انویدیا در GTC 2020 از پردازنده‌ گرافیکی هفت نانومتری Ampere رونمایی می‌کند

یک‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شایعه‌ها حاکی از آن است که انویدیا در رویداد پیش‌روی GTC از جدیدترین پردازنده‌ی گرافیکی خود مبتنی بر معماری هفت نانومتری رونمایی خواهد کرد.
تبلیغات

شایعه‌هایی به رسانه‌های سخت‌افزاری رسیده‌اند که احتمال رونمایی از پردازنده‌ی گرافیکی جدید انویدیا را در نمایشگاه ماه مارس GTC 2020 بالا می‌دانند. اخبار قبلی تأیید کرده بودند که معماری جدید Ampere نام خواهد داشت و از روش تولید هفت نانومتری استفاده می‌کند. قبلا شایعه‌های متعددی پیرامون پردازنده‌ی گرافیکی آمپر منتشر شده بود و برخی از آن‌ها، زمان معرفی را نیمه‌ی دوم ۲۰۲۰ بیان می‌کردند. این برای اولین‌بار است که یک منبع خبری، زمان رونمایی را GTC 2020 اعلام می‌کند.

نمایشگاه GTC بزرگ‌ترین رویداد فناوری‌های گیمینگ انویدیا محسوب می‌شود و رونمایی از خانواده‌ی جدید آمپر در رویداد پیش‌رو، منطقی به‌نظر می‌رسد. البته هیچ خبر و گزارشی از TSMC به‌عنوان شرکت اصلی سازنده‌ی تراشه‌های هفت نانومتری به‌ گوش نمی‌رسد. درواقع آن‌ها حتی در گزارش اخیر خود انویدیا را در فهرست مشتریان تراشه‌ی هفت نانومتری ذکر نکرده‌اند. ازطرفی استفاده از فناوری EUV سامسونگ توسط انویدیا دور از ذهن نیست و شاید کره‌ای‌ها به‌عنوان شریک تجاری اصلی در تولید پردازنده‌های آمپر همکاری کنند.

تصور برخی از کارشناسان سخت‌‌افزار بر این است که انویدیا می‌تواند با استفاده از فناوری تولید کنونی، تنها بهینه‌سازی‌هایی را در معماری پیاده‌سازی کند و شاید نیازی به روش تولید جدید نباشد. چنین رویکردی قبلا هم ازسوی غول پردازنده‌‌های گرافیکی دیده شد، اما استفاده از آن به استراتژی‌های کنونی و آینده‌نگرانه‌ی آن‌ها وابستگی زیادی دارد.

انویدیا سابقه‌ی خوبی در مخفی و محرمانه نگه‌داشتن تاریخ و جزئیات رونمایی محصول دارد. درنتیجه صرف‌نظر از روش تولید تراشه‌ای که شرکت برای نسل جدید پردازنده‌ها یعنی امپر در نظر دارد، قطعا در آن‌ها شاهد پیشرفت‌های بسیاری نسبت به نسل‌های قبلی خواهیم بود.

ampere cpu

از اخبار قبلی که تاریخ رونمایی از محصول جدید را نیمه‌ی دوم ۲۰۲۰ اعلام کرده بودند، می‌توان به گزارش زیر اشاره کرد:

کریستوفر رولاند، تحلیل‌گر گروه مالی Susquehanna نظر مثبت خود را دربار‌ه‌ی ارزش سهام انویدیا حفظ کرد. او با اشاره به موفقیت کنسول‌های نینتندو سوئیچ در بازار، ادامه‌ی موفقیت‌‌های انویدیا را به‌عنوان سازنده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی برای آن دستگاه‌ها، قابل پیش‌بینی دانست. رولاند در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که انویدیا تقاضای بازار فراوانی را در آینده تجربه کند. افزایش تقاضا در حوزه‌های دیتاسنتر، کنسول بازی نینتندو سوئیچ و پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ و دسکتاپ در کنار رونمایی از پردازنده‌های جدید هفت نانومتری در ۹ ماه آینده، همگی رشد ادامه‌دار شرکت را تضمین می‌کنند. 

همه‌ی منابع خبری و کارشناسی نشان می‌دهند که انویدیا بالاخره تصمیم به همراهی با جریان‌های موجود در دنیای سخت‌افزار دارد و در سال ۲۰۲۰ به فرایند تولید هفت نانومتری روی خواهد آورد. اخبار منتشرشده، احتمال استفاده از فرایند هفت نانومتری EUV سامسونگ را بالا می‌دانند که پیشرفت قابل‌توجهی را نسبت به نسل‌های قبلی در پی خواهد داشت. حتی درصورت استفاده از فرایند غیر EUV شرکت تایوانی TSMC نیز، بهبود پردازنده‌ها نسبت به نسل‌های قبلی مشهود خواهد بود. اگر به پیش‌بینی ۹ ماهه متوسل شویم و رونمایی از نسل جدید را در ۲۰۲۰ بپذیریم، اولین تأثیرات محصولات هفت نانومتری در گزارش درآمدی فصل سوم سال منتشر می‌شود (دقیقا یک سال آینده). به‌هرحال انویدیا حرکتی آهسته اما مصمم به‌سمت فناوری‌های جدید پردازشی دارد.

انویدیا Ampere

اطلاعات موجود درباره‌ی آمپر

قبلا اخبار متعددی پیرامون پردازنده‌های گرافیکی آمپر و موفقیت آن‌ها در کسب تأییدیه‌ی EEC شنیده بودیم، اما از آن زمان اخبار دیگری به رسانه‌ها راه نیافت. اکنون زمان‌بندی دقیق‌تری درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا داریم و رونمایی در سال ۲۰۲۰ تقریبا تأیید شده است. احتمال دارد که انویدیا به فناوری RTX وفادار بماند و در امپر تنها آن را به سطحی جدید بهبود دهد. درحال‌حاضر پردازنده‌های گرافیکی تورینگ (Turing) توانایی رهگیری پرتو 1080p 30 fps را دارند و جریان‌‌های کاری سبک تا متوسط را به‌خوبی مدیریت می‌کنند. پردازنده‌های گرافیکی امپر، توانایی‌های بیشتری خواهند داشت.

فرایند تولید EUV سهولت و بازدهی بیشتری نسبت به فرایندهای کنونی دارد

استفاده‌ی انویدیا از فرایندهای تولید EUV هفت نانومتری سامسونگ تأیید می‌کند که علاوه بر بهبود قدرت و سرعت، شاهد بهینه‌سازی در مصرف انرژی هم خواهیم بود. به‌علاوه فرایند تولید هفت نانومتری EUV راحت‌‌تر از فرایندهای کنونی استاندارد چندالگویی UV خواهد بود. درواقع EUV را می‌توان بازگشت مدار دشواری تولید تراشه به وضعیت قبلی دانست و شرکت‌ها در پیاده‌سازی آن دشواری‌های زیادی ندارند. البته تغییر روش تولید نیاز به تغییر ابزارها در سطح عمده دارد که به‌لطف اقتصاد مقیاس‌دهی تولید، سهم عمده‌ای از هزینه‌های آن جبران می‌شود. درنهایت حداقل می‌توان بهبود ۵۰ درصدی را در تمامی المان‌های تولید تراشه پیش‌بینی کرد.

ampere roadmap

انویدیا یکی از بزرگ‌ترین مشتریان TSMC محسوب می‌شود و از ابتدای ظهور دوران مدرن گیمینگ، به‌عنوان حامی بزرگ در کنار آن‌ها حضور داشت. اگر غول دنیای گرافیک تصمیم بگیرد از فرایندهای تولید هفت نانومتری سامسونگ استفاده کند، پیامدهای آن نه‌تنها انویدیا بلکه TSMC را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. دو دلیل برای تغییر احتمالی وجود دارد؛ یا سامسونگ پیشنهاد مالی بهتری ارائه می‌کند یا انویدیا بر این باور است که تراشه‌های کره‌ای، عملکرد بهتری خواهند داشت. شاید یک دلیل را بتوان برای تغییر مسیر انویدیا منطقی دانست. TSMC اکنون از فرایند غیر EUV برای تولید تراشه‌ی هفت نانومتری استفاده می‌کند، اما تولید EUV را هم در آینده در نظر دارد. به‌هرحال شاید EUV بودن فرایندهای تولیدی سامسونگ، دلیل تصمیم احتمالی انویدیا باشد.

دلیل احتمالی دیگر در تغییر همکاری انویدیا شاید عدم توانایی TSMC در برآورد کردن نیازهای آن‌ها در تولید انبوه باشد. شرکت تایوانی مشتریانی با اولویت بالاتر همچون اپل و AMD دارد و همین همکاری‌ها، شرایط را برای انویدیا دشوارتر می‌کند. درمقابل، فاندری‌های سامسونگ ظرفیت بسیار بیشتری دارند و باتوجه به ثروت عظیم غول کره‌ای، آن‌ها می‌توانند سریعا برای رفع همه‌ی چالش‌های تولید، تعداد سرمایه‌گذاران خود را افزایش دهند.

باتوجه به حقایق موجود، شاید سامسونگ منطقی‌ترین شریک تجاری برای شرکتی با بلندپروازی‌هایی در سطح انویدیا باشد. درحال‌حاضر ظرفیت‌های تولید فاندری‌های اینتل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و TSMC هم شاید توانایی زیادی نداشته باشد. در این شرایط سامسونگ تنها فاندری قدرتمند محسوب می‌شود که انویدیا امکان همکاری با آن را دارد. گلوبال‌فاندریز هم در ابتدای سال جاری برتری فناورانه‌ی خود را از دست داد و در فهرست اولویت‌های انویدیا قرار نداشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات