اسپیس ایکس دسته چهارم ماهواره‌های استارلینک را پرتاب کرد

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با پرتاب چهارمین دسته از ماهواره‌های استارلینک، اکنون اسپیس‌ایکس درمجموع با داشتن ۲۴۰ ماهواره در مدار به ارائه‌ی پوشش حداقلی اینترنت نزدیک‌تر شده است.
تبلیغات

اسپیس‌ایکس پس از چند روز تأخیر به‌دلیل آب‌وهوای نامساعد، سرانجام امروز با موفقیت دسته‌ی چهارم ماهواره‌های استارلینک را روانه‌ی مدار زمین کرد و راکت پرتابگر را نیز به آرامی روی کشتی بدون سرنشینش در اقیانوس فرود آورد.  این شرکت چهارشنبه صبح در ساعت ۹:۰۶ به وقت محلی (۱۷:۳۶ عصر به وقت ایران) راکت فالکون ۹ دوده‌گرفته‌ای را که پیش‌تر دو مرتبه پرواز کرده بود، از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب کرد. راکت حامل ۶۰ ماهواره‌ی استارلینک برای منظومه‌ی ماهواره‌ای درحال گسترش اسپیس‌ایکس بود که ارسال آن‌ها به مدار، دومین پرتاب استارلینک را در ماه جاری میلادی رقم زد.

هفته‌ی گذشته، بادهای سطوح بالای زمین اسپیس‌ایکس را ناگزیر کرد تا مأموریت استارلینک ۳ را به تعویق بیاندازد. این شرکت سپس تاریخ پرتاب را به ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) موکول کرد؛ اما دریای مواج در محل استقرار کشتی بدون سرنشین ممکن بود تلاش برای فرود راکت را با شکست مواجه کند.

ستاره‌ی پرتاب امروز، بوستر فالکون ۹ با نام B1051.3 بود که اسپیس‌ایکس پیش‌تر از آن برای پرتاب کپسول کرو دراگون در مأموریت بدون سرنشین دمو ۱ به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و همچنین دسته‌ی سه‌تایی ماهواره‌های دیدبانی زمین برای کانادا استفاده کرده بود. به‌دنبال پرتاب موفقیت‌آمیز، مرحله‌ی نخست راکت به آرامی روی کشتی بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد و ۴۹امین بازیابی بوستر برای این شرکت رقم خورد.

fourth Starlink Launch / پرتاب چهارم استارلینک

اسپیس‌ایکس راکت‌های چندبارمصرف فالکون ۹ را به‌نحوی طراحی کرده است که بتوانند با کمترین تعمیر بین هر پرتاب تا ۱۰ مرتبه پرواز کنند. این شرکت هنوز هیچ راکتی را برای پنج مرتبه به پرواز درنیاورده است؛ اما با تداوم پرتاب‌های سه‌باره و چهارباره‌ی راکت‌هایش، توانایی‌های آن‌ها را اثبات می‌کند.

پرتاب امروز در راستای تحقق هدف اسپیس‌ایکس برای اتصال جهان به شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک انجام شد. هر ماهواره با وزن تقریبا ۲۲۰ کیلوگرم همسان با بقیه است و بخشی از شبکه‌ی بزرگتری محسوب می‌شود که از مدار نزدیک زمین پوشش اینترنت را فراهم خواهد کرد. اسپیس‌ایکس با پرتاب امروز، شمار ماهواره‌های منظومه‌اش را به ۲۴۰ رساند و استارلینک را به بزرگ‌ترین صورت قلکی ماهواره‌ای در مدار تبدیل کرد.

fourth Starlink Launch / پرتاب چهارم استارلینک

به‌گفته‌ی ایلان ماسک بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس، این شرکت برای تأمین پوشش حداقلی به دست‌کم ۴۰۰ ماهواره در مدار نیاز خواهد داشت و ارائه‌ی پوشش متوسط نیز نیازمند وجود دست‌کم ۸۰۰ ماهواره است. با پرتاب امروز بیش از نیمی از مسیر تأمین پوشش حداقلی طی شد و احتمال دارد که ارائه‌ی اینترنت در همین امسال امکان‌پذیر شود. بخشی‌هایی از ایالات متحده و کانادا نخستین مناطقی خواهند بود که می‌توانند پیش از همه اینترنت استارلینک را دریافت کنند.

اسپیس‌ایکس تاکنون ثابت کرده است که می‌تواند بوسترهای راکتش را برای چندین مرتبه استفاده کند؛ اما این شرکت می‌خواهد با بازیابی و نوسازی فرینگ محموله (دماغه‌ی مخروطی راکت) ایده‌ی چندبارمصرف‌پذیری را گامی دیگر ارتقا دهد  دماغه‌ی مخروطی راکت از دو نیمه‌ای تشکیل شده است که برای محافظت از محموله حین پرتاب طراحی شده‌اند. پس از پرتاب امروز، اسپیس‌ایکس موفق شد یک نیمه‌ی فرینگ محموله را با یکی از قایق‌هایش به‌نام میز تری بگیرد. این قایق اکنون سه دریافت موفق را در کارنامه‌اش دارد؛ اما میز چف، قایق دوم هنوز موفق به گرفتن هیچ فرینگ محموله‌ای نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات