افتتاح اولین سرویس تاکسی خودران هوایی جهان در نیوزیلند

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت ویسک با همکاری دولت نیوزیلند اولین سرویس تاکسی هوایی خودران جهان را به‌صورت رسمی ارائه می‌کند.
تبلیغات

شهرهای پرجمعیت و پیشرفته‌ی امروزی درگیر انبوهی از مشکلات ترافیکی هستند. حمل‌و‌نقل هوایی درون‌شهری به‌عنوان راه‌حل صنعتی نوپا اما آینده‌دار به‌منظور کاستن از پیچیدگی‌های ترافیکی شهرها شناخته می‌شود؛ به‌همین‌منظور، مسابقه‌ی شرکت‌های پیشرو اعم از ایرباس و بوئینگ و تویوتا تا گروه‌های کوچک مهندسی از جای‌جای جهان در رسیدن به طرحی اجرایی دراین‌زمینه را شاهد هستیم.

در سال ۲۰۱۷، دولت نیوزیلند با هدف به‌صفررساندن تولید آلاینده‌های کربنی خود تا سال ۲۰۵۰، با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ویسک (Wisk) به‌منظور ساخت پرنده‌ی خودران عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) از شروع فعالیت خود در این‌ حوزه خبر داده بود. ویسک شرکتی آمریکایی‌نیوزلندی فعال درزمینه‌ی حمل‌و‌نقل هوایی درون‌شهری محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری مشترک بوئینگ و مجموعه‌ی کیتی‌هاوک (Kitty Hawk) شکل گرفته است.

در سال ۲۰۱۸، ویسک پرنده‌ی دوسرنشینه‌ی خود، یعنی کورا (Cora) را معرفی کرد. در این پرنده که به‌صورت ترکیبی از هواپیماهای مرسوم بال‌دار و مولتی‌روتورهای عمودپرواز طراحی شده است، ۱۲ موتور الکتریکی کوچک به‌منظور نشست‌و‌برخاست به‌صورت عمودی و یک موتور الکتریکی بزرگ در قسمت عقب به‌منظور افزایش سرعت افقی در نظر گرفته شده است. پرواز این هواپیما به‌مراتب ساکت‌تر از هلیکوپتر است؛ با‌این‌حال، به‌دلیل محدودیت‌های ایجادشده‌ی باتری‌ها، حداکثر برد پروازی این پرنده ۴۰ کیلومتر و حداکثر سرعتش به ۱۶۰ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌رسد. همچنین، ارتفاع پرواز کروز نیز حدود ۵۰۰ متر اعلام شده است.

در بحث ایمنی، این پرنده از سه کامپیوتر کنترل پرواز به‌صورت مجزا و یک چترنجات برای فرود آرام هواپیما در مواقع اضطراری بهره می‌برد. افزون‌براین، در مواقعی که پرنده حین نشست یا برخاست در ارتفاع کمتر از ۲۰ متر دچار نقص فنی شود، چترنجات نمی‌تواند از سرعت سقوط هواپیما بکاهد. تاکنون، هیچ‌یک از شرکت‌ها راه‌حل مطمئن و ارزانی برای این سناریو ارائه نداده است. تاکسیهای پرنده قبل از اینکه به‌عنوان بخشی معمول از حمل‌و‌نقل شهری شناخته شوند، باید این مشکل را حل کنند.

تاکسی هوایی

هواپیمای Cora شرکت Wisk

گری گایسین، مدیرعامل ویسک، درادامه افزود:

هواپیمای کورا تاکنون بیشتر از هزار پرواز بدون مشکل را ثبت کرده و موفق شده است از سازمان هوانوردی نیوزیلند (CCA) و اداره‌ی هواپیمایی فدرال ایالات متحده (FAA) تأییدیه بگیرد. ما در حال مذاکره با CAA هستیم تا به‌صورت رسمی مجوز اولین سرویس تاکسی هوایی جهان را ابتدا در نیوزیلند و سپس در سایر کشورها اخذ کنیم. حمل‌و‌نقل هوایی درون‌شهری صنعتی نوظهور و باارزش است و نیوزیلند به‌دلیل بهره‌گیری از اکوسیستم پیشرفته و مردمی بادانش یکی از کشورهای جذاب برای شروع است. با نهایی‌شدن این توافق‌نامه، هواپیمای کورا اولین حمل‌و‌نقل هوایی مسافر در شهر کانتربوری نیوزیلند را آغاز می‌کند.

در‌حال‌حاضر، برنامه‌ی زمانی مشخصی برای شروع رسمی فعالیت این شرکت اعلام نشده است. باتوجه‌به اینکه دریافت تأییدیه‌های هواپیماهای تجاری امری بسیار سخت و پرهزینه است، قدرت نفوذ و جیب‌های پُرپول بوئینگ کمکی بسیار بزرگ دراین‌زمینه برای ویسک محسوب می‌شود. همچنین، با درنظرگرفتن ساده‌تربودن قوانین ۱۱۵ گانه‌ی سازمان هوانوردی نیوزیلند، می‌توان انتظار داشت کورا بدون نیاز به پرداختن صدها میلیون دلار برای دریافت مجوزهای کامل، فعالیت تجاری خود را آغاز کند.

مطمئنا پرواز در مولتی‌موتور بدون خلبان اولین‌بار تجربه‌ای بسیار منحصر‌به‌فرد خواهد بود و ضربان قلب مسافران از شوق همراه‌‌با مقداری ترس به بیشترین حد خود می‌رسد. در انتها، شما را به تماشای ویدئو معرفی و پرواز کورا دعوت می‌کنیم.

شما در‌باره‌ی تاکسی‌های هوایی چه فکر می‌کنید؟ حاضرید با تاکسی هوایی بدون خلبان پرواز کنید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات