تراشه‌های 5G کوالکام از لحاظ بازدهی و ابعاد برتر از هواوی هستند

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام و هواوی رقابت شدیدی بر سر تولید تراشه‌های 5G دارند و به نظر می‌رسد شرکت آمریکایی در تولید تراشه‌های بهینه، موفق‌تر عمل کرده است.
تبلیغات

هواوی چندی پیش گوشی Mate 20X را مجهز به تراشه‌ی مودم 5G معرفی کرد. بررسی رسانه‌ی iFixit نشان می‌داد که چینی‌ها از قطعات بزرگ با مصرف انرژی بالا و دمای تولیدی بالا در گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند. همان بررسی اولیه تا حدودی برتری محصولات کوالکام را نسبت به هواوی ثابت می‌کرد. اکنون گروه دیگری به نام IHS Markit بررسی سخت‌افزاری بیشتری را روی تراشه‌های مودم انجام داده است و به‌نوعی فاصله‌ی دو تولیدکننده را بیش‌ازپیش تأیید می‌کند.

شرکت تحقیقاتی در گزارش خود می‌گوید که ۶ گوشی هوشمند جدید مجهز به 5G را برای انجام تحقیقات بررسی کرده است. بررسی‌ها براساس ابعاد تراشه، طراحی سیستم و حافظه انجام شد. گزارش ادعا کرد که هواوی راهکاری غیربهینه را به بازار عرضه می‌کند. درواقع سیستم مهندسی آن‌ها باعث تولید دستگاهی بزرگ‌تر، گران‌قیمت‌تر و با بازدهی انرژی پایین می‌شود.

هواوی تمرکز زیادی روی استفاده از تراشه‌ها و پردازنده‌های اختصاصی روی محصولات 5G دارد. آن‌ها برای پردازنده‌ی اصلی از Kirin 980 و برای تراشه‌ی مودم از Balong 5000 5G استفاده کرده‌اند. تراشه‌ی مودم مذکور به‌عنوان اولین تراشه‌ی چندحالته‌ی 5G/4G/3G/2G شناخته می‌شود. از لحاظ تئوری این تراشه باید برتری قابل توجهی به گوشی هوشمند Mate 20X نسبت به محصولات اولیه‌ی مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون بدهد. البته بررسی‌های IHS نشان می‌دهد که Kirin 980 به‌صورت پیش‌فرض به مودم 4G/3G/2G مجهر است. درواقع با چنین طراحی، مودم موجود در پردازنده‌ی اصلی به‌نوعی بلااستفاده و اضافی محسوب می‌شود. درنتیجه، چنین طراحی موجب افزایش هزینه و مصرف باتری محصول خواهد بود. 

افزایش ابعاد تراشه‌ی SoC برای هواوی نتایج نامناسبی به همراه دارد. به‌علاوه بازدهی بسیاری از قطعات دیگر نیز نسبت به رقبا کاهش می‌یابد. طبق بررسی‌های انجام شده، قالب تراشه‌ی مودم هواوی ۵۰ درصد بیشتر از مودم نسل اول X50 کوالکام فضا اشغال می‌کند. به‌علاوه حافظه‌ی سه گیگابایتی برای پشتیبانی از مودم نیاز خواهد بود و عدم پشتیبانی از شبکه‌های 5G با موج میلی‌متری را هم به آن اضافه کنید. وین لام تحلیل‌گر IHS می‌گوید که قالب مودم Samsung Exynos 5100 تقریبا با X50 برابری می‌کند و به‌نوعی طراحی کره‌ای‌ها را می‌توان بهینه‌تر دانست. در گزارش جدید طراحی هواوی با عباراتی همچون «بسیار دور از ایده‌آل» شرح داده می‌شود و مشکلات طراحی آن‌ها نشان‌دهنده‌‌ی چالش‌های اولیه‌ی فناوری 5G هستند.

مودم 5G

IHS در ادامه‌ی گزارش خود و پس از اشاره به مشکلات اولیه‌ی طراحی هواوی، بخشی از تصمیم‌های آن‌ها را مفید و رو به جلو تعریف می‌کند. به‌عنوان مثال استفاده از تراشه‌ی 5G/4G/3G/2G به‌جای دو تراشه‌ی 5G و 4G/3G/2G پیشرفتی در طراحی‌ها محسوب می‌شود. چنین طراحی‌هایی در آینده همگرایی مودم و قطعات مربوطه همچون RF و آنتن‌‌های رادیویی را ممکن می‌کند. Mate 20X با تنظیم‌کننده‌های رادیویی مجزا برای 5G و 4G ارائه می‌شود، اما این قطعات در طراحی‌های بعدی بیشتر با هم هماهنگ و ادغام خواهند شد. درنتیجه بازدهی انرژی هم افزایش می‌یابد.

کوالکام به‌عنوان تنها انتخاب تولیدکننده‌ها و اپراتورها در پشتیبانی از امواج میلی‌متری 5G شناخته می‌شود. آن‌ها هم‌اکنون طراحی‌های کامل مودم تا آنتن را ارائه می‌کنند. تنها رقیب کوالکام نیز مدیاتک است که درحال حاضر روی قطعات مبتنی بر امواج غیر میلی‌متری تمرکز می‌کند.

IHS پیش‌بینی می‌کند که قدم بعدی طراحی تراشه‌های اصلی و مودم در وارد کردن مودم‌های 5G/4G/3G/2G در پردازنده‌ی اصلی تعریف می‌شود. از نظر آن‌ها این اتفاق در محصولات سال ۲۰۲۰ رخ می‌دهد. درنتیجه نیاز به مودم مجزا از بین خواهد رفت. به‌علاوه هزینه‌ی قطعات مرتبط مانند حافظه‌ی رم اضافه برای پشتیبانی از مودم هم حذف خواهد شد. مدیاتک درحال حاضر محصولی با چنین طراحی دارد که برای گجت‌های سال ۲۰۲۰ معرفی شد. البته SoC مدیاتک تنها از امواج غیر میلی‌متری پشتیبانی می‌کند. به احتمال زیاد رقبا به‌مرور طراحی‌های بهینه‌تری را ارائه می‌کنند که از امواج میلی‌متری هم پشیبانی کند و گوشی‌های هوشمند بهتر، ارزان‌تر و سریع‌تر 5G را به بازار عرضه خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات