کارت‌های گرافیک سری آمپر انویدیا احتمالا طی کنفراس GTC 2020 معرفی می‌شوند

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
سخنان مدیرعامل انویدیا هنگام ارائه‌ی گزارش مالی این شرکت، گمانه‌زنی‌ها را درمورد احتمال معرفی پردانده‌های گرافیکی سری آمپر (Ampere) طی رویداد GTC 2020 تقویت کرد.
تبلیغات

در طول سالیان گذشته، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره‌ی پردانده‌های گرافیکی جدید انویدیا با نام کدگذاری‌شده‌ی آمپر (Ampere) صورت گرفته است و حالا به‌نظر می‌رسد شرکت مذکور درنهایت آماده‌است از کارت‌های گرافیک یادشده پرده بردارد. اخبار فاش‌شده‌ی پیشین، بازه‌ی زمانی ماه مارس را برای معرفی این محصولات نشان می‌داد و اکنون با ادعای مدیرعامل انویدیا مبنی‌بر اینکه کاربران را ناامید نخواهد کرد، به‌نظر می‌رسد درنهایت پیش‌بینی‌ها درست بوده‌اند. اگر این تراشه‌ساز قصد داشته باشد سری آمپر را در کنفرانس فناوری کارت‌های گرافیک ( GTC 2020) معرفی کند، باید به‌زودی منتظر درز اخبار جدیدی از منابع افشاکننده‌ی دیگر باشیم.

مدیرعامل انویدیا، جنسن هوانگ که مدت اندکی از اذهان عمومی دور بوده است، در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اخیر این شرکت، شخصا از همه درخواست کرد تا در کنفرانس GTC 2020 در شهر سن‌خوزه حضور پیدا کنند. نکته‌ی جالب این است جنسن در نشست یادشده، با این جمله که «ناامید نخواهید شد»، سخنان خود را به‌گونه‌ای نمایشی به‌پایان رساند. با درنظر گرفتن اینکه مدیرعامل انویدیا شخص بدقولی نیست، می‌توان مطمئن بود در کنفرانس GTC کارت‌های گرافیک سری آمپر معرفی می‌شوند. پیش از آن‌که بیشتر دراین‌باره صحبت کنیم، گزیده‌ای از سحنان جنسن هوانگ را برایتان نقل خواهیم کرد:

ما سه‌ماهه‌ی پرباری با تقاضای روبه‌رشد برای کارت‌های گرافیک انویدیا RTX و پلتفرم‌های هوش مصنوعی انویدیا داشته‌ایم و در میزان درآمدهای حاصل‌از تراشه‌های مراکز داده، رکورد زدیم. پردازنده‌های گرافیکی سری RTX با مجموعه بهبودهای صورت‌گرفته هم در بخش گیمینگ و هم در بخش گرافیک حرفه‌ای، درحال بازنویسی قوانین کارت‌های گرافیک رایانه‌ای است. درضمن [این محصولات] فرصت‌های جدیدی را برای ما به‌وجود می‌آورد تا درخدمت کارکنان خلاق و سازندگان محتوای شبکه‌های اجتماعی و بازارهای جدید رندرینگ و گیمینگ برپایه‌ی فضای ابری باشیم.در کنفرانس GTC طی ماه آینده در سن‌خوزه، ما بیشتر در مورد این روندها و مسائلی دیگر صحبت خواهیم کرد. بیایید [و در این رویداد] به من بپیوندید. ناامید نخواهید شد. ممنون از همگی.
ampere cpu

همچنین انویدیا در گزارش مالی اخیر خود اشاره کرد، با تعدیل نسبی قیمت‌ها، گیمرهای بیشتر و بیشتری به کارت‌های گرافیک این شرکت تحت معماری تورینگ روی آورده‌اند. درحالی‌که هنوز زمان زیادی مانده تا تراشه‌ساز یادشده، درآمدهای بالایی را تجربه کند که پیش‌تر در اوج بازار رمزارزها به‌دست آورده بود، ممکن است آمپر با معماری نوین خود بتواند بار دیگر درآمدهای افسانه‌ای سابق را برای انویدیا به‌ارمغان می‌آورد. در این اواخر، انویدیا لیتوگرافی ساخت محصولاتش را در ۱۶ نانومتر ثابت نگه داشته است. این شرکت اکنون از ترانزیستورهای 12NFF استفاده می‌کند که درواقع نسخه‌ی بهبودیافته‌ای از ترانزیستورهای پیشین FF (فین‌فت) با همان لیتوگرافی ۱۶ نانومتری  هستند؛ ولی حالا که AMD از لیتوگرافی ۷ نانومتری سخن به‌میان آورده، انتظار می‌رود بازار کارت‌های گرافیکی دوباره داغ شود. اگر انویدیا در پردازنده‌های گرافیکی سری آمپر، از لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده کند، نه‌تنها توانایی بهره‌گیری از مزایای اقتصادی لیتوگرافی پایین‌تر را به‌دست خواهد آورد؛ بلکه عملکرد کارت‌های گرافیک خود را نیز ارتقا خواهد داد.

قبلا اخبار متعددی پیرامون پردازنده‌های گرافیکی آمپر و موفقیت آن‌ها در کسب تأییدیه‌ی EEC شنیده بودیم، اما از آن زمان تاکنون شاهد درز اخبار تازه‌ای نبوده‌ایم. اکنون زمان‌بندی دقیق‌تری درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا داریم و رونمایی آن‌ها در سال ۲۰۲۰ تقریبا تقطعی شده است. البته احتمال دارد که انویدیا همچنان به فناوری RTX وفادار بماند و در سری آمپر تنها این فناوری را به سطحی جدید ارتقا دهد. درحال‌حاضر پردازنده‌های گرافیکی تورینگ (Turing) توانایی رهگیری پرتو باکیفیت 1080p و ۳۰ فریم در ثانیه را دارند و بارهای کاری سبک الی متوسط را به‌خوبی مدیریت می‌کنند. انتظار می‌رود پردازنده‌های گرافیکی آمپر، قابلیت‌های سطح بالاتری را از خود نشان دهند.

استفاده‌ی انویدیا از فرایندهای تولید EUV هفت نانومتری سامسونگ تأیید می‌کند که علاوه بر بهبود قدرت و سرعت، شاهد بهینه‌سازی در مصرف انرژی نیزخواهیم بود. به‌علاوه فرایند تولید هفت نانومتری EUV راحت‌‌تر از فرایندهای کنونی استاندارد چندالگویی UV خواهد بود. درواقع فناوری EUV را می‌توان به‌منزله‌ی ساده‌سازی روند تولید تراشه‌های نسل بعدی قلمداد کرد. البته تغییر روش تولید نیاز به تغییر ابزارها در سطح وسیع دارد که به‌لطف اقتصاد مبتنی‌بر تولید انبوه، انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از هزینه‌ها جبران شود. درنهایت می‌توان یک بهبود حداقل ۵۰ درصدی را در تمامی بخش‌های تولید تراشه متصور شد.

کارت گرافیک آمپر / Ampere انویدیا

انویدیا یکی از بزرگ‌ترین مشتریان TSMC محسوب می‌شود و از ابتدای ظهور دوران مدرن گیمینگ، به‌عنوان حامی بزرگ در کنار این شرکت حضور داشت. اگر غول دنیای گرافیک تصمیم بگیرد از فرایندهای تولید هفت نانومتری سامسونگ استفاده کند، پیامدهای آن نه‌تنها انویدیا بلکه TSMC را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. در حال حاضر تنها می‌توان دو دلیل را برای این تغییر رویکرد احتمالی انویدیا متصور شد؛ یا سامسونگ پیشنهاد مالی بهتری ارائه می‌کند یا اینکه انویدیا به این باور رسیده که تراشه‌های کره‌ای، عملکرد بهتری دارند. شاید این دلیل را بتوان برای تغییر رویکرد انویدیا منطقی‌تر دانست. TSMC اکنون از فرایند EUV برای تولید تراشه‌ی هفت نانومتری استفاده نمی‌کند، اما تولید EUV را در آینده در نظر دارد. به‌هرحال شاید EUV بودن فرایندهای تولیدی سامسونگ، دلیل تصمیم احتمالی انویدیا باشد.

تغییر رویکرد انویدیا بدان معنا خواهد بودکه این شرکت باور دارد فرایندهای تولیدی EUV سامسونگ، بهتر از فرایند تولیدی TSMC به تحقق اهداف این تراشه‌ساز کمک خواهد کرد. شاید دلیل احتمالی دیگر برای این تصمیم  انویدیا، عدم توانایی TSMC در برآورد کردن نیازهای آن‌ها در تولید انبوه باشد. شرکت تایوانی مشتریانی با اولویت بالاتر همچون اپل و AMD دارد و همین همکاری‌ها، شرایط را برای انویدیا دشوارتر می‌کند. درمقابل، ریخته‌گری‌های سامسونگ ظرفیت بسیار بیشتری دارند و باتوجه به ثروت عظیم غول کره‌ای، آن‌ها می‌توانند سریعا برای رفع همه‌ی چالش‌های تولید، سرمایه‌ی لازم را فراهم آورند.

باتوجه به حقایق موجود، شاید سامسونگ منطقی‌ترین شریک تجاری برای شرکتی با بلندپروازی‌هایی در سطح انویدیا باشد. درحال‌حاضر ظرفیت‌های تولید ریخته‌گری‌های اینتل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و TSMC هم شاید توانایی زیادی نداشته باشد. در این شرایط سامسونگ تنها شرکت قدرتمند محسوب می‌شود که انویدیا امکان همکاری با آن را دارد. گلوبال‌فاندریز هم در ابتدای سال جاری برتری فناورانه‌ی خود را از دست داد و اکنون در فهرست اولویت‌های انویدیا جایی ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات