شود. کوالکام سال گذشته در رویداد Tech Summit با افتخار اعلام کرد که تمامی ۱۵۰ دستگاه مجهز به مودم‌های X50 و X55، از رابط کاربری مخصوص این شرکت استفاده می‌کنند. درنتیجه X60 با تجهیز به همین بخش عرضه خواهد شد.

مودم اسنپدراگون X60 5G

دوره‌ی زمانی معرفی و عرضه‌ی نهایی مودم‌های 5G کوالکام، نظم مشخصی ندارد. معرفی مودم نسل اول X50 تا استفاده از آن در دستگاه‌های مصرفی، دو سال زمان برد. این فرایند در نسل دوم یعنی X55 با سرعت بهتری پیش رفت. معرفی نسل جدید مودم در زمان کنونی و اوج‌گیری استفاده از X55 نیز محتمل به‌نظر می‌رسید. به‌هرحال شرکت هیچ اطلاعات زمانی از عرضه‌ی نهایی مودم جدید منتشر نکرد.

مودم اسنپدراگون X60 5G

همان‌طور که گفته شد، کوالکام مودم‌های جدید را با فناوری پنج نانومتری تولید خواهد کرد. ازطرفی TSMC در خط پنج نانومتری با تولید انبوه فاصله دارد و سامسونگ نیز بسیار عقب‌تر از رقیب تایوانی حرکت می‌کند. درنهایت شاید بتوان بهترین زمان احتمالی برای عرضه‌ی X60 را سال ۲۰۲۱ دانست. کوالکام در ماه دسامبر سال جاری رویداد Tech Summit را برگزار می‌کند و شاید برخی طراحی‌های اولیه از مودم مذکور، در این رویداد دیده شوند. ازطرفی به‌خاطر لغو نمایشگاه MWC 2020، احتمالا کوالکام در رویدادهای بعدی مهم دنیای فناوری همچون IFA یا رویداد اختصاصی خود مخصوص 5G، اطلاعات بیشتری از مودم X60 ارائه خواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات