گوگل سرورهای Hangouts را خاموش و کاربران را به Chat منتقل می‌کند

پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
گوگل اعلام کرد هنگ اوتس (Google Hangouts) در آینده‌ای نزدیک به پایان راه می‌رسد و کاربران این سرویس می‌توانند به‌رایگان به Google Chat مهاجرت کنند.
تبلیغات

گوگل استراتژی چندان دقیقی برای اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود ندارد و اکنون پیام‌رسان‌های متعددی نظیر هنگ اوتس (Hangouts) و میت (Meet) و چت (Chat) و دوئو (Duo) به کاربران ارائه می‌دهد؛ بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که غول صنعت جست‌و‌جو قصد دارد سال آینده واحد پیام‌رسان خود را اندکی سروسامان دهد.

از مدتی پیش می‌دانستیم که گوگل قصد دارد سرویس هنگ اوتس را کم‌کم به پایان راه برساند و آن‌طور که این شرکت در بیانیه‌ی جدیدش می‌گوید، پس از پایان کار هنگ اوتس، در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ کاربران این سرویس می‌توانند مستقیما به سرویس Chat مهاجرت کنند (Chat در ابتدا قرار بود صرفاً برای کاربران تجاری دردسترس باشد و در نقش رقیبی برای اپلیکیشن‌هایی همچون اسلک ظاهر شود، اما اکنون کاربران عادی نیز به آن دسترسی دارند).

نکته‌ی مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کنید؛ سرویس Chat گوگل قرار است برای کسانی که از هنگ اوتس می‌آیند کاملاً رایگان باشد. درحال‌حاضر به‌منظور دسترسی به سرویس چت باید کاربر اشتراکی ورکسپیس (G Suite قدیم) باشید. گوگل Chat را نمی‌توانیم جایگزین مستقیمی برای هنگ اوتس خطاب کنیم، بااین‌حال Chat قابلیت‌های بیشتری نسبت‌به هنگ اوتس برای چت گروهی دارد و امکاناتی در حوزه‌ی به‌اشتراک‌گذاری فایل ارائه می‌دهد. به‌علاوه سرویس گوگل چت یک‌سری ابزار جدید در حوزه‌ی امنیت دارد. چت به‌همراه سرویس‌های رومز (Rooms) و میت قرار است به‌عنوان بخشی از تغییرات ورکسپیس، در اپلیکیشن جی میل (Gmail) ادغام شود.

گوگل هنگ اوتس و جی میل و چت در کنار هم روی گوشی

گوگل می‌گوید به‌صورت خودکار تمامی مکالمه‌ها و فهرست مخاطبان و تاریخچه‌‌ی هنگ اوتس را به سرویس چت منتقل می‌کند؛ بااین‌حال هنوز جزئیات کامل روند انتقال را نمی‌دانیم. گوگل می‌گوید زمان دقیق انجام این کار مشخص نیست و این زمان ممکن است تغییر کند، به‌همین دلیل نمی‌تواند چیزی اعلام کند. همچنین به‌طور دقیق نمی‌دانیم که گوگل قصد دارد در چه تاریخی تمامی کاربران را به مهاجرت به سرویس چت مجبور و سرورهای هنگ اوتس را خاموش کند.

گوگل می‌گوید برای کاربرانی که از هنگ اوتس با Google Fi استفاده می‌کنند، پشتیبانی از هنگ اوتس در «اوایل سال آینده‌ی میلادی» از بین می‌رود. به‌صورت پیش‌فرض کاربران Google Fi می‌توانند ازطریق هنگ اوتس تماس بگیرند و پیام‌های متنی‌شان را مدیریت کنند. ظاهراً این قابلیت قرار است به اپلیکیشن Messages گوگل منتقل شود.

اگر کاربر سرویس گوگل ویس هستید باید بدانید که اتفاقی مشابه برای شما نیز رخ می‌دهد. به‌منظور برقراری تماس صوتی و فرستادن پیام متنی، کاربران هنگ اوتس به اپلیکیشن Voice منتقل می‌شوند و از اوایل سال آینده، پشتیبانی Voice از هنگ اوتس متوقف می‌شود.

به‌علاوه برای تمامی کاربرانی که در ایالات متحده‌ی آمریکا و اروپا حضور دارند، در اوایل سال آینده‌ی میلادی امکان تماس گرفتن با گوشی‌ها ازطریق هنگ اوتس از بین می‌رود. همچنین در ماه نوامبر (آبان و آذر) تماس‌های ویدئویی گروهی هنگ اوتس به سرویس میت منتقل می‌شود.

آنچه در بالا گفتیم بسیار پیچیده به‌نظر می‌رسد، بااین‌حال پیچیدگی یادشده مشکلی است که خود گوگل آن را ساخته. چند سال پیش، بهترین کار برای گوگل این بود که کاربران سرویس هنگ اوتس را به Allo یا Duo و کاربران تجاری را به Chat یا Meet منتقل کند؛ بااین‌حال سرویس Allo به پایان راه رسید و امروزه کاربران کمی پیدا می‌شوند که از Duo استفاده کنند. همین موضوع باعث شد گوگل همچنان مجبور به ادامه‌ی پشتیبانی از سرویس قدیمی هنگ اوتس شود و فرایند پایان کار سرویس و مهاجرت کاربران به سرویس‌های ارتباطی دیگر بسیار پیچیده باشد؛ آ‌ن‌قدر پیچیده که ‌به‌احتمال زیاد مشتریان گوگل نمی‌فهمند اوضاع از چه قرار است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی پایان کار هنگ اوتس دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات