کندی اینترنت در پی تشدید حمله به زیرساخت‌های ارتباطی کشور

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
اختلال در دسترسی به اینترنت که شاید بیش از یک ماه به درازا کشیده است، دیروز دوباره اوج گرفت و ارتباط کاربران زیادی را قطع کرد.
تبلیغات

بیستم ماه جاری اختلالات یک‌ماهه‌ی اینترنت داخلی به اوج خود رسید و شرکت ارتباطات زیرساخت دلیل آن را حملات منع سرویس توزیع‌شده یا DDos اعلام کرد. سجاد بنابی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت، درباره‌ی این موضوع گفته بود:

ساعت ۱۱:۴۴ امروز به‌دلیل حمله‌ی منع سرویس توزیع‌شده، اینترنت برخی اپراتورهای همراه و ثابت یک ساعت با اختلال مواجه شد که با مداخله‌ی سپر دژفا و تلاش همکاران شرکت زیرساخت‌ این ارتباطات هم‌اکنون عادی شده است.

بنابی هدف از این حمله‌ی گسترده‌ی هکرهای اجاره‌ای را کاهش سطح دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت عنوان کرد. به‌گفته‌ی حمید فتاحی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، این گسترده‌ترین حمله‌ی تجربه‌شده در تاریخ ایران علیه زیرساخت‌های کشور محسوب می‌شود و مبدأ آن نیز شرق آسیا و شمال آمریکا مشخص شده است.

مشکلات برای دسته‌ای از کاربران تا چند روز بعد همچنان ادامه داشت تا اینکه دیروز، باردیگر شاهد اختلالات بسیار گسترده بودیم. فرهاد فاطمی، هم‌بنیان‌گذار و ناخدای فنی ابر آروان، دراین‌باره به زومیت گفت این حمله نیز درادامه‌ی حمله‌ی DDos از هفته‌ی پیش بوده و ظاهرا هنوز مشکل به‌طور کامل برطرف نشده است. ابر آروان که دیروز رویداد سوار ابرهای خود را برگزار کرد، با ایجاد مشکل در اینترنت ارتباطش برای پخش زنده‌ را مدتی از دست داد.

فاطمی گفت:

حدود یک هفته است که دیتاسنترها و سرویس‌دهندگان مختلف اینترنت مانند افرانت و ایران‌سرور حملات DDos را تجربه می‌کنند و این حملات با شدت بیشتر، از دیروز روی ابر آروان و دو دیتاسنتر مبین نت و آسیاتک آمده و درنهایت، به محدودشدن دسترسی برخی دیتاسنترها به ایران منجر شده است. در حمله‌ی دیروز، به اکثر دیتاسنترهای کشور حمله شد؛ اما احتمالا شدیدترین حمله به ابر آروان معطوف بوده است.

پارس‌پک، ارائه‌دهنده‌ی سرور مجازی، نیز دلیل حملات را اختلال شبکه‌ی دیتاسنتر اعلام کرد. این شرکت به زومیت گفت:

دیروز شبکه‌ی دیتاسنتر مشکل داشت. ما و حدود ۵۰ درصد لینک‌ها دیروز با اختلال مواجه شدیم؛ اما نمی‌توان بااطمینان گفت این اتفاق در کل کشور رخ داده است و اطلاعات دقیق‌تری دراین‌زمینه نداریم.

بااین‌همه، سجاد بنابی در تماس با زومیت، ایجاد هرگونه اختلالی در زیرساخت اینترنت کشور را رد کرد.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره‌ی حملات چند روز اخیر به زیرساخت‌های کشور گفت:

مقابله با این حملات DDoS با استفاده از یک سپر محافظ است که ما زیرساخت‌های داخل را در برابر حملات بیرون محافظت کنیم، البته این بدان معنا نیست که همه‌ی حملات از خارج کشور است، بلکه از داخل هم حملاتی داریم. از طرفی بعضی دیتاسنترهای ما تاکنون با چنین حملاتی مواجه نبوده‌اند و آمادگی لازم را هم نداشتند که بخواهند با این حملات برخورد کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره‌ی تأثیر این حملات اینترنتی بر زیرساخت‌ها نیز اظهار کرد:

کیفیتی که مردم دریافت می‌کنند، تحت تأثیر قرار گرفته است. ما نگرانیم با حمله‌کردن کاری کنند که کیفیت اینترنت کاهش یابد و از این طریق نارضایتی ایجاد شده یا این نگرانی ایجاد شود که خود حاکمیت کیفیت اینترنت را پایین می‌آورد.در این شرایط و زمانی‌که فشار این اندازه زیاد است به‌طوری‌که باعث می‌شود کیفیت اینترنت کاهش یابد، کافی است این شایعه هم ایجاد شود که دولت اینترنت را قطع کرده که متاسفانه پذیرفتنش هم برای مردم راحت است.

شما هم دیروز با مشکل در دسترسی به اینترنت مواجه شدید؟ این مشکلات در اینترنت بین‌الملل بوده یا اینترنت داخلی؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

به‌روزرسانی:

سجاد بنابی دقایقی قبل با انتشار توییتی نوشت:

حملات توزیع شده کور شامل درخواست‌های فیک روی برخی سایت‌های خدمات داخلی مشاهده می‌شود.محتمل است رقبای داخلی این شرکت‌ها منشأ حمله باشند.توزیع شدگی خدمات در مراکزIXP چهارگانه، پایداری در برابر این حملات را افزایش می‌دهد.زیرساخت آماده همکاری با خدمات دهندگان آسیب دیده است.— Sadjad Bonabi 🇮🇷 (@sadjadb) February 17, 2020
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات