پرتاب دسته پنجم استارلینک اسپیس ایکس؛ تنها ۱۰۰ ماهواره دیگر تا ارائه پوشش حداقلی

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
دسته‌ی پنجم ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس امروز عصر با موفقیت روانه‌ی مدار زمین شدند تا مجموع ماهواره‌های درمدار این شرکت به عدد ۳۰۰ برسد.
تبلیغات

اسپیس‌ایکس امروز عصر در ساعت ۱۸:۳۵ به وقت ایران، با پرتاب دسته‌ی ۶۰تایی جدید ماهواره‌های استارلینک به مدار زمین، درمجموع پنجمین پرتاب استارلینک و سومین پرتاب منظومه‌ی ماهواره‌ای خود را در سال جاری رقم زد. با این پرتاب، تعداد ناوگان ماهواره‌های استارلینک در مدار به ۳۰۰ عدد رسید و پیشگامی اسپیس‌ایکس به‌عنوان بزرگ‌ترین گرداننده‌ی ماهواره‌ی تجاری در جهان توسعه یافت.

پروژه‌ی استارلینک شامل استقرار منظومه‌ای از ماهواره‌هایی کوچک در مدار نزدیک زمین است که درهمکاری هماهنگ با یکدیگر، اینترنت پهن‌باند پرسرعت و ارزان‌قیمت را دراختیار کاربران قرار خواهند داد. هدف کنونی اسپیس‌ایکس، پرتاب تعداد کافی ماهواره به‌منظور آغاز ارائه‌ی خدمات به مشتریان در ایالات متحده و کانادا در سال جاری است. این شرکت سپس با توسعه‌ی تدریجی منظومه‌ی استارلینک در سال‌های پیش‌رو، خدمات اینترنت ماهواره‌ای‌اش را به‌صورت جهانی عرضه خواهد کرد.

پرتاب امروز استارلینک با دیگر مأموریت‌های پیشین قدری تفاوت داشت؛ زیرا مرحله‌ی دوم راکت بسیار زودتر و تنها پس از یک احتراق، ماهواره‌های دسته‌ی پنجم را در مداری بیضوی مستقر کرد تا از آنجا با استفاده از پیشرانه‌های خود به مدار هدفشان به‌دور زمین صعود کنند. رهاسازی ماهواره‌ها در ارتفاع پایین‌تر، رساندن آن‌ها به مدار اصلی را دشوارتر می‌کند؛‌ اما درعین‌حال موجب صرفه‌جویی در زمان، سوخت و هزینه‌های کلی پرتاب می‌شود.

پرتاب امروز نه‌تنها تعداد ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس را گسترش داد، بلکه دربردارنده‌ی گام‌هایی حیاتی در مسیر توسعه و بهبود چندبارمصرف‌پذیری سامانه‌ی پرتاب این شرکت بود. به‌عنوان مثال، بوستر به‌خصوص فالکون ۹ که برای پرتاب امروز استفاده شد، پیش‌تر سه‌مرتبه در سال ۲۰۱۹ پرواز کرده بود و با پرتاب چهارم آن با تنها ۶۲ روز فاصله بین پرتاب پیشین، سریع‌ترین استفاده‌ی مجدد از یک بوستر رقم خورد.

اسپیس‌ایکس حین پرتاب امروز تلاش کرد تا بوستر یادشده را برای چهارمین مرتبه فرود آورد؛ اما احتمالا به دلیل تغییر مدار استقرار ماهواره‌ها، فرود آن روی کشتی بدون سرنشین در اقیانوس آرام با شکست مواجه شد. در صورت موفقیت در فرود این بوستر، ۵۰امین فرود موفقیت‌آمیز بوسترهای اسپیس‌ایکس تا به امروز محقق می‌شد.

SpaceX Drone Ship

ستون‌های دود در سمت راست تصویر نشان‌دهنده‌ی فرود راکت روی آب است

مرحله‌ی نخست راکت پس از صعود به فضا به زمین بازگشت و موتورهای فرودش را طبق برنامه‌ریزی روشن کرد؛ اما آن‌طور که در ویدئوی زنده از کشتی بدون سرنشین اسپیس‌ایکس دیده می‌شود، ظاهرا بوستر در سمت راست تصویر و روی آب فرود آمد. سخنگوی اسپیس‌ایکس نیز بعدا تأیید کرد که این بوستر «فرودی آرام» را در کنار کشتی بدون سرنشین انجام داد. او همچنین گفت شرکت امیدوار است که بوستر سالم فرود آمده باشد که در این صورت، احتمال بازیابی‌اش وجود دارد. آخرین ناکامی اسپیس‌ایکس در فرود بوستر در ماه ژوئن ۲۰۱۹ و هنگام تلاش برای فرود هسته‌ی مرکزی پرتابگر فالکون هوی به‌وقوع پیوست؛ اما به جز آن، اغلب فرودهای بوستر در سال‌های اخیر با موفقیت همراه بوده است.

پرتاب امروز همچنین تلاش تازه‌ی اسپیس‌ایکس برای بازیابی دو نیمه‌ی فرینگ محموله‌ها (دماغه‌ی مخروطی راکت) را تداوم داد. این شرکت با استفاده از دو کشتی مجهز به تورهای بزرگ در اقیانوس اطلس، تلاش می‌کند تا هر دوطرف محافظ محموله را حین سقوط روی اقیانوس بگیرد. تا لحظه‌ی نگارش این خبر هنوز معلوم نیست که آیا اسپیس‌ایکس موفق به بازیابی فرینگ شده است یا خیر.

طبق برنامه‌های کنونی اسپیس‌ایکس، برای پرتاب بعدی استارلینک زمان زیادی را منتظر نخواهیم بود؛ زیرا این شرکت قصد دارد دسته‌ی بعدی را در تاریخی نامعلوم در ماه آینده روانه‌ی مدار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات